Geordies maltekstrakt, 1 kg sukker og gjær. Har ligget i karet i 7 dager, og ble tappet på flaske i dag. Nå skal det vell lagres litt til, før det skal drikkes.
Smaken var ikke god når jeg skulle bruke hevert hvertfall.
Noen som har noen innspill på hva jeg bør gjøre til neste brygg? Vil i første omgang forholde meg til maltekstrakt og sånn nybegynner kit før jeg engang gjerne kommer til å koke malten selv.
Ut fra bildet var det en meget lys øl, ja. Den var også ganske uklar, så det er nok mye gjær som bør bunnfelle før du drikker det. Hell forsiktig av flaskene.
Hvordan luktet det? Lager-gjæring (pils, bokkøl etc) kan gi svovel/råtne egg-lukt, men det forsvinner når gjæringa er over.
Vanlig sukker i øl er ikke nødvendigvis fy (tenk på alt det gode belgiske ølet som blir tilsatt sukker), men det gir ikke noe smak, bare høyere alkoholinnhold. Bruk heller maltekstrakt i samme mengde som ølsettets anbefalte sukkermengde.
Ellers er det en god ide å være pinlig nøyaktig med renholdet underveis.
Se også hos hjemmebryggersjappa bryggselv.no for en ålreit innføring i ølsettbrygging.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
Bare maltekstrakt? Har hørt om enhancer som en erstatning for sukker, er det også maltekstrakt?
Kunne jeg brukt feks 2 Geordies lagerekstrakt? Må jeg bruke begge posene med gjær også da?
Fremgangsmåten går ut på å blande maltekstrakt, gjær og sukker/maltekstrakt(som geirk sier) og vann.
Engentlig ganske enkelt, akkurat som 1-2-3 kakepakker. Men problemet er ofte at man skal drite i instruksjonen som følger med, og heller følge råd fra folk som har gjort det før. Det gjor ikke jeg pga. jeg ikke gadd å vente på posten.
Jeg mener jeg har vasket ganske heftig. Det hadde en litt sterk gjæringslukt, og ølet smakte noe tamt.
Ligger bunnslammet i bunnen av bøtta, eller at det det gjæringsskummet på toppen? Hvor langt ned kan jeg senke heverten før den havner oppi alt bunnslammet?
Vanlig sukker i øl er ikke nødvendigvis fy (tenk på alt det gode belgiske ølet som blir tilsatt sukker), men det gir ikke noe smak, bare høyere alkoholinnhold.
Nei, skal moderere meg der. Ikke bruk sukker i svake øl fordi det setter en cider-lignende smak som ikke overdøves av andre smaker.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Støtter Lenny sitt råd om å kikke på bryggselv.no. Der har de både forskjellige ølsett og ikke minst en veldig grei beskrivelse av hvordan du gjør det.
Følger du den og IKKE sluntrer unna på renhold, er min erfaring (jeg er også nybegynner) at du kan få til noe som er drikkendes.
Har også lært meg så langt at gjærens kvalitet er veldig viktig og at medfølgende gjær fra Europris kanskje ikke er det beste du kan bruke. Hos bryggselv må du bestille dette utenom, men får da iallefall bra kvalitet/ferskhet på den.
Satte endel av de bryggekitta i tidligere tider som pengelens livsnyter. Er du nøye og reinslig kan du få til et greit resultat, men ikke et godt øl. Jeg har en misstanke om gjæren som kommer med de kitta er av heller laber kvalitet om ikke også ferdig infisert med villgjær.
SER veldig bra ut i allefall - gratulerer! Nå er du hekta...
Jeg satte mitt 39. brygg i går - et monster av en Barleywine, som kommer til å klokke inn på 10% eller mer avhengig av hvor mye gjæren klarer å knaske i seg av de enorme mengdene maltsukker.
Den fulleste mesketanken jeg har hatt - 18kg malt og nesten 40l vann. Jeg måtte bruke en spade for å blande alt.
OG=1,112!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Du husker nok å sette vekk noen flasker for lagring, Barley wine er jo rene årgangsproduktet.
Hadde jeg kastet meg på hjemmeproduksjon hadde jeg sikkert gått for en hektoliter hveteøl, kuttet ut all sykkelaktivitet og blitt tresifra ølfeit på rekordtid.
Sitter faktisk i øyeblikket å venter på at flasker desinfisert i stekeovn skal kjølne såpass at jeg kan starte flasking.
Har bare kommet til brygg nr. 3, det første basert på ekstrakt. Blir en IPA som jeg nå håper blir bra. Brygg nr. 1 og 2 var "nybegynner"-settene fra bryggselv.no. Det første, en Pale Ale ble ok, det andre en IPA ble katastrofe, uten at jeg vet hvor jeg fikk infeksjonen i prosessen.
IPA'n jeg brygger nå hadde en OG på 1070 (litt usikker på dette da jeg tror temp. på vørtern var noe feil) og er basert på ekstra lys maltekstrakt, Cascade og Chinnok, samt Safale US-05. M.a.o. en ganske safe oppskrift!
IPA'n jeg brygger nå hadde en OG på 1070 (litt usikker på dette da jeg tror temp. på vørtern var noe feil)
Dersom du måler med hygrometer, blir det fort alt for lite hvis vørteren er for varm. Hygrometere er stort sett kalibrert for 20C. Hvis du ikke har tid til å kjøle ned, må du kjøpe deg et refraktometer - et sikkert tegn på en seriøs ølbrygger! Men jeg er for kjip til å gjøre det, altså. En stålkopp med kjappe sirkelbevegelser i en vask med kaldt navn får den lille vørterskvetten ned i temperatur på no time.
Sitat: Nutte
og er basert på ekstra lys maltekstrakt, Cascade og Chinnok, samt Safale US-05. M.a.o. en ganske safe oppskrift!
Det høres ut som et veldig bra utgangspunkt. Knuser du også litt krystallmalt som du trekker i en vaskepose mens vannet varmes opp? Hvis ikke, burde du forsøke!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg skal snart gå i gang med nytt da det allerede snart er tomt etter en knapp måned.
I tillegg må jeg kjøpe flere flasker. Dessverre stiller europris ut så lite flasker, at hver gang jeg er der handler jeg alt de har.
Og så har jeg vært for dum til å spare opp selv.
Må forberede sommerens roadtrip. Studene fra Polen er fattige, så jeg må hjelpe dem litt der.
Glemte å la ølen stå varm noen dager etter jeg hadde tappet på flaske, så tror ikke den fikk gjæret ut skikkelig. Smakte godt, men var ganske intens fjerting dagen derpå.
Jeg skal snart gå i gang med nytt da det allerede snart er tomt etter en knapp måned.
I tillegg må jeg kjøpe flere flasker. Dessverre stiller europris ut så lite
Glemte å la ølen stå varm noen dager etter jeg hadde tappet på flaske, så tror ikke den fikk gjæret ut skikkelig. Smakte godt, men var ganske intens fjerting dagen derpå.
At batchen varer kort, er et godt tegn. Flasker kjøper du med øl inni.
Dersom ølen ikke har gjæret ut ordentlig, bør det bety lite kullsyre også, ellers kan du ha flaskegranater på gang.
Jeg sjekket barleywinen i dag. Den er nede på 1,034 og gjæringen går langsommere nå som gjærcellene svømmer i 10,4% alkohol. Det kommer til å bli en stor utfordring å få kullsyre i denne.
Den var tjukk i munnen som olje, med en intens maltsødme etterfulgt av en skarp bitterhet. Den skal teoretisk være 135IBU. Når ølet er ferdig, kommer de to smakene mer sammen. Dette blir en stor øl - på mange måter. Kanskje 400kcal per halvliter!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
400kcal pr. halvliter er ikke hva jeg trenger som er 172cm fordelt på 93kg. Hva er prinsippet for høy %? Litt mer malt oppi? eller må man også ha mer gjær også?
Men jeg har lyst til å lage 10% øl engang. Smakte en slik fra Polen, som var nesten sort, og utrolig god. Har smakt annet med så høy prosent, og det syns jeg var drit. Muligens pga. den var pisselunka og jeg i utgangspunktet ikke var noen ølelsker.
Nå har jeg skaffa 200 ølflasker, og driver med klargjøring for årets roadtrip.
Jeg skal brygge 60liter 22l med 3L maltekstrakt fra muntons continental gold m. 450g maltekstrakt og 500g honning.
22l med 3l maltekstrakt fra muntons continental gold med kun 450g ekstra maltekstrakt fra dagligvaresjappa.
22l med 3,6 kg maltekstrakt fra europris "mexican cerveza"
Tenker jeg kaster all gjæren som følger med, og kjøper nottingham tørrfryst gjær fra en lokal sjappe her.
Hva tror du om dette? Forresten, leser at jeg bør tappe over på en ny tom dunk før jeg starter å tappe på flaske. Er det egentlig vits? Eventuelt bør jeg vell tappe på ny dunk, la stå noen dager, for så å tappe på flasker? Hva gjør du?
Batchen varer kort? Det er tydligvis mange uttrykk jeg fortsatt sliter med å forstå.
10% øl krever mye malt og mye gjær, dessuten gjær som er ekstra alkoholtolerant. Man bør helst brygge på ordentlig malt, slik at man har kontroll over mesketemperaturen.
Nottingham er en god gjær. Likeså Safale US-04. Du bør imidlertid kjøpe litt krystallmalt, knuse med et kjelve og trekke i vannet en halv time ved 65grader mens du varmer vannet for å gi litt dybde i smaksbildet, som fort blir litt flatt med bare ekstrakt.
Du må tappe over til en annen dunk med steril sukkerlake før flasking slik at du får blandet litt sukker i ølet, ellers blir det ingen kullsyre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg er ingen ølbrygger, men biokjemiker og det går jo mye ut på det samme. Jeg vet ikke hvordan Geirk gjør dette, men om du lager en løsning med feks 40% sukker, så er denne så sterk at ingenting vokser i den. Så kan du tynne denne ut med kokt/sterilt vann ved senere bruk.
Sterilt sukker, nei. Bryggebutikker selger karboneringsdrops som du hiver oppi flasken når du flasker, men de er ikke sterile de heller. De er bare rene, og det skulle jo bare mangle. Anbefaler at du kjøper en flaske Star San, da kan du desinfisere både det ene og det andre, inkludert sukkerbiter og flasketuter som er klar for korking
Jeg blander det sukkeret jeg skal ha (100-200g avhengig av hvor mye CO2 øltypen skal ha, og hvor mye ferdig øl jeg sitter igjen med) i en halv liter vann og koker i 15 minutter for å kvitte meg med alle bakterier.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll