Hei folkens,

Jeg begynner å bli rimelig habil på å fikse ting på sykkelen, men har av en eller annen grunn bestandig uflaks når det kommer til alt som har med krank å gjøre.

Jeg har en 2007 Specialized Demo 8, hvor det nå sitter et Howitzer kranksett.

Siden det var endel slark i kranklageret, bestilte jeg et nytt. Det første som møtte meg var mange forskjellige størrelser, men ingen gode forklaringer.

Jeg bestilte derfor i god tro et Howitzer kranklager, likt det jeg hadde fra før. Det første problemet som oppsto, var å finne riktige mål. ChainReaction hadde to valg; 51 mm eller 56 mm chainline. Jeg gikk for 51 mm.

Jeg vet at BB-størrelse er 73 mm.

Den nye BB-en passet fint (koppstørrelse), men så viste det seg at akslen på den nye er lengre enn den gamle. Dette førte til problemer med gir og kjede, som nå blir strukket for langt ut.

Jeg prøvde så å bruke de nye lagrene med den gamle akslen, men det gikk bare nesten, fordi crankstop-en eller forseglingen foran lagrene er for tykke. Dette gjør at krankarmen ikke sitter skikkelig inne på akslen.

Tar gjerne imot noen tips eller sympatierklæringer for å få dette opp og gå igjen.