Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Sti - blokkering av KOM-spor

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: jsdk] #2610372 28/05/2020 08:05
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jsdk
Sitat: Anders A-R

For meg som hadde første gjensyn med Pioneren på nesten 5 år for kun noen uker siden, er konklusjonen klar: mengden som sykler sti, og som trenger merket sti/tilrettelegging i samme stil som Pioneren, er ganske ekstrem og vanskelig å håndtere uten å ha mye mer skilt og tilrettelegging på nivå med Trysil. Det har Oslo kommune foreløpig vært negativ til.

Folk drar dit andre folk snakker om

Det var vel sånn ca det samme som jeg skrev i mitt andre avsnitt ad "snøballeffekten".

Poenget mitt var bare at mengde stisyklister i hovedstadsomådet er så heftig at den ikke lar seg "løse" ved å tro at alle skal kunne navigere ved hjelp av Trailguide, Strava Heatmap eller MTBMap. Vi trenger mer tilrettelegging og skilting. Jeg er ikke i målgruppen i det hele tatt men det virker å være et stort behov for de som nettopp har tatt opp denne hobbyen og ikke kan alle stisnutter på rams eller har fotografisk stihukommelse.

I denne konteksten tror jeg kutting av svinger også handler mye om mangel på kunnskap og sti-etiquette, så vel som manglende ferdigheter eller ønsket om høyere fart.

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Anders A-R] #2610386 28/05/2020 08:41
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tror for all del ikke at man skal overdrive Strava sin innflytese, eller "skyld" om man vil, i den store sammenhengen. Nye stispor dukker gjerne opp i den grad terrenget gir rom for det, og i stitilrettelegging bør man derfor også se på effektive løsninger for å hindre nye stiløp.

Der jeg mener Strava-jag bidrar særlig negativt er i de mest populære nedkjøringene, og i den grad folk gjør en ekstra innsats for å lage raske linjer. Dette kan være ved mindre manuelle inngrep som felling av trær med tursag, eller ved at man bevisst "sykler inn" ny linjer som i utgangspunktet ikke åpner for sykling.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Velte_Petter] #2610405 28/05/2020 09:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Velte_Petter
Sitat: vids

Barlindåsen er for øvrig i Lillomarka, selv om den er nære grensen til Nordmarka ICON_WINK

Barlindåsen er flere steder, blant annet Lillomarka vest og ved Blankvandsbråten i Nordmarka

Og i Østmarka

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: erikskon] #2610498 28/05/2020 15:14
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: erikskon
Sitat: Gammelogdesperat
Litt av det som er morsomt med å sykle, spesielt nedover, er jo fart. Da passer det innimellom å kutte en sving. For mye svinger blir kjedelig. Lurte til meg et nytt spor på en lokal sti for 1 mnd. siden. Bonus var mer fart og et lite dropp. Gode grunner til et lite svingkutt ICON_SMILE

Jeg håper egentlig at du bare vil provosere, og jeg lar deg lykkes med det, men du burde da finne deg et sted og få laget en sti etter dine preferanser og slutte å ødelegge for alle andre.

For noe sprøyt. Om man kutter en sving innimellom på en sti eller to gjør ingen ting. De særeste tullingene som det dukker opp noen av her, og hva de måtte mene, betyr mindre. Alt med måte seff, men ikke noe hysteri.

iq
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Øyvind V] #2610509 28/05/2020 17:15
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V

Samtidig lar jeg meg provosere av at noen later til å tro at de kan definere hva som er korrekt sti og hvilke regler som gjelder den og den stien. Når Stinisse 1 og 2 og 3 er på tur og sykler "sin" sti som de begynte å sykle på 80-tallet er det helt innafor å legge en stokk der for å få bedre flyt over dumpa der, og høyere fart over cruxet her, og så videre. Eller de rydder en helt ny sti som de leker seg og har det gøy på. Så kommer en stakkars uinvidd og glipper i en sving eller låser bakhjulet på feil sted eller flytter på en kvist som ser farlig ut for bakgiret, og så er helvete løs med "IKKE KOM HER Å ØDELEGG STIEN MIN, DIN JÆVLA IDIOT!".

Jeg synes folk skal oppføre seg som folk i skogen, og det gjelder alle. Og det må være lov å være nybegynner, det har alle vært en gang, selv om det for noen virker å være så lenge siden at det er glemt.

Som representant (antar jeg) for en av de du lar deg provosere over, så lurer jeg jo på hvordan du får engasjement for å ta vare på sti til å bli problemet. Er utfordringen at for mange eller for få bryr seg? Og når og hvordan har noen sluppet helvete løs? Jeg tar det nå for gitt at du bidrar til å ta vare på stier på din måte, ditt bidrag på stien vil jo være viktig for å unngå at gretne gamlinger slipper helvete løs på uskyldige nybegynnere.

Forstår jeg deg slik at det ikke er noen form for slitasje du vurderer som unødvendig? Og er det virkelig så utenkelig å si at noe er rett og noe er feil bruk av sti? Har de sin begynner med stiskyling til "neste år" også rett på smalsti?

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: erikskon] #2610514 28/05/2020 19:13
B
BRD Online
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: erikskon
Sitat: Øyvind V

Samtidig lar jeg meg provosere av at noen later til å tro at de kan definere hva som er korrekt sti og hvilke regler som gjelder den og den stien. Når Stinisse 1 og 2 og 3 er på tur og sykler "sin" sti som de begynte å sykle på 80-tallet er det helt innafor å legge en stokk der for å få bedre flyt over dumpa der, og høyere fart over cruxet her, og så videre. Eller de rydder en helt ny sti som de leker seg og har det gøy på. Så kommer en stakkars uinvidd og glipper i en sving eller låser bakhjulet på feil sted eller flytter på en kvist som ser farlig ut for bakgiret, og så er helvete løs med "IKKE KOM HER Å ØDELEGG STIEN MIN, DIN JÆVLA IDIOT!".

Jeg synes folk skal oppføre seg som folk i skogen, og det gjelder alle. Og det må være lov å være nybegynner, det har alle vært en gang, selv om det for noen virker å være så lenge siden at det er glemt.

Som representant (antar jeg) for en av de du lar deg provosere over, så lurer jeg jo på hvordan du får engasjement for å ta vare på sti til å bli problemet. Er utfordringen at for mange eller for få bryr seg? Og når og hvordan har noen sluppet helvete løs? Jeg tar det nå for gitt at du bidrar til å ta vare på stier på din måte, ditt bidrag på stien vil jo være viktig for å unngå at gretne gamlinger slipper helvete løs på uskyldige nybegynnere.

Forstår jeg deg slik at det ikke er noen form for slitasje du vurderer som unødvendig? Og er det virkelig så utenkelig å si at noe er rett og noe er feil bruk av sti? Har de sin begynner med stiskyling til "neste år" også rett på smalsti?

Forstår virkelig ikke denne argumentasjonen. En sti er jo slitasje. Mer bruk mer slitasje. Før var alle stiene på skullerudåsen for eks smalsti eller singletrack. Dette er et av de mest populære områdene å sykle Norge. Etter hvert som de har blitt utforsket av syklister har de blitt bredere. Mange av disse var knapt brukt av fottister, men etter at de ble «åpnet» av syklister har de begynt å bruke dem, de har blitt enda bredere mer slitasje. Altså hvordan skal du stoppe denne slitasjen? Dele ut rasjoneringskort på stibruk?

Mer bruk av marka mer slitasje - åkke som....

Eneste som kan hjelpe er at brukergruppene kommer sammen og bygger løsninger på de mest utsatte stedene slik at det foretrukne sporet/stiløpet blir brukt og slitasjen blir minimal. Da får vi bestandige stier som alle har glede av og mindre konflikter i markaområder ved tettbygde strøk. Er du villig til å kjøre et stykke vil det ihvertfall i vår levetid og lenge etter det være knotete smalsti i hopetall i mer grissgrendte strøk- man kan finne det et eget lite dyretråkk ingen andre bruker om man ønsker det ICON_SMILE

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2610517 28/05/2020 19:51
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
yes Full støtte!

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2611804 04/06/2020 22:22
Ynot Offline
Besatt
Besatt
En viktig del av det å holde en sti bærekraftig er å beholde svinger, kuler, og små retningsendringer ca hver andre meter for å ha mange drenasje/utvaskingspunkter for å hindre at vann samler seg, renner nedover stien, og vasker ut stien. Da gjelder det å ikke rydde for bredt, bare kviste på en side av grana, og beholde naturlige hindringer som blokkerer for straightlining. Av og til må man også plante skudd og trær, flytte trestammer o.l. for å blokkere potensiell straightlining, spesielt i våte områder. Stier må bare ryddes rette når de følger rygger eller går på sva/steinunderlag.

Det handler også om å kontrollere farten på stien, som er viktig ifht sosiale aspekter (andre brukergrupper) og eksponering og skadepotensial.

Dessuten blir stiene morsommere å sykle på.

-Stinazi

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2611806 04/06/2020 23:05
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Og veldig snart kommer E-biken for fullt..........we are fucked ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Side 4 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå