|
|
Old-Fi anlegg N00b spørsmål.
|
Re: Old-Fi anlegg N00b spørsmål.
[Re: alfen]
20/08/2011 08:05
|
kyrre skjold
Fersking
|
Fersking
Hei igjen. Ja 92 db skal funke. Entusiastene mener at klipsch ca 96db og andre ekstremt lettdrevene ting er det beste men det er optimalisering. Hvis du syntes det blir for lite trøkk så kan du kjøpe tandberg 1520 høytalere for 3-400 på finn og de fungerer bra.Tåler også tidens tann pga kraftig gummioppheng på 8 av 10 solgte modeller. Skal fiske fram noen brosjyrer og specks til deg. Les og kos deg, tandberg er king. http://www.sportsbil.com/tandberg/1973-74-cat.pdfhttp://www.sportsbil.com/tandberg/1972-73-cat-norw.pdf70tallet var tida Tandberg lagde dritbra ting og ble pressa hardt av Japanske produsenter men de firte ikke en mm på kvalitet og gikk selvsagt konk så det sang i 78. Drevet av en nerdaktig ingeniør ikke bizznizz.Det ble lansert sosiale goder på 60 tallet som LO ikke hadde tenkt på engang. Nu vel bet jeg stopper her.he-he kos deg
|
|
|
[Re: kyrre skjold]
20/08/2011 08:29
|
alfen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fint. Og takk for brosjyrene. Jeg klarte å velge Klipsch, men penger/plass gjorde at det ble RB51, som da se ut til å ha noe lavere senstitivitet enn de som er litt større. Jeg tror jeg kommer til å bli meget fornøyd, all den tid jeg ikke er bortskjemt med luksuslyd fra før.
Ingen grunn til å stoppe, er det det?
Redigert av alfen; 20/08/2011 08:29.
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
20/08/2011 18:22
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Leste noe som ble skrevet om at dac teknologi har stått stille siden ol på lillehammer og dette er naturligvis pølsevev.
Selvfølgelig har de ikke stått stille. AudioDACer har blitt billigere, mer strømsnille og i stadig større grad integrert (PCM2702 som var nevnt her tidligere er f.eks ikke en ren DAC, men en USB til audio ut. D.v.s den integrerer USB MAC og PHY, har en protokollprosessor for hente ut audiostrømmen og å kommunisere med host samt klokkekontroller og DAC) Audiokvalitet er imidlertid ikke av de punktene som har blitt endret nevneverdig. Grunnen er at det er så enkelt å lage en delta-sigma audio DAC. en Delta Sigma modulator er et rent digitalt filter fulgt av et veldig simpelt analogt filter, så med en gang det digitalintegrasjonen kom dithen at DS DACer ble praktisk i konsumentprodukter (tidlig nittitall) var det ikke lenger noe poeng i å lage noe dårligere (DS filteret er i seg selv ingen heksekunst). Siden DS DACer så og si med en gang leverte et signal ut med så lite avvik fra idealen at disse avvikene ikke lengre var hørbare. Husk utsignalet fra en DAC har et fullstendig objektivt målbart riktig signal, det er ikke snakk om å velge mellom kompromisser slik høytalerdesignere gjerne må.
|
|
|
21/08/2011 07:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Lyd rett fra pc er ikkje bra men fra en iphone blir det bedre (går på nettstøy og annet ruskrask i en pc mens iphone går på likestrøm og problemet er løst)Syntes ikke det er nødvendig å dra det for langt til denne, høyoppløst musikk fra iphone el lik blir ok. For resten av anlegget er ikke forsynt fra nettet liksom?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: sverreb]
21/08/2011 17:53
|
kyrre skjold
Fersking
|
Fersking
Hei karer.
Sverre, kjøper selve dac rasjonaliseringa men noe har def skjedd med lyd preferanser (tuning av analog del i dac, Klokke og bit rater osv siden 90 tallet) slik at det i mine ører høres mindre pistrete ut.Snurrer vinyl selv og veit at en del av gamle kara syntes cd var horror til utpå 2000 tallet.Men dette er delvis synsing fra min side.
Geir: Stereo komponenter er laget for å skjerme nettstøy, skille vegger til trafo, plassere den langt unna utganger,forforsterker, osv.+ finter på korta for å filtrere ut ac. I laptoppen er alt stappa sammen og støy er vanskelig å unngå.
god kveld.
|
|
|
21/08/2011 19:44
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hei karer. Sverre, kjøper selve dac rasjonaliseringa men noe har def skjedd med lyd preferanser (tuning av analog del i dac, Klokke og bit rater osv siden 90 tallet) slik at det i mine ører høres mindre pistrete ut.Snurrer vinyl selv og veit at en del av gamle kara syntes cd var horror til utpå 2000 tallet.Men dette er delvis synsing fra min side.
Analogdelen i en DS dac er veldig enkel, du trenger bare et lavpassfilter som kan ha en veldig snill og udramatisk kurve siden all kvantiseringsstøyen ligger langt over det hørbare omerådet (bestemt av modulatoren) og aliasing skjer ikke før ved flere hundre KHz (p.g.a. oversampling) Alt dette er såre enkelt, men du trenger ikke ta mitt ord for det. Kikk i databladene for DACer så ser du at avviket fra idealet ligger ~0.001-0.01 dB, dette er ikke hørbart. Når det gjelder CD vs. LP så introduserer LP mediet temmelig tydelige forvrengninger, så å høre forskjell vil neppe være et problem. Da er det kort vei til at noen kan bestemme seg for at de foretrekker lyden fra LP (Noe som selvfølgelig er helt greit). Hvis du gjør eksperimentet å ta opp en LP til CD, for så å gjøre en ABX sammenligning med orginalen vil du nok ikke høre forskjell, selv på en 90 talls CD spiller.
|
|
|
21/08/2011 20:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hei karer.
Sverre, kjøper selve dac rasjonaliseringa men noe har def skjedd med lyd preferanser (tuning av analog del i dac, Klokke og bit rater osv siden 90 tallet) slik at det i mine ører høres mindre pistrete ut.
Selv når du ikke vet hva du hører på? Geir: Stereo komponenter er laget for å skjerme nettstøy, skille vegger til trafo, plassere den langt unna utganger,forforsterker, osv.+ finter på korta for å filtrere ut ac. I laptoppen er alt stappa sammen og støy er vanskelig å unngå.
Det var det du skulle ha sagt, vet du - så hadde vi vært enige.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/08/2011 11:46
|
KTL
Besatt
|
Besatt
70tallet var tida Tandberg lagde dritbra ting og ble pressa hardt av Japanske produsenter men de firte ikke en mm på kvalitet og gikk selvsagt konk så det sang i 78. Drevet av en nerdaktig ingeniør ikke bizznizz.Det ble lansert sosiale goder på 60 tallet som LO ikke hadde tenkt på engang. Hvis jeg ikke husker helt feil fant man vel ut etter at hele boet var ryddet og solgt at Tandberg ikke var konkurs, kun at bokholderene ikke hadde helt oversikt over hvilke verdier de satt på?
Redigert av KTL; 22/08/2011 11:48. Rediger grunn: Noen må tale de nerdaktige ingeniørers sak!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
22/08/2011 14:33
|
kyrre skjold
Fersking
|
Fersking
Hei ja.
Tandberg var på ræva, de måtte ta opp radionette som sleit tidligere på 70 tallet for å motta stats støtte selv og så gikk de konk i tur og orden.Ap tørstingen reiulf steen satt i en komite på stortinget som deala med tandberg drift og han innrømmet selv i ettertid at det hadde han ikke peiling på.Men resultatet hadde blitt det samme uansett tror nå jeg. Tandberg selv koblet et rør fra eksos til kupe og det var det.
|
|
|
[Re: GeirK]
29/08/2011 10:41
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Audio DAC-er finnes i varierende kvalitet på papiret. Om det går an å høre forskjell på dem, vet jeg ikke.
Jeg skal ha et møte med ICEpower i København på tirsdag, og skal spørre dem da. Husket du å spørre dem?
|
|
|
[Re: tygster]
29/08/2011 10:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Søren - det glemte jeg. Jeg får heller fyre avgårde en epost. Dette er relevant for samarbeidet vi har med dem uansett.
|
|
|
[Re: GeirK]
03/05/2012 22:05
|
alfen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har du fått vite noe mer om ekspertene (produsentene?) mener man kan høre forskjell på DAC-ene?
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
|
|