Hjelp! Guttungen skal begynne med delestykker nå, han finner stort sett svarene, men HVORDAN setter man opp feks 532:4??? Prøvd å Google, men ikke funnet oppsett!
Og JA! Jeg vet at dette er flaut å måtte spørre om!
Redigert av RaymondJ; 30/03/201116:39.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Haster! Hvordan sette opp delestykker 5.klasse?
[Re: RaymondJ]
#114072030/03/201114:05
5:4 går i 1 - sett 1(resten) under 5-tallet og flytt ned 3-tallet. Skriv antal ganger tallet går opp bak =tegnet, altså 1.
13:4 går i 3 - sett 1 under 3-tallet og flytt ned 2-tallet. Skriv antall ganger tallet gikk opp bak =tegnet, og bak forrige tall du skrev, altså står det nå 13.
12:4 går i 3 og ingen rest. Skriv opp antall ganger det gikk opp igjen bak =tegnet, og de andre tallene du har der, altså 133. Siden dette gikk opp, har du svaret; 133. Ferdig.
532:4=133 4 13 12 _12 _12 __0
Redigert av Hæ?; 30/03/201114:10.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvordan sette opp delestykker 5.klasse?
[Re: Hæ?]
#114072330/03/201114:09
Begynn med det første tallet, 5:4 = 1, deretter 1*4 = 4 under det opprinnelige første, og eventuelt påfølgende tall. Trekk fra, slik f.eks 53-40 blir 13. Gjenta til du står igjen med null. Hvis det ikke blir null trengs desimaler, da skriver man komma etter det siste tallet man har i svaret, og legger på en null på den resten man har, og fortsetter.
Jøss, jeg var visst altfor treg.
Redigert av FHanserud; 30/03/201114:13.
[Re: ELO73]
#114072830/03/201114:14
Nei da, det virker som om dagens skoleungdom skal finne opp hjulet selv. Det samme om det er matte eller tegning. Metodikk synes til å være fraværende i dagens skole. Eller så skal den på død og liv begrenses til akkurat den ene måten til å løse oppgavene på. Var det ikke sånt at norske elever skåret ganske dårlig på 'problemløsning' i internasjonale undersøkelser (PISA)?
En ting dog må jeg si har barna blitt veldig flinke på, det å sette 2 -to- streker under svaret.........
#114075530/03/201114:45
Det er slike spørsmål som motiverer meg til å betale regningene fra Lånekassen :-p
Takk for DEN ;-) Til mitt forsvar er det snart 20 år siden jeg gikk på skolen, og tro det eller ei, det GÅR faktisk ann å ha en meningsfull hverdag uten å kunne dividere i hodet.
Mulig det står eksempler i boka, men den ligger på skolen pga. guttungen er syk hjemme. Nå er leksene gjort for idag, tusen takk for all hjelp!
Kom forresten over dette, divisjon med rest? Er dette akseptert svar i skolen?
Divisjon med rest
Divisjonen i eksempelet ovenfor gikk opp. Det ble ingen rest etter divisjonen. Ofte får vi en rest, slik som her: 9 : 2 = 4 , Rest 1 Vi kan føre opp resten sammen med svaret. Vi kan også sette desimaler i svaret.
Redigert av RaymondJ; 30/03/201118:02.
#114083930/03/201116:50
Når du setter komma kan du sette en null etter resten, da får du 10 :4, så setter du en null etter resten, som jo blir jo når du flytter deg til neste plass etter komma og får 20, deler du det på fire får du fem og dermed er du ferdig.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
#114084430/03/201116:53
Hei, beklager om du feiltolket forrige innlegget mitt. Mente egentlig å ironisere ovenfor meg selv pga at det endelig kom matematiske spørsmål jeg kunne svare på, på tross av at jeg skylder Lånekassen penger. Vel, når det gjelder rest kan du slenge på et komma i svaret ditt og legge til en null på resten. Dersom dette nå går opp har du svaret, hvis ikke fortsett å legge til nuller på rest til det a) går opp b) ikke gidder mer
[Re: ELO73]
#114088430/03/201118:01
Hei, beklager om du feiltolket forrige innlegget mitt. Mente egentlig å ironisere ovenfor meg selv pga at det endelig kom matematiske spørsmål jeg kunne svare på, på tross av at jeg skylder Lånekassen penger. Vel, når det gjelder rest kan du slenge på et komma i svaret ditt og legge til en null på resten. Dersom dette nå går opp har du svaret, hvis ikke fortsett å legge til nuller på rest til det a) går opp b) ikke gidder mer
Hehe, tok det litt til meg ja, men det hadde isåfall vært berettiget også! Det er en av fordelene med barn, at en får barneskolen en rund til!
Stusset mest på at det virket som akseptert besvarelse bare var "næh det blir sånn ca XX og litt til overs".
Redigert av RaymondJ; 30/03/201118:03.
#114088930/03/201118:07
Rest er akseptert på veien mot å kunne dele med komma. Erfaringsmessig er divisjon vanskelig for elevene å automatisere bla. at de må tenke baklengs i forhold til multiplikasjon. I 5 klasse vil det nok (en stund alle fall) holde med rest.
Send mail og hør med lærer, eller få poden til å spørre.
Jeg tipper grunnen til at man på barneskolen opererer med "rest" i divisjonsstykker er at elevene ikke har titallsystemet helt på plass ennå da. Det gir lite mening å innføre bruk av desimaler uten å undersøke hva de betyr. Så da brukes hovedsaklig heltall til elevene "er klare" for neste steg. Samme vurdering er sannsynligvis gjort når man gjennom grunnskolen og vgs lærer: "man kan ikke finne kvadratroten av et negativt tall". Denne regelen fungerer lenge til sitt bruk, men man møter på utfordringer når man virkelig skal lære matematikk.
Forresten, så vil jeg anbefale å skrive et minustegn foran 4, 13 og 12 (den øverste av dem) i oppsettet av dette stykket. Det understreker hvilken regneoperasjon som skal gjennomføres.
-Thomas (som studerer til å bli bl.a. matematikklærer på ungdomsskolen)
[Re: thoddler]
#114090430/03/201118:25
Det er faktisk mye viktigere at man lærer å forholde seg til "rest" en å styre med desimaler. Som lærer i videregående ønsker jeg meg at alle elever lærer og forstår at 10:3 er tre og en tredel, tre og en i rest eler rett og slett ti tredeler. Å kunne regne seg frem til at 10:3 er 3,33333333333333333 har svært begrenset verdi for forståelsen.
Å kunne forholde seg til begrepet "rest" er svært nyttig, og man får direkte bruk for dette med polynomdivisjoner som ikke går opp eller for å finne ut når et polynom med symboler går opp. Dette er en forutsetning for å forstå den såkalte nullpunktssetningen som er barneversjonen av Algebraens fundamentalteorem.
Man trenger også "rest" for å kunne gjøre om tall i ulike tallsystemer til titallsystemtall noe alle som velger minimumsversjonen av matematikk på vgs må kunne.