Ref. denne tråden (
http://www.cyclingforums.com/forum/thread/482072/outside-magazine-beware-the-black-hole) fra cyclingforums:
Hva er riktig? I Norge er sone 2 sett på som en ikketing. Det er lang restitusjon, og dårlig treningseffekt, men med effektmåler kom begrepet "sweet spot", som må kunne sies å være temmelig nære 80% evt. sone 2. Våre beste langrennsløpere de siste 50 årene har løpt mange harde langturer i sone 2/3, og har oppnådd ekstremt høye VO2max verdier, samt terskelverdier.
I utlandet virker det som at denne treningsformen har større aksept enn her i Norge. Garmin har en rytter som heter Peter Stetina, som mener at 150 watt på langturer gjør lite for formen, og han bruker å snitte ca 250 watt (
http://www.slipstreamsports.com/2011/01/25/feature-dinner-in-girona-with-peter-stetina). Flere proffer bruker denne treningsmetoden; jeg mener å ha hørt Kaggestad (jeg er ingen fan, men han bruker å ha litt inside info) at noen Tourryttere kun trener sone 2 utenfor rittene. Disse har dog mange rittmuligheter allerede fra februar. Etter hva jeg har lest av OleChr har han mange turer med banking (30 i snitt på langturer, puls mellom 130-150 (midt sone 1-sone 2 (3)), og han presterer greit.
Hvis man bruker WKO og analyserer CTL og ATL over en grunntreningsperiode, vil man få høyest CTL (fitness) av masse sweet spot trening. Floyd Landis (dopa, men uansett) trente langturer på 4-6 timer med 300 watt i snitt (terskelwatt på ca 390 i Tour 2006, antakeligvis litt lavere før dette). Filosofi: trening må være spesifikk. Det er ingen rolige kilometere i Touren. Basebygging (for detaljfreaker, CTL i WKO) bygges ved L3 og L4 (watt, sone 2/3/4 i puls). Øystein Rustad på forumet velger også å bygge grunnmuren (hva er dette egentlig?) med sone 4 og 5 trening. Vil ikke sone 2/3 trening (banking) være spesifikk trening til f.eks. Birken?
Grunntreningsperioden handler om å øke watt på terskel, 5 min, 1 min o.s.v., hvordan gjennomføres dette best mulig? Er det mulig å tåle mye trening i sone 2/3? Er det bedre med færre treningsdager og heller hardere de dagene man kjører?
Til slutt vil jeg jo si at den norske treningsmodellen har høstet gode utøvere i alle utholdenhetsidretter, og er derfor en riktig treningsform; men er det den riktigste? Gjelder Henrik Alpers slagord
"Ta en banan på lomma og kjør"?