Tirsdag 23/6 syklet jeg rallarveien som ble anlagt for byggingen av Ofotbanen
Hele rallarveien går fra Abisko i Sverige til Rombaksbotn
Jeg syklet bare partiet Bjørnfjell stasjon til Rombaksbotn,inkludert en avstikker til Katterat stasjon ble det ca 34km
Turen var veldig fin i et utrolig pent vær og dramatisk landskap
Det er vanskelig å forestille seg det slitet det må ha vært å bygge anleggsveien og jernbanen
På det meste jobbet ca 5000 mann på anlegget
Det ble i tillegg til anleggsvei og jernbane bygget kraftstasjon og taubaner
Kraftstasjonen ble bygd for å skaffe kraft til å bore tunneller
Taubanene ble bygd dels for å frakte utstyr
Hovedgrunnen var at etter kontrakten så måtte frakten av jernmalm være sikret innen en viss dato
Så mange tusen tonn ble skipet ut via Rombaksbotn før jernbanen sto ferdig
Et engelsk selskap startet arbeidet med å bygge jernbane i dette utiljengelige landskapet
Det gikk konkurs så arbeidet lå nede i ti år
Da slo mange av rallerne seg på sølvskjerping,av den grunn finnes en del spor fra denne perioden rundt i fjellene rundt Norddalen og Hundalen
Den norske stat ved NSB tok over kontrakten og fullførte Ofotbanen i 1903
I 1890 årene og frem til ferdigstillelsen var Rombaksbotn en liten by med bakeri,fengsel,bank og alt som hører med
Mange av hustuftene står der enda,men en god del forsvant under en storflom i 1959,sammen med "snarveisbrua" oppi Hundalen
Den første arbeiderstreiken i Nord-Norge foregikk på dette anlegget den 17-23 august 1888,den omfattet 800 mann
Kravet var økning av daglønna fra kr 2,00 til 2,50
Akkordarbeidere minst kr 3,00 pr dag
Kravene innbefattet også redusert trekk for bruk av dynamitt,borstål og skinner!
Arbeiderne under ledelse av Baard Jensen,Narviks første sosialist,fikk alle krav innfridd
Som en ser ut fra kravene var det litt andre tider den gang
Det skulle tatt seg ut om en sveiser måtte betale for materiellet han brukte på arbeid i dag
Rallarveien er for det meste fin fjellvei med en del singletrack
Det er et parti oppi Norddalen en må passe seg litt siden en feil her kan få dramatiske konsekvenser
Grunnen til det er ganske åpenbar når en ser landskapet,det er rett ned på jernbanesporet et titalls meter lenger ned
Ellers er det grei skuring hele veien
Det er ganske fascinerende å se hvordan floraen forandrer seg når en kommer lenger ned i dalen
Et parti er nesten tropisk
På bildene kan en se at veien er merket ned til Hundalen og opp til Katterat,grunnen til det er at Svarta Bjørn marsjen går helga som kommer nå
Den går hele veien fra Abisko til Katterat, det er ca 5 mil

Her startet jeg og returnerte til
Rfx'en kjentes akkurat passe på denne turen

Litt snø må man regne med oppe på Bjørnfjell i juni
Dette er ca en kilometer fra Bjørnfjell stasjon

Veikrysset Rallarveien/øvre taubanestasjon

Det er tydeligvis tøffe forhold oppe på Bjørnfjell om vinteren siden de trenger overbygg her
Slike overbygg er det mange av på Ofotbanen
Det er ikke akkurat behov for seks tommers vandring her...
Smooth baby!

Det siste snøpartiet rett før en kommer ned til Norddalen

Samme parti sett nedenfra
Nedover her og frem til Norddalen går det fort unna på forholdsvis pent underlag

Det står en god del skilt som varsler om rasfare,de står der ikke bare for pynten sin skyld,og bør respekteres
Det er veldig mange hytter rundt stasjonen på Bjørnfjell og nedover til Norddalen
Dette er tydeligvis et populært område
Jeg møtte bare to turgåere dog

Her har vi den berømte Norddalsbrua,et mesterstykke av et ingeniørarbeide
Sildviktinden på 1360moh i bakgrunnen

Parti av stien oppe i Norddalen,som en kan se er det lagt til rette for å nyte den fantastiske utsikten

Et pent parti av Rallarvegen i Norddalen
Her kan en virkelig beundre den jobben rallerne gjorde for godt over 100 år siden
En må huske på at veien bare er bygd for å anlegge jernbanen,når banen sto ferdig ble den overlatt til naturkreftene
Så den har tålt tidens tann utrolig godt