Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge racer i løpet av vinteren, trenger tips!

Bygge racer i løpet av vinteren, trenger tips! #1095631 12/01/2011 18:37
Danica Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei
Ny på forumet her, og for så vidt ganske ny når det gjelder landevei også. Bestemt meg for å prøve å få syklet noen mosjonsritt til sommeren. Derfor trenger jeg litt tips av alle kloke hoder her inne da det gjelder sykkelen min.
Kjøpte en pent brukt budsjett racer av E Sveum her inne i høst, en matt sort Jamis Ventura, syntes ramma er kul, gaffelen også, så vil veldig gjerne beholde den. Styret og stemmen (Easton ett eller annet) er for så vidt også grei virker det som. Så kommer det som jeg må prøve å få byttet ut i løpet av vinteren. Sitter Sora system på den, en Truvativ touro krank, tektro bremser samt noen hjul fra Alex Wheels (AKX R1.0 som veier totalt 3,3 kg inkl kasset og dekk)

Lommeboka og ambisjonene tillater ikke bytte av alt som byttes bør i løpet av en måned, men håper på å få tatt det verste og få dette til en fullt brukbar landeveisykkel når snøen går her på Østlandet.

Hva bør jeg ha som minimums utstyr på denne for å kunne kjøre noen ritt (Enebakk rundt, Lillehammer-Oslo) etc , uten at sykkelen skal være begrensningen min?
Formen min er bra, og kjører Activio intervall timer på Elixia 3 ganger i uken, samt et par langturer på ski i uken..

Håper på noen tips!

Hilsen
Thomas

Re: Bygge racer i løpet av vinteren, trenger tips! [Re: Danica] #1095646 12/01/2011 19:17
S
sykkelknut Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei,

Først og fremst - sykkelen din er nok ikke begrensingen din på ritt.

Jeg tror punktoppgradering blir relativt relativt dyrt, og at det ikke vil lønne seg (eks, bytte ut hendler, bremser, krank etc).
Jeg ville byttet bare hjul, dekk og kassett, da dette kan man ta med videre eller selge separat senere.

Det finnes tusen tråder her på forumet om hvilke hjul - men med et par gode clincher hjul, kasset og dekk bør du komme ned mot 2,5kg. Tipper dette vil koste deg mellom 3000-5000kr.

Mine 50cent :=)

Jørgen.

Re: Bygge racer i løpet av vinteren, trenger tips! [Re: sykkelknut] #1095663 12/01/2011 19:50
olechr Offline
More than words
More than words
Enig med Jørgen. Å bytte ut litt her og litt der trur jeg ikke er greia. Bruk den som den er og kos deg med det.

Skal du bytte noe så kjøp noe bra hjul. Det vil du uansett kunne bruke videre hvis du får lyst på noe råere.

Skal du utover dette spare vekt er nok setepinne, sete, styre og styrestem der det er billigst å oppgradere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bygge racer i løpet av vinteren, trenger tips! [Re: olechr] #1095678 12/01/2011 20:13
Danica Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Okei, takker for fornuftige svar. Da blir det bytte av hjul som er pri 1.
Et spørsmål, "nedgirings" hendelen på sora systemet sitter helt håpløst til, nesten umulig å nå.
Funker det å putte på disse http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?sho...p;c=52&p=52 og bruke kjedeførerene som allerede sitter på sykkelen?

Re: Bygge racer i løpet av vinteren, trenger tips! [Re: Danica] #1095875 13/01/2011 08:28
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sora-hendelen fungerer fint etter litt tilvenning. Dersom du absolutt skal ha ny hendel, må du passa på at den er laga for kassett med like mange tannhjul som det du har frå før.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå