|
|
Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd?
|
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd?
[Re: MuddyBear]
08/09/2011 07:15
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
De gangene jeg har vært på Fotovideo har jeg ikke akkurat tenkt: "sosialt dumpet østeuropeer" for å være ærlig. Det var da heller ikke mitt poeng. :-) En sykkel og en D300 med samme utsalgspris er det vanskelig å sammenligne uten å vite butikkens marginer, hvor mange de har kjøpt inn, hvilket marked de er kjøpt i (USA/Europa vs Japan), men ikke minst er det volumsalget i Norge som bestemmer hva slags marginer butikken kan ligge på.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
08/09/2011 07:22
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Det er ganske mange eksempler på sykkelbutikker som går konkurs fordi marginene ikke var så gode som de trodde. Det er store kostnader og en del gambling forbundet med å kjøpe sykler til lager før sesongen.
|
|
|
[Re: GeirK]
08/09/2011 08:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Da skal man ha sinnsykt høy margin i utgangspunktet for å ikke tape på å selge en sykkel til halv pris. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at selv de store sportskjedene opererer med slike marginer på kapitalvarer.
Dog kan det sikkert være slik at noen ganger så er et lite tap å foretrekke foran et stort tap. Altså, en sykkel kjøpt inn til 10000,- solgt gjennom sommeren til 13000,- kan selges om høsten til 9000,-. Det er bedre enn å bli sittende med den og måtte selge den den til 8000,- neste vår, når alle de nye spennende syklene kommer. Å selge med tap isteden for å ikke selge i det hele tatt gjør at man får fridd opp kapital og lager som man trenger til nyhetene. I tillegg kan et slikt tapssalg gi økt blest rundt butikken. Og til slutt så blir jo tapet tatt fra skattegrunnlaget, så et tap på 1000,- kvittes mot en tidligere vinst på 1000,- som da blir "skattefri".
|
|
|
[Re: Dan]
08/09/2011 08:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da skal man ha sinnsykt høy margin i utgangspunktet for å ikke tape på å selge en sykkel til halv pris. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at selv de store sportskjedene opererer med slike marginer på kapitalvarer.
Dog kan det sikkert være slik at noen ganger så er et lite tap å foretrekke foran et stort tap. Altså, en sykkel kjøpt inn til 10000,- solgt gjennom sommeren til 13000,- kan selges om høsten til 9000,-. Det er bedre enn å bli sittende med den og måtte selge den den til 8000,- neste vår, når alle de nye spennende syklene kommer. Å selge med tap isteden for å ikke selge i det hele tatt gjør at man får fridd opp kapital og lager som man trenger til nyhetene. I tillegg kan et slikt tapssalg gi økt blest rundt butikken. Og til slutt så blir jo tapet tatt fra skattegrunnlaget, så et tap på 1000,- kvittes mot en tidligere vinst på 1000,- som da blir "skattefri". Alt dette er helt korrekt, Dan - men du beskriver et spesialtilfelle. Jeg diskuterte utsagnet som generelt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: EgilS]
08/09/2011 08:50
|
Gøss
Entusiast
|
Entusiast
Men er sykler egentlig dyre i Norge? Jeg synes vi tar diskusjonen før vi egentlig har samlet mere info enn det SC-eksempelet over, og Specialized i den nevnte tråden.
Hadde vært kult om vi kunne samle data og se om det er tilfellet. Noen forslag til fremgangsmåte?
Dress me up in stitches.
|
|
|
[Re: kjerts]
08/09/2011 09:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Det spørs hvilken sykkel det er snakk om. Det finnes sykler som har så tåpelig høy veiledende pris at alle delene er billigere, veiledende i samme butikk. Da er det sikkert et par kroner igjen ved 50% rabatt.
Tipper HeavyDude snakker om enkeltavtaler til lag, ikke klubbrabatt som alle kan få. Hvilken sykkel er dette? Stort sett er de syklene med tåpelig høypris ut også det inn.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Pink floyd]
08/09/2011 09:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Har liten tro på at butikker som nå på høstsalg selger ut sykler fra 40% og opp til 70% ikke tjener penger på dem, altså tjener de enda mer på sykkelen om de selger den tidligere i sesongen. Da tar du totalt feil dessverre. Vi hadde salg på 50% og da var det flere sykler som vi tapte penger på når folk gikk ut døra. Men man fikk igjen en del av pengene, slapp å lagre over vinteren samt at man måtte mest sannsynlig ha solgt de med tap året ette uansett for å bli kvitt de. Det er ikke slike avanser på sykler i Norge som folk trur. På en del annet stæsj kan det være veldig bra, men dette varierer veldig.
|
|
|
08/09/2011 09:18
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Typiske toppmodeller. Reacto 909 Dura Ace-20: Karbonsykkel med Dura-Ace.. 60 000,- Bianchi Oltre: 85 000,- Bianchi Pico Crono: 100 000
Men det er vel som du og EgilS sier, de er dyre inn til butikk, også.
|
|
|
[Re: Gøss]
08/09/2011 09:48
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Men er sykler egentlig dyre i Norge? Jeg tror vi kommer ganske godt ut om man tar lønnsnivået i betraktning.
Anonym5
|
|
|
08/09/2011 09:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor det kommer frem at mange tror det handler om høye lønnskostnader m.m. Om noen ønsker å repetere de argumentene igjen; redegjør samtidig for hvorfor IT produkter koster ca. det samme i USA og Norge, for ikke snakke om diverse fotoutstyr.
Det är ju möjligt att det är IT produkter och fotoutstyr som är produkterna som av någon anledning inte är "korrekt" prisade jämfört med lönnskostnatet etc. En orsak kan ju vara att de nog oftast är lättare att köpa i utlandet och konkurransen då gör att det blir ganska likt pris överallt. I Ungarn är tex många saker mycket billigare än i Norge men jag tror inte att just fotoutstyr är väldigt mycket billigare. Sen är ju prisningen ibland bara konstig. När jag var i USA och klättrade på slutet av 90 talet så var den mesta klätterutrustning klart billigare i USA jämfört med i Sverige men klätterskor och kängor var mycket dyrare i USA.
|
|
|
[Re: anonym5]
08/09/2011 10:25
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Men er sykler egentlig dyre i Norge? Jeg tror vi kommer ganske godt ut om man tar lønnsnivået i betraktning. Hva har lønnsnivået med saken å gjøre? Og hvem sitt lønnsnivå snakker vi om? Befolkningssnittet? Snakker vi om snittet blant syklister? Blant de med høyere utdannelse? Det vi sitter igjen med å bruke som vi ønsker etter at skatter og avgifter er betalt? Og hvorfor er det sånn at Santa Cruz, og enkelte andre bedrifter, skal kunne tjene mer på at snitt lønnen i Norge er høy; mens de som selger mer gjennomsnittlige / generiske varer ikke skal kunne ta samme avanse? (Noe de ikke kan, for da vil en leverandør med tilsvarende produkt selge til lavere pris)
|
|
|
08/09/2011 10:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
SantaCruz er litt annerledes enn de nevnte Intense og Turner i Norge. Turner og Intense selges direkte til forbruker via importledd som også er butikk, mens SantaCruz selges via forhandlerledd(og direkte).
Hadde Turner/Intense blitt solgt via forhandlerledd ville vi nok sett andre priser, men en slik bissnissmodell som de velger å ha gjør at de kan selge til konkurransedyktige priser.
SantaCruz er forsåvidt et BETYDELIG større merke enn Turner og Intense også, så det er nok større muligheter for å forhandle priser og volum der.
Men 8000 kroner forskjell mellom import og butikk er drøyt, hadde aldri kjøpt i Norge for den prisen. Den lille forskjellen man ser på Turner og Intense er nok at jeg kjøper norsk. Ibis er et annet merke som virker å ha ganske gode priser i Norge kontra utland.
At folk her inne tror butikkene tjener penger ved salg på 50% rabatt må være stille, de vet ikke hva de snakker om.
Jeg jobbet i G-Sport for en del år siden. På spesielle kampanjemodeller kjøpt inn for type høstsalg kunne man tjene noen kroner på 50% salg, men det var mest mersalg man tjente penger på. I "spesialforetning" for sykkel ville det på mange modeller(typisk de dyre) gå i null ved 20% rabatt, spesielt på de "dyre" importerte merkene. Tror ikke det er så mye annerledes i dag. På "brødvarer" kan man dog se fortjenester ved 50% rabatt.
Dette er nøyaktig det samme man kan se i brunevareindustri. En kompis kunne selge meg Playstation3 til "innkjøpspris". Denne ble 200 kroner dyrere til meg enn om jeg kjøpte den i butikk. De tapte faktisk på hver eneste PS3 de solgte. Fortjenesten på ekstra kontroller, kabler, spill...det er noe annet. Det er litt det samme på tv, hvor avansen er kjempelav på tv, mens det på HDMI-kabelen kan være 200% avanse.
Slik som Dan, GeirK og andre er inne på vil det være hver enkelt butikks beslutning om hvor de vil ta tapet på en "utgående" modell også. Høsten eller våren, eller satse på å finne en dust som kjøper gammel modell til lite rabatert pris, gjerne i feil størrelse også.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/09/2011 10:26
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hva har lønnsnivået med saken å gjøre? Alt
Anonym5
|
|
|
[Re: GeirK]
08/09/2011 10:31
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Mange sportskjedebutikker ligger i kjøpesentre. Disse tar typisk 7% av netto omsetning i husleie.
I tillegg kommer frakt på syklene og kostnaden på bundet kapital mens sykkelen står i butikken.
Meg bekjent ligger ikke Raske Sykler i et kjøpesenter. Tror også det er fraktkostnader fra USA til UK. Jeg har etterspurt priser / sammenlikning på sykler som selges av de store kjedene, for, som jeg sier i et tidligere innlegg, tror jeg det er stor forskjell på avansen man tar fra det store masse marked segmentet, og det man tar fra luksus / merkenavn segmentet. Å diskutere sykkel eller sportsbransjen på generelt grunnlag blir for dumt. Det er som å diskutere klokker og kyle alt fra gratis ur man får når man abonnerer på et blad sammen med Patek Philippe. Fra de butikkene jeg kjenner som har gått under, har det vært et resultat av elendig drift, fremfor feil prissetting. Høye marginer tillater bare dårligere drift.
|
|
|
08/09/2011 10:53
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Kunne du tenkt deg å begynne å selge SC-sykler i stedet fro det du jobber med nå?
|
|
|
[Re: bhrsrk]
08/09/2011 11:09
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Kunne du tenkt deg å begynne å selge SC-sykler i stedet fro det du jobber med nå? Er spørsmålet ditt om jeg kunne tenke meg å lære nok om ramme design, produksjon, merkevarebygging og distribusjon innen sykkelmarkedet til å kunne ta fordel av at nordmenn har så mye penger at de er villig til å betale en svært høy avanse på merkevarer; eller spør du om jeg vil starte med å selge et produkt / tjeneste som jeg har kompetanse på, som drar nytte av den høye betalingsviljen vi har her i landet?
|
|
|
08/09/2011 11:39
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Kan vel være verdt å merke seg at man om dagen har rekordsterk krone/rekordlav dollar og at prisene i USA, både nettbutikker og over disk, ikke har blitt justert nevneverdig i forhold til prisene vi hadde Norge før denne endring i valutaverdi. Importørene i Norge har gjerne avtalt prisene, i alle fall på store kjøp, allerede i fjor. Hvis avtalen er satt til et beløp i Norske kroner så spiller det liten rolle om dollaren er lav når beløpet skal betales. Forøvrig tror jeg nok at vi i Norge slipper billig unna da vi er et av landene i verden som bruker minst av inntekten vår på mat, strøm og bolig, og dermed sitter igjen med et hyggelig hobbybudsjett.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
08/09/2011 11:40
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Skal man sammenligne må man sammenligne epler med epler. Og ta med relevante kostnader.
1. Man får ikke den valutakursen som er de offisielle vi hører om daglig. Det blir noe dyrere da bankene tar betalt for tjenesten. Og som importør må man enten sikre valuta eller kalkulere risikoen inn prisene.
2. Man kan ikke sammenligne veiledende priser med nettpriser. Som oftest får man rabatter, 20% er ikke uvanlig.
3. Man må ta med frakt
4. Forbrukerlovgivningen er sterk i Norge og vil måtte legges på prisene.
Nå kan vi ta regnestykket på nytt. Kr 16500 er ganske riktig med dagens kurs. Med en importør må som sagt kalkulere inn risiko. Med la gå. Så koster det en del i frakt. Holder det med 400 kroner. Da er det 16900. Med 20% blir lokal pris kr. 19600. Forskjellen blir da kr. 2700.
Da må man jo bare vurdere om det er verdt å ha vesentlig dårligere reklamasjonsmuligheter for kr. 2700. Personlig ville jeg valgt lokalt. Hadde forskjellen hvert kr. 5000 så ville jeg nok vurdert å kjøpe fra USA.
Jeg forsvarer ikke prisingen til importør/RS, det får dem gjøre selv. Men jeg synes slike sammenligninger må være korrekte.
F.
Redigert av FMI; 08/09/2011 11:41.
|
|
|
[Re: Fossi]
08/09/2011 11:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Forøvrig tror jeg nok at vi i Norge slipper billig unna da vi er et av landene i verden som bruker minst av inntekten vår på mat, strøm og bolig, og dermed sitter igjen med et hyggelig hobbybudsjett. My point exactly
Anonym5
|
|
|
08/09/2011 11:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hvorfor er det sånn at Santa Cruz, og enkelte andre bedrifter, skal kunne tjene mer på at snitt lønnen i Norge er høy; mens de som selger mer gjennomsnittlige / generiske varer ikke skal kunne ta samme avanse? (Noe de ikke kan, for da vil en leverandør med tilsvarende produkt selge til lavere pris)
Butikkerna får väl sätta vilka priser de vill. Om de är de enda som sälger en populär vara så kan de ta högre pris. Jag tycker du argumenterar konstigt i tråden. Du har minimalt med exempel plus att du själv verkar förklara orsaken till det du frågar.
|
|
|
[Re: kjerts]
08/09/2011 11:53
|
olechr
More than words
|
More than words
Typiske toppmodeller. Reacto 909 Dura Ace-20: Karbonsykkel med Dura-Ace.. 60 000,- Bianchi Oltre: 85 000,- Bianchi Pico Crono: 100 000
Men det er vel som du og EgilS sier, de er dyre inn til butikk, også. Jepp de er dustete dyre inn også. :-P
|
|
|
[Re: Frode M]
08/09/2011 12:08
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Skal man sammenligne må man sammenligne epler med epler. Og ta med relevante kostnader.
1. Man får ikke den valutakursen som er de offisielle vi hører om daglig. Det blir noe dyrere da bankene tar betalt for tjenesten. Og som importør må man enten sikre valuta eller kalkulere risikoen inn prisene.
2. Man kan ikke sammenligne veiledende priser med nettpriser. Som oftest får man rabatter, 20% er ikke uvanlig.
3. Man må ta med frakt
4. Forbrukerlovgivningen er sterk i Norge og vil måtte legges på prisene.
Nå kan vi ta regnestykket på nytt. Kr 16500 er ganske riktig med dagens kurs. Med en importør må som sagt kalkulere inn risiko. Med la gå. Så koster det en del i frakt. Holder det med 400 kroner. Da er det 16900. Med 20% blir lokal pris kr. 19600. Forskjellen blir da kr. 2700.
Da må man jo bare vurdere om det er verdt å ha vesentlig dårligere reklamasjonsmuligheter for kr. 2700. Personlig ville jeg valgt lokalt. Hadde forskjellen hvert kr. 5000 så ville jeg nok vurdert å kjøpe fra USA.
Jeg forsvarer ikke prisingen til importør/RS, det får dem gjøre selv. Men jeg synes slike sammenligninger må være korrekte.
F. Meget bra å holde seg til epler: men la oss gjøre det litt mer nøyaktig. Forsikring mot valutasvingninger koster. La oss si at man betaler et 10% påslag; som jeg tror er ganske romslig. Da reduseres forskjellen til 6500kr. (tror man at valuta normalt svinger med 20%, så blir prisforskjellen 5000kr.) Ad frakt: hvor dyrt er dette? Bulk frakt koster som kjent vesentlig mindre enn å sende en sykkel. Men la oss ta 400kr. Med mine 10% valuta påslag og frakt, er det ca. 6000kr. mer, eller 36% høyere avanse i forhold til USA. Jeg syns dette fortsatt er høyt. Argumentet ditt om 20% avanse, legger til grunn at Norske importører betaler veiledende butikkpris i USA. Skal du legge på 20% må du nok starte med noe lavere, med mindre du tror at veiledende butikkpris i USA er det samme som pris fra fabrikk. Ad alle agrementer om butikkrabatter og hvor vanskelig det er å drive lønnsom butikk i Norge: det finnes rabatter i USA også, og de må også drive butikk.. Takk for bidraget: jeg tror ALLE er enige om at Norge er et flott land å bo i. Vi har også flotte sykkelstier!
|
|
|
08/09/2011 12:15
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jo værsågod. Men nekter du altså for at det er ikke så dyrt i Norge når man tar i betraktning hvor mye høyere lønnsnivået til de som kjøper varene er her sammenlignet med andre steder, eller synes du ikke det er relevant ihht trådens overskrift. Jeg, i hvert fall, synes det er greit å spørre seg om sykler virkelig er så fryktelig dyre i Norge, selv om du finner dem billigere i andre land.
Anonym5
|
|
|
[Re: fredriks]
08/09/2011 12:17
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Butikkerna får väl sätta vilka priser de vill. Om de är de enda som sälger en populär vara så kan de ta högre pris.
Jag tycker du argumenterar konstigt i tråden. Du har minimalt med exempel plus att du själv verkar förklara orsaken till det du frågar.
Jeg tror du har misforstått: jeg har da ikke sagt at jeg syns Raske Sykler burde redusere prisene sine. Jeg sier at norske forbrukere har en meget høy betalingsvilje, som gjenspeiles i priser på luksusvarer, slik som Santa Cruz. Ad eksempler, har jeg holdt meg til priser på foto utstyr og data. Og henvist til at tyske bilmerker også øker prisene sine til Norge vs. andre skandinaviske land. Hvilke flere eksempler ønsker du? Jeg har mye å si om matpriser, hvor man finner mye av det samme, dog kombinert med manglende kvalitetsbevisste forbrukere.
|
|
|
08/09/2011 12:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den om bilar missade jag. Jag har kommenterat tidligare att jag inte är säker på om it och foto är bra bransjer att jämföra.
Det jag faktiskt skulle vara intresserad av att veta är jämförelser på andra syklar. Nu verkar du dra en massa slutsatser om en enda ramme.
Sen förstår jag endå inte vad du vill fram till förutom att du antagligen har rätt i din trådtittel. Det är antagligen lättare att sälga dyra saker till höga priser om de du sälger till har mycket pengar. Jag ser bara inte varför det är så interessant.
|
|
|
08/09/2011 12:29
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
En ting er jo lønnsnivået, en helt annen ting er hva man prosentvis bruker av lønna på å overleve. Som jeg skrev litt lengre oppe i denne tråden: Vi betaler latterlig lite av lønna vår for å dekke primærbehovene våre, altså mat, hus, strøm ol. Mener å ha sett at vi bruker ca 20% av inntekten vår på mat, mens i svært mange andre Europeiske land bruker man ca 50% av inntektene kun på mat.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
08/09/2011 12:35
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Kunne du tenkt deg å begynne å selge SC-sykler i stedet fro det du jobber med nå? Er spørsmålet ditt om jeg kunne tenke meg å lære nok om ramme design, produksjon, merkevarebygging og distribusjon innen sykkelmarkedet til å kunne ta fordel av at nordmenn har så mye penger at de er villig til å betale en svært høy avanse på merkevarer; eller spør du om jeg vil starte med å selge et produkt / tjeneste som jeg har kompetanse på, som drar nytte av den høye betalingsviljen vi har her i landet? Hvor mye kunnskap trenger man egentlig for å selge sykkel? Er det spesialkompetanse som gir høy lønn, eller kan man bruke ufaglærte folk fra videregående? Siden du i eksempelet ditt nevnte Santa Cruz fra Raske Sykler lurte jeg på om du kunne tenke deg å starte sykkelbutikk og selge Santa Cruz. (Jeg antar at du ikke tror Santa Cruz ikke setter pris ut avhengig av mottakerland) Men det kan også være interessant å høre om du på andre måter vil ta fordel av betalingsviljen for sykler. Dersom du ikke ser 8000 i forskjell per sykkel som en gylden forretningsmulighet så er det kanskje ikke så urimelig pris tross alt. Samtidig er det til stor nytte at noen bestemmer seg for at ting skal gjøres bedre, og starter bedrifter som tvinger hele bransjer til å effektivisere. For eksempelet Raske Sykler så ser det ikke ut til at stive priser på SC gjør at eiere eller ansatte blir rike. Jeg har heller ikke inntrykk av at de som driver i sykkelbransjen på forumet har høyere inntekt enn resten av befolkningen (og jeg har ikke inntrykk av at de er mindre intelligente eller talentfulle av resten av befolkningen heller). Dersom prisene er for høye burde pengene havne et sted, men det ser mer ut som om sykkelprisene er som de er på grunn av generelt kostnadsnivå, og at sykkelpris i forhold til kjøpekraft ikke er så ulik andre land.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
08/09/2011 12:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
Om jeg husker riktig: Canyon søkte for en tid tilbake representanter i Norge. Det var vel da også forumbrukere som søkte. Enden på visa var i hvert fall at de valgte å ikke være representerte her til lands grunnet kostnadsnivået.
I Danmark og Sverige er de representerte.
|
|
|
08/09/2011 12:41
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kommer seint inn i tråden her, men jeg må bare si at jeg synes at det er herlig at noen norske butikker endelig avslører løgnen om at sykkeldeler må være j**vlig mye dyrere i Norge enn i resten av verden. Eksempel: VPG selger reverb setepinner for rundt 2400 mens en av mine LBS opperer med en veil på rundt 3500. Jeg kjøpte for 1800 fra Tyskland, men dette viser nå meg at Norske butikker har mer enn nok å gå på til at de kan ta opp konkurransen med utenlandske butikker. Bikeshop.no er vel også en butikk som viser oss at norske butikker kan konkurrere på pris om de vil.
Ja, jeg forstår at det må og bør koste mer å handle hos din LBS, men forskjellen kan ikke være vanvittig. De siste skoene mine kostet over 1200 hos Hank sport mens jeg fikk dem fra CRC for under 600. Butikkene må bare slutte å tro at de kan sutre seg til sympati med å peke på høye kostnader i Norge. Den store kundemassen vil handle der de får det beste forholdet mellom pris og service og om du baserer butikken din på at folk skal handle med deg i sympati så holder ikke det i lengden uansett. Jeg har ikke lest i detalj hva som er sagt rundt elektronikk i denne tråden, men hvordan forklarer vi at Norge ofte er en av de billigste plassene i verden på elektronikk mens vi er et av verdens dyreste på sykkeldeler?
|
|
|
[Re: erikskon]
08/09/2011 12:48
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Norge ofte er en av de billigste plassene i verden på elektronikk mens vi er et av verdens dyreste på sykkeldeler? Kan vi her konkludere med at Tour the finance folkene er mer opptatt av sykkel enn elektronikk, mon tro
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
|
|