Jeg sku til å skrive det, kostholdsrådene fra myndighetene er sikkert fine de, til normaltvektige mennesker.
Problemet er at 75% av befolkningen er ikke normalvektige, de er overvektige. I tillegg er ca samme andelen ALT for lite aktive...
Tror du bommer litt her, selv om du tror du er enig. Problemet med å følge helsemyndighetenes anbefalinger går ikke på mengden, men at folk rett og slett ikke spiser "prosentvis" rett.
Den jevne nordmann har jeg inntrykk av at stadig spiser mer og mer ferdigprossesert mat med uheldig næringssammensetning. Findus har med sine ferdigposer med (f.eks) pasta carbonara en annen hovedmisjon enn å holde deg friskest mulig. Ferdigmat inneholder generellt for lite proteiner, for mye raske karbohydrater (sukker), for mye fett, og må tilsettes smaksforsterkere av ymse kvalitet for å få produktet til å smake som opprinnelsen.
I slike tilfeller mener jeg absolutt at kostholdsprodukter kan bidra til å rette opp balansen, selv om det er en quick fix framfor å lære folk til å lage sunnere mat.