Skiene har hatt sin siste tur og er pakket bort (OK - mulig det blir en liten topptur sent i mai), og jeg sitter i solveggen og starter min første egentlige byggetråd - dette må være et skikkelig vårtegn
Har ikke hørt noe fra Ole om leveringstid ennå, men det er vel lov å begynne for det - ramma er i alle fall Intense sin nye Spider 2 29 i str M. Farge fortsatt uavklart, jeg heller mot Works Raw, men holder døra på gløtt for hvordan det "nye" fargealternativet ser ut. Tror også det blir 142x12 aksling bak - bare fordi.
Ole skal bygge hjulene. Tror jeg går for full XTR - også bare fordi. Siden jeg ikke kan se at det er så mye å spare på å kjøpe komplett gruppe mot løse deler, er det mulig for noen smarte utskiftninger - tips mottas med takk. Ellers lurer jeg på om de resterende komponentene blir fra Syntace. TS holker har jeg - må jo være litt "entusiast"
Vurderte en stund Lefty fra project321.com, og diskuterte litt frem og tilbake med gutta der. Strålende service og tilbakemeldinger - men jeg endte opp med å velge det bort, foreløppig i alle fall - av to hovedårsaker. Fleksibilitet (ramma har jo to innstillinger for bakdemper), samt at fronten kan bli for høy for mitt bruk - om ikke kunne det endt opp med å se litt snodig ut med riktig/ønsket sittestilling for meg - og slikt skal vi jo ikke ha noe av. Det blir derfor sannsynligvis Fox Talas - bare jeg finner riktig sted å kjøpe. Ser til og med for meg at jeg ender opp med to hjulsett etterhvert også, slik at jeg kan få utnyttet ramma på sti også.
Så får vi se etterhvert - det kommer oppdateringer når det skjer noe som er verd å vise frem - da også med bilder. I mellomtiden er det bare å slenge inn kommentarer og gode innspill - fortsatt har jeg ikke kjøpt noe som helst, og starter våren med blanke ark
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Intense Spider 2 29 - min egen byggetråd :)
[Re: Diablito]
#115636123/04/201115:00
Synes Talas høres riktig ut. Spørsmålet er vel heller om du skal ha Terralogic eller ikke? Med såpass responsivt oppheng bak bør det i alle fall vurderes. Men jeg er jo ikke helt nøytral i denne sammenhengen da jeg sikler sikkelig på denne selv.
Og farger... skikkelig vanskelig valg med så mange fine farger! Men blir works red litt for glorete i svak norsk sol? Tror også Tangerine blir lekkert. Og så er jo matt svart et sikkert valg, men kanskje litt kjedelig? Works raw blir...ja, kanskje litt for grovt for en sykkel med så mange fine detaljer? Det er jo ikke et hardbarka arbeidsredskap ala 6.6 som du skal slenge rundt heller :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: simenf]
#115822026/04/201115:29
Jeg vil ha den eneste gule FS 29ern i landet så den kan du ikke ta. Oransj er tøft.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
[Re: Rockefoten]
#115825826/04/201116:16
Og det blir nok også en av std. fargene, enten Works Raw, eller den std. fargen som ikke står her - metallic root beer. Tangerine fristet en stund, men har fått mer og mer lyst på raw
Fikk forresten den nye std.fargen bekreftet i dag - fant til og med et bilde fra Sea Otter 2011:
#116202301/05/201115:38
Da synes jeg det er på tide å diskutere delevalget i nærmere detalj!
To-delt XTR krank i 28/40?? Er det faktisk noen hensikt med Talas med så liten forskjell mellom settingene på hekken? (108/120mm)? Blir det for bratt med 95mm i front får Intense oppgir 70,5 grader med 120mm gaffel og 108mm setting bak? Noen som kan synse om hvor bratt fronten blir da? (litt mer enn 71,5 grader?) Eller er det like greit å kjøre med 120mm hele tiden?
Og hva er budsjett- og vektmål? Eller finnes ikke slikt enda?
PS! Ole har fått priser på gafler nå.
#116337203/05/201108:22
Jepp...det er alldeles på tide å diskutere delevalget i nærmere detalj
Har vært i Tyrkia og syklet i Taurusfjellene et par dager, og tror det blir todelt XTR med 28/42. Har syklet sammen med en her nede som hadde det, bakkene var lange og 15%, og det holdt fint
Ser dine poeng ang. Talas. Særlig når det finnes et justerbart headset som passer, og som gjør at vinkel kan endres. Men: Talas er den eneste som kommer i sort, den andre er hvit. Og eg tror ikke jeg vil ha hvit Har vel også egentlig bestilt hos Ole, så hvis jeg skal endre oppfatning der, så må det skje kjapt...
Budsjett bør ikke diskuteres - av fare for å bli skremt Det beste er nok å kjøpe delene stykkvis, og ikke se på totalsummen c",)
Vekt...tja, alle vil vel ha en lett sykkel. Men ikke på enhver bekostning. Det må holde, og de må ikke være idiotisk dyrt.
#116513005/05/201108:34
Har vært i Tyrkia og syklet i Taurusfjellene et par dager, og tror det blir todelt XTR med 28/42. Har syklet sammen med en her nede som hadde det, bakkene var lange og 15%, og det holdt fint
Jeg kjører 30T på midtklinga nå, og det går overraskende greit de fleste steder, men jeg er glad jeg har 22T på minsteklinga når det virkelig er bratt. Skulle jeg gått for to-delt ville 26/38T nok vært mitt valg, men ville beholdt minsteklinga om jeg skulle kjørt ritt. Men du er jo en kraftkar ;-)
#116673207/05/201111:20
Nuh vel... ender vel opp med 28/40, siden det bare er Sram som har 28/42. Hvilken krans har du bak da, når du trenger 22T på minsteklinga? Mulig jeg har 22T som minste på 26er'n med 3-delt foran som jeg har i dag også, men den har 9-delt landeveiskrans bak
Men hvor store bremseskiver trenger jeg - foran og bak? Trenger tips, må vel bestille noe snart...
#116790309/05/201109:11
Jeg kjører med maks båndbredde bak: 11-36T. Men så skal jeg sykle opp overalt og jeg har pinglete bein med mine 73kg/186cm. 22/36T på en 29er er 5% tyngre enn 22/34T på en 26er, foressten.
180/185mm foran på 29er er ganske vanlig. Den størrelsen skive gir tilnærmet samme bremseeffekt som 160mm på en 26er. Så om du synes 160 bremser greit på små hjul, har du i alle fall en sammenlikning. Jeg synes det fungerer greit i alle fall. Ikke mye mer vekt, men litt ekstra power.
#117120613/05/201105:57
Jeg hadde lyst til å ha 24/32/42 på SantaCruz Superlight 26eren min, istedet for 22/32/42. Det er vel ikke så relevant for tråden. Men jeg syntes 22 på minsteklinga og 32 på midtklinga ble vel stor overgang for kjeda for å krabbe opp. Det er iallafall 'spinning' tendenser på 22 klinga.
Merkelig er det også at et 26er terrengdekk med stort volum har omtrent like stor omkrets som en 700 felg med racerdekk. Det er helt klart endel variasjoner på dette temaet.
Redigert av SkyViper; 13/05/201114:32. Rediger grunn: Rammatypen min, mulig misforståelse...
[Re: SkyViper]
#117156013/05/201111:04
"We are in the final prototype stage with this model. It has been slower than we anticipated. We should start welding in the next couple of weeks, but it looks like it may be the end of June before we see finished/painted frames. It may be a little sooner, so hard to predict accurately."
#119495211/06/201117:13
Det er i alle fall kommet info om at ramma er klar hos Intense om ca 3 uker. Hva som eksakt ligger i det, skal jeg ikke spekulere i, men den skal vel over dammen i tillegg, så kanskje i måndesskiftet juli/august? Mao er den helt sikkert her når jeg er tilbake fra ferie i midten av august. Da gjelder det bare at resten er på plass også
Ellers ligger det an til at jeg kjøper diverse stasj fra Hope hos BAB; nav, kranklager, seteklemme, stem, rotorer ++ i samme farge. Trolig blått, kanskje noe sort også - det kan jo bli for mye av det gode. Eller hva mener "menigheten"?
#120666829/06/201110:13
Sendte Ole epost med beskjed om "works raw" her om dagen. Burde vel da gå enda litt kjappere
Og blir nok som nevnt over en del blått - hvis jeg ikke skulle ombestemme meg nå innen kort tid. Felgene blir hvite Crest.
Det store spørsmålet nå er "hvilken krank"? Og dertil hørende girsystem? Skal jeg slå til med Lightning, eller Race Face Next SL, eller FSA SL-K fordi jeg synes den er fin med hvit logo? Eller velge std. XTR eller Sram? Eller noe helt annet?
Noen ganger er det enklere å kjøpe komplett sykkel - dog er det mye mindre morro
#120674629/06/201111:41
Nå har det kommet flere "ferdigbilder" ute på mtbr, og rammer har begynt å bli sendt ut Det kommer straks mer her også, de første delene er klare til uka. Nærmer seg
#120903503/07/201110:21
Felgene blir hvite, og den nye Fox demperen er sort med logo i gull. Nav, skivebremser, seteklemme ++ blir i blått.
Men hvis jeg går for X.0, skal jeg velge bakgir og girhendler i blått, gull eller sort? Og skal jeg ha krank med sorte eller grå/blanke krankarmer? Pokker'n...halparten er ennå uavklart
#120904903/07/201111:14