Her kommer en liten rapport fra 1. mai-helgens utflukt til Värmland, Sverige!
Reisen gikk til gamle barndomstrakter (Sunne) og det var første gang stisykkelen blev med på turen. Etter en del googling og lusking i forkant visste vi at stisykling fortsatt har et stykke igjen før det kan vippe råning og ulovlig ulvejakt fra hobbytronen i denne avkrok av bondelandet, så vi hadde ikke de høyeste forventningene.
Men vi fant noe som jeg syns er verdt å dele med dere!
TorsbyI Torsby har noen entusiaster fått med seg kommune og lokale sponsorer på laget og i løpet av de siste årene merket flere
terrengsykkelruter. Planen var å prøve de 3 rutene med mest sti. Rutene er kun merket med %-fordeling sti/grus/asfalt og mangler informasjon om teknisk vanskelighetsgrad. Utefra det vi syklet så virker det som at fokus har vært å lage ruter som alle kan sykle - ikke forvent deg vanskelig krux. Rutene er veldig godt merket med skilter. Kart er unødvendig.
Den blå ruten inne i Torsby bør man styre langt unna. Den lovet 100% singletrack men det var kanskje 2% sti og resten våt, gjørmete og jævlig skiløype. Makan til tungtråkket og kjedelig tur! Denne er nok ikke en gang morsom etter 3 regnfrie uker i tropevarme....
Oppe ved Vägsjöfors var det mye bedre. Her fungerer
Abbas Camping som "trailhead". Campingen er fortsatt i vinterdvale, men det virker som et veldig rolig og fint sted, rett ved et litet vann. Eierne av campingen har også en sykkelbutikk på området som i tillegg til å være Trek Profile Store har mer eller mindre de samme åpningstidene som campingen. Det vil si - litt labert om vinteren, men omtrent døgnet rundt om sommeren. Her prøvde vi den gule og den røde ruten.
Den gule ruten var enkel, med flere veldig våte partier, og rett og slett kjedelig for oss med Lillomarka som bakgård.
Men den røde, den var fin! Hoveddelen av ruten er samlet på en liten halvøy med nydelig furuskog og tørre, smale stier. Stiene er utekniske i forhold til røtter og stein, men utrolig morsomme da de er veldig smale og nesten tullete svingete. Det går hele tiden svakt nedover, oppover eller bortover så du må tråkke og tråkke og tråkke for å få opp farten. Det er nok akkurat dette som gjør det til det mest nybegynnervenlige - uten å være kjedelig - stedet jeg har vært på. Det er du selv som bestemmer. Vi storkoste oss.
(Den gule og røde stien har en felles avslutning som går ut i vannet, via et grunn, over til en halvøy. Pga alt for høyt vannstand måtte vi snu her og ta asfalten tilbake.)
Jeg tror at Abbas er et perfekt sted for f.eks. en barnfamilie hvor alle er på forskjellig nivå hva gjelder teknikk og utholdenhet. Utenom syklingen finnes også mye annet å bruke tiden på - kano, fiske etc. Anbefales hvis du allikevel er i området!
Jeg tror også at Ladtjärn rett sørøst for Abbas kan være fint for sykling. Jeg var ofte her på speiderlei når jeg var liten og husker stedet som peppret med stier.
ArvikaVia Happymtb fant jeg denne fine nettsiden:
www.bikeinarvika.com Enda en gang noen entusiaster som sammen med kommune vil promotere sykling. Opplegget er litt annerledes enn i Torsby: rutene er ikke merket så du må ha med GPS på tur.
Vi prøvde oss på en av de sorte rutene
Rackstad - Gallberget. Stipartiene var veldig fine: smal singletrack i underbar furuskog, og en morsom nedkjøring fra utsiktsplassen på toppen av Gallberget. Det negative var at det var lite sti, kanskje kun 50%. Klatringen opp på Gallberget gikk i hovedsak på tørr og lettsyklet skoterled, kjedelig men helt ok da det til tider var ganske bratt oppover. Men det var også lange partier på tungtråkket og våt skogsvei hvor man burde kunne finne/lage sti i stedet. I tillegg gikk mange høydemeter rett ut av vinduet når ruten ville ha oss ned en gjørmete alpinbakke.
Alt i alt var det en fin tur og den store forbedringspotensialen ligger i å finne mer sti og å komplettere nettsiden med informasjon om hvordan best komme seg til startstedene, parkeringsmuligheter etc. GPS-sporet var også litt vanskelig å tolke noen steder. Jeg vet ikke om det kommer fra dårlig tracking når man lagde ruten eller om GPS:en min ikke traff riktig.