Tror kansje ikke slanger er det største problemet.. Alle arangører kjører igjennom løypene senest dagen etter og rydder/tar med slanger/div skrot som ligger igjen.. Slanger er jo rimelig greit og få øye på og ta opp av rydemanskapet da..
I år var det ikke noe gøy! For tredje år på rad har bukke-nissen bestemt seg for å ødelegge for meg. Etter mottoet alltid beredt stilte jeg med to slanger og pumpe, ikke patron. I tillegg hadde jeg alt tenkelig verktøy og reservedeler.
Likevel endte rittet med at jeg måtte gå 3,5 km tilbake til Fagerhøi. Der spanderte Kjell Sykkel og Sport enda en slange så jeg fikk sykla til mål som en slagen mann. Neste år må jeg ha flaks eller egen følge-MC for å komme til mål uten å gå. Frem til punkteringene satte inn gikk det fint, men det spiller ingen rolle nå.
Dessuten er jeg ferdig med Maxxis Ikon. Hvis noe vil kjøpe ett sett lite brukt man masse punktert sett med 29" (ikke EXO) kan de sende en PM med bud.
Når jeg gikk langs veien tilbake til Fagerhøi var det dessuten som Thamg skriver JÆVLIG mye søppel. Det lå geltuber hver 10 meter, og hauger med slanger i terrenget. Dette er ikke noe uhell eller misting. Alle tubene var tomme. Dette griseriet må det bli slutt på før vi blir stengt ute fra fjellet.
Det er ikke bra at det blir soeppel i fjellet, vi trenger ikke flere som til syklister langs veien eller i fjellet. Hver og en boer soerge for aa stappe geltuber etc. under troeya, det samme med slanger. Dette er minimalt med heft og handler om aa ta ansvar!!
(Proffene sykler jo med 4-5 flasker under troeya saa det er vel plass til baade to og tre slanger...:-)
Det er ikke bra at det blir soeppel i fjellet, vi trenger ikke flere som til syklister langs veien eller i fjellet. Hver og en boer soerge for aa stappe geltuber etc. under troeya, det samme med slanger. Dette er minimalt med heft og handler om aa ta ansvar!!
(Proffene sykler jo med 4-5 flasker under troeya saa det er vel plass til baade to og tre slanger...:-)
I hvert fall klarer man å frakte søppelen sin til neste langesone/ matstasjon. Man kan også spørre tilskuere om de orker å ta med seg det man vil bli kvitt. Å kaste søppel i naturen er fy fy ... På mange ritt fører det til diskvalifikasjon eller tidsstraff. Trodde egentlig ikke at det var "lov" i Norge ...
Dette tok jo definitvt sin tid, det må man jo si. Slet i gjørma - og merket at jeg begynte å gi litt f. i de siste gjørmepartiene, gikk jo ikke fortere av det. Har litt lyst til å skylde på dekkene (Crossmark 29"), men inntil noen melder seg med rapport om dekk som satt i gjørma, så skal jeg la det være.
Honnør til han som forsøkte å dra i gang en samtale om den nye Niner Jet9 i karbon underveis, men du syklet litt fortere enn meg der, så jeg fikk ikke med meg alt
Har forresten garantert brukt lengst tid på siste 0,5km. Brukte ti minutter pluss. Fikk tidenes chainsuck, og fikk aldri løs kjedet, så kranken ble stående bommende fast. - Ca 5 min å se på greia og prøve å dra litt her og der - ca 1 min på å trille ned bakker mens man sier til seg selv: ikke tråkk og ikke klikk inn i pedalene - også ca 4 min på å gå
Fikk faktisk ikke opp dette på parkeringsplassen etterpå heller, måtte til slutt løsne framgiret. (Og så fant jeg det hele så fascinerende at jeg glemte igjen hurtigkoblingen i grusen på parkeringsplassen mens jeg studerte dette. Det ligger en Shimano QR til bakhjul i grusen bak hus E (eller var det F?), dvs nærmest golfbanen, nesten øverst på plassen hvis noen trenger )
Lars, hvor bruker en mann som du slanger? Jeg brukte Maxxis Ikon slangeløst, 30 psi på begge hjul, og DET fungerte ihvertfall. Så veldig mange punkteringer under min ferd.
En annen historie er det at jeg gikk tom for krefter allerede etter 35 km, og jeg hadde nok med å komme meg til mål. Det ble 5:50 på meg, men det var aldri et tema å bryte.
Men altså; hvorfor i all verden bruke slanger i dag når både Maxxis og Schwalbe leverer dekk med forbedrede sidevegger?
Ooooops! Kanskje du kjørte slangeløst i utgangspunktet, men så måtte du legge i slanger underveis?
Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk sykler med slanger på et sånt ritt. Folk pungterte i hytt og pine der oppe og jeg hadde garantert hatt minst 3 snakebite selv med slanger i går. Pungterte selv, men Joe`s gjorde jobben, en liten sprut så var hullet tett.
Vilket ritt. Startade i pulje 4 och var med 2 andra i täten i slutet på grusbakken. Sen började de, gjørme och Furious Fred 2,25" var ingen hit uppför. Men vilken bana, grymt fint.
På andra stipartiet punkterte jeg, bytte slang och förstörde första patronen, i med andra men räckte bara till 1bar ungefär. 1bar i forhjulet var sådär. Trillede lett och fikk efter några kilometer lånat pump av Tobias Utby, tusen takk. Sen var det full fart igen, tredje stipartiet kom nästa punktering. Ingen slang kvar och ingen pump ledde till att jag gikk till matstatsjonen och bröt. Surt.
Men grym bana så måste köra igen. Nästa år kommer jag till startlinjen med pariserdekk. Tufo XC2 Plus tror jag hade varit perfekt igår, synd bara att mina pariserhjul ikke ær klara.
(...)Men, et spørsmål ang. slanger: Er det, evt. når ble det lov å legge igjen brukt slange etter punktering. Jeg kjørt litt sakte i siste pulje, og det lå ekstremt mange slanger ved siden av løype. Hvis det faktisk er sosialt akseptert å legge fra seg denslags i løypa vil jeg stemme for at vi endrer på den praksisen. (Terrengsyklister er tidvis mye kritisert i media - gamle sykkelslanger som oppdages av turgjengere senere vil neppe bidra til å styrke syklistenes posisjon..) Noen synspunkter?
Som startende i pulje 4 så jeg faktisk "bare" 1-2 slanger ligge i terrenget, uten at jeg egentlig så spessielt etter de. Men en god del gel-tuber ble observert. Særlig sqeezy tuber.
Selvsagt burde forsøpling på denne måten fore til umiddelbar diskvalifikasjon. Dette krever imidlertid gode bevis slik at ikke en rytter med uærlige hensikter skal kunne påstå at konkurerende rytter forsøplet, få denne disket, og dermed oppnå fordel av det aka bedre posisjon.
Holdningsskapende arbeid ved rittets start og ved utdeling av startnummer osv er nok veien og gå. Problemet forsvinner nok aldri helt, men gjelder å få det ned til et minimum.
Redigert av Elgvenn2; 10/07/201116:10.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Vet ikke om det er meg du mener, men jeg kan jo utale meg litt om slange-bruk. Hvorfor skal man ikke bruke slanger, jeg har hatt 1 pungtering på de 2 siste årene. Det er svært lite, tror de fleste som kjører med guffe har sikkert opplevde fler enn det. Tror det ikke har så mye med om man kjører slange eller guffe, men mye mer med kjørestil og dekktrykk. Kan hende for mye luft, også kan gi en del pungeteringer.
Men anbefaler på det sterkeste Michelin sine Latex-slanger :9
Litt enig der. Har kun brukt slanger hittil (4 sesonger), og kun punktert 2 ganger. Begge på vestmarkrittet. Den siste nå i år, men da slo noe inn i hjulet og ødela ventilen. Oppdaget senere at det stod en 10 cm lang spiker i hjulet, men det førte altaå ikke til punktering.
Var debutant til Bukkerittet og var svært fornøyd med løypen. Dette var et ordentlig TERRENGRITT. Dessverre tok kreftene slutt etter 35km, emn kom likevel inn på 3:26.
Dekkevalget var Rocket Ron foran og RR bak. En flott kombo når man burde ha dekk med godt sidegrep og tykkere sidevegger.
Bukkerittet 2011 ble for min del en grei tur, men er nok min dårligste prestasjon i år sånn rittmessig. Men hadde det gøy på stiene tross dårlig kontroll på det glatte underlaget. RK 2.2 var glatte, men det meste var nok det. Hadde nok litt for mye luft også i dekka. Men var først og fremt et problem på det første terrengpartiet, etter hvert fant jeg "koden", som var minst vingling med framhjulet, ikke kjøre rundt gjørma/vannet men ta den der det så dypest ut, der var det ingen hindringer.
Kom i mål på 3.58, uten å få krampe. Ble nr 20 i klassen, det samme som i fjor, men da var Bukkerittet mitt beste sykkelresultat. Første gang jeg har sykle bukkerittet uten å få krampe, men det er mer negativt en positivt da jeg ikke fikk tatt ut alt. Selv om jeg syklet bra i terrenget så fikk jeg aldri opp tempo, ble mer tur. Var litt ukonsentrert. Derimot var jeg konsentrert i de mer tekniske partiene og klarte meg uten fotisett på morsomme partiene.
Var litt preget av jeg pga komplikasjoner på jobben måtte jobbe til 03 på natt til i går, i seng 3.30 og opp 07, mao litt søvn + måtte jobbe i bilen på vei opp. Det gjorde noe med fokus. Prøvde å henge med Øistein selv om jeg viste han var sterkere, og han dro sakte med sikkert i fra selv om jeg var i ryggen etter nedkjøringen i det første terrengpartiet. Bra jobba, tenker storformen din er på anmarsj. Har ikke syklet så alene på et ritt før. Alene på alle gruspartier minus siste 2 km før den lange nedkjøringen mot Skei. Tok igjen noen i terrenget, men også noen jeg ikke klarte å holde følge med. Men som sagt skulle ønske at jeg hadde klart å presse meg mer på slutten, men manglet "hode" til det i dag. Beina føltes bra så var ikke der det stoppet. Men hadde veldig gøy undeveis, tross litte sosial omgang med andre hehe. Gleder meg til neste år!
Og stor Grattis til Anders/Anerz som imponerte nok en gang! Sterkt!
(...)Laante bort pumpa mi til en kar fra Raufoss og Gjoevik sykkeklubb, lurer paa om han heter Roar Sollie. Noen som vet hvem det er?
Han heter MrAdHd her inne.
Mulig du lånte bort til Olav Sveum, jeg passerte han da han slet med dekket og brøt etterhvert....
Olav lånte pumpe av en annen RGSK-rytter, som senere fikk behov for å låne pumpe selv, så det spørs om det var den? Jeg tok i så fall i mot den i målområdet, men nå er jeg ikke sikker på hvor det er blitt av den.
Du får nyte det nå mens du kan, plutselig er jeg langt forran deg igjen, som i fjor.... Men, nå skal det vel sies at jeg har en gutt på 1 år hjemme som gir middels god søvnkvalitet for min del pga tenner m.m. Og slik hadde vbel du det i fjor? Men, du kom sterkt mot slutten av sesongen i fjor, så kanskje jeg gjør det oxo?
Var nok på samme familie stadie som deg i fjor så godtar grunnen lite og avbrutt søvn tar på over tid, men ikke tro det slutter nå. Tror ikke jeg ligger på mer en 6,5-7 timer med søvn i snitt i uka siste måneden. Mye jobb og maling av hus har tatt tid og ført til lite trening Tror grunnlaget mitt fra i vinter + rekord mange mil i april er årsak til god form nå. Er i enda bedre form om 1måned
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Det var meg det gitt: Espen Hagen. Jeg lånte bort pumpa mi til Olav Sveum for så sjøl punktere 1 mil senere. Rota det til med patron og fikk heldigvis låne ei pumpe. Som skrevet; den ble levert kao i mål.
Jeg pm'er deg så skal vi ordne opp i dette, takk for hjelpa!!
Forresten brukte jeg 7 min på slangebyttet- er nok mer enn sykling jeg skal trene på ja...
Vet ikke om det er meg du mener, men jeg kan jo utale meg litt om slange-bruk. Hvorfor skal man ikke bruke slanger, jeg har hatt 1 pungtering på de 2 siste årene. Det er svært lite, tror de fleste som kjører med guffe har sikkert opplevde fler enn det. Tror det ikke har så mye med om man kjører slange eller guffe, men mye mer med kjørestil og dekktrykk. Kan hende for mye luft, også kan gi en del pungeteringer.
Men anbefaler på det sterkeste Michelin sine Latex-slanger :9
Nei, det var Lars B. jeg hadde i tankene, og selvfølgelig misforsto jeg ham siden han bare skrev om slanger. Han starta selvfølgelig slangeløst, men måtte putte i slanger etterhvert.
Poenget er at alt annet likt (kjørestil, lufttrykk, dekkvolum, dekktype, bredde på felg mv.), så tør slangeløst være et sikrere valg mot punktering som fordrer bytte til/av slange. Det at noen er skeptiske til slangeløst hører nok sammen med bruk av smale felger og standarddekk som holder på lufta med guffe, men som fiser ut lufta når sideveggene klemmes mot røtter eller stein i kampens hete. Jeg hører til de som har gode erfaringer med rene UST-dekk, som helt klart er det sikreste valget mot punktering, men som markedet har avvist på grunn av vekt.
