Etter mye spekulasjon er den Mojo SL-R lansert og den ser helt fantastisk bra ut En evolusjon mer enn noe helt nytt, men tror de har tenkt riktig fra A-Å.
Fra mtbr.com:
"Very Stiff - This frame incorporates all that was learned with the Mojo HD frame. It shares the downtube of the HD and is overall 80-90% as stiff as the HD.
Real Light - Large frames are coming out at 4.95 lbs. New molding techniques are being used as Ibis has gone to a better manufacturer. The famous Ibis ‘cross-brace’ in the frame used to leave foam material in the production process. It is now completely hollow.
Tapered Steer Tube - This simply is one of the greatest advancements in frames today as it adds noticeable front end stiffness while adding very little weight
Bb92 Bottom Bracket – great for molding, really light and stiff translating to better acceleration.
Direct mount front der – simpler, cleaner and is ideal for 2×10 or 3×10 setups.
142 mm maxle - HD is 135mm right now so this leapfrogs it and jumps to a new level of rear end stiffness.
HD cable routing – This is the cleanest version of Mojo cable routing.
Bigger chain stay plate – A little more chainsuck protection is one of the things learned from all the real-world experience out there.
Integrated carbon brake post mounts – save weight with a cleaner design.
69 degree head angle with 140mm fork - This is a bit controversial as this head angle is unchanged from the Mojo SL. It seems they did not want to creep into HD territory. A frame this stiff and burly though seems to warrant a slightly slacker head angle. The good news is there’s the new Cane Creek Angleset headset and the head angle can be adjusted all the way to 67.5 degrees.
Colors - 4 will be available with the cool new graphic treatment. White, Orange, Silver, Black"
Awesome, Ibis
Redigert av jeth; 14/04/201116:25.
Jens
Re: Nytt fra Ibis: Mojo SL-R er lansert
[Re: jeth]
#115139814/04/201116:29
Så helt klart lekker ut! Likte Tron-looken på første bildet her..
Men, for oss som ikke kjenner så mye til Ibis' lineup og som må ha allt inn i kategorier og bokser med maskinskrivne etiketter; er dette en mer trailorientert ramme enn Lopes-i-Whistler HD-en? Eller kanskje mer en videreutvikling av SL, som navnet tilsier?
..Eller kanskje bare rett og slett en flott ramme, som river sti
[Re: nicolai]
#115144514/04/201117:43
... de fleste nylanserte stisykler med samme mengde vandring har mye slakkere vinkler i 2011. Det er ikke nødvendigvis alles smak eller det eneste rette, men jeg er tilbøyelig til å være enig i at det er en smule gammeldags.
Siden man kan klaske på et styrelager som endrer vinkelen er ikke dette nødvendigvis så problematisk, men nettopp derfor burde de plassert seg i midten av hva kundene kan tenke seg. Jeg har store problemer med å tro at noen kan tenke seg brattere enn 69, men det finnes nok folk som vil ha slakkere enn 67,5. Hadde den vært 68 grader stock kunne man lett oppnådd både 69 og 66,5 og alle ville vært lykkelige.
Når det er sagt er ikke dette noen overraskelse. Lopes måtte overtale Ibisfolka til å sette opp HD'en med 67 grader styrevinkel, som i seg selv ikke er særlig revolusjonerende og slakt.
Jeg må si at det er mye jeg liker med sykkelen, særlig at de har fått til et ganske lavt krankhus, men 69 grader styrevinkel. Sorry ass, det er faktisk litt 2008 på en stisykkel med 140mm vandring.
Jeg tror at som en lett, rask stisykkel bygget med solide, gode deler vil styrevinkelen fungere fint. Ibis lager jo mer XC-orienterte sykler enn en del andre, så det blir jo en del av pakka, liksom.
Men jeg er enig i at de sikkert kunne gått mot slakkere, og jeg er enig i at jeg tror de færreste ønsker brattere enn 69.
Jeg vet bare at det er så utrolig mye mer som virker inn på hvordan en sykkel oppleves, så jeg ville ikke overfokusert på det heller, all den tid jeg tror det er helt innenfor slik det er nå også..
/Are Nicolai
[Re: jsdk]
#115148214/04/201118:40
hm, nais, men jeg må innrømme at det ikke får meg til å hive meg på telefonen og kjøpe en, langt der i fra egentlig. Heldigvis kanskje HD'en frister mer.
Grunnen til at de er gått for 69 grader er nok rett og slett at de må ha _noe_ som differensierer den fra HD 140.
Jeg vil vel nesten si det såpass sterkt at de med denne i praksis mer eller mindre vil drepe etterspørselen etter både SL og HD 140, men jeg mener denne uansett virker så gjennomtenkt og ser så bra ut at total salget muligens (forhåpentligvis) vil øke.
Tror hensikten rett og slett er å lage en helvetes stimaskin, noe de sannsynligvis har lykkes med. Mojo SL går nok ut av sortimentet når lageret er tomt.
Å oppgradere fra den første Mojoen til SL så jeg ikke noen stor grunn til, men å hoppe på en SL-R virker farlig forlokkende. Det eneste er at Mojo 29 lanseres på Eurobike etter sommeren...
Litt skuffet, tenkte de enten skulle lansere noe 29" eller rittmaskin...
Da ryktene om denne begynte å sirkulere for noen dager siden var jeg og litt skuffet, og trodde ikke helt at dette skulle være "det hele". Men etter å ha studert detaljer, bilder og intensjoner så er skuffelsen gått over. Jeg er tvert imot veldig imponert over hva denne tegner til å bli, og siden jeg tross alt er blitt en Ibis fanboy er jeg ganske sikker på at dette blir den nye benchmarken i kategorien.
29" kommer senere i år, der har de sagt at prototype skal vises på Eurobike, og en lettere rittvennlig sykkel føler jeg meg rimelig sikker på kommer om ikke alt for lenge. Jeg tror fremdeles den svarte split-pivoten vi snakket om i en annen tråd er en Ibis, for å si det sånn...
Jens
#115164614/04/201122:10
Uansett kommer jeg ikke til å kjøpe meg en Ibis. Har bestemt meg for en ny Liteville med 160 og ny farge. Svart blir for svart. Kommer sikkert til å stå på den ideen inntil jeg personlig tester en Ibis Mojo HD
Litt skuffet, tenkte de enten skulle lansere noe 29" eller rittmaskin...
Da ryktene om denne begynte å sirkulere for noen dager siden var jeg og litt skuffet, og trodde ikke helt at dette skulle være "det hele". Men etter å ha studert detaljer, bilder og intensjoner så er skuffelsen gått over. Jeg er tvert imot veldig imponert over hva denne tegner til å bli, og siden jeg tross alt er blitt en Ibis fanboy er jeg ganske sikker på at dette blir den nye benchmarken i kategorien.
29" kommer senere i år, der har de sagt at prototype skal vises på Eurobike, og en lettere rittvennlig sykkel føler jeg meg rimelig sikker på kommer om ikke alt for lenge. Jeg tror fremdeles den svarte split-pivoten vi snakket om i en annen tråd er en Ibis, for å si det sånn...
Jeg er fan av evolusjon når produktet er så sterkt. Ibis har fulgt dette prinsippet en stund nå. En fantastisk sykkel som utbedres med erfaring er ingen dum strategi. Regner med at SL-R kommer til å få meget gode attester.
Jeg tror at 29ern som kommer vil bli veldig lik SL-R.
Det er en grunn til at de måtte bli ferdig med denne før de kunne ferdigstille 29ern. Jeg tror på 120-130mm bak og tilsvarende foran og trolig litt justerte vinkler.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: simenf]
#115267316/04/201115:02
Og på den andre side kan det tenkes 29eren er ulikt alt annet du har sett før og at det er grunnen til at de ikke lover "mer" enn at de skal vise frem en prototype på Eurobike.
Jens
#115271516/04/201116:22