Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Betydning av hjulenes vekt på e-Fatbike

Betydning av hjulenes vekt på e-Fatbike #2720065 15/09/2022 15:56
Registrert: Sep 2022
Innlegg: 2
S
skogensro Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Registrert: Sep 2022
Innlegg: 2
Jeg har en e-Fatbike som veier totalt 25 kg med batteri og dempergaffel. Forhjulet alene veier 3,7kg med dekk og slange. Dette har fått meg til å tenke på hvordan dette påvirker sykkelens kjøreegenskaper.

Hvis jeg kjøper et DT Swiss BR2250 hjulsett og konverterer til slangeløst oppsett kan jeg nok spare en del vekt.
DT Swiss hjulet alene er mellom 700g og 800g lettere. Den orginale slangen veide jeg til 600g. I teorien kan jeg spare rundt 1kg pr hjul. Jeg har ikke kjørt slangeløst oppsett før, men går ut fra at væsken og ventil veier rundt 200g?

Så hvis man fokuserer på vekt alene, vil det ha noe å si for kjøreegenskapene på en elektrisk fatbike?



---
Regnestykke
Forhjul med slange og dekk: 3,7kg
Dekk med slange: 1,9kg
Kun forhjul: 1,8kg
Kun slange: 0,6kg


DT Swiss hjul: 1048g
Tubeless-oppsett: 200g?
Schwalbe Jumbo Jim 4.8: 1290g

Totalt: 2538g

Redigert av skogensro; 15/09/2022 16:40.
Re: Betydning av hjulenes vekt på e-Fatbike [Re: skogensro] #2720190 17/09/2022 07:02
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,480
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,480
Basically ikke en dritt. Jo flatere terreng du sykler på (mindre småhumper, steiner, røtter), jo mindre har hjulvekten vs resten av sykkelen noe å si. Mer kuppert og krappe svinger så får hjulvekten mer å si (noen på terrengsykkel kommer sikkert til å påstå at hjulvekt vs. totalvekt aldri har noe å si, men dette er feil). Men med en fatbike så "jevner" de store dekkene ut underlag, og da blir det langt færre av de små akselerasjonene, og det får i praksis ingenting å si. Det er ikke et noe å uroe seg for. Effekten av å sette opp med tubeless er langt større når det gjelder å fjerne friksjoner mellom dekk og slange, og litt på den totale vekten.

Når det gjelder totalvekt så bør langt over 90% av befolkningen fokusere på bilringen rundt livet. Først når man har en fettprosent ned mot 10% så kan man rettferdiggjøre å tenke på sykkelvekten, etter min mening.

Redigert av supernalle; 17/09/2022 07:04.
Re: Betydning av hjulenes vekt på e-Fatbike [Re: skogensro] #2720242 17/09/2022 16:43
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,428
F
Flamini Online
Ivrig
Online
Ivrig
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,428
hvis man fokuserer på vekt alene så vil det ha noe å si for kjøreegenskapene på en elektrisk fatbike på samme måten som alle andre kjøretøy, roterende vekt bør være lavest mulig. ulempen er at det koster mer penger og at det i denne sammenhengen sannsynligvis vil gi deg større muligheter for punkteringer.
slangeløst oppsett blir aldri feil



Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Betydning av hjulenes vekt på e-Fatbike [Re: skogensro] #2720493 20/09/2022 08:31
Registrert: May 2012
Innlegg: 267
MaximoBongo Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2012
Innlegg: 267
En grei tommelfingerregel er vel at om man er så tung at man trenger elmotor på sykkelen er det ikke sykkelen som trenger å slankes...

Re: Betydning av hjulenes vekt på e-Fatbike [Re: skogensro] #2720669 21/09/2022 19:56
Registrert: May 2012
Innlegg: 922
John_Harald Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 922
Min menig er at når man fjerner vekt fra sykkelen blir den mer håndterbar og mye mer morsom nedover og når man skal kontrollere den teknisk.. Min og kompiser sine erfaringer kommer fra el-fulldemper kontra vanlig fulldemper. Har ingen erfaring med elektrisk fatbike, men har nettopp fått en vanlig fatbike som er veid inn til 12,2 kg før oppgraderinger. Tipper den vil få flere lettere deler og tyngre piggdekk til slutt.


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå