Råd om pariser/tubular dekk
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: anderz]
#1217549
18/07/2011 06:26
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367 |
Veloflex er ikke enkelt og få tak på, wiggle i England har noe på lager, du kan også finne på ebay.com så det er vel heller et spørsmål om hvem som har, i stedet for hvor er det best å kjøpe
Har selv extreme
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Statham]
#1217550
18/07/2011 06:35
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
xxcycle.com ble billigst sist jeg kjøpte Veloflex Sprinter, men i følge forumet kan Veloflex skaffes over disk i Oslo.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: kjerts]
#1217615
18/07/2011 08:30
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Mener Bikeshop.no også fører Veloflex?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Mortens]
#1218209
18/07/2011 22:04
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598
trolla
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598 |
Leter etter Tufo ventilforlengere på 50/60 mm med ventilinnsatser. Finner disse på nett i statene, men syns 160 kr i frakt er vel heftig.
Noen som vet?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: trolla]
#1218229
18/07/2011 22:29
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Kanskje olechr kan gi noen Tufo-tips? Han har vel forbindelser?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1269558
26/09/2011 22:20
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598
trolla
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598 |
Har nå fått litt erfaring med pariser og Veloflex carbon dekk. Liming gikk greit, god komfort og null punktering så langt.
Det som jeg ikke syns er like bra er at jeg føler hjula ruller vesentlig dårligere med pariser enn clincher. Jeg kjørte tidligere Conti G4000S. Jeg føler også at GP4000S dekka føles trygger i høy fart og på vått føre enn Veloflex carbon. Er det rett å slett så enkelt å bytte til GP4000 pariser og så får jeg pose og sekk? Eller er Conti Competition eller noen andre dekk enda bedre valg?
Dette vil være ritthjul i framtiden så slitestyrke er ikke førstepri.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1270117
27/09/2011 17:23
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Jeg synes Continental GP4000 sine tubulardekk er best. Ruller godt, god punkteringsbeskyttelse og samtidig sitter dekkene veldig godt i regnet.
Har masse tufo forlengere om du trenger Trolla. Send en pm
Redigert av lim3; 27/09/2011 17:24.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: lim3]
#1270152
27/09/2011 18:46
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598
trolla
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598 |
Takk for svar. Hva er din erfaring med Conti competition?
Redigert av trolla; 27/09/2011 18:46.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1373416
16/04/2012 11:44
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829 |
Kan en kar på over 80 kg kjøre med Corsa Evo CX-Il 21mm? Eller bør jeg ha 23mm?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1373491
16/04/2012 12:46
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg har 21mm-utgaven til mine 74 kg. De måler 22mm på mine hjul, forresten. Du vil sannsynligvis få lavere rullemotstand og bedre grep med 23mm, men da kan du like gjerne velge Evo SC (eller Veloflex Carbon/Criterium), som er mer forutsigbare på vått føre.
@trolla: Rullemotstanden på pariser er svært avhengig av limejobben, og de beste er nok noe bak de beste åpne dekkene selv om limejobben er top notch. GP4000s et av dekkene som har lavest målt rullemotstand også.
Redigert av Valentino; 16/04/2012 12:48.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1394612
10/05/2012 09:51
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829 |
Valgte 23 mm. Jeg kom til Flateby 1.mai og der traff jeg et hull. Bakfelgen sprakk og jeg punkterte så klart. Var dyre 40 km. Vurderer å gå opp til 24-25 mm. Noen som har erfaringer med dette? http://www.bikedeal.no/no/deler/landevei...sykkeldekk-24mm
Redigert av hbs; 10/05/2012 09:57.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1394629
10/05/2012 10:20
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg hadde et sett av forløperen "All weather" en gang for lenge siden. Funket bra de. Pavé Evo CG 24mm er gode. Typisk bruk er de belgiske brosteinsklassikerne og grusritt som Strade Bianche. På Paris-Roubaix velger mange 27mm-utgaven. Veloflex Roubaix/Arenberg er også 24mm og et utmerket alternativ.
Når det er sagt er jeg ikke sikker på at noe hadde hjulpet deg på Flateby.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1394709
10/05/2012 11:20
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829 |
Det som hadde hjulpet på Flateby var Veidekke  Har lest mye bra om Veloflex, men de er vel ikke så lette å få tak i?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1394741
10/05/2012 11:48
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Bikeshop hadde Extreme og Roubaix inne i hele vinter, men nå er det tomt inntil videre. Jeg har handlet Carbon-modellen hos Bike-Palast in Das Ausland til en helt grei pris. Ser at Wiggle har mye av sortimentet inne nå. Arenberg (25mm) også.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: hbs]
#1394781
10/05/2012 12:19
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Det som hadde hjulpet på Flateby var Veidekke  Har lest mye bra om Veloflex, men de er vel ikke så lette å få tak i? Jeg har kjøpt endel Veloflex-dekk hos Belatti sport i Sveits, sjekk ut beholdningen.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1402042
19/05/2012 13:12
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 5
De9s
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2012
Innlegg: 5 |
Her kommer et spørsmål fra en nybegynner hva Pariserdekk angår. Har lest meg litt opp på temaet, og begynner å forstå fordeler og ulemper med pariser vs. clincher. Har nå fått rullet litt på mine nye Scwalbe Ultremo HT, og har noen spørsmål. Først, det aller mest basic: Pumping. Mulig min pumpe ikke er god nok eller at jeg ikke har peiling, men følgende skjer hver gang jeg skal pumpe. For hvert pumpedrag spretter nålen (som indikerer trykk) opp og så glir rolig ned igjen til 0. Trykket i dekket øker, men det blir praktisk talt bingo å gjette hvor mye trykk det er i dekket, og en av fordelene med pariser er nettopp økt trykk. Etter pumping av to dekk blir jeg først og fremst helt knekt, men for det andre så blir slangen på pumpen så varm at ved pumpetrykk så øker den i diameter og jeg mistenker at svært lite av selve trykket blir overført til dekket. Har sett nøyere på selve hjulet og ventilforlengeren som går ned i felgen, og kan ikke se noe umiddelbare feil der. Ved trykk på selve ventiltuppen med forlengeren kommer det luft ut, så den er åpen. Men i det jeg skrur ventilforlengeren ned og til, skrur jeg da samtidig igjen ventilen? (tviler på dette da trykket i dekket som sagt øker) Ved å kjenne på dekket etter mye pumping kjennes det hardt ut, så det er lite tvil om at noe luft går inn, jeg bare klarer ikke å forstå hvorfor ikke trykket indikeres på selve pumpen? Testet en annen pumpe for moroskyld, og opplevde det samme med denne (med fallende trykknål). Må man opp på et visst pumpenivå for at dette problemet skal utgå? Hvilken prisklasse burde pumpen ligge på for å kunne forvente trykk på 10-14 bar (om jeg ikke tar feil, er det det som er mulig å forvente av denne type dekk? )
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1402046
19/05/2012 13:21
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Har du sørget for at overgangen mellom ventil og forlenger er tett? Din beskrivelse kan tyde på at overgangen ikke er tett, og du vil dermed bruke lengre tid enn nødvendig på å pumpe opp dekket.
Jeg kan på det varmeste anbefale at du legger litt gjengetape over gjengene på ventilen før du skrur til forlengeren. Da kan du være trygg på at det blir tett.
Det aller beste er om du også benytter forlengere med egen ventilkjerne, og skrur ventilkjernen ut av den eksisterende ventilen. Ut ifra din beskrivelse høres det ikke ut som om du benytter en slik type forlenger?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: TashkentTerror]
#1402052
19/05/2012 13:26
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 5
De9s
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2012
Innlegg: 5 |
Du har helt rett, og dine tips er helt nye for meg. Den tapen kjenner jeg ikke til, men det er noe jeg skal undersøke nærmere! Ventilforlengeren er bare et rør, og har ingen ventilkjerne nei. Tester og takker for gode tips!
Det var aldri et problem med mine clinchere før med samme pumpe nemlig, derfor har det aldri slått meg som en mulig problemkilde.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1402056
19/05/2012 13:45
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Du kan i prinsippet bruke hva som helst for å gjøre overgangen tett, men gjengetape er nok bedre egnet enn det meste annet. Noen bruker sågar lim eller Loctite. Med noen forlengere og ventiler kan du være heldig og få en høvelig tett overgang uten "hjelpemidler".
Benytter du f.eks. Continentals forlengere slipper du imidlertid å benytte gjengetape fordi forlengeren har en pakning lik den man finner på ventilkjernen, og denne sørger for enkel og svært god tetting. Merk at du ikke kan bruke Continentals forlengere på Vittorias dekk med rød ventilstamme (forøvrig et håpløst lite robust system), da disse ikke har utskrubar kjerne.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: De9s]
#1402109
19/05/2012 15:24
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 655
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 655 |
Leste ikke innlegget godt nok der gitt
Redigert av Morteen; 19/05/2012 15:26.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: TashkentTerror]
#1402118
19/05/2012 15:49
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 5
De9s
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2012
Innlegg: 5 |
Det som jeg ser for meg som en utfordring er å få den tapen rundt gjengene, da disse sitter godt nedi felgen. Å få noe tape inni den tynne ventilforlengeren vet jeg heller ikke om lar seg gjøre. Har altså ikke rukket å teste ut dette enda, så jeg er bare ute etter tips 
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: TashkentTerror]
#1402268
19/05/2012 18:58
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Merk at du ikke kan bruke Continentals forlengere på Vittorias dekk med rød ventilstamme (forøvrig et håpløst lite robust system), da disse ikke har utskrubar kjerne. Dette er ikke riktig. Du setter ventilforlengeren "opp/ned" eller motsatt vei mellom dekket og den røde ventilstammen.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1402308
19/05/2012 19:31
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Hmm.. hvordan får jeg ut kjernen?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1402403
19/05/2012 20:33
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: anderz]
#1402874
20/05/2012 16:59
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113
Staal3
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113 |
Jeg liker bedre å bytte ut med lengre ventiler, så slipper jeg en forlenger og mindre mulighet for lekkasje. (Som om ikke de slipper ut nok luft til vanlig)
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1403292
21/05/2012 06:59
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829 |
Etter ha punktert 2 ganger i år på Vittoria så ryker disse. Møkkadekk. I går smalt det etter 300 m på Nordmarka.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1403299
21/05/2012 07:09
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 219
thearni
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 219 |
Gikk på en smell (bokstavelig talt) i går da mitt Veloflex Extreme eksploderte i "sentrum" av Roa. Da hadde det gått tilsammen 20 mil og det hadde sprukket på siden. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at et helt nytt dekk bare sprekker? Sjekket at bremseklossene hadde god avstand og at ingenting subbet borti dekket...
"Training is like fighting with a gorilla. You don't stop when you're tired. You stop when the gorilla is tired." -Greg Henderson
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: hbs]
#1403313
21/05/2012 07:21
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Etter ha punktert 2 ganger i år på Vittoria så ryker disse. Møkkadekk. I går smalt det etter 300 m på Nordmarka. Ikke skjær alle Vittoria over samme kniv, da. CX er nokså kjent for å være et finværsdekk men Pave CG II og Evo Tech er jo som laget for norske forhold på våren (og store deler av sommeren).
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1403345
21/05/2012 07:42
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 829 |
Mulig. Vært sol begge gangene  . Jeg har kanskje vært uheldig bare.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: claswh]
#1403483
21/05/2012 09:21
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Jeg har ikke opplevd CX II som noen pingledekk, snarere tvert imot. Jeg begynner å få en hel del mil på de på de nye hjulene mine. Har stort sett syklet på tørt føre med de, med innslag av vått og litt regn, men de har vært over all slags asfalt, og har til og med syklet gruspartier med de uten problemer 
|
|
|
|
|