Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til å tolke meglertekst

Hjelp til å tolke meglertekst #1234144 12/08/2011 16:07
tais Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ok, det er en leilighet som er ganske fin.
Det er en aksjeleilighet og det er en del i prospektet som jeg ikke skjønner.

Først står det:
"Organisering som akjselag innebærer at en aksjeeier kan bli ansvarlig for felleskostnader andre aksjeeiere ikke betaler. Enkelte aksjelag er tilknyttet en sikringsordning som reduserer aksjelagets risiko for tap på grunn av aksjeeiernes betalningsmislighold"

Den skjønner jeg, men sen blir det vanskelig.
Under rubriken sikringsordning står det:

"Laget har lovbestemt panterett på beste mulige prioritet for krav om felleskostnader og andre krav som følger av lagsforholdet."

????? Kan noen oversette dette til norsk, pretty please?

eva
Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: tais] #1234152 12/08/2011 16:39
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Nå er jeg ikke jurist, men dette skulle bety noe slikt som at aksjelaget har anledning til å ta pant i leiligheten/eierandelen (banken har som oftest 1. prioritet, så i praksis vil jeg anta at beste prioritet her vil være 2. prioritet) om eier ikke betaler vedtatte felleskostnader og andre kostnader knyttet til det å være en del av aksjelaget.

Redigert av prøver; 12/08/2011 16:40. Rediger grunn: prioritet

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: tais] #1234287 12/08/2011 19:39
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tais

"Laget har lovbestemt panterett på beste mulige prioritet for krav om felleskostnader og andre krav som følger av lagsforholdet."

Uten å være ekspert, så mener jeg dette er veldig vanlig. Du finner noe tilsvarende i alle "moderne" borettslag (aksjeleiligheter er en gammel form for borettslag).

I praksis betyr dette at aksje/borettslaget har en pant i din leilighet for å være sikre på at du betaler felleskostnader. Jeg mener denne faktisk er 1. prioritet, men begrenset oppad til en eller annen sum (1 G??)
Normalt er man faktisk litt glad for at det er slik, det betyr at det finnes et sted å hente penger hvis naboene dine ikke betaler felleskostnadene, da bruker aksje/borettslaget pantet i leiligheten som ikke betaler til å få inn pengene, i siste instans via tvangssalg.

Redigert av Radival; 12/08/2011 19:48. Rediger grunn: Tvetydig tekst
Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: Radival] #1234297 12/08/2011 19:45
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Et alternativ kan jo være å ringe megler å be han forklare forskjellen på aksjeleilighet og "moderne" borettslag.

Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: Radival] #1234320 12/08/2011 20:02
tais Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takker og bukker for hjelp i bokstavsjungelen!

eva
Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: Radival] #1234373 12/08/2011 21:18
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Radival
Sitat: tais

Uten å være ekspert, så mener jeg dette er veldig vanlig. Du finner noe tilsvarende i alle "moderne" borettslag (aksjeleiligheter er en gammel form for borettslag).

I praksis betyr dette at aksje/borettslaget har en pant i din leilighet for å være sikre på at du betaler felleskostnader. Jeg mener denne faktisk er 1. prioritet, men begrenset oppad til en eller annen sum (1 G??)
Normalt er man faktisk litt glad for at det er slik, det betyr at det finnes et sted å hente penger hvis naboene dine ikke betaler felleskostnadene, da bruker aksje/borettslaget pantet i leiligheten som ikke betaler til å få inn pengene, i siste instans via tvangssalg.

Hvis naboen har gjeld over pipa så betyr det at du må være med på å betale naboens utgifter ved manglende betaling av husleie. Hvis det ikke er mulig å få solgt leiligheten til en beboer som ikke klarer betalingen betyr det i ytterste konsekvens at resterende beboere overtar gjelden.

For min del er det viktig at det er en form for forsikring.

Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: Syklist1] #1234956 14/08/2011 07:49
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er riktig, men det har ingenting med det leddet som tais lurte på. Det var det som stod i det leddet hun forstod. ICON_SMILE

Prioritet på pant har kun interesse for pantehavere. Det være seg bank eller private utlånere. Disse må altså stille seg bak Aksjelaget i rekken hvis det oppstår et tvangssalg som følge av økonomisk mislighold av kontrakten med aksjelaget. Dette er ganske normalt, men i noen tilfeller kan det skape problemer for en interessent hvis banken krever første priorite i pantet sitt.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: Hæ?] #1235000 14/08/2011 09:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Da gjenstår det bare å finne ut hva som menes med "beste mulige prioritet". Betyr "beste mulige" automatisk 1. pri, eller betyr det "beste mulige prioritet ETTER bank, etc, etc".

Re: Hjelp til å tolke meglertekst [Re: Øyvind V] #1235022 14/08/2011 10:13
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Beste mulige betyr beste mulige. ICON_SMILE Staten har "alltid" 1. prioritet uansett. Skattekrav o.l. kan bli inndrevet på denne måten, og da havner bankene i neste rekke. Det samme gjør akselaget. Det aksjelaget her gjør er å sikre seg beste mulige prioritet i den evnetuelle rekken av kreditorer som skulle stå og banke på døra ved et tvangssalg. Det kan bety 1., det kan bety 2. eller 3.

Det er nok noe mer innfløkt enn jeg fremstiller det, men da er man i så sære tilfeller at rettsvesnet vil ta kontrollen uansett.

vh
Bjarte - tidligere huspusher i Trondheim

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support