Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: ThB] #1202797 22/06/2011 22:25
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: ThB
Det var jo temmelig grunnleggende spørsmål du stiller et par dager før rittet, hehe. Du må nok basere deg på matstasjoner og det du har i lommene, med mindre du har ordnet deg med privat langing og følgebil. Jeg foreslår ellers at du leser informasjonen fra rittarrangøren og forbereder deg skikkelig. Lykke til!

takker for kjapt svar!

ting har ikke gått helt etter planen siste ukene. min kollega som deltok tidligere, ble syk og etter mye om og men uaktuell. jeg selv skadet meg for 3 uker siden i en sykkelulykke, og har vært veldig usikker på om jeg kunne delta. så det meste har dreid seg om det nå.

tror jeg har lest det meste som er å lese. men er nok en del selvsagte ting som ikke er skrevet. er vel mer det jeg sliter med.

da blir det å fylle opp lommer med en lett regnjakke, energibarer og loff. og etterfylle på matstasjoner.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Svekling] #1202801 22/06/2011 22:35
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Svekling
Du må vel ordne deg med følgebil selv. Arrangøren setter ikke opp dette. Jeg har snakka med flere som har starta alene med ekstra klær i en sekk og slått følge med andre som holdt samme tempo. Det har gått greit.

Mat og drikke får du på matstasjonene, i alt 10 stk.

Jeg starter selv for første gang i år, og som den pysa jeg er har jeg både følgebil og starter i langtidspulje på fredag kveld

ja. skal nok gå greit. tror ikke jeg drar med meg noen ryggsekk dog. satser på at lommene holder mellom matstasjonene!

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Kriss] #1202832 23/06/2011 05:41
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Hei

Jeg skal kjøre fra Hjerkinn til Trondheim på lørdag. Når starter siste pulje fra Trondheim? Hvor lenge utover formiddagen må jeg forvente å møte syklister?

Harald D

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Harald_D] #1203459 23/06/2011 21:46
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Snart bare et døgn igjen..
1,5 time med litt pusting her og der i dag etter to dager fri.
Spist greit, bra det er start nå snart, har vel ikke vært så tung før i år..
Ellers har jeg etter siste værprognoser blitt meeeget optimistisk da jeg hater regn og får dårlige ben bare jeg ser det meldes det. Nå kan det se ut til at det blir ok, bare kaldt, men jeg er nok den som har på seg mest klær når starten går så det går nok fint.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Harald_D] #1203473 23/06/2011 22:08
T
terrlundamo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: Harald_D
Hei

Jeg skal kjøre fra Hjerkinn til Trondheim på lørdag. Når starter siste pulje fra Trondheim? Hvor lenge utover formiddagen må jeg forvente å møte syklister?

Harald D

Er nok en del som bruker 10 timer til dombås, ikke helt sikker på når siste start går men det kommer nok syklister godt utover ettermiddagen ja.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Kriss] #1203843 24/06/2011 13:46
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Sitat: Kriss

Ellers har jeg etter siste værprognoser blitt meeeget optimistisk da jeg hater regn og får dårlige ben bare jeg ser det meldes det. Nå kan det se ut til at det blir ok, bare kaldt, men jeg er nok den som har på seg mest klær når starten går så det går nok fint.

Har ikke lest hele tråden, så du kan godt ha fått rådet tidligere. Når det er kaldt/vått bruker jeg en plastpose under sykkeltrøya i front. Da får jeg en vann og vindtett front som hjelper litt, som på fjordårets Birken. Om det skulle bli for varmt er det bare å kaste posen.
Når Moskusen blir skutt er det snart klar bane...
Lykke til!!

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Christen] #1204252 25/06/2011 12:33
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Da var det prøvd og det gikk rett til helvete.. Startet 0550, oppholds 8 grader, men etter 5 min kom det selvsagt ei jævlig regnskur og man ble gjennomvåt. Var med til Dovre og var som en istapp hele veien.. Lav puls, men beina ville ikke rundt. Ikke vært så kald siden Nm i fjor. Var nok den med mest klær på start og.
Så da ble det to pledd og varmeapparatet på fullt et par timer før bena tinte..

Men når det skjedde sånn og så tidlig så er det helt greit.
Nok av ritt og kjøre, og håper på noen skikkelige finværsritt.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Kriss] #1204517 25/06/2011 21:14
Statham Offline
Veteran
Veteran
Synd at det skulle ende slik, men nye muligheter neste år...

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Statham] #1204569 25/06/2011 23:18
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Startet 0710 med kort-kort + løse ben og armer og lange hansker. I tillegg hadde jeg en plastpose under drakta som gjorde nytten som regnjakke frem til den ble revet av på Dombås. Fra Otta ble det kort-kort helt til målpassering på 14:43. Antrekket fungerte meget bra!

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: fjellfant] #1204740 26/06/2011 16:01
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Så er årets styrkeprøve gjennomført. Min 5. i rekken og alt jeg kan si er 13t 17min 58sek og ... SEIER!

ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Juffe] #1204827 26/06/2011 19:06
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
17.44

Vi to so syklet gjorde noen smarte valg, hadde perfekt bekledning (tynne lange ben/armer+merino) Og en fleksibel følgebil. Vi overrasket oss selv ved å henge oss på Ceres når det gjorde som mest vondt og ble raskt i form igjen. Alt i alt en meget spennende og morsom Styrkeprøve.

PS. De Giro Zero hanskene jeg brukte funerte helt fint di og. ICON_LAUGH

Redigert av Spiffhopeless; 26/06/2011 19:12. Rediger grunn: PS

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Juffe] #1204917 26/06/2011 20:40
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Juffe
Så er årets styrkeprøve gjennomført. Min 5. i rekken og alt jeg kan si er 13t 17min 58sek og ... SEIER!

ICON_SMILE
Bare å gratulere dere i Styrbjørn med seieren! Imponerende kjørt, det er helt klart. Skal dere forsvare seieren til neste år, eller blir det laurbærhviling nå?

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Juffe] #1205615 27/06/2011 20:57
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: Juffe

ICON_SMILE

Grattis! Sterkt og ha 21 mann med til mål.. Dere var nok et jevnere og bedre lag i år.
Vi kom inn med bare 10, litt sykdom og en stygg velt der det ble noen i minus, imponert av kjørestyrken til de 10. Kragebensbrudd på han ene og litt verre med han andre som fortsatt ligger på intensivavdelingen på sykehus med brudd i ribbeina på ene sida, pungtert lunge, brukket krageben og brister i ryggen.. Får virkelig håpe han blir bra igjen så fort som mulig.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Kriss] #1205618 27/06/2011 21:06
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Kriss] #1205619 27/06/2011 21:06
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Men hva mener folket om dette:
Sitat: sakset fra adressa.no
- Vi kom rund en sving i Kvitfjell-området og der sto det plutselig to biler fra Røde Kors på tvers i veien. Vi hadde en meter klaring og det ble panikk i gruppa, sier Solli som traff en mann fra Røde Kors, som virkelig hadde havnet på feil sted til feil tid, da han gikk i bakken.

Flere andre gikk også ned for telling i samme veltet.

- Røde Kors skal jo hjelpe, men i år hindret de oss, sier lagkaptein Trond Kattem.

Dette er vel et turritt der trafikkreglene skal følges. Her har de tydeligvis ikke fart etter forhold.

Jeg har hatt Trond Kattem som trener og også vært trenerkollega, og kjenner han som en fornuftig person, men her bommer han stygt. Styrkeprøven er et turritt ikke Touren...

Redigert av JayTe; 28/06/2011 06:05.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: JayTe] #1205639 27/06/2011 21:25
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Trond mener det nok ikke slik og først må man vite om han er sitert riktig og..
Ser det står under ene bilde at to man har sluppet seg ned til bilen for å hvile bak den og så da lurer jeg litt.. Er jo ikke helt sånn det funker, de er nok på vei opp igjen etter og ha pissa.
Du sier træfikkreglene må følges, mener du da at man ikke skal sykle fortere enn at man greit kan stoppe opp hvis det står noen og sperrer veien rett bak hver sving? Da ville det nok gått litt seinere til Oslo. Var nok maks uflaks at de hadde plassert seg klønete på et veldig uheldig sted..
Var på neste velt skadene kom så hadde ikke helt klaff.
Det viktigste er at det går bra, kraftig smell når du tar alle ribbeina med mere og var nok ikke trivelig å sykle videre.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Kriss] #1205657 27/06/2011 21:39
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Du sier træfikkreglene må følges, mener du da at man ikke skal sykle fortere enn at man greit kan stoppe opp hvis det står noen og sperrer veien rett bak hver sving? Da ville det nok gått litt seinere til Oslo.

Det er meget mulig at Trond sitt utsagn er tatt ut av sin sammenheng. Journalister er eksperter på akkurat det.

Men, turritt-reglementet til NCF sier at trafikkreglene skal følges. "Forskrift om kjørende og gående trafikk" sier:

Sitat: Lovdata

§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: JayTe] #1205665 27/06/2011 21:54
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
"CK Victoria I, her like nord for Berkåk. To ryttere slipper gruppen og "hviler" bak en av lagets servicebiler før de blir trukket opp til feltet igjen."

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: JayTe] #1205667 27/06/2011 21:56
D
dano Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: JayTe

Du sier træfikkreglene må følges, mener du da at man ikke skal sykle fortere enn at man greit kan stoppe opp hvis det står noen og sperrer veien rett bak hver sving? Da ville det nok gått litt seinere til Oslo.

Det er meget mulig at Trond sitt utsagn er tatt ut av sin sammenheng. Journalister er eksperter på akkurat det.

Men, turritt-reglementet til NCF sier at trafikkreglene skal følges. "Forskrift om kjørende og gående trafikk" sier:

Sitat: Lovdata

§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten
1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

Har du hatt startnummer på brystet før?

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: dano] #1205672 27/06/2011 22:04
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Røde Kors burde nok satt opp en varsling på andre siden av svingen. Livsfarlig å oppholde seg på feil side av en sving uten noen varsel.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: hnastrup] #1205674 27/06/2011 22:14
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg lærte en gang at man skulle SIKRE før man begynte å hjelpe, for å hindre at nye ulykker oppstod i forbindelse med hjelpearbeidet..

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: TashkentTerror] #1205680 27/06/2011 22:21
ThB Offline
Besatt
Besatt
Det er øverste punkt på huskelista, ja...

Thomas
Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: ThB] #1205704 28/06/2011 00:33
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Ja. Sikring av skadested er alltid først. At det står 50 på et skilt rundt hjørnet betyr ikke at du har sikret skadested. Her er det noe som komer plutselig på rittdeltagerne og røde kors vet jo at det er en lagkonurranse i dette rittet. Dårlig håndtering av Røde Kors spør du meg

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: dano] #1205706 28/06/2011 03:31
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: dano

Å det har betydning for?

Et startnummer gir meg vel ikke rett til å bryte reglene?

Men siden du spør, har jeg hatt på noen startnummer i både inn og utland opp igjennom årene.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: JayTe] #1205720 28/06/2011 05:34
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er det vanskelig for oss å vurdere hvordan situasjonenen var. Det er jo ikke sikkert at den egentlig var veldig farlig, men bare "upassende" for en stor gruppe som prøver å vinne Trondheim - Oslo. Det står at det var en meter klaring, og hvis du da ligger i front og vurderer det som 90% sannsynlig for at det går bra å passere med gruppa, så vil du i et ritt kanskje heller ta sjansen, istedet for å klemme inn bremsen og være på den sikre siden (som man kanskje ville gjort under trening)

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: JayTe] #1205779 28/06/2011 07:10
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: dano

Å det har betydning for?

Men siden du spør, har jeg hatt på noen startnummer i både inn og utland opp igjennom årene.

Så du ville altså aldri funnet på å kjørt over 50 i en 50 sone heller du da på veien til Oslo siden det er trafikkregelen? Du ville altså holdt igjen ned bakker med lav fartsgrense?
Kommer man til et skadested skal man sikre skadestedet, det bør i allefall Røde Kors vite siden det omtrent er det første de lærer bort når de holder kurs..

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: JayTe] #1205793 28/06/2011 07:24
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L

Å det har betydning for?

Og du holder vel tre sekunder til mannen foran deg når du sykler i et felt også..?

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: Kriss] #1205828 28/06/2011 08:03
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Så du ville altså aldri funnet på å kjørt over 50 i en 50 sone heller du da på veien til Oslo siden det er trafikkregelen? Du ville altså holdt igjen ned bakker med lav fartsgrense?
Kommer man til et skadested skal man sikre skadestedet, det bør i allefall Røde Kors vite siden det omtrent er det første de lærer bort når de holder kurs..

Vel, jeg har levd av å kjøre vogntog noen år, så jeg har noen svin på skogen jeg også. Og grunnen til at jeg reagerte på det som skrives i artikkelen, er nok at jeg fikk lære det på den harde måten, vogntog mot traktor. Bytt ut syklister med vogntog og Røde Kors mann med traktor med silolass på tur inn på veien, så er situasjonen nesten det samme. Jeg ble 3 uker uten førerkort.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: JayTe] #1205830 28/06/2011 08:08
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Nei. Det er den ikke.. Traktoren kjørte inn på veien, røde kors jobbet på et skadested de ikke hadde sikret.

Re: Trondheim-Oslo.. Råd mottas med takk. [Re: lancepants] #1205832 28/06/2011 08:10
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
De fleste har vel opplevd at emner/hendelser man har førstehåndskjenskap til er feilaktig gjengitt i media. Journalistikk som fagfelt er ikke hva det en gang var, uten at vi skal gå inn på årsakene til det.

Nå kjenner jeg flere av rytterne på både Rye og Styrbjørn og fra begge hold kom det påstander om at CK Victoria hadde brukt bilpes for andre ting enn mekanisk i fjor. Dette nevnes også underveis i årets ritt på Ryes FB oppdatering.

Røde Kors gjør det mulig for arrangører å lage sykkelritt rundt i det ganske land, her har det kanskje vært en glipp hvor sikringen av skadested ikke har fungert som den skulle. Neste gang parkerer de forhåpentligvis godt ut på siden av veien.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino