Først...Lateral stivhet er nærmest totalt uinteressant uansett.
Det er mer et tall bransjen har funnet på for å komme seg unna
et heller svakt hjul.
Kommentert tidligere har dette lite med styrke å gjøre, likevel
har det en kopling...Er det sterkt nok er det stivt nok.
Hva gjelder å beregne tåleevne på et hjul, har dette mer med
erfaring å gjøre enn hva en går rundt og måler.
Jeg, og veldig få andre kan gjøre FEM analyser av alle modeller
og konfigurasjoner på markedet. Erfaring og hva en har prøvd
skal ikke undervurderes. Dette parret med forståelse av hvilke
krefter som virker på hjulet.
Det mest basale har jeg nevnt her. s8 og 9 er spes. aktuelle
http://rundehjul.niftyhealth.com/documents/Hjulbygging.pdfDet er ikke romfartsteknologi, men elementær fysikk. Tar en kun
med vertikal belastning er det i tillegg relativt greit å regne på.
At tyngre ryttere belaster hjulene mer lateral????
Tyngre ryttere belaster hjulene mer periode!
Hvis rytteren i tillegg legger sykkelen mye under tråkk, så kommer
kreftene fort opp i kritiske nivåer. Stivheten forøvrig sier dog lite om total styrke.
Noen hjul vil faktisk måle
stivere ved lavere eikespenn!
Det sier seg selv at disse har lavere ryttervekt begrensning
Lagt ved et bilde som (forstørret) viser kreftene på felg etc.