Løype/freeride ski. Trenger hjelp.
|
Løype/freeride ski. Trenger hjelp.
04/12/2011 07:57
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisan godtfolk. Nå som ungene begynner å vokse til har jeg tenkt å begynne å kjøre litt alpint igjen. Jeg vil løst anslå at ca 80% av bruken vil være i- eller i tilknytning til preparerte løyper, med familien. De resterende 20% har jeg et ønske om å bruke til freeride/allmountain/topptur altså utenfor anlegg, og hvor egen kropp står for forflytningen oppover. Jeg har ingen erfaring med denslags, men er ofte i områder som bare skriker etter å utforskes. (er stødig på både løypevalg og skredtjænest fra jobb før formaningene kommer  ) Nå skal jeg altså ha nye ski. Og lurer på om jeg kan finne noe som passer inn til mitt ønskede bruksområde. Derfor har jeg noen spørsmål til allmuen: -Slike marker-bindinger har jeg forstått at man kan frigjøre helen på, men samtidig bruke alpintsko på. Stemmer dette? Vil disse også fungere bra i preparerte løyper? -Er det i det hele tatt realistisk å finne ski som kan brukes til begge bruksområder, eller bør jeg kun fokusere på hovedbruken? -Hvilke ski skal jeg velge? Dynastar Legend Sultan 85 er muligens et alternativ? På forhånd takk for tips!
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
Re: Løype/freeride ski. Trenger hjelp.
[Re: Supernova]
04/12/2011 09:24
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Marker Duke eller Baron fungerer utmerket til løypebruk, det er alpinbindinger med gåfunskjon.
Jeg ville hatt to par ski, en til bakkebruk de dagene det ikke er pudder å spore, og et par til heisbasert moro utenfor løypene samt topptur og traskebasert moro. Det kommer litt an på hvor mye du kommer til å være i preppa løype. Man finner ski som funker ok til det meste, men det er et kompromiss.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
04/12/2011 13:45
|
HKJO
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bør tenke godtover over hva som er viktigst for deg her... I den enne enden av skalaen har du marker duke bindinger, disse er stiv, og tung som fy, Problemet med slike randobinginger er at de blir veldig høy, skoa kommer høyt over skia, som igjen kan føre til at det føles ustabilt. Men Markern er jo dønn stiv. SÅnn sett vil jeg ikke si den er så egna til topptur siden den blir så tung. Dynafit, G3 bindigene og kommer ofte litt lavere ned, og med en mye lavere vekt! men til gjengjeld ikke så stiv... Min erfaring er i hvertfall at dynafit er mer enn stiv nok for det meste bruk.
Men alt dette blir jo prioriteringer av hva du vil ha det til... Marker F12 er jo en lettere versjon av duken, som absolutt også bør vurderes.. Den blir jo da en kompromi av disse andre her... lettere en duken, tyngre enn dynafti!
Lykke til med valget, toppturer er jo en fantastisk treningsmåte!
|
|
|
04/12/2011 14:29
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Marker Duke/Baron = Alpinbinding med gåfunksjon, tung å dra med oppover, funker som fjell til all kjøring. Marker Tour = Alpinbinding med litt bedre gåfunskjon, litt lettere men sikkert stiv nok for de fleste.
Dynafit og G3 Onyx er toppturbindinger, skal disse anbefales så bør bruksområdene snus på hodet, 80% topptur og 20% heisbasert.
Hvor tung er du Supernova?
Redigert av Ripen; 04/12/2011 14:31.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
04/12/2011 14:41
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Kjører Line Prophet 100 med Duke. Prioriteringen var en ski som gjør alt og med prioritering på nedover. Altså nedoverkvalitet fremfor lettvekt oppover. Oppover tar jeg som trening og de gangene jeg går så er det uansett kun kortere turer/en topp.
Kunne gjerne tenkt meg å teste ut noe litt bredere nå. Så lenge det ikke går på bekostning av kvikkheten ved frikjøring under tregrensa.
NB: husk at støvelen utgjør mye av opplevelsen. Må sees i sammenheng med skivalget. Selv gikk jeg for Scarpa Mobe. Igjen pga prioritering av nedkjøringen.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
04/12/2011 15:04
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville ikke gått i terrenget med støvler uten gåfunksjon, det er å be om gnagsår og kramper. Flere merker kommer nå med solide og stive sko, feks Dynafit Titan, som funker godt også i bakken.
Marker Duke er bombesikker å kjøre med, men tung å gå med, ikke bare fordi den er tyngre, men også fordi for hvert skritt må du i tillegg løfte hele bakbindingen, helløfteren er lav,, hele bindingen er høy og festepunktet mellom ski og støvel ligger flere cm forran tåa di, som gjør skrittene dine kortere. Har mange turer med denne bindingen, og kan absolutt gå god for de. Dynafit er til sammenligning lettere, lavere og har høyere hælløfter, og festepunktet ligger på tåa de. Dette gjør turen opp mer behagelig, pluss at du har mer krefter igjen til nedturen. Med mindre du dropper klipper, grinder på rails, og/eller kjører veldig aggresivt ville jeg gått for Dynafit, eller en variant av dynafits patent. Onyx har jeg ikke prøvd selv, funker sikkert, men den er da vitterlig ikke særlig vakker:-P
Styr for all del unna Marker Tour F12/F10, makan til makkverk skal du lete lenge etter, og jeg kan ikke fatte at Marker tørr å slippe et produkt på markedet som er så uferdig. Dårlig gjort er det også at vi som betaler for produktet skal teste det for de. Selv har jeg kondemnert tre eksemplarer pga knekt hæløfter, plastikken i støvelen er hardere enn bindingen så bindingen gnages opp, knekt feste mellom ski og binding som resulterte i at hele skien løsnet. Alle tre gangene var det snakk om produktfeil, ikke hard bruk eller brukerfeil. I tillegg flekser de veldig, så selv med høy din er det ikke vanskelig å sparke skiene av seg. Jeg kjenner flere som har måttet avbryte turer pga feil på denne. Jada, de har forbedret noe fra i fjor, men selv tørr jeg ikke bruke dette produktet før jeg vet at det er ferdig utviklet.
Redigert av DavidS; 04/12/2011 15:06.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
04/12/2011 16:25
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Mange synspunkter her. Takk for innspill!
@Ripen. Jeg er 75kg.
Etter å ha lest og tenkt litt heller jeg mest mot å gå for en dedikert løypeski. Til familiebruk tror jeg ikke jeg trenger å legge så alt for mye penger på bordet. Så får jeg heller investere i et skikkelig rando-par med god bredde og skikkelige støvler for marsj. Jeg mistenker at topptur en skikkelig vanedannende, så da er det vel greit å kjøpe ordentlig utstyr første gang. Ellers blir vel en billig løsning fort veldig dyr..
Ok, bindinger har jeg litt innputs på. Hvis jeg skal gå for et kombi-kompromiss, hvilke ski er aktuelle? Er 85-90mm er grei midtbredde?
Rune
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
04/12/2011 16:29
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg mistenker at topptur en skikkelig vanedannende
Rune Det har du heeeeeelt rett i Rune
|
|
|
04/12/2011 17:43
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Ok, bindinger har jeg litt innputs på. Hvis jeg skal gå for et kombi-kompromiss, hvilke ski er aktuelle? Er 85-90mm er grei midtbredde?
Jeg ville gått opp til ca 100 mm bredde. K2 Coomeback og Vølkl Gotama er gode hyllevarealternativer. Hvis du smeller på Duke/Baron (Baron holder i massevis for en med din vekt) kan du feks snuse på en støvel som Salomom Quest 14 så kan du ta deg en topptur uten å tenke på at du forringer kjøreegenskapene i bakken.
Aron SK, NBNL
|
|
|
|
|