Har blitt litt motivert til å ta litt mer video til sommeren på turer med mitt Lumix GH1 (som jeg ENDELIG har fått til stabil med høy bitrate og 1080p/24 - men det er en annen historie).
Men det blir jo litt vinglete med bare kameraet når man filmer. Tenkte å lage en slags steadicam-type med følgende krav:
Lar seg enkelt transportere i ryggsekk
Veier ikke et tonn (eller for mange kilo for den saks skyld)
Bør la seg montere opp relativt kjapt
Noen som har sett noe lignende eller har tips eller ideer?
To rør som kan skrues sammen til ca. 60cm-90cm+motvekt+rør som står 90 grader ut til siden, som kan monteres ved behov skulle vel bli en grei løsning,og uten at det blir for høy vekt.
Eller man kan kjøpe ferdig på ebay for en neve dollars(finnes mange enkle og billige modeller der).
Har du sett denne? Fungerer ganske bra med litt trening. Bruker selv monopoden sammen GH2'en på denne måten, den er jo både portabel og kjapp å montere opp.
Det skulle vel gå greit å modde en monopod,har vurdert det selv faktisk.
Min ide gikk ut på å montere hurtigkobling på motvekt og røret som står i 90 grader ut fra monopoden(man trenger ikke det90 graders røret,men kjekt å ha).
Burde funke det.
Redigert av SimonS; 28/12/201112:22. Rediger grunn: Bebabalauba
Tror jeg skal forsøke å kanskje vurdere å muligens se om jeg rekker innom en fotosjappe i dag og muligens også en treningssjappe så jeg får kjøpt billig monopod og en vektskive. Tror det vil komme på rundt 450+ med alt med en slik: http://www.japanphoto.no/product/stativer/ettben-stativer/hama-traveler-mono-4107/ og en 1,25kg vektskive samt litt isenkram for å feste sistnevnte.
Var ute å testa litt selv i dag. Hadde fått lånt meg en manfrotto tripod der man få beina til å stå rett ut til siden. Ved å heise den øverste stanga helt opp og holde i balansepunket blir det faktisk ganske stabilt, også ved rettningsforandringer. Det funker også med beina rett ned, men da blir det mindre vridningsstabilt. Det er å holde i balansepunktet som er kluet, sånn som i denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=T1aPbwcqquk.
baronKanon har kjøpt seg et kit med monopod, samt en 1kg vektskive, og det har ligget under sengen siden. Har ikke fått overskudd til å ta en skikkelig test, men stuetesting viser at det gir mer stabil bevegelse av kameraet, samt at bare det å filme med monopod også giren stabilitet i det hele tatt.
Kjøpte [url=]denne pakken[/url] med Benro A28 og en bok som var på tilbud til 495,- i romjulen. Den er nok bittelitt lang for å ha elegant med på tur, men passer i/på siden av sekken likevel og stikker noe ut.