Kompromisset er såkalte Tubeless Ready helst med forsterkede sidevegger (som EXO eller SNAKE SKIN), som har noe stivere og sterkere sidevegger enn standarddekkene, men som ikke er så tunge og solide som rene UST.
Å satse på slangeløst oppsett av brede og voluminøse standarddekk på en smal felg som Olympic er ikke å anbefale, men bredere felger, voluminøse TR dekk med "passe lufttrykk" slangeløst gir best odds mot flate dekk underveis i rittet.
Dette var min femte start i Bukkerittet, og jeg har vært med alle årene siden det startet. Den siste endringen som er gjort i traseen i år var skikkelig fin, det var en nydelig opplevelse oppå kanten der. Nå er løypa virkelig fin.
Jeg har syklet hvert år uten nedbør, og det var jaggu opphold på lørdag også. Men når jeg fikk høre fra Ingrid på Skei Appartement at nedbørsmengden kun ble slått av en jævlig sommer i 1902 så skjønte jeg at det skulle bli grisete.
Jeg fikk en god start, og hang med greit til første stiparti. Det svidde litt i beina, men jeg hadde som mål å ikke tape for mye dit. Så fikk jeg godflyten. Den hadde jeg helt til løypa snur ved innerste drikkestasjon. Selvsagt var det litt bambi på isen her og der med mine slanke Renegade-dekk, og et sted var det så mye gjørme på dekket at jeg trodde jeg hadde punktert. Bakhjulet sklei rundt.
Nok om det. Jeg ble tatt igjen av Christan Korvald (cko) på forumet ved grusen etter vending (han hadde punktert tidligere), og det var en grusom motvind. Vi tok igjen en sterk rytter og dannet en liten trio som kjørte femtentråkksdrag hver i rulla. Tilslutt klarte jeg ikke holde og måtte be dem gå, selv når gutta var vindfang. Da var jeg sliten, og hadde kjørt for hardt med godfølelsen i kroppen. Herfra og til Fagerhøi var det restitusjon som gjaldt, ikke fart.
På kantliknappens steintårn kom krampa for første gang, og beinstrekk måtte til. Jeg måtte også av på grusen til Fagerhøi og tøye litt. Der sto fattern med min siste drikkeflaske, og jeg fikk igjen litt krefter av å være på Fagerhøi. Som en kuriositet passert Yoda (Johan Erlandson) 1.50min bak meg her.
Jeg slåss med kramper helt inn, og måtte av 100meter fra toppen av løypa (der vi kjører ned slalombakken). Måtte stå et minutt, prøvde å komme meg på sykkelen seks ganger før det endelig gikk. Hver gang jeg prøvde så bare dro krampa meg av sykkelen. Det ble ytret noen ukvemsord, og endelig var jeg på. Og da kom min gode venn Yoda, og vi entret slalombakken helt likt. Det var stas. Vi kjørte alt vi orket skulder om skulder, og noen steder måtte jeg dingle med beina til slutt bommet Johan i siste sving og jeg kom meg i mål 2 fattige sekunder før han. 1.41.14
Cola smakte fantastisk. Sykkelen var nydelig. Traseen fabelaktig. Gjørma var uungåelig og krampa unådig. Jeg er med neste år også. Gleder meg til det!
Redigert av Trond Vidar; 10/07/201122:05. Rediger grunn: Fagerhøi!
Takk for samarbeidet så lenge det varte Trond Vidar. Hadde ikke så mye futt jeg heller, men tydeligvis nok til å sige i fra deg. Hold følge mad han fra Kloppa (KORK) nesten helt til mål, der han slo meg med noen få sekunder. I år blei tida 21 minutter dårligere enn i fjor og det er nok en kombinasjon av mindre trening og glattere løype. I tillegg måtte jeg av sykkelen etter å ha kjørt gjennom en dyp vanndam på 2. terrengparti. Hørte lufta pumpe ut og måtte etterfylle luft og få guffa til å tette. Tok nok tid til at jeg mista min planlagte makker Bård V fra USK, som klokka inn 3 minutter før meg i mål. Hull i framdekket (RoRo 29 TR) holdt tett resten av rittet og helga og er tett fortsatt. Bak var det IKON 29 i lettvarianten, også slangeløst. Hadde godt grep med dette oppsettet hele rittet.
Takk til arrangørene nok en gang. Dette er og blir det flotteste rittet jeg deltar i, dette var 3. gang og jeg satser på gjentagelse neste år. Topp med den nye stien som unngikk droppet, der tryna jeg i fjor. Cola i mål er konge. Seedingen var også veldig bra, nesten ingen å passere på stiene.