[quote=Lid]Har for første gang sett en fatbike i levende live i dag. Fikk studert en Moonlander og alle fatbikens finesser. Må også virkelig si at vi som har slått til og forhåndsbestilt Nakamura/Diamant må få vanvittig mye for pengene er jo nesten en tredjedel av prisen på en Moonlander. Da klarer jeg fint å vente til uke 38. Gleder meg ikke noe mindre etter i dag.
Heyhey!
Uke 38 er nesten i oktober..
Moonlander 5'.. No compromises..
Ikke betalte jeg så mye for min Moonlander heller. Og når det er x-files hvormye/hvorhen å bestille fra G-Sport så ble det Surly Moonlander. [/quote
Jepp enig i at det et lenge til uke 38. Men 14000 mindre enn det de skulle ha for Moonlanderen der jeg var i går. Og nå er våren her hvor jeg kan crosse rundt med de tre andre syklene mine så det er ikke så farlig. Var ikke vanskelig å bestille i det hele tatt. Er jo nevnt flere steder i tråden her
Blir den endelige versjonen ala dette? Med samme typen framfelg?
Fy fader som jeg gleder meg. Seriøst, jeg kan ikke huske sist gang jeg har gleda meg så mye til noe!
Jepp, samme felger. Drillet 100mm foran og drillet 80mm bak. Resten av sykkelen er Mk1 prototype og litt komponentmix før jeg setter den på en superdiett etter påske for å plage grusracerne i Nordmarka Formula R1 Racing forbremsen som jeg har her kommer dessverre ikke på produksjonsmodellen..
Her på Lillehammer går det greit. Kan sykle fra Pellestova/Gaia over til Nordseter på snaufjellet. Så ned til skistadion og ned til smalstiene langs Mesnaelva og ned till byen.
Har ikke gjort den turen selv på fatbike, men om Salsa Mukluken min kommer før snøen går, skal den prøves!
Mvh:
Werner
Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Goodie! Det morsomste som finnes er smalsti. Men: da må det være mykt, minst 10-20cm, noe av det beste som finnes er 30cm løssnø, der bare en person har gått. Det som kan være ukjørbart uten fotspor kan være helt greit, og ufattelig gøy bare det har gått en person der, gjerne med 30-40cm avstand mellom fotsporene. Hardtrampet smalsti er utfordrende og gir mestringsfølelse med smale dekk, men på fatbike synes jeg det blir for autopilot, føles som en smal asfaltert vei, så for meg blir det transport etapper mellom strekk som krever flyt, og det er flytefølelsen som jeg synes er så fabelaktig på fatbike, morsomst på sti, men nesten like artig i bredere løyper også, Det å sveve avsted som på et flygende teppe, med 3psi i dekkene der jeg vet at en vanlig terrengsykkel ikke hadde hatt nubbetjangs er ufattelig gøy. For eksempel som i dette klippet med fatbike vs. Nokian 294. Ole Herman fra Intersport Lillehammer tester her først snowpiten vår på vanlig MTB med Nokian piggdekk, og så bare flyter over som en dupp på fatbike protoen med 180mm nav/spacing:
Men: det er jo egentlig fabelaktig bra at vi alle har litt forskjellig smak og oppfatning om hva som er den grommeste formen for fatbiking, det betyr at vi blir mer spredd, så mindre sjanser for konflikter med andre brukere av marka.
Enig med deg der, Espen. Beste turen jeg hadde på min lånte Moonlander, var på sånn føre. Skiløyper er ypperlig til trening, men jeg syns det er mye morsommere med løssnø. Og den følelsen av å bare kunne dundre på i de samme stiene som man sykler om sommeren, er jaggu verdt mye!
For meg har fatbike åpnet opp en årstid da jeg tidligere stort sett har sittet inne og jobba vekta oppover... Nå har jeg sykla mange mil og funnet gløden på ski i tillegg. Fysisk fostring avler fysisk fostring!
Her er en snutt jeg har linka til før, med mer pudderføre. Dette er fra Mesnaelva.
Mye fint i Mesnaelva! Men mye av det vi sykla før er nå tatt over av barnevognfolket, kommunen har gruslagt en to meter sti på de nederste delene. Ikke at det gjør noe, for litt lenger sør er det flere stier og de er nå omtrent kjemisk frie for fotgjengere. Hvertfall om en har vett til å styre unna de typiske fotgjengerutfartstidene.
Blir mye sykling oppi der når snøen går, er det noen som vil være med er det bare å si fra!
Mvh:
Werner
Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Sånn. Ramme, gaffel og nav bestilt fra fatbikes.com. Har kjørt over 1000 høydemeter pudder i dag og vil ha fatbike på vår, sommer og høst. Hadde selvfølgelig vært økonomisk fornuftig å bestille en DiaNa, men da hadde hele våren, sommeren og mye av høsten gått uten kosesykkel.
Må bare takke til dem som har sykla Fatbike i Fredrikstadmarka. I påvente av egen fb, må jeg sykle rundt på pingle 2.4 dekk. Da er opp-sykla knote sti med fatbike god å følge
Må jo si jeg gleder meg utrolig mye til egen Fathoj!
Grove knaster (feks. Nate og Lou) fungerer fint på snø, gjørme og rene "dirt" stier, men fungerer dårligere på typiske norske stier der det gjerne er mye våte røtter, steiner, svaberg osv.
Det er fint med bedre utvalg på dekkfronten for feithjulinger, men lite poeng hvis de ikke er minst like bra eller bedre enn det som alt finnes på markedet. Surly kutta nettopp ut sitt gode gamle Endomorph dekk, det er jeg egentlig glad for.
Kan du forklare hvorfor grove knaster ikke vil fungere til stisyklng? Jeg ønsker å kjøpe noe som funker på vått og tørt, og vil ikke bytte mellom hver tur.
Sånn. Ramme, gaffel og nav bestilt fra fatbikes.com.
Ble det en 9:zero:7?
Bjørn
Jupp. Og Hope nav og 9:zero:7 gaffel da de var tomme for Beargrease. Støtter opp om de lokale (Norge er lokalt i denne sammenheng) og kjøper felger og krank fra fatbikes.no.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Subs]
#156766609/03/201320:16
Grove knaster (feks. Nate og Lou) fungerer fint på snø, gjørme og rene "dirt" stier, men fungerer dårligere på typiske norske stier der det gjerne er mye våte røtter, steiner, svaberg osv.
Det er fint med bedre utvalg på dekkfronten for feithjulinger, men lite poeng hvis de ikke er minst like bra eller bedre enn det som alt finnes på markedet. Surly kutta nettopp ut sitt gode gamle Endomorph dekk, det er jeg egentlig glad for.
Kan du forklare hvorfor grove knaster ikke vil fungere til stisyklng? Jeg ønsker å kjøpe noe som funker på vått og tørt, og vil ikke bytte mellom hver tur.
Har forsåvidt vært inne på det tidligere i tråden. Jeg sier ikke at grove knaster ikke fungerer i det hele, jeg sykla mesteparten av sommeren og høsten på Nate både foran og bak, men når det kom et stykke utpå høsten og det ble skikkelig sleipt fungerte de veldig dårlig sammenligna med BFL når jeg fikk tak i et par av de. Grunnen er nok at BFL får en større kontaktflate og former seg lettere mot underlaget enn de grovere dekka. Som allrounddekk er BFL de beste dekka jeg har prøvd så langt, kom til kort på snø sammenligna med Nate og Lou men på barmark er BFL førstevalg. BFL og Larry ruller også godt på grus og asfalt hvis de får litt luft i seg, Nate og Lou har ganske voldsom rullemotstand på sånne underlag. Kommer også til å teste Escalator som stidekk, har forhåpninger til de - kanskje de viser seg å være bedre enn BFL også, men det vet jeg ikke før til høsten
Som du skjønner så er dette nytt territorium for meg, så jeg takker for utfyllende info. Jeg hadde aldri gjettet at Larry eller BFL skulle funke bra som stidekk, men skjønner at kontaktflate er stikkordet her.
Spent i så måte hvordan Vee Rubber vil funke, det har ikke høye knaster heller, man spacing er jo litt anderledes.
Vil tro at Vee Mission fungerer fint som et allrounddekk det også, uten å ha testa det selv. Jeg har et par eldre Vee dekk, men de er veldig tjukk og stiv casing på (derav en voldsom vekt på over 1800 gram!), de nye er nok ganske annerledes.
Grunnen til ay jeg har forhåpninger til Escalator er både at det er super-formbart med en tynn 180 TPI casing og det har mykere gummiblanding enn Surlydekka. Håper på enda bedre grep på sleipt underlag.