Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Di2 som låser seg på bakgiret

Di2 som låser seg på bakgiret #2572705 03/09/2019 20:34
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
L
lancepants Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
Har en Orbea Orca Aero med Ultegra Di2, ny av året, og to ganger nå har jeg opplevd at bakgiret har låst seg på tyngste giret bak. Tror det har skjedd i forbindelse med at jeg har giret ned fra store klinga foran mens den har vært på tyngste giret bak. (Kløner litt med giringa da jeg er mest vant med 1x på CX...). Såvidt jeg forstår skal ikke denne kombinasjonen egentlig være mulig (letteste foran og tyngste bak).

Etter dette skjer så flytter bakgiret seg såvidt et hakk opp når jeg trykker på girkknappen, men ikke nok til at den klarer å gire ett gir opp. Har begge gangene dette har skjedd etter 10 minutter trykking på alle mulige knapper og kombinasjoner fått det til å virke igjen. Men uten at jeg har skjønt hva som til slutt fikset det.

Har nyeste firmware på Di2.

Er det noen som har peiling på hva som egentlig skjer?

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants] #2573637 09/09/2019 11:17
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 522
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 522
Det skal være en kombinasjon som er mulig, men ikke bra for drivverket å kjøre med.

Forstår jeg det riktig om den prøver å gire opp, men klarer det ikke? Det er bevegelse i bakgiret?

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: Vingleik Vaagal] #2573980 10/09/2019 21:22
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
L
lancepants Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
Ja, det er en ørliten bevegelse i bakgiret når jeg prøver å gire opp. Og når jeg girer ned flytter den seg ned igjen.

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants] #2573997 11/09/2019 05:18
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 995
P
Plankepetter Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 995
Høres ut som du er i justeringsmodus. Da flyttet bakgiret seg 0,25 mm hver gang du trykker på hendelen

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: Plankepetter] #2574208 11/09/2019 19:51
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
L
lancepants Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
Men hvordan kommer man inn i justeringsmodus? Er det mulig med å bare klikke på hendlene?

Og den går kun ett hakk opp og ett hakk ned igjen.

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants] #2574220 11/09/2019 21:10
Registrert: May 2015
Innlegg: 930
A
AntonS Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: May 2015
Innlegg: 930
Justeringsmodus aktiveres når man holder inne knappen på junction-boksen

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: AntonS] #2574237 12/09/2019 04:12
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,245
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
V
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,245
Jeg har ikke noe direkte svar på spørsmålet til ts, men jeg opplever en og annen Bug med di2 jeg også. Jeg har ant+ dingsen på ledningsnettet, og sporadisk går systemet i en visningsmodus for valgt girsystem. Jeg kjører i S1, altså der bakgiret kompenserer for framgir automatisk. Og dette vil systemet fortelle meg av og til, og det vil si at den tror jeg har trykket på innstillingsknappen ved ladeport. Jeg får en systemlyd, og får melding på Garmin.En kan også se om natten at andre også får system blink på ladeport.
Hva som er grunnen til dette vet jeg ikke, men det er jo da en fare for at di2 endrer modus, og at en kan rote seg inn i justeringer. Vet jo ikke om det er det du opplever, men det virker som du havner i justeringsmodus ufrivillig.

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants] #2574239 12/09/2019 05:00
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,127
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,127
Sitat: lancepants
Har en Orbea Orca Aero med Ultegra Di2, ny av året, og to ganger nå har jeg opplevd at bakgiret har låst seg på tyngste giret bak. Tror det har skjedd i forbindelse med at jeg har giret ned fra store klinga foran mens den har vært på tyngste giret bak. (Kløner litt med giringa da jeg er mest vant med 1x på CX...). Såvidt jeg forstår skal ikke denne kombinasjonen egentlig være mulig (letteste foran og tyngste bak).

Etter dette skjer så flytter bakgiret seg såvidt et hakk opp når jeg trykker på girkknappen, men ikke nok til at den klarer å gire ett gir opp. Har begge gangene dette har skjedd etter 10 minutter trykking på alle mulige knapper og kombinasjoner fått det til å virke igjen. Men uten at jeg har skjønt hva som til slutt fikset det.

Har nyeste firmware på Di2.

Er det noen som har peiling på hva som egentlig skjer?


Tenker muligens at kjedet ligger for tett og b-skruen må justeres. Det som muligens skjer er jo at når du går fra stor til liten foran, med tyngste bak så feiler bevegelsen til giret på grunn av høy motstand.

På ny Di2 er liten klinge foran og de to minste drevene bak ikke en opsjon (var det på tidligere Di2), så da vil den vel forsøke å flytte seg til "lovlig" posisjon.

Kjører du Di2 i manuell S1 eller S2?

Testet forøvrig dette selv akkurat nå, og det giret ditt gjør er direkte feil.

Ved stor foran og minste bak, vil en nedgiring foran ikke flytte på gir foran, men sette bakgir i lovlig posisjon. Først ved neste trykk klarer jeg å få giret foran til å gå ned en posisjon.

Ved superraskt dobbeltrykk klarer du å sette i gang begge bevegelsene, og da er jeg tilbake til lett justering av b-skrue. Forsøkte selv dobbeltrykkvarianten og det gikk og fint, men stresser jo giret litt mer, og er vel strengt tatt en situasjon jeg aldri har vært borti på tur.

Redigert av tmork; 12/09/2019 05:05.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: lancepants] #2574330 12/09/2019 13:16
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166
K
Knuthsolberg Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
K
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166
Du er ikke i crash modus ?

Re: Di2 som låser seg på bakgiret [Re: tmork] #2574519 13/09/2019 15:45
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
L
lancepants Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
Takk for gode svar og teorier.

Jeg bruker S1 (kompenserer på bakgiret ved skifte på fremgiret).

Kan godt hende jeg har dobbeltklikka. Skal sjekke ut med sykkelen i stativet. For jeg tror litt på den teorien om stress på bakgiret.

Kan det være at dette fører til at den går i krasjmodus. Er det noen måte å finne ut at man er i krasjmodus?


Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå