Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Allround hjulsett

Re: Allround hjulsett [Re: schnappi] #1224615 30/07/2011 15:23
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Sitat: schnappi
Sitat: Fast gjest
Hva et hjul tåler i statisk vertikal belastning bør 4-dobles for å oppføre seg bra samt ha en levetid på annet enn betong og parkett


Denne forstod jeg ikke -- eksakt hva bør firedobles? Eikespennet? Fra hvilken verdi?


Det snakkes mye om ryttervektbelastning, men lite om hva hjulet egentlig tåler

Gammelkonservativ 'tommelfingerregel' sier maks vert. belastning på et 36 eiket hjul
spent opp med 1000N ~400kg . Selvfølgelig vil felgvalg påvirke noe

Det skal ikke rare humpen til i høy fart før hjulet opplever vertikal
belstning på ~400kg og over fra selv moderate ryttere

Å gjentatte ganger overskride hjulets maksbelastning reduserer hjulets levetid radikalt

Re: Allround hjulsett [Re: Fast gjest] #1224617 30/07/2011 15:28
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi Offline
Krokoknøtt
Offline
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
Sitat: Fast gjest
Det snakkes mye om ryttervektbelastning, men lite om hva hjulet egentlig tåler
Det skal ikke rare humpen til i høy fart før hjulet opplever vertikal belstning på ~400kg og over fra selv moderate ryttere


Greit nok. Men hva er det du ville firedoble, egentlig?


Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Allround hjulsett [Re: schnappi] #1224623 30/07/2011 15:37
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
min. 4-doble hva hjulet skal tåle i forhold til rytter
5 er egentlig mer realistisk

Det tviler jeg på at mange 16/20 eikede hjul kan med en 95kg. rytter
.....Selv uten maks oppgitt ryttervektbelastning

Re: Allround hjulsett [Re: Fast gjest] #1224633 30/07/2011 16:22
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 215
torlars Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 215
Hvis 16/20 eikede hjul ikke hadde klart belastningen, hadde det haglet med historier om dette på nettet. Det gjør det ikke.

Men jeg synes det hadde vært interessant å vite hva du som hjulbygger gjør og måler for å sikre at hjulene holder for en gitt rytter.

Vedr. min referanse til tester av stivhet. For mange lettere ryttere er lateral stivhet av mindre betydning, fordi de aller fleste hjul i markedet er stive nok. For tunge syklister er dette viktigere, fordi tyngre syklister belaster hjulene med større krefter lateralt, spesielt når man står og trår. Hvorfor testing av denne egenskapen forteller noe som helst må du nesten forklare. Min påstand er at tilstrekkelig lateral stivhet burde være viktig for en tung syklist, og at det er tildels store forskjeller er jo bevist via målinger.

T



Re: Allround hjulsett [Re: torlars] #1224645 30/07/2011 16:53
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Først...Lateral stivhet er nærmest totalt uinteressant uansett.
Det er mer et tall bransjen har funnet på for å komme seg unna
et heller svakt hjul.

Kommentert tidligere har dette lite med styrke å gjøre, likevel
har det en kopling...Er det sterkt nok er det stivt nok.

Hva gjelder å beregne tåleevne på et hjul, har dette mer med
erfaring å gjøre enn hva en går rundt og måler.

Jeg, og veldig få andre kan gjøre FEM analyser av alle modeller
og konfigurasjoner på markedet. Erfaring og hva en har prøvd
skal ikke undervurderes. Dette parret med forståelse av hvilke
krefter som virker på hjulet.

Det mest basale har jeg nevnt her. s8 og 9 er spes. aktuelle
http://rundehjul.niftyhealth.com/documents/Hjulbygging.pdf

Det er ikke romfartsteknologi, men elementær fysikk. Tar en kun
med vertikal belastning er det i tillegg relativt greit å regne på.

At tyngre ryttere belaster hjulene mer lateral????
Tyngre ryttere belaster hjulene mer periode!

