Jeg og et par av mine syklende venner skal på en liten sykkel ekskursjon om noen uker, og vi har bestemt oss til å sette av en dag til å sykle på Formokampen.
Jeg lurte på om noen som er kjent i området kan hjelpe oss å få mest ut av denne dagen. Har prøvd å lese litt rundt omkring, men blir ikke helt klok på hva som passer best for vår gruppe.
Vi er unge og relativt spreke og sykler gjerne i 5-6 timer. Dog liker vi også fart, lange nedkjøringer og singletrack. Alle har mellom 150-160mm vandring på syklene. Vi synes stiene på Skeikampen er noe av det flotteste som finnes og leiter etter lignende stier, finnes det på Formokampen?
Har noen noe tips om hvilke stier/stier vi skal velge? Gjerne i nærheten av en offentlig vei. Setter utrolig stor pris på råd/sti-veibeskrivelse og generelle tips.
Takk
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Hei en copy/paste fra "tips om sykling i nord gudbrandsdalen" Svaret er fra profilen "runemm"
Sitat: oddefa Men lurer på et par ting. Litt avhengig av 2 biler eller 1 bil. Har vi kun 1 bil blir det start ved Sel kirke og klatring opp der fra.
2 biler. Entet kjøre bil til Puttensæter og starte der, ellers kjøre bil opp fra Sel mot Per Gynt Hytta, og starte på stien der den går av veien. Dvs den røde stien over Formokampen. Er den sp bra at det er verdt å ta den derfra.
Ruten vi har tenkt er da stien over Formokampen-til høyre til over Merrasletta til PG Hytta- Mysuseter-evt oppover mot Spranget, grus ned igjen (evt motsatt). Tidsspørsmål. Tenker lang dagstur.
Litt usikker på om jeg forstår rutevalget, men: Hvis dere først har to biler så er det dumt å ikke ta bilen til Kampesetrene. Fortsett på sti videre til Formokampen og nyt turen helt ned til E6 via Putten. Dere bruker ikke veldig lang tid på den turen ettersom det er lite klatring.
For å få en lang dagstur ut av det kan dere etterpå ta bil 1 inn til Spranget. Sykle ned langs Ula og inn på stien til Peer Gynt. Framme på PG kan dere sykle i en sørlig bue tilbake til bil 2 på lett sti. Er dere i toppform ved PG tar dere i stedet stien opp til Merrasletta, opp Formokampen på nytt og ned igjen til bil 2.
En annen variant er å ta bil 1 opp igjen til bil 2 ved Kampesetrene. Sykle inn til PG og ta den deilige stien mot Smukksjøseter og Brekkeseter. For å komme tilbake til bilene ta stien opp til Merrasletta og sving av over Storflye til Kampesetrene
Halvgrov. Skal du oppå toppen eller bare nedre del? Dersom toppen er av interesse, pass på å komme rett ut ned igjen. Det er åpent med masse stein og lett å rote seg utenfor idealsporet. Ta med ekstra slange og pumpe, masse skarp sten.
Utgangen til godt trafikkert E6 er litt brå, ta det pent der.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Det ble to sykler på taket og halvgrov stihoj. Tar turen søndag ettermiddag. Mulig vi går turen som en topptur til fots først, så da trenger jeg kanskje ikke trille helt til toppen med sykkelen? Stoppe der det er markert "svart" på mtbmap?
Har sjåfør. Etter å ha "vokst opp" hver sommer på fjellet her oppe trodde jeg at jeg var ganske godt kjent, men klarer ikke finne "Kampesetrene" som det refereres til her og i en tidligere tråd. Hvor er dette? Ønsker minste mulig motstands vei oppover.
Slik jeg forstår det er Sel kirke det beste stedet for rendevouz etter nedkjøringen.
P.S. Om noen vil være med er det bare å sende melding. Skal kjøre nedkjøringen fra Furusjøen rundt først.
Jeg synes det er supert å sykle helt fra toppen, og det er bare 10 meter (med et lite drop på 2-3meter) som ikke er sykkelbart. Resten er morsom sykling
Det er noen meter fra der du (helst) kommer ut på E6 til møtestedet, men det går fint å trille/sykle på utsiden av autovernet (det er ikke spesielt koselig å sykle dette strekket på veien).
Har sykla den runda der (på kartet over) og synes det er rimeleg kjedleg tur som anbefales til ingen som spør Kan man kjøre bil opp kan det kanskje forsvarast, eg sykla opp frå dalen, og kjørte tur/retur Trondheim på ein dag... Uansett: Ned frå Formokampen er ca rett fram på steinete sti. Litt morsommare ned mot Putten sæter, men det kjekkaste partiet går ned til start kløvstien mot botnen av dalen. Kløvstien i seg sjølv er kanskje spennandes om ein ikkje har sykla kløvsti før, men har man sykla ein har man stort sett sykla dei alle Synes at Mefjellet/Fjørå er langt gøyare enn den der.
Takk for tips. Fant Kampesætrin på kartet (det er parkeringen øst for Formoekampen, opp grusveien (?) fra Selsverket. Ser av en tidligere tråd at Oddefa og co. brukte fem timer på den turen og det tror jeg blir litt for mye tid, om jeg først skal være ute så lenge tar jeg det i så fall som en lang dag via Mysusæter og Per Gyynt.
Sånn jeg leser ruter og terrenget er den raskeste måten å gjøre det på å kjøre opp til Putten Sæter, kjøre vei til der Desmoskier dyttet opp og kjøre ned til stikkveien.
Akkurat det er eg helt enig i! Begge de er toppers, Skagsnebb er best tidlig på våren før det blir for tett, iallefall ned Grevskaftsbana, men fra nesten samme utgangspunkt (Jetta) og ned gamle Jetta skitrekk er knall!
Men kremen er Olashovda ned til Sjårdalen og avslutta i Stokstadåsen, eller turen fra Liaberget! Finner begge på Trailguide!
Alle kan shuttles store deler av høgdemeterene for de som ønsker det.
Sånn jeg leser ruter og terrenget er den raskeste måten å gjøre det på å kjøre opp til Putten Sæter, kjøre vei til der Desmoskier dyttet opp og kjøre ned til stikkveien.
Den raskeste måten om du har skyss er å bli sluppet av HER
Så sykler du sti sørøstover mot eggen, og dytter siste stykket opp. Deretter kjører du ned fra toppen etter Stravasporet mitt. Det andre Stravasporet har en liten feilnavigering rett før E6, ellers er det likt på veien ned.
Ble fin tur! brukte to og en halv time inkludert noe surr med en telefon jeg mistet og greit med pauser. Å komme seg opp var ganske lett bortsett fra siste 600 metrerene. Nedkjøringen fra fjellet var sånn passe kul, ikke mind blowing , men nå har jeg syklet mye i fjellet her oppe i det siste. Ned Formolia var krevende og ble mye bremsing, men fint å ha testet.