Vet ikke om det er rett å putte denne under "trening", men så ikke helt hvor ellers den passer inn.
Kjøpte nylig en pent brukt Kickr V5. Mye bedre å sykle med enn den gamle Tacx Flow rullen min, og ikke minst bråker mye mindre.
Men, ser wattmålingene ikke er helt enig med quarq axs kranken min, som jo gjør at man blir litt usikker. 2-3% hadde vært greit, men når det er så mye som 5% merker jeg at det er litt sånn frustrende.
Er det grunn til å tro at den ene eller andre er mer eller mindre nøyaktig?
Rulla står rett på et hardt betonggulv. Kan det påvirke avlesningen
Har en annen sykkel med wattkrank, så kunne kanskje testet om det var noe forskjell mot den også. Hva er isåfall beste måten å gjøre en slik test? Kjøre ERG-mode og trappetrinnstest 150w 30 sek, 175w 30sek, 200w 30sek, 225w 30 sek osv kanskje? Burde testen vært gjort både i et lett og et tungt gir også kanskje?
Legger ved printscreen fra dual recording analyse på zwiftpower:
Redigert av Jamez; 02/03/202311:17.
Re: Smartruller og nøyaktighet på wattmåling
[Re: Jamez]
#272944702/03/202311:19
Helt vanlig at Quarq er litt generøs. Ville sett på hvordan DC Rainmaker tester ting mot hverandre. I motsetning til Shimano sine kranker så skal det ikke ha noe å si hvilken ring du bruker foran.
#272944902/03/202311:48
...på andre dual recordinger jeg har funnet med quarq på zwiftpower så er forskjellen dog typisk at quarq ligger et par prosent over. Syns 5 var mye. Og quarq er jo det jeg har brukt i noen år og er jo således min nåværende valuta for ytelse
#272945702/03/202314:56
Gratulerer. Du skriver ikke at du har kalibrert begge enhetene etter at du har varmet dem opp i ca ti minutter. Det må til for å få den beste nøyaktigheten. Det er vel ført V6 som er selvkalibrerende.
-Er det grunn til å tro at den ene eller andre er mer eller mindre nøyaktig?
Ja siden de ikke viser det samme er det grunn til å tro at en av dem er mer riktig enn den andre. Dessverre vet man ikke hvilken det er er når man bare har to målere. Kjenner du noen med wattpedaler du kan låne?
-Rulla står rett på et hardt betonggulv. Kan det påvirke avlesningen Kan jeg aldri tenke meg.
-Har en annen sykkel med wattkrank, så kunne kanskje testet om det var noe forskjell mot den også. Ja det er lurt.
Imag har allerede sagt at du kan lese et par tester hos DCrainmaker og sjekke hvordan han gjør det. Det er mye å lære der. Har du to fine fit-filer (eller enda bedre med lånte pedaler i tillegg) kan du sende dem til meg så skal jeg lage sammenligning av dem med DCrainmaker analyzer som jeg abonnerer på.
Min erfaring er at samsvar mellom rulle og eksterne målere varierer litt fra gang til gang og litt avhengig av hva du gjør på rulla. Etter masse testeing har jeg bestemt at det er greit sånn og bruker innewatt fra rulla og utewatt fra quarq. Jeg klarer så mye effekt mer ute at det ikke er en relevant sammenligning uansett.
LarsB
[Re: larsb]
#272946002/03/202315:42
takk for svar Kjørte kalibrering på kranken etter oppvarming ja. Har det for vane. Men, har ikke kjørt noe kalibrering på kickr. Leste den gjorde det autoamtisk når man slutta å trå?
Akkurat samme type den andre wattkranken min. (107 bcd 8-bolt quarq) Har inntrykk av at den andre gir veldig lik watt, ut fra puls og effekt, men den brukes jo kun ute, og har egentlig ikke peiling på om jeg tråkker mer effektivt på utesykkelen. Men, er jo mulig å sette den andre sykkelen på rulla om jeg bytter kassett og adaptere.
Har vel en kollega som har et par garmin rally spd jeg kunne lånt og testa for å fått en tredje kilde, men vet ikke om man nødvendigvis blir så mye klokere, for de er vel ikke kjent for å være de mest presise de heller
Kan jo prøve å putte rulla på en sånn gummimatte/treningsgulv. Skader ikke uansett det.
Er DC rainmaker sin sammenligning noe bedre enn den som ligger på Zwiftpower da? Kan jo sammenligne både hele aktiviteter eller zoome og sammenligne utsnitt der også.
Har bare kjørt 2 økter med dual recording. Den ene var den jeg la ved på toppen her. Den andre mye roligere økt der det var noe bedre med rundt 4% lavere avlesning på kickr ved 200-230watt som mesteparten av økta lå på.
Kjenner rulla er ganske så varm når man er ferdig, sikkert rundt 40grader på svinghjulet, mens den står i en garasje som er 5grader, så vil jo nødvendigvis være varierende temperatur på den gjennom en økt. Kranken ser jeg for meg holder mer lik temp.
#272946902/03/202321:16
Jeg har en sram red quark på en Focus, bruker den inne på rulla for å se hvordan jeg ligger an gjennom vinteren i forhold til det jeg klarer ute. Bruker Quarken som kraftkilde på zwift av den grunn.
Har hatt en mistanke om at den har vært litt snill (jeg har stages på fuldemperen og 4iii på hartailen og litt å sammenligne med utendørs i en del bakker) og har kjørt med to computere ei stund på zwift nå for å sammenligne. Rulla er wahoo kickr core.
Det ser ut som Quark viser ca 3% mer en rulla. Før rulla er varm er det ca 6% forskjell,(tok en times test i dag med lap) så det er viktig å kjøre så rulla blir varm og så kalibrere begge deler.
Sendte en mail til Wahoo og spurte. De tipset om en måte å kjøre "factory spindown" som er litt annerledes enn vanlig spindown kalibrering. Må klikke 10x på kickr symbolet i appen (android) for at det skal komme opp. Skulle gjøre det før jeg tok strømmen i 30sek, og kjøre en ERG-test med 2 powermeters 100-150-200-250-300-250-200-150-100 i 1 min på hver, i letteste gir. Får prøve det imorra. De sa ingenting om temperatur ved kalibrering, så spurte om det nå. (Garasje på 5 grader sikkert ikke de folk har som rullerom )
#272947203/03/202306:54
Jeg hadde en Kickr V5 som det var en masse tull med. Viste avvik på 12% opp mot Assioma wattpedaler. Har fått ei ny V5-rulle i dag som har ca. 0,5-1 % avvik opp mot Assioma duo. Er det lenge siden jeg har smurt kjedet, så er det ca. 2 % avvik. Hadde tidligere Assioma uno, og etter som jeg hadde en 54/46 prosent ubalanse i tråkket bidro det også til store avvik. Det er mange ting som spiller inn, og hvis du ikke har noe som måler kraft på begge sider vil du ikke finne ut av hva feilkilden er, etter min erfaring.
Avviket på min rulle kan variere litt ut i fra hva jeg sykler. I ERG er det jevnt over større. Har jeg syklet en stund på samme watt er det drift i rulla som gjør at avviket blir større og større mot hva den er innstilt på. Har jeg satt den på 200 w for eks. kan pedalene måle 210-220 watt etter en 45 minutters tid. Sannsynligvis pga. at den ikke får anledning til å rekalibrere seg underveis.
#272949603/03/202311:59
Kickr skal jo angivelig gi måling tilsvarende krankwatt?
Kjørte en factory spindown-test , og deretter følgende test:
Ser jo mye bedre ut... spørs hvordan den holder seg bare. Skal prøve å kjøre en litt dual recording på zwift-øktene framover og se om det endrer seg fra starten til slutten av økten når rulla har blitt god og varm.
Forøvrig veldig ullen ERG-regulering på tyngre gir. Der var det noen massive avvik med mindre jeg klarte å holde stabil tråkkfrekvens. Om den integrerer riktig, aner jeg ikke. Men, virker for meg som at økning av svinghjulhastighet (tilsvarende når stigningen i Zwift flater ut) krever watt som kranken registrerer, men Kickr ignorerer.
Redigert av Jamez; 03/03/202319:24.
#272952303/03/202319:33
Kjørte en treningsøkt igår med dual recording. I starten av økta viser quarq rundt 2% for mye. Men allerede etter første settet med pådrag (8min med 310w i lett gir/mye brems) økte feilen til 6.5% og så opp på 8% etter to drag til... Virker som det er en temperaturdrift på rulla, spør du meg ...
#272963106/03/202317:32
Det er vel umulig å si hva det er temp-drift på all den tid begge delene blir varmere? Den ene delen er ment å ha naturlig kjøling mens mølla er ment å stå stille inne.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
#272963206/03/202318:19
Jeg har funnet ut at jeg kun bruker Quark som kraftmåler inne på Zwift/rulla. Da vet jeg hva jeg tåler og kan legge meg på når jeg kommer ut. I tillegg ser jeg egen utvikling over tid. Garmin viser ftp og vo2 maks på grunnlag av watt/puls og da tenker jeg at det er den mest valide løsningen for meg.
Jeg har funnet ut at jeg kun bruker Quark som kraftmåler inne på Zwift/rulla. Da vet jeg hva jeg tåler og kan legge meg på når jeg kommer ut. I tillegg ser jeg egen utvikling over tid.
Det blir nok min løsning også ja! Gikk på en smell når jeg la opp ei økt etter kickr-watt.
Og jeg stoler mer på at quarq'en ikke varmes opp enn kickr. Kickr'n er jo minst 40grader på svinghjulet etter en hard økt. Spider på kanken blir jo ikke varm...! (og kalibreringsverdi på axs quarq er etter min erfaring veldi stabil uansett temp)
#272964206/03/202321:01
Men om de har konstruert kickr slik at den drifter med varme har de bommet veldig, den skal jo også være selvkalibrerende fra v5? Burde ikke komme som noen overraskelse at den blir varm, jeg tipper den ble varmere enn de 40 du nevner faktisk uten at jeg har testet.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
#272965607/03/202308:49
Skal gjøre et forsøk på å gjøre kalibrerering etter 30minutter med rolig sykling så temperatur har fått stabilisert seg litt og deretter kjøre enda en factory spindown. Tok printscreen av kalibreringen forrige gang og da var spindown 1 17.2sek og spindown 2 3.1sek, og temp 11.5grader. Har en åpen supportsak med wahoo også.
#272970307/03/202320:31
Jeg har nylig fått en sykkel med Quarq Axs wattmåler med dobbeltsidig måling, så tenkte å ta en test på den. Kjørte ei økt i erg med 2 og 3-minutts intervaller. Lot Kickr V5 styre motstand. Bare ett datapunkt enda, men ser at Quarq måler en del høyere enn V5.
#273059823/03/202321:01
Kjøpte en Kickr v6 rett før jul. Den erstattet en Tacx Flux, som sjelden hadde mer enn noen få watt i avvik mot Garmin Vector-pedalene mine.
Kickr'en rapporterte derimot 20-30 watt lavere watt enn pedalene og det ble derfor så jeg kjørte med pedalwatten i Zwift. Men da falt jo hele poenget med ny, dyr rulle bort (wifi, autokalibrering og race mode), så det ble meldt supportsak og etter litt frem og tilbake, så gikk rulla i retur forrige torsdag.
Hvis man ikke kjører ritt på Zwift, så er det ikke så nøye, så lenge watten på rulla er konstant like feil, men kjipt å miste feltet i ritt fordi rulla underrapporterer. Så få lånt deg wattpedaler og test.
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
[Re: Torrdal]
#273074726/03/202322:25
Jeg har nylig fått en sykkel med Quarq Axs wattmåler med dobbeltsidig måling
Dette var jo enda større forskjell enn til meg. Min har vært litt bedre i det siste. Omlag 2-3% forskjell for det meste. Vet ikke om det er kalibrering som har endret seg eller hva det er...
#273422223/05/202313:39
Kjøpte nylig et par Assimoa Duo, og har kjørt to sammenligninger på Zwift (begge i ritt). Bruker en Kickr Core, som ble kjøpt ny i fjor høst. Den første gangen var pedalene rykende fersk ut av eska, og jeg gjorde feilen å sette "0" på pedalene med krankarmene horisontalt. Usikker på hvor mye dette egentlig betyr. Økt to gjorde jeg det på riktig måte ifht. oppskrift i Assioma appen med armene vertikalt. Begge gangene varma jeg opp i ca 10 min på rulla før jeg kjørte spindown. Vil tro jeg hadde ca 100-120 w snitt i de 10 oppvarmingsminuttene.
Første økt sammenligning: Andre økt sammenligning:
Jeg er ikke så bekymret for at den bommer på peak-effekten, der ser jeg for meg at ulike målepunkt vil gi ulike resultat, og det ikke er spesielt interessante tall.
Det jeg er mer nysgjerrig på er hvilke tall som stemmer, leser rundt om på nett at en del folk opplever motsatt avvik, altså at Assioma måler høyere enn rulla. Syns mitt avvik er litt større enn at jeg har lyst å akseptere det. Er det noen som har kjørt "static weight test" på assioma pedaler og målt relativt store avvik? Evt. andre ting man bør undersøke? Egoet mitt får seg en mikroskopisk knekk hvis det viser seg at rulla måler feil, men skal klare å leve med dette, kunne bare tenkt meg å finne ut hvilken enhet som måler riktigst.
[Re: oyvinsr]
#273422523/05/202314:11
(...) Det jeg er mer nysgjerrig på er hvilke tall som stemmer,(...)
Det vil du aldri få vite så lenge du har bare to målere Jeg har noen dager der rulla og kranken henger sammen som erteris og andre det det er større avvik. To målepunkter med to målere gir ikke verdens mest presise målinger.
Static weight test er gøy, men har også feilkilder, jeg har fikla mye med det før. Bøtter med brostein, og diskusjoner om gravitasjonen på Bjølsen er gøy, men jeg fikk aldri et entydig svar.
Kjør dobbelt over tid det er mulig at noe hadde en dårlig dag siden du fikk såpas store avvik. Rulla oppgir to prosent, og pedalene 1% og legg på et par prosent drivverkstaptap mellom pedaler og kassetten på rulla. Fortsatt synes jeg du har alt for mye.
Lykke til. LarsB
[Re: larsb]
#273423523/05/202318:57
Assioma Uno? Det kan være du har litt differanse i kraft mellom høyre og venstre.
Nei, det er duo.
Sitat: larsb
Kjør dobbelt over tid det er mulig at noe hadde en dårlig dag siden du fikk såpas store avvik. Rulla oppgir to prosent, og pedalene 1% og legg på et par prosent drivverkstaptap mellom pedaler og kassetten på rulla. Fortsatt synes jeg du har alt for mye.
Lykke til. LarsB
Ja, tenker jeg kan kjøre dobbelt på rulla, det koster meg ikke så mye. Tenker også jeg kan prøve en «factory spindown» en dag, og se om det hjelper. Og så se om det frister med en statisk test. Jeg har 3 kjøkkenvekter som alle er innafor 1 gram ved 2kg, så det burde kunne gi ganske greie resultat når jeg finner noe jeg kan bruke som faktisk vekt.
#273425524/05/202306:12
Avviket virker ganske jevnt. Det er mange ting som kan påvirke hvor mye watt Core måler, men det vet du sikkert. Ville kjørt en factory spindown av rulla og sett hvordan det slår ut. Mine Assioma Duo måler ca. 1-2 % høyere enn rulla.
Ang. Quark-måleren jeg har skrevet litt om over så måler den jevnt 20-30 w høyere enn rulla inne. Ute opplever jeg at den måler likt Assioma ville ha målt basert på puls og følelse..