Hvor mye vil man tape på mila med å sykle på standard landeveissykkel med carbonhjul, med vanlig drakt og hjelm, kontra temposykkel med platehjul, tempodrakt og hjelm?
Re: Landeveissykkel på tempo -hvor mye taper man?
[Re: gilbert]
#115940327/04/201121:34
Jo fortere det går, jo mer vil du tape. En moderat godt trent mosjonist vil ikke tape altfor mye, mens en rendyrket tempospesialist vil lide mer over mangelen på utstyr.
Du skal sykle rimelig fort i utgangspunktet før tapet er så mye som et minutt på mila. Kanskje dette kunne være en test for Landevei i 2012?
Jeg mener også å ha lest 1 min. på mila, uten at jeg husker hvilket tempo det da gikk i. 1 minutt gjaldt ikke kun sykkel, men også utstyret. Tempohjelm, bekledning, skotrekk ++
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
[Re: MortenML]
#115955828/04/201107:37
Kanskje dette kunne være en test for Landevei i 2012?
Henrik
Kjempeide! Dette spørsmålet kommer jo opp med jevne mellomrom. Hadde vært fint med en litt gjennomført test på dette. Kanskje med tre personer, som hhv. sykler mila på 35, 40 og 45(hvis dere finner noen)km/t på vanlig sykkel. Så se hva de presterer med fult utstyr og litt tilvenning.
[Re: Alpers]
#115970628/04/201109:46
Riding at same power output, test rider was able to maintain speeds of about 4.1 kph (2.5 mph) faster, which amounted to a measured time difference of 1:58 over 16.1 km
Riding at same power output, test rider was able to maintain speeds of about 4.1 kph (2.5 mph) faster, which amounted to a measured time difference of 1:58 over 16.1 km
Nei, det er ikke gitt. Det er derfor det er viktig å teste wattuttak i forskjellige sittestillinger, slik at vinninga ikke går opp i spinninga. Og man må bruke tid og trene nede i aeroposisjon, selvsagt.
Thomas
[Re: ThB]
#115978528/04/201111:21
Jo fortere det går, jo mer vil du tape. En moderat godt trent mosjonist vil ikke tape altfor mye, mens en rendyrket tempospesialist vil lide mer over mangelen på utstyr.
Du skal sykle rimelig fort i utgangspunktet før tapet er så mye som et minutt på mila. Kanskje dette kunne være en test for Landevei i 2012?
Henrik
Nei, dette stemmer ikke Alpers. Det er riktignok slik at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten, ergo jo fortere du sykler jo mer watt ekstra kreves det for å øke hastigheten litt mer.
Men fordi du er ute lenger blir det omvendt. Jo saktere du sykler jo mer sek sparer du ved å bli mer aero.
For eksempel, hvis du tråkker 250W vil en reduksjon av frontalareal fra 0,5 til 0,4 resultere i en tidsbesparelse på 59,4 sek på mila.
For en som tråkker 400W er tidsbesparelsen kun 52,2 sek.
Jo saktere du sykler jo mer trenger du aero utstyr - så løp og kjøp!
[Re: sigmund1]
#115993028/04/201114:16
Hvorfor trene når du kan jobbe overtid å kjøpe bedre utstyr ? Jo mindre du trener jo mere vil du jo spare på mila ^^ så da er jo utstyret ekstra mye verdt.
Henrik
Nei, dette stemmer ikke Alpers. Det er riktignok slik at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten, ergo jo fortere du sykler jo mer watt ekstra kreves det for å øke hastigheten litt mer.
Men fordi du er ute lenger blir det omvendt. Jo saktere du sykler jo mer sek sparer du ved å bli mer aero.
For eksempel, hvis du tråkker 250W vil en reduksjon av frontalareal fra 0,5 til 0,4 resultere i en tidsbesparelse på 59,4 sek på mila.
For en som tråkker 400W er tidsbesparelsen kun 52,2 sek.
Jo saktere du sykler jo mer trenger du aero utstyr - så løp og kjøp!
Nå er jeg altfor trett til å ordlegge meg fornuftig, men jo fortere det går, jo mer hensiktsmessig er det da med god aerodynamikk? Sykler du i vakum, er jo ikke dette noe poeng?
50 sekunder utgjør en del flere plasser i toppen av resultatlista enn 1 min utgjør i bunnen.. Han med 250W bør bruke pengene på noe annet noen år til, eller bare drite i temposykling.
[Re: kjerts]
#116035629/04/201107:22
50 sekunder utgjør en del flere plasser i toppen av resultatlista enn 1 min utgjør i bunnen.. Han med 250W bør bruke pengene på noe annet noen år til, eller bare drite i temposykling.
Med 250 watt ville jeg (teoretisk) sykla mila på 14:33, er ikke så ueffent det da.
[Re: matshako]
#116036629/04/201107:32
Jeg mener fortsatt at forskjellen mellom 14:33 og 15:33 ikke er verd å bruke masse penger på, sammenlignet med en som sykler på 14min UTEN temposykkel.
#116037229/04/201107:37
Jeg mener fortsatt at forskjellen mellom 14:33 og 15:33 ikke er verd å bruke masse penger på, sammenlignet med en som sykler på 14min UTEN temposykkel.
Det er ALLTID verdt å bruke masse penger på sykkelutstyr, uavhengig av nivå:)
Barberer legga:)
#116042329/04/201108:27
Da ser jeg at jeg kan droppe å tenke på tempeosykkel.
[Re: EgilS]
#116043729/04/201108:37
Har du penger og plass er det helt riktig å kjøpe temposykkel. Det er dritkult og går fort. En modda racer er muligens ganske rask, men ser spedalsk ut.
Temposykler er billige på bruktmarkedet, finn.no pleier å renne over av fjorårets temposykler. Glem aero hjul i første omgang, sittestilling er det vesentligste. Klem til med aero hjelm først, det er billige sekunder for penga (hvertfall sammenlignet med aero hjul).
Nyt komforten av å cruise i 40 km/t i snitt eller selg sykkelen dersom det ikke er noe for deg med zero tap.
[Re: Kaffelars]
#116045829/04/201108:53
Tyske Tour gjorde ein ganske grundig artikkel på dette for 3-4 år sidan. Dette er gjengitt fritt frå hukommelsen. Dei sende fleire elitesyklistar med SRM rundt ein bane i konstant fart ca 45 km/t(?). Velodrom, eller kanskje ein oval testbane for bilar.
Starta med landeveisutrustning og henda inne ved stemet, watten var over 500. Steg for steg lanserte dei tiltak for å bedra aerodynamikken. Posisjon, hjelm, hjul, bøylar, temposykkel, skotrekk etc. Gradvis sank wattverdiane til å enda under 300W med full tempoutrustning/posisjon.
Enkelte ting (som tempohjelm) førte til store hopp i watt. andre ting kunne ein ikkje sjå isolert effekt av. Posisjon på sykkelen var kritisk faktor.
Kort fortalt har de testet vanlig racer, med vanlig styre opp mot Temposykkel. De har også justert med å tilføre ulikt temopo utstyr på syklist og sykkeler. Du kan her da se hvor du sparer mest tid. F.eks har de sammenlignet racer syklist på vanlig racer sykkel med temopostyre og tempo hjelm/drakt opp mot samme utstyr på en tempo sykkel. I et slikt tilfelle sparer man i underkant av 20 watt ved en fart på 40 Km/t. Eller med andre ord hvis begge tråkker med en watt på 278 holder racersyklisten en fart på 42,25 kontra temosyklisten som holder en fart på 43,5. Dette vil si i forsøket som ble gjort holdt racersyklisten en fart på ca 97% av temposyklisten. Her er det altså snakk om en racersykkel med tempostyre og en syklist med tempohjelm mot en syklist med samme utstyr på en temposykkel.
De har gjort tester både under kontrolerte forhold på bane og i vind tunnell. Meget informativ artikkel.
[Re: Kaffelars]
#116073729/04/201113:31
Når men nå først er inne på sittestilling har jeg et spørsmål:
Det ser for meg ut som temposyklister sitter veldig urolig på setet. Tråkk for tråkk glir de sakte frem på setespissen før de med jevne mellomrom løfter seg bakover igjen. For meg ser det uøkonomisk ut. Jeg regner med at disse rytterne vet hva de gjør, men jeg forstår det ikke likevel. Kan noen forklare dette for en enkel sjel?
Ole
"Utrolig kastearm på disse veganerne"
[Re: olganga]
#116088229/04/201118:23
Regler om hvor sete skal stå i forhold til krank gjør vel att disse rytterne sitter slik de gjør.... Innenfor reglene så ønsker man å være aerodynamisk og dytte mest mulig watt ned i pedalene. Så når det ikke er mer sete igjen og det begynner å bli ukomfortabelt, er det på tide å komme seg tilbake i salen:-)
It`s not the fart that kills, but the smell -Petter Solberg-