Hvis rytteren i tillegg legger sykkelen mye under tråkk, så kommer
kreftene fort opp i kritiske nivåer. Stivheten forøvrig sier dog lite om total styrke.
Noen hjul vil faktisk måle stivere ved lavere eikespenn!
Det sier seg selv at disse har lavere ryttervekt begrensning

Lagt ved et bilde som (forstørret) viser kreftene på felg etc.

Vedlegg krefter.jpg
Re: Allround hjulsett [Re: lookkeo] #1224662 30/07/2011 17:27
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Sitat: lookkeo
Sitat: thamg
Om jeg får låne tråden et øyeblikk..:
Jeg er ute etter oppgradering fra mine Bontrager SSR.


Er de fra en trek sykkel? vet du hva de veier? jeg prøver å finne vekten på mine hjul på nettet, det er jo plent umulig.

De står på en Trek ja. Har søkt etter vekt jeg òg, men ikke funnet noe konkret, men folk rapporterer fra 1,9 til 2,1 kg.
Når(?) jeg oppgraderer hjul skal jeg vurdere å ta av dekk, slanger, felgbånd og qr, og legge dem på kjøkkenvekta - bare for sammenligningens skyld..

Sykkelen (4.5) er forøvrig deilig å sykle på, men jeg tror et noe mer påkostet òg lettere hjulsett vil vøre en merkbar oppgradering.

Re: Allround hjulsett [Re: schnappi] #1224848 31/07/2011 07:49
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 143
Bjartemann Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 143
Hva er forskjellen på 7850 C24 CL og 7850 SL. Er SL blanding (legering?) av alu/karbon? Vet dere noe om prisforskjell?

Re: Allround hjulsett [Re: Bjartemann] #1224868 31/07/2011 09:05
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
C24 CL har en mer forseggjort dyrere felg som totalt gir en lavere vekt.

Om den ene er bedre enn den andre om en fjerner vekt fra kriteriene
er ikke godt å si. Uansett. Felgen på C24 CL er ganske avva.


Om noe vil jeg kanskje tro at C24 er den som vil vare lengst

Re: Allround hjulsett [Re: thamg] #1224877 31/07/2011 09:17
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 271
L
lookkeo Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 271
Quote:

De står på en Trek ja. Har søkt etter vekt jeg òg, men ikke funnet noe konkret, men folk rapporterer fra 1,9 til 2,1 kg.
Når(?) jeg oppgraderer hjul skal jeg vurdere å ta av dekk, slanger, felgbånd og qr, og legge dem på kjøkkenvekta - bare for sammenligningens skyld..


Gjør gjerne det, har som nevnt samme hjulene og vil bytte de ut jeg og. Mine står riktignok på en 2.1


- Canyon Ultimate CF SL 9.0 -
- Trek 2.1 -
Re: Allround hjulsett [Re: lookkeo] #1224999 31/07/2011 15:48
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Jeg fikk forresten mine WH-7900 C24 CL på fredag, og har nå syklet 15 mil på dem. Om jeg skal være ærlig så merker jeg nok ikke så veldig mye forskjell fra mine gamle Ksyrium Elite (07-modell), men de triller i hvert fall ikke dårligere. De lager en litt annen lyd, og de virker til å ta ujevnheter og dårlig vei på en annen måte. De flyter rett og slett litt bedre, synes jeg. Jeg veier ca 83 kg.

Jeg veide mitt sett, og uten QR var vekten 1446 gram, så altså litt mer enn det Shimano hevder. Ikke noe jeg bryr meg om.


Re: Allround hjulsett [Re: mroek] #1225039 31/07/2011 17:17
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
1250g......32R/24F

Vedlegg 1250.jpg
Re: Allround hjulsett [Re: Fast gjest] #1225043 31/07/2011 17:22
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Egnet for bruk av ryttere opp til xxkg?

Re: Allround hjulsett [Re: Raymond] #1225052 31/07/2011 17:46
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Hjulet vil bære rett tunge ryttere, men levetiden
kortes ned desto høyere ryttervekt...Som med alle hjul.

Svakere konfigurasjoner med samme felg oppgir ~100 kg


Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå