Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Geometri, styre og terrengsykling og...

Geometri, styre og terrengsykling og... #1233092 11/08/2011 10:50
R
robinoy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei!
Sykler en del om dagen.
Kjøpte en brukt 2000 modell gary fisher tassajara i vinter. Den er grønn og fet og etter at jeg satte på nye dekk (race king) er den suveren i terrenget. Eller den er sikkert ikke suveren, men jeg har ikke prøvd all verdens.

Før ferien kjøpte jeg en diamant apex t4, som i går ble kåret til beste sykkel til 10000 i dagbladet, og også har gjort det godt i tester her på terrengsykkel før.

Den er lett og god, og kanskje raskere, men jeg har følt meg mindre sikker over røtter og steiner i det siste.

I går prøvde jeg den gamle tassajaraen, og med en gang jeg satte meg på den fyltes jeg av trygghet. Sittestillingen er på en måte annerledes, men jeg vet ikke hva det er.

Så: Er det de
- store tjukke hjula,
- et annet styre(som jeg har sett mange skrive om her, uten fortsatt å forstå hva som er forskjellen mellom styrer)
- Eller geometrien ( som jeg også ser det referert til, men heller ikke har erfaring nok til å ha noen formening om)
som gjør at den føles lettere å manøvrere i ulendt terreng.

Og: Hvis jeg vil ha en mer moderne sykkel, som inngir den samme trygghet i terrenget(eller kanskje mer!)hva skal jeg da kjøpe? 29er?

Mange spørsmål kanskje, men jeg blir glad om noen synser eller sender fornuftige lenker som kan opplyse meg litt.

Ivan

Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: robinoy] #1233146 11/08/2011 11:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Brattere styrevinkel gir mindre trygghet, og raskere styring
Bredere styre gir mye trygghet
Lang stem kan gi mindre trygghet (følelse av at man går over styret fort)
Dekk har mye å si

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: baronKanon] #1233580 11/08/2011 21:00
R
robinoy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Sitat: baronKanon
Brattere styrevinkel gir mindre trygghet, og raskere styring
Bredere styre gir mye trygghet
Lang stem kan gi mindre trygghet (følelse av at man går over styret fort)
Dekk har mye å si

Jeg må vel bare slå opp et sted hva styrevinkel og stem er for noe. Men...

...Nei, jeg vet hva som er bedre. Det som kunne lært meg noe var å dra på sykkeltur i skogen med en haug med folk med forskjellige sykler. Hvordan inviterer man seg med på tur med noen som vet litt om sykler og stisykling? Jeg kan ta med lunsj!

ivan

Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: robinoy] #1233638 11/08/2011 21:41
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har en Everest 8848 som er litt samme type sykkel. Laget for ritt med mest grusvei og ikke så mye teknisk stisykling.

Jeg flyttet over stem og styre fra den gamle sykkelen min og ble mye tryggere på stisyklinga. Kan ikke huske å ha havnet over styret etter jeg gjorde denne endringen.
Stem fra 110mm til 100mm.
Styre fra (64cm) flatt styre til (66cm) 20mm riser.

Nå har jeg bestilt et 90mm stem og et (66cm) 30mm riserstyre. Skal bli spennende å se om det blir enda "tryggere".

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: robinoy] #1233761 12/08/2011 07:08
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: robinoy

Hvordan inviterer man seg med på tur med noen som vet litt om sykler og stisykling?

Her, for eksempel.

Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: EiW] #1233779 12/08/2011 07:29
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Må innrømme at jeg veit lite om hvordan en tassajara ser ut, men Diamant-syklene til ca 10000 er vel oftest laget for å fungere godt i Birken - altså, rask på grus. De har ofte bratt styrevinkel, smalt styre og en relativt framoverlent sittestilling.

I tilfelle du ikke har slått opp begrepene over:

Styrevinkel: Vinkelen mellom styrerør (der gaffelen går gjennom ramma) og bakken. (90 gr. er rett opp). Bratt betyr her høyere tall. Stisykler har ofte slakkere vinkler.

Stem: Dingsen som går fra gaffelrøret fram til styret.

Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: Stige] #1233789 12/08/2011 07:39
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Her kommer konkret forslag som jeg tror vil hjelpe mye, og samtidig beholde en stor grad av rittvenlighet:
1*bytte stem til et som er 20mm kortere, eks fra 100mm til 80mm
2*bytte styre fra det smale rette som er levert med til et 660 mm riserstyre med 20 mm rise.
3*vurdere å bytte dekk til noe med mer volum og bedre grep, eks crossmark 2.25

Jeg gjorde noe lignende på min Scale, som i utgangspunktet er mer egnet på sti enn din, og fikk mye bedre kontroll og trygghet. Tror du vil nærme deg GF en litt på denne måten.

forslag 1 og 2 henger sammen, og bør være det som prioriteres først. 3 kan gjøres etterhvert.

- Stefan
Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: EiW] #1233790 12/08/2011 07:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg føler meg i hvert fall litt tryggere med kortere stem. Dette har ført til at jeg kan senke styret mer, slik at du kommer lenger bak uten å miste for mye trykk på forhjulet. Da beholder du også styringen selv med tyngden noe lenger bak. Lavt tyngdepunkt er også med på øke stabiliteten din.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Geometri, styre og terrengsykling og... [Re: baronKanon] #1233864 12/08/2011 08:53
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg byttet ut mitt rette 600 mm styre med ett på 660mm med ca 20 mm "rise" (bøy oppover/bakover). Skulle tro det var ganske marginale forskjeller, men det er det altså ikke. Det ble en helt anen sykkelopplevelse, følte meg mye tryggere og syklet med en gang vanskeligere crux som jeg tidligere ikke fikk til/turte.

Begynn med styre du, det er en rask, ukomplisert og ikke nødvendigvis dyr oppgradering.

(Og selvsagt dekk da... men dette er jo forbruksvare, så du trenger jo ikke kaste de gamle dekkene.. Prøv f.eks. Maxxis Ardent (eller Crossmark/Ikon, hvis du vil ha noe lettere))

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå