Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan pakke til Grenserittet??

Hvordan pakke til Grenserittet?? #1441148 09/07/2012 19:06
V
Vrom Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Hei og hopp,
Skal sykle mitt aller første ritt noensinne i år.
Har selvfølgelig ett lass med spørsmål om mye rart angående ritt som jeg håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med.

1. Hvordan mat/væske/næring burde jeg ha med meg?
2. Hva av verktøy/utstyr tar man med? (må vel ha med reserve slange og verktøy for å bytte dette)
3. Hva av klær burde man ha med? (er jo selvfølgelig vær avhenging...)
4. Og selvfølgelig, hvordan pakke alt dette? Har en sekk med 2L drikkebeholder og plass til litt diverse. Burde jeg ha en taske under sete til slange og verktøy, og hvor putter man evt geler annen mat når sekken er i veien for lomene på ryggen?

Har sett en "taske" som man har mellom styre og ramme til gel, er denne noen ide?

Det var vel noen av spørsmålene mine, om noen har noen andre gode ideer og tips så kom gjerne med dem :-)

Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441190 09/07/2012 19:53
rog Offline
Entusiast
Entusiast
1. To flasker a 750 ml, spis hvert ca 45 min beregn antall geler/barer etter det
2. Multitool, kjedekutter, slange, pumpe og lappesaker
3. Jeg tar ikke med meg ekstra klær på Grenserittet. Eventuelt tynn regnjakke hvis det regner.
4. Alt dette bør gå i baklommene på trøyen din. Du kan eventuelt teipe slangen, gel, barer på sykkelen

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441225 09/07/2012 20:52
G
gæmlis Offline
Fersking
Fersking
G
Dropp sekken - du vil lide nok. Hvis du trenger mer enn du får plass til i lommene på ryggen er det bare å bære sykkelen til nærmeste pub.

Stopp en halv - bli hel
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441229 09/07/2012 20:57
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Jeg er en av de som bruker sekk, og trives med det. Liker å ha sykkelen fri for ting som kan skrangle og dette av. Så liker du å bruke sekk, kjør på. I sekken har jeg pumpe, slange(r), lappesaker, multiverktøy, noen strips, litt raceteip (kan evt. teipe noen runder på pumpa eller sykkelen et sted).Er været utrygt, en tynn jakke i sekken. Barer kan teipes på stroppene på sekken, et lite triks jeg bruker er å åpne papiret i ene enden og knekke baren i to slik at det er lett å få tak i en passe stor bit.

Og så top-tip nr.1 IKKE bruk NOE nytt/for første gang på rittdagen.

IKKE prøv den nye sykkelbuksa, de nye skoene osv. og ikke minst, energigel som du ikke har prøvd før. Og hvis du kan unngå det, ikke noen store reparasjoner eller utskiftinger på sykkelen UTEN å få prøvd den et par gode turer før rittet.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441235 09/07/2012 21:09
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg var rookie i rittsammenheng i 2010 sesongen, og sykla da begge ritta jeg deltok i med en camelback Mule. Dette var en ukomplisert affære der jeg hadde nok vann, og nok plass til alt. I ettertid kan man si jeg pakka for tungt, og hadde for mye drikke, men jeg kom meg da til mål, like hel og fin. Nå som jeg er litt mer rutinert og har fått litt feel på hva jeg trenger og hvordan drikkelanginga fungerer så kjører jeg uten sekk.
1 - Alt pakket i sekk, med gels/bars tilgjengelig gir deg trygghet, men litt ekstra vekt på ryggen.
2 - Alt pakket i trøye og på sykkel er vektminimalisme, med litt mindre rom for feil.
Jeg anbefaler 1 for en rookie, så gjør du som du føler for etterhvert

P.S. I Birken så må man ha sektk uansett, så der gir valget seg selv

- Stefan
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: rog] #1441237 09/07/2012 21:13
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Husk også splint til kjede! Jeg debuterte på Grenserittet med kjedebrudd før Skee, og så skulle det vise seg at den minste lille "drittdelen" og det eneste jeg ikke hadde tilgjengelig var den mest nødvendige. Alt av forberedelser og trening wasted før jeg rakk å bli svett....

Ellers ser lista til rog lik som min ut. Min pumpe er nå byttet ut med 2 stk co2-patroner.
Erfarte at drikkesekken var unødvendig så sant det ikke er veldig veldig varmt. Nok av mat/ drikkestasjoner underveis. Du kan røske med deg et glass eller også stoppe og fylle flaska. De er i grunn ganske proffe på å lange påfyll under Grenserittet.

http://www.squeezy.no/images/stories/produkter/Andre_produkter/thumbnails/thumb_Flaskeholderbl.jpg Noe sånt du tenkte på, så er det praktisk og greit mtp på både rask tilgang og mindre søppel.

Lykke til og god tur!

Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441241 09/07/2012 21:22
G
gæmlis Offline
Fersking
Fersking
G
Skal du sykle så fort du klarer - dropp sekken
Er du ikke så opptatt av tiden men vil ha en trygg og fin opplevelse - fyll sekken med det du tror du kanskje kan trenge. En sekk vil plage deg og veier noe - uansett hvor mye du komprimerer og strammer.

Stopp en halv - bli hel
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: gæmlis] #1441350 10/07/2012 07:50
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: gæmlis
Skal du sykle så fort du klarer - dropp sekken

Støttes - Jeg syklet tidligere med Camelbak og syntes det fungerte bra, men har kommet fram til at jeg drikker for lite når jeg bruker den under ritt. Det tar rett og slett for lang tid å få et adekvat volum drikke ut av sekken når man er skikkelig anpusten.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441584 10/07/2012 16:21
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Ha "faste" lommer på sykkeltrøya for verktøy, mat, søplelomme osv. så er det litt lettere å håndtere under fart og muligens litt stress.

Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441683 10/07/2012 18:56
front biker Offline
Besatt
Besatt
På Grenserittet trenges ikke sekk, med mindre det er 30 grader og behov for drikkesekk. Lange asfalt- og grusstrekk der man kan drikke fra flaske. Jeg surrer en slange under setet og har resten i lommene på trøya. Geltube med drikketut er en fin oppfinnelse. Grisedyrt, men verdt det på ritt.

Bananbiter: ta med et par ekstra fra matstasjonene og putt under trøyestrikken. Spis hver halvtime.

Og så får man Cola noen km før mål. Verdens beste drikke der og da.....

Ps: velkommen på forumet og meld deg inn i NOTS.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1441711 10/07/2012 19:35
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Kjedesplint ja, eller et slikt skjøte-ledd. Har ALLTID det i sekken, men da må du ha multiverktøy med kjedekutter også.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1442011 11/07/2012 10:48
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
1)
Et par energibarer + noen gels i baklomma på trøya, to 750 ml drikkeflasker på ramma (pleier selv å ha energidrikk på en, drikker den med vann først). Tar du et par glass energidrikk på hver stasjon + en bananbit, så holder dette lenge. Med mindre du skal være ute nærmere 4,5-5 timer.

2)
Sadeltaske med: Slange, CO2 patron + adapter til prestaventil (her holder det med aller enkleste sort som koster ca 50 kr), lite multiverktøy, kjedekutter, kjedesplint (hadde to kjedebrudd i fjor! sjekk om du trenger 8/9/10-speed variant -> tell antall tannhjul bak).
Ca. fire strips kan være kjekt (f.eks. hvis bosset ryker kan du stripse kassetten fast til eikene og likevel trille til nærmeste stasjon/mål).
Ta eventuelt med en ekstra slange fremfor lappesaker + en ekstra CO2 patron eller alternativt en pumpe i rygglomma (alt. på ramma).
Ikke fest slange på ramma. Jeg ville ikke brukt en nedsølet og grusete slange...
Som med alt annet: Ikke ta med deg verktøy og ting og tang du ikke vet hvordan du skal bruke ICON_SMILE

3)
Kle deg etter forholdene på start. Hvis det er kjølig og regn, ta med jakka i baklomma på sykkeltrøya (du blir varm når du sykler). Jeg foretrekker å heller ha en trøye med vindtett front under sykkeltrøya + løse ermer. Mer skal det ikke være nødvendig å ta med seg.

4)
Se over.

Re: Hvordan pakke til Grenserittet?? [Re: Vrom] #1442771 12/07/2012 15:26
Hebbelill Offline
Entusiast
Entusiast
Kan jeg slå et slag for girøre?

Var kommet 6km inn og opp på en veldig knotete sti i dag, og manglet bare noen få høydemeter på å kunne nyte flere hundre nedover igjen da det viste seg at det ikke lenger var mulig å gire - girøret var brukket, og hele bakskifteren hang raskt nede ved felgen.

Girøret veier ikke mange gram, og er ganske nødvendig for å fortsette turen.

Kommer i hvert fall til å ha en ekstra i sekken fra nå - sykler dog ikke ritt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå