Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Nekter å erstatte sykkel

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: GeirK] #2609898 26/05/2020 13:36
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK
Sitat: Gubbe
Sitat: Gulesider
Ja ser jo det.
Og når man skriver at person x slipper forføyninger......, så er vel det en vurdering med utgspkt i evt skyldansvar. Altså noe som begrunnes i vedkommendes handlinger. Her skal man ta mange hensyn. Jeg vil tro at man i disse sakene likevel gjorde utbetaling til skadelidte under bilforsikring. Konfliktrådet vurderer ikke mulig bilansvar.

Igjen, jeg er ingen jurist. Sakene ble løst i konfliktråd.

Det Gulesider lurer på etter hva jeg forstår er om de skyldiges forsikringsselskaper utbetalte erstatning til fornærmede.

Da hadde vel ikke disse sakene kommet til konfliktrådet i utgangspunktet vel? Dette var private løsninger, holdt borte fra politi, og meldt opp av verger. Mulig det ble avtalt noe økonomisk kompensasjon som en privat avtale, men så langt deltok jeg ikke.
Mulig jeg burde latt være å nevne disse sakene. Vanskelig å utdype uten å komme i konflikt med personvernet her.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gubbe] #2609900 26/05/2020 14:17
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Greit det, og beklager hvis jeg gnir for mye på det. Liker bare å finne ut av ting. Kanskje jeg burde ta meg en bolle. Men uansett.
Det jeg tror, og det er derfor jeg spør, er at en slik sak kan havne i konfliktrådet av forskjellige årsaker (folk er folk) , og der behandles saken med de forutsetningene som ligger til grunn for det. Disse er ukjent for oss. Men den kan likevel håndteres av bilens forsikringsselskap helt uavhengig av konfliktrådet. Vi kan derfor ikke utelukke at skaden er dekket under bilansvar. Hvis ikke du da bekrefter at den ikke er det. Beklager men saken er bare litt mangelfull slik den fremstår her.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gulesider] #2609905 26/05/2020 14:26
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Greit det, og beklager hvis jeg gnir for mye på det. Liker bare å finne ut av ting. Kanskje jeg burde ta meg en bolle. Men uansett.
Det jeg tror, og det er derfor jeg spør, er at en slik sak kan havne i konfliktrådet av forskjellige årsaker (folk er folk) , og der behandles saken med de forutsetningene som ligger til grunn for det. Disse er ukjent for oss. Men den kan likevel håndteres av bilens forsikringsselskap helt uavhengig av konfliktrådet. Vi kan derfor ikke utelukke at skaden er dekket under bilansvar. Hvis ikke du da bekrefter at den ikke er det. Beklager men saken er bare litt mangelfull slik den fremstår her.

Såpass innsikt i sakene har jeg dessverre ikke, jeg vet bare at det ikke var involvert politi eller forsikringsselskap som jeg fikk innsikt i som støttepart. At skadene rent prinsippielt kunne, og burde vært dekket av forsikring/rettsapparat er jeg enig i. Men igjen, det var såpass spesielle saker dette at jeg nå angrer på at jeg i det hele tatt tok de opp. Det var kanskje et ønske om å eksemplifisere at ikke alt er svart/hvitt her i verden, selv om man skulle ønske at det var slik.Kanskje ble det for far fetched.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gubbe] #2610029 27/05/2020 06:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da hadde vel ikke disse sakene kommet til konfliktrådet i utgangspunktet vel?

Jeg har aldri hørt om forsikringssaker som løses i konfliktrådet. Var forsikingsselskapene representert i forhandlingene? Det høres ut som de ikke var det. Da kan dette umulig ha noe med forsikringsoppgjøret å gjøre.

Dersom man er misfornøyd med et forsikringsoppgjør, er Finansklagenemda alltid første klageinstans. Derifra går det videre til domstolene dersom man ikke godtar nemdas avgjøresles. Ble denne saken overført fra Finansklagenemda til konfliktrådet? Det høres i såfall merkelig ut.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: GeirK] #2610036 27/05/2020 07:06
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Da hadde vel ikke disse sakene kommet til konfliktrådet i utgangspunktet vel?

Jeg har aldri hørt om forsikringssaker som løses i konfliktrådet. Var forsikingsselskapene representert i forhandlignene? Det høres ut som de ikke var det. Da kan dette umulig ha noe med forsikringsoppgjøret å gjøre.

Dersom man er misfornøyd med et forsikringsoppgjør, er Finansklagenemda alltid første klageinstans. Derifra går det videre til domstolene dersom man ikke godtar nemdas avgjøresles. Ble denne saken overført fra Finansklagenemda til konfliktrådet? Det høres i såfall merkelig ut.

Kanskje vedkommende mente forliksrådet, ikke konfliktrådet? Jeg vet i hvert fall med sikkerhet at forsikringssaker kan havne i konfliktrådet i helt spesielle tilfeller, fordi jeg har en kamerat som var borti akkurat det. Han hadde vært involvert i et trafikkuhell, og både han og motparten hadde samme forsikringsselskap. Selskapet gav motparten skylden, og han gikk da til sak i forliksrådet mot min kamerat og forsikringsselskapet.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: mroek] #2610042 27/05/2020 07:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mroek

Kanskje vedkommende mente forliksrådet, ikke konfliktrådet? Jeg vet i hvert fall med sikkerhet at forsikringssaker kan havne i konfliktrådet i helt spesielle tilfeller, fordi jeg har en kamerat som var borti akkurat det. Han hadde vært involvert i et trafikkuhell, og både han og motparten hadde samme forsikringsselskap. Selskapet gav motparten skylden, og han gikk da til sak i forliksrådet mot min kamerat og forsikringsselskapet.

Ble saken overført fra finansklagenemda til forliksrådet?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: GeirK] #2610047 27/05/2020 07:30
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: mroek

Ble saken overført fra finansklagenemda til forliksrådet?

Den er selvfølgelig ikke videresendt fra fnkn. De er ikke noe part i en sak.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gulesider] #2610051 27/05/2020 07:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
"De er ikke noe part i en sak"? Jeg vet ikke hva du mener med det, men første klageinstans for forskringssaker ER Finansklagenemda.

- Daniel Boorstin
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: GeirK] #2610055 27/05/2020 07:41
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
"De er ikke noe part i en sak"? Jeg vet ikke hva du mener med det, men første klageinstans for forskringssaker ER Finansklagenemda.

Jeg mener at Finansklagenemnda er ikke part i saken.
Det er forsikringsselskapene, kunder eller skadelidte som er part i en forsikringssak.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gulesider] #2610071 27/05/2020 08:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK. Da forstår jeg hva du mener. Jeg mener selvfølgelig at partene i saken eventuelt stod for øverføringen til forliksrådet.

- Daniel Boorstin
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Hoaas] #2610074 27/05/2020 08:12
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
En sykkel som ligger i ro i veibanen er ett såpass stort objekt at fører av bil har brutt aksomhetsbestemmelsene i vegtrafikkloven. Med den oppførselen som beskrives hadde jeg vært totalt uinteressert i å holde et godt forhold til vedkommende og krevd å få utarbeidet en skademelding, og nekter vedkommende det, så får du dra til politihuset og anmelde forholdet.

Jeg har null sympati for de holdninger som kommer her i denne tråden ift. delt skyld etc. At sykkelen ikke burde ha ligget der er så sin sak, men det er derfor vi har aktsomhetsbestemmelser, du skal ikke sette bilen i bevegelse uten å vite at det er klart - der er det ingen rom for tolkning og det er jo ikke slik at sykkelen plutselig dukket opp, den lå jo der.

Lars-Erik
Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Ugla] #2610110 27/05/2020 08:59
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ugla
ift.

mtp. For faen. ICON_SMILE

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Ugla] #2610112 27/05/2020 09:02
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Tror de fleste er enig med deg her. Men husk at det er to ting som diskuteres.
Det ene er vurdering av uaktsomhet, som jeg mener er totalt irrelevant i en slik sak. Det andre er bilansvaret.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Gulesider] #2610132 27/05/2020 09:36
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det ene er vurdering av uaktsomhet, som jeg mener er totalt irrelevant i en slik sak. Det andre er bilansvaret.

Du glemte medvirkning.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: GeirK] #2610139 27/05/2020 09:51
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Nja. Nemda kan bare behandle saker hvor forsikringsselskapet er medlem. Partene står i tillegg fritt til å få saken behandlet for alminnelig domstol, slik at saken må ikke klages inn for finansklagenemda. Hvis man velger å ta saken for domstolen vil forliksrådet ofte være første instans.

Konflikrådet tilbyr frivillig mekling i privatrettslige tvister og i enkelte straffesaker. Der er målet å komme til en utenomrettslig løsning. Konfliktrådet er knall hvis man ønsker å kunne se motparten i øynene senere i livet. Mekling i konfliktrådet er gratis.

Re: Nekter å erstatte sykkel [Re: Paulus] #2610152 27/05/2020 10:09
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Paulus

Du glemte medvirkning.

Nei jeg glemte selvfølgelig ikke medvirkning.

Redigert av Gulesider; 27/05/2020 17:28.
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå