Terrengsykkelforumet er stengt

Det er med tungt hjerte vi kunngjør beslutningen om at Terrengsykkelforumet legges ned. Siden starten i 2001 har dette vært et helt unikt fellesskap, et nav som verden spinner rundt for tusenvis av norske sykkelentusiaster.

Utgangspunktet var et gryende miljø for stisyklister i Oslo, men den muntre, smarte og inkluderende tonen tiltrakk seg et langt større miljø; folk fra hele landet og rittsyklister både i terrenget og på landeveien.

Starten på et eventyr

Da vi startet magasinet Terrengsykkel i 2005, var det i nært samarbeid med nettstedet Terrengsykkel.no. Den gangen var de redaksjonelle artiklene forholdsvis sporadiske, men forumet var i full blomst, med diskusjoner døgnet rundt om alle mulige og umulige tema.

Det var et selvsagt hjem for diskusjoner om hvilke dekk som hadde best grep og gode råd til de som skulle bygge sin egen custom stisykkel. For ikke å snakke om de årlige trådene om å grue seg til Ultrabirken. Men forumet har også vært stedet for tips om valg av bil, vaskemaskin, ventilasjonssystem eller slagdrill.

Terrengsykkelfestivalen Utflukt, som arrangeres med 500 deltakere i Trysil i slutten av juni er et direkte resultat av aktiviteten på forumet, akkurat som et stort antall andre fenomener i Sykkel-Norge. Hvor hadde for eksempel Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) – det viktige talerøret for stisyklisters rettigheter – vært uten forumet som digitalt samlingspunkt? Vi tror ikke vi tar munnen for full om vi slår fast at forumet har bidratt til at stisykling i Norge er der aktiviteten er i dag, hvor det fortsatt er lov å sykle på stier over hele landet og stibygging for sykkel er en del reiselivssatsningen stadig flere steder.

For flere av de som nå jobber med Terrengsykkel.no, var forumet veien inn i sykkelfellesskapet.

Magasinet og etterhvert nettmagasinet Terrengsykkel har hatt forumet som idébank, temperaturmåler, kritikerkor og heiagjeng. En gang trodde vi at trafikken i seg selv kunne gi solide annonseinntekter, og at det verste hinderet i så måte var at de teknisk sofistikerte forummedlemmene var ivrige brukere av annonseblokkeringsverktøy.

I Fri Flyt har vi vært ydmyke over at så mange bruker så mye tid på å gjøre forumet til en ressurs. Derfor har vi i en årrekke akseptert at driften har vært vanskelig å forsvare økonomisk. Vi har forsøkt å gjøre det rimelig og effektivt, men moderering av forumet, håndtering av ulike forespørsler og teknisk vedlikehold tar uansett ressurser. Noen utfordringer ble løst da vi flyttet forumet fra Terrengsykkel.no til et eget domene, men de fleste oppgavene gjenstod. Mange arbeidsoppgaver har heller ikke vært synlig for den gjengse forumbruker: alt fra ren kundeservice/support, tekniske problemer, og moderering og håndtering av krangler og kjekleri.

Veien videre

De siste årene har trafikken stupt og antall innlegg dalt . Mange diskusjoner er flyttet til Facebook og andre sosiale medier. Kjøp og salg foregår i stor grad andre steder. Gullalderen for forum er over – det ser vi også hos andre medier. Selv om Terrengsykkelforumet var og er unikt, unnslipper det ikke globale trender.

Samtidig står det klarere for oss at framtida til Terrengsykkel avgjøres av vår evne til å vinne norske sykkelentusiaster som betalende abonnenter. Det er her innsatsen må legges inn de neste årene. Med begrensede ressurser har vi ganske enkelt ikke tid og krefter til å holde forumet ved like samtidig.

Når vi nå velger å legge ned, er det for å prioritere ressursene til journalistikken og brukeropplevelsen på Terrengsykkel.no. Vi håper og tror det vil merkes. I redaksjonen er vi opptatt av at stengningen av forumet ikke skal kutte dialogen med lesere og entusiaster. Derfor: Hvis dere vet om en fet sti noen andre burde syklet, en ildsjel som fortjener oppmerksomhet, eller en ny sykkelgadget dere mener vi bør teste, så tips oss. Mer enn noen gang er vi opptatt av å få tips, ideer og tilbakemeldinger fra dere.

Derfor sier vi farvel til Terrengsykkelforumet, og så ses vi ute på stien.

Hilsen Erlend Sande
Ansvarlig redaktør i Fri Flyt

Hva skjer nå:
  • Forumet er stengt for nye innlegg og kommentarer 17.07.23.
  • Forumet vil ligge tilgjengelig her en stund før det slettes, slik at alle får en mulighet til å lese det de ønsker.
  • Flere forum deltakere har samlet seg på nye forum;
    sykkel.org
    MTB Norge på Discord

Spørsmål og svar:

Hvorfor legges forumet ned?
Kan jeg som bruker kreve at det jeg har skrevet på forumet utleveres?
Hvorfor slettes foruminnleggene, kunne de ikke bare ligget der til glede for nye og gamle lesere?
Jeg kommer til å savne forumet og fellesskapet, hva skal jeg gjøre?
Hva skal jeg nå gjøre når jeg kjeder meg på jobb?
Fri Flyt kan vel ikke bare legge ned verdens beste forum. Skjønner dere ikke at dere rett og slett har et ansvar for å drive dette videre, uansett økonomi?
Hva om vi oppretter en spleis for å redde forumet?
Vi er flere som er ivrige på å administrere forumet på dugnad hvis dere lar det leve, kan det være en løsning?
Hvorfor legges forumet ned akkurat i juli?