Marin, oversett?
|
Marin, oversett?
18/08/2011 14:24
|
kyrre skjold
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann.
Kjøpte nylig en marin mount vision 8 09 mod som eieren hadde brukt 3 ganger på 3 år og i sin visdom solgte til meg for 11 lapper.Retail 27000.- Det pussige er at Marin ikke har solgt noe særlig i norge og det ser utsom sørensen er i ferd med å droppe merket på full suss fronten.Såvidt jeg kan se er merket oppe å går i England og USA, husker at mba alltid har vært entusiastiske rundt tester av Marin og ble valgt av et par ledende blader til årets sykkel i 08-09. Var ute og testa herligheten og skepsisen min til 120mm f og bak blåste bort ettersom røtter og stein ble forsert.De gikk opp til 140 ifjor men den har jeg ikke testa. Forrige tråjepp hadde 160 så dette er et annet dyr totalt og jeg tenker egentlig at det digg med noe som skyter litt fart innimellom.Det sitter en Fox f med remote lockout og en rp23 bak og dette funker meget bra på transport etapper.Eneste ankepunkt er at rp23 burde ha remote på propedalen for å bruke dette aktivt i terrenget.Over til ramme så ser den store svingarmen hissig ut og har etter mitt syn bedre egenskaper enn fsr stumpy og enduro.Aktiv og fin i starten så kreves det mere krefter når demperen nærmer seg bunnen.Fungerer også bra under bremsing uten å pakke seg sammen.Ramma har semi lang toptube som i combo med seterør vinkelen gir god stilling i tråkke modus og temmelig kompakt oppreist stilling i sti modus. Alt i alt en sykkel som fungerer bra i sti modus og som kan sette fart i lett terrenget.
Burde hatt et marked i norge og kanskje en anmeldelse el 2 i terrengsykkel.
Gi gass.
|
|
|
Re: Marin, oversett?
[Re: gauter]
18/08/2011 21:35
|
kyrre skjold
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei du.
Trodde jeg hadde magaplaska skikkelig når jeg så lista du la til men det dreier seg jo om en test i 08.Fint det altså, ikke noe korstog dette jeg var bare nysgjerrig på stemningen og om jeg har oversett noe vesentlig.Ser at dere kommer fram til i bunn å grunn det samme som mine små observasjoner.
Har vært stille medlem og solo stisyklist noen år men etter en uheldig date med landeveis sykling i sommer renser jeg nå mine synder med mer el mindre geniale innspill her (community spirit, jeg kjenner den sniker seg på)
MIF gutt hei sier nå jeg.
fred ut
|
|
|
[Re: kyrre skjold]
19/08/2011 07:17
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Sørensen har vel ikke gjort allverden for at Marin skal slå igjennom i det norske markedet etter min oppfatning.
Har selv en Mount Vision (2008 mod) i stallen min, kjøpt ny hos Sørensen for 19' i sin tid (de har en underlig omgang med veil. priser i den butikken)
Den har fått røff behandling og har tålt alt med glans. Det som er irriterende er prisene og tilgjengeligheten på Marin-spesifikke deler hos Sørensen. Har bestilt deler der og ventet til "evig tid" uten at jeg har fått levert.
Har for egen del gått opp til en Knolly med 150 mm vandring som har gitt meg den tryggheten jeg har trengt. Erfaringen med den sykkelen har også gitt meg større trygghet til å tørre mer med Marin'en med 120 mm vandring sånn i ettertid.
Marinen har brattere vinkler og er noe lettere, så det er helt klart en kvikk og morsom sykkel. Den kunne vært stivere på sideveis bevegelse i bakramma, men nå er jo Knolly noe av det stiveste som finnes på det området, så den sammenligningen er kanskje urettferdig...
Jeg bruker aldri propedalen uansett, synes det går helt fint. Selve bakopphenget er jo rimelig unikt, det har vist at det fungerer veldig godt i DH. Til sti er det også ok, men er nok ikke i den ypperste klassen, der er min Knolly bedre
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
19/08/2011 14:37
|
maih
Fersking
|
Fersking
Noen som har erfaring med Marin Team CXR 29er? Den er på salg hos Sørensen om dagen.
|
|
|
[Re: maih]
19/08/2011 14:52
|
crf 450
Fersking
|
Fersking
Har en slik jeg. Skrev litt om den i en annen tråd. se Mulig du har dette innlegget under en annen tråd, men setter inn litt av mine inntrykk
"First impression" 26 vs 29. Ingen av de bør dø... Har testet en speller ny Marin team cxr 29er i 17" i litt over 6 mil med grovt og mindre grovt skogsterreng/sti. Mitt førsteinntrykk var at det ikke gikk noe merbart lettere til og fra skogsteigene på grus og asfalt, skal en merke det på så kort tid, så må vel forskjellen være større mellom 26 og 29 enn den egentlig er?!. Jeg fikk klart følelsen at sykkelen opptrer endel roligere på steinete, humpete og rotfylte stier. Det kan jo kanskje gjøre at jeg blir mindre sliten? Trur jeg er raskere i nedoverpartiene og den flyter lettere over bløthøl og gjørmespor, syns jeg. Sykkelen klatrer også bedre, selvom jeg kan merke(tror jeg )at hjulene er litt tyngre enn de jeg er vandt med på 26n. Akselerasjoner tar litt lengre tid, virker litt mer seig.. Er fin i "flyt" terreng og det butter ikke imot røtter o.lign, så ofte som med 26n. Skal mer til før jeg havner over styret tror jeg.. Rulleomkretsen er ca 8,4 % lengre på 29" så det hjelper jo litt på angrepsvinkelen... Hva med dekkene? Dekkene på denne 29er og min 26 tommer er conti race king 2.2, men 26 er i supersonic, det får du ikke i 29 inch utgaven! Når? 29 dekket veier hele 670gr og slangen(cheng shin)174gr = 844 gram. På 26n så veier dekket i ss utgave 463gr og slangen 102gr =565gr. 844 vs 565 !! Dvs at 29 dekk og slange veier i dette tilfellet 279 gram mer. Det blir 558 gram totalt i diff på to hjul, i tillegg så kommer jo felg + + . Må nok mange flere turer til før jeg har dannet meg det endelige inntrykket, men jeg angrer ikke, det er morsomt med noe litt annet, letter slanger og dekk kan jo kjøpes inn og sykkelen veide orginalt i 17" utgaven 10,44 kilo, Stapper jeg på No tubes Raven eller Bontrager 29.0 så kommer jo vekta enda lengre ned også. Sitter ikke noe høyere i terrenget på denne enn på 26n, fordi krankens sentrum sitter på samme høyde på 29 og 26, og føler den ikke er tungstyrt i knoteterreng, reagerer ikke noe tregere på retningsforandringer enn 26 syns jeg. Gyro effekten er ikke stor i stihastigheter..
|
|
|
19/08/2011 15:47
|
kyrre skjold
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei du.
Kikka på 08 versus 09 og der har styrevinkelen blitt slakere og i 10 0g 11 har den blitt rundt 67 tror jeg, pluss 140 vandring så nå er den mere lik resten av sti beitet.Vekten er omtrent den samme siden de har jobba med svingarmen bak og slanka linkarmene i både vekt og størrelse.Litt slarkete bak men ikke mere enn andre jeg har hatt.Syntes personlig ramma er kul og ser vel laget ut, synlige sveisesømmer er også borte nå.Men som du sier sørensen er kanskje ikke sjappa får å få dette til å gå, hadde ikke mye stiprofil. Dette med deler er jo kritisk, lurer på hva du måtte bytte? Lager har jo utvida garanti.
God helg.
|
|
|
19/08/2011 18:29
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det jeg har skiftet av Marin spesifikke deler er girøre (flere) og et av lagrene i opphenget. Selv noe så banalt som girøre har de ikke på lager. Tror ventetidsrekorden er 4 mnd....nå har jeg alltid minst ett ekstra, så ingen krise, men sånn skal det ikke være. De skal ha at de skaffer om ikke annet (til slutt), tilsvarende erfaring med oslo sportslager er at de ikke gadd det bryderiet....
Lars-Erik
|
|
|
19/08/2011 18:38
|
Espen
More than words
|
More than words
Mannen bak konstruksjonen (Whyte) er en habil Ingeniør så vidt jeg vet. Har aldri testet selv, men disse syklene har alltid fått gode omtaler.
Tipper største utfordringen for mange er utseendet.
e
|
|
|
19/08/2011 21:42
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MIF gutt hei sier nå jeg. Det er deg, ja. Brun seier. Men nok om det. 
Gaute
|
|
|
[Re: Espen]
20/08/2011 08:26
|
kyrre skjold
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Espen.
Sykla en tur ifjor med en franskmann (digger å møte folk tilfeldig i skauen å ta en runde el to) som hadde lånt seg en mount vision med den noe eksentriske svingarmen og husker da at jeg tenkte "kjære jesus" denne var itillegg giftgrønn så her var det en voksen porsjon for synsnervene.Tenkte ikke det samme rundt min hvite med buet toptube, syntes faktisk den ser kul ut men skjønner at noen rygger.Har nå funnet ut at pga linkarmene og div jall så er det super klønete å justere propedal nivået, knappen er glatt og liten...
|
|
|
|
|