Geometri, styre og terrengsykling og...
|
Geometri, styre og terrengsykling og...
#1233092
11/08/2011 10:50
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 38
robinoy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 38 |
Hei! Sykler en del om dagen. Kjøpte en brukt 2000 modell gary fisher tassajara i vinter. Den er grønn og fet og etter at jeg satte på nye dekk (race king) er den suveren i terrenget. Eller den er sikkert ikke suveren, men jeg har ikke prøvd all verdens.
Før ferien kjøpte jeg en diamant apex t4, som i går ble kåret til beste sykkel til 10000 i dagbladet, og også har gjort det godt i tester her på terrengsykkel før.
Den er lett og god, og kanskje raskere, men jeg har følt meg mindre sikker over røtter og steiner i det siste.
I går prøvde jeg den gamle tassajaraen, og med en gang jeg satte meg på den fyltes jeg av trygghet. Sittestillingen er på en måte annerledes, men jeg vet ikke hva det er.
Så: Er det de - store tjukke hjula, - et annet styre(som jeg har sett mange skrive om her, uten fortsatt å forstå hva som er forskjellen mellom styrer) - Eller geometrien ( som jeg også ser det referert til, men heller ikke har erfaring nok til å ha noen formening om) som gjør at den føles lettere å manøvrere i ulendt terreng.
Og: Hvis jeg vil ha en mer moderne sykkel, som inngir den samme trygghet i terrenget(eller kanskje mer!)hva skal jeg da kjøpe? 29er?
Mange spørsmål kanskje, men jeg blir glad om noen synser eller sender fornuftige lenker som kan opplyse meg litt.
Ivan
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: robinoy]
#1233146
11/08/2011 11:59
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Brattere styrevinkel gir mindre trygghet, og raskere styring Bredere styre gir mye trygghet Lang stem kan gi mindre trygghet (følelse av at man går over styret fort) Dekk har mye å si
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: baronKanon]
#1233580
11/08/2011 21:00
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 38
robinoy
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 38 |
Brattere styrevinkel gir mindre trygghet, og raskere styring Bredere styre gir mye trygghet Lang stem kan gi mindre trygghet (følelse av at man går over styret fort) Dekk har mye å si Jeg må vel bare slå opp et sted hva styrevinkel og stem er for noe. Men... ...Nei, jeg vet hva som er bedre. Det som kunne lært meg noe var å dra på sykkeltur i skogen med en haug med folk med forskjellige sykler. Hvordan inviterer man seg med på tur med noen som vet litt om sykler og stisykling? Jeg kan ta med lunsj! ivan
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: robinoy]
#1233638
11/08/2011 21:41
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829 |
Jeg har en Everest 8848 som er litt samme type sykkel. Laget for ritt med mest grusvei og ikke så mye teknisk stisykling.
Jeg flyttet over stem og styre fra den gamle sykkelen min og ble mye tryggere på stisyklinga. Kan ikke huske å ha havnet over styret etter jeg gjorde denne endringen. Stem fra 110mm til 100mm. Styre fra (64cm) flatt styre til (66cm) 20mm riser.
Nå har jeg bestilt et 90mm stem og et (66cm) 30mm riserstyre. Skal bli spennende å se om det blir enda "tryggere".
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: robinoy]
#1233761
12/08/2011 07:08
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198 |
Hvordan inviterer man seg med på tur med noen som vet litt om sykler og stisykling?
Her, for eksempel.
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: EiW]
#1233779
12/08/2011 07:29
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 532
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 532 |
Må innrømme at jeg veit lite om hvordan en tassajara ser ut, men Diamant-syklene til ca 10000 er vel oftest laget for å fungere godt i Birken - altså, rask på grus. De har ofte bratt styrevinkel, smalt styre og en relativt framoverlent sittestilling.
I tilfelle du ikke har slått opp begrepene over:
Styrevinkel: Vinkelen mellom styrerør (der gaffelen går gjennom ramma) og bakken. (90 gr. er rett opp). Bratt betyr her høyere tall. Stisykler har ofte slakkere vinkler.
Stem: Dingsen som går fra gaffelrøret fram til styret.
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: Stige]
#1233789
12/08/2011 07:39
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Her kommer konkret forslag som jeg tror vil hjelpe mye, og samtidig beholde en stor grad av rittvenlighet: 1*bytte stem til et som er 20mm kortere, eks fra 100mm til 80mm 2*bytte styre fra det smale rette som er levert med til et 660 mm riserstyre med 20 mm rise. 3*vurdere å bytte dekk til noe med mer volum og bedre grep, eks crossmark 2.25
Jeg gjorde noe lignende på min Scale, som i utgangspunktet er mer egnet på sti enn din, og fikk mye bedre kontroll og trygghet. Tror du vil nærme deg GF en litt på denne måten.
forslag 1 og 2 henger sammen, og bør være det som prioriteres først. 3 kan gjøres etterhvert.
- Stefan
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: EiW]
#1233790
12/08/2011 07:40
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg føler meg i hvert fall litt tryggere med kortere stem. Dette har ført til at jeg kan senke styret mer, slik at du kommer lenger bak uten å miste for mye trykk på forhjulet. Da beholder du også styringen selv med tyngden noe lenger bak. Lavt tyngdepunkt er også med på øke stabiliteten din.
|
|
|
Re: Geometri, styre og terrengsykling og...
[Re: baronKanon]
#1233864
12/08/2011 08:53
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Jeg byttet ut mitt rette 600 mm styre med ett på 660mm med ca 20 mm "rise" (bøy oppover/bakover). Skulle tro det var ganske marginale forskjeller, men det er det altså ikke. Det ble en helt anen sykkelopplevelse, følte meg mye tryggere og syklet med en gang vanskeligere crux som jeg tidligere ikke fikk til/turte.
Begynn med styre du, det er en rask, ukomplisert og ikke nødvendigvis dyr oppgradering.
(Og selvsagt dekk da... men dette er jo forbruksvare, så du trenger jo ikke kaste de gamle dekkene.. Prøv f.eks. Maxxis Ardent (eller Crossmark/Ikon, hvis du vil ha noe lettere))
|
|
|
|
|