Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Fly og klima og unødvendige koseturer

Fly og klima og unødvendige koseturer #2716829 16/08/2022 16:51
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Med tanke på tørken i Europa og et klima som blir mer og mer ekstrem forårsaket av stigende menneskeskapte temperaturer er det da innafor å melde avbud til årlige firmatur hvor 100+ personer flys til Spania og retur?
Et enormt co2 avtrykk jeg ikke har lyst til å bidra med bare for å drikke cervesas og mingle med kollegaer.

Må tilføye at jeg er helt fersk i jobben så kanskje ikke lurt rent karrieremessig, men «save the world»

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716830 16/08/2022 16:53
baronKanon Online
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg synes det er helt innafor. Har selv fått utrolig høy terskel for å fly.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716831 16/08/2022 16:55
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: Panda
Med tanke på tørken i Europa og et klima som blir mer og mer ekstrem forårsaket av stigende menneskeskapte temperaturer er det da innafor å melde avbud til årlige firmatur hvor 100+ personer flys til Spania og retur?
Et enormt co2 avtrykk jeg ikke har lyst til å bidra med bare for å drikke cervesas og mingle med kollegaer.

Må tilføye at jeg er helt fersk i jobben så kanskje ikke lurt rent karrieremessig, men «save the world»

du redder sikkert verden med å melde avbud, kjempegod tanke.
karriermessig så er det dog en lite smart ting å gjøre - du vil garantert fremstå som en særing, i beste fall

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716841 16/08/2022 18:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er dette hovedgrunnen? Tanken er nobel, men dette er en glimrende anledning til å kickstarte de relasjonene du trenger for å lykkes i jobben.

Eller har du egentlig bare ikke lyst til å være sosial?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716844 16/08/2022 18:38
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Vurder det eventuelt opp mot andre ting. Oppussing er en ting jeg har lurt på hvor forurensende det er opp mot andre ting som får mere tyn. Noen som kjenner til ting her?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716845 16/08/2022 18:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S

Kanskje mer effektivt å delta, bli kjent med folk og forsøke å påvirke positivt internt for at dere skal bli mer miljøvennlige i fremtiden. Holdningene dine er gode, men å boikotte har sjelden positiv innvirkning.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716847 16/08/2022 19:03
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Godt poeng det med å hellere prøve å påvirke til at neste tur blir mer klimavennlig.

Ja JEG redder ikke verden ved å bli hjemme, men alle små ting hjelper.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716850 16/08/2022 19:41
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Har respekt for at du ønsker å gjøre noe selv for en sak som betyr noe for deg. Altfor mange som vil at andre skal gjøre endringer.
Det sagt, ved å delta kan du skape relasjoner som gjør at dere lettere kan samarbeide på Teams og slik redusere behovet for møtereiser i fremtiden.
Vanskelig avveining dette. I din situasjon hadde jeg mest sannsynlig deltatt.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716853 16/08/2022 20:02
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F

Godt poeng det med å hellere prøve å påvirke til at neste tur blir mer klimavennlig.

det gjør svært lite til eller fra om du setter deg på flyet eller ikke, flyet går uansett

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716855 16/08/2022 20:20
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
En avveining mellom taktisk og etisk. De aller fleste vil velge taktisk og så etterrasjonalisere det sånn at de kan se på det som etisk. Eller, det er ikke sant. De aller fleste vil ikke bry seg.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Flamini] #2716856 16/08/2022 20:26
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Flamini

det gjør svært lite til eller fra om du setter deg på flyet eller ikke, flyet går uansett

Det er da feil holdning. Sukk!

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Flamini] #2716859 16/08/2022 20:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det spiller heller ingen rolle om en spiser mye kjøtt. Hvis ikke du plukker med deg kjøttet i butikken, gjør noen andre det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2716868 17/08/2022 05:49
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK

Det spiller heller ingen rolle om en spiser mye kjøtt. Hvis ikke du plukker med deg kjøttet i butikken, gjør noen andre det.

Ja, nå begynner jeg å like tonen her. Har ikke noe å si hva vi gjør eller ikke, noen andre vil bare utnytte det til sin egen fordel og bruke ressursene uansett.

Det er jo i praksis det som skjer?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716869 17/08/2022 06:12
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Du kan vel ta toget begge veier?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716872 17/08/2022 06:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg syntes det er en helt innafor spørsmålsstilling. Man kan ha flere motiver for å ikke ønske å delta på en slik reise. I bedriften hvor jeg jobber, med flere hundre ansatte er det f.eks folk med flyskrekk som har avstått fra slike turer - og absolutt ingen har lidd av det. Ei heller har det gått ut over kompetanse eller relasjonsbygging i merkbar grad. En av mine kollegaer er nesten ekstremt utadvent, svært dyktig, har meninger om alt - og flyskrekk. Diskusjonen kan man jo ha rundt hvor rasjonelt det er, men det skal være rom for slikt. Er ikke dette litt av det samme? Man skal ikke mobbes til å delta på noe fordi man velger å avstå av personlige grunner?

Om man er typen som sykler/kjører kollektivt fremfor bil, ikke reiser langt på ferier, har tydelige meninger etc kommer det neppe som en overraskelse om man ønsker å avstå fra å fly "unødvendig".

Redigert av knutspeed; 17/08/2022 06:45. Rediger grunn: syntax error
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716888 17/08/2022 07:30
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis man holder fobier utenfor vil jeg si man må akseptere å være med på ting som ikke nødvendigvis harmonerer med egne verdivalg. Er det veldig viktig må det avklares ila ansettelsesprosessen. Du kan jo stille hvilke krav du vil: ikke AC på kontoret, kjøttfri kantine, fellesbønn før lunch, ja hva enn. Om du og bedriften blir enige – fint.

Det mest virkningsfulle i TS’ tilfelle er kanskje å delta, og i evaluering nevne at nesten gang kan det gjøres kortreist med like godt resultat.
Oppfatter ikke Panda som ekstrem, kun oppriktig engasjert.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716889 17/08/2022 07:30
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Hele firmaet på tur i eget chatret fly? Har de kjørt en rask risikoanalyse av en evt. flystyrt? Nå er sjansene minimale for en styrt, men konsekvensene for firmaet er blodrøde og er noe man kanskje burde påpeke? Vet om andre firmaer som har droppet utlandstur på dette grunnlaget.

God tur:)

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Anerds] #2716897 17/08/2022 08:05
baronKanon Online
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Anerds
Hele firmaet på tur i eget chatret fly? Har de kjørt en rask risikoanalyse av en evt. flystyrt? Nå er sjansene minimale for en styrt, men konsekvensene for firmaet er blodrøde og er noe man kanskje burde påpeke? Vet om andre firmaer som har droppet utlandstur på dette grunnlaget.

God tur:)

Dette er j et veldig godt argument

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716949 17/08/2022 12:47
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
100 stykk delt på 4 fly.

Tok til Spania? Da må jeg reise onsdag morgen for å være klar i Madrid fredag når de andre lander :-/

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716951 17/08/2022 12:58
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
100 stykk delt på 4 fly.

Tok til Spania? Da må jeg reise onsdag morgen for å være klar i Madrid fredag når de andre lander :-/

Sier ikke at det er effektivt, men det er bedre for mijøet. Og det er vel fullt mulig å jobbe underveis?

Riktignok ikke ofte jeg tar tog nedover i Europa, men nattog er noe jeg bruker oftere og oftere selv.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2716954 17/08/2022 13:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eOpseth
100 stykk delt på 4 fly.

Sier ikke at det er effektivt, men det er bedre for mijøet. Og det er vel fullt mulig å jobbe underveis?

Riktignok ikke ofte jeg tar tog nedover i Europa, men nattog er noe jeg bruker oftere og oftere selv.

Hadde nå enda togselskapene har samarbeid sånn som flyselskapene. Med tog må man sy samme ruta selv og man er selv ansvarlig dersom det oppstår en forsinkelse som gjør at du mister forbindelsen videre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2716986 17/08/2022 19:03
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717003 18/08/2022 07:42
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Den skjønte jeg ikke. Ironi?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717011 18/08/2022 08:14
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Alpers

Skriver under på denne. GeirK er for smart til å komme med slike utsagn i fullt alvor. Men han er jo heller ikke kjent for å være tvetydig her på forumet. Håper på en snarlig oppklaring. ICON_SMILE

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717012 18/08/2022 08:20
espenta Offline
Ringrev
Ringrev

Det var vel ganske tydelig at det var ironi?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Raskall] #2717014 18/08/2022 08:23
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Og enda en tråd ender opp med å handle om GeirK.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: espenta] #2717015 18/08/2022 08:27
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Sitat: espenta

Jeg synes ikke det var tydelig at det var ironi. Jeg landet på at han mente det han skrev: "Hvis jeg ikke flyr, flyr noen andre". Ironi i skriftlig form er ikke lett.

Div. sportsremedier ...
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: espenta] #2717017 18/08/2022 08:45
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: espenta

På ingen måte. Jeg antar at det var det - men siden jeg er usikker spør jeg.

Det er mange som har en tanke om at det de selv gjør ikke spiller noen rolle, ettersom noen andre gjør det motsatte. Så ja, jeg spør.

Hva gjelder trådstarter, det er helt innafor å si til en leder at å fly et selskap til syden i 2022 er ekstremt umusikalsk. Det er helt vilt sykt i mine øyne, og jeg hadde blankt avvist å delta på den turen selv.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717018 18/08/2022 08:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Selvfølgelig.
Om noen som produserer en vare er sikker på at den vil bli kjøpt er det bare å starte et firma og ingen vil noensinne gå konkurs.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717024 18/08/2022 09:20
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Det er helt vilt sykt i mine øyne, og jeg hadde blankt avvist å delta på den turen selv.

Vilt sykt faktisk, det er sterke ord. Da putter du mest sannsynlig, trådstarter kan sikkert verifisere, majoriteten i et selskap inn i en lite flatterende boks.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717025 18/08/2022 09:23
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er helt vilt sykt i mine øyne, og jeg hadde blankt avvist å delta på den turen selv.

Vilt sykt faktisk, det er sterke ord. Da putter du mest sannsynlig, trådstarter kan sikkert verifisere, majoriteten i et selskap inn i en lite flatterende boks.

Deltagerne, nei. Ledelsen, ja. Men jeg synes det er ganske forunderlig at de aller fleste mennesker i den vestlige verden gladelig lever en livsstil som sakte men sikkert slår bena under deres eget livsgrunnlag.

Og om noen opplever seg puttet i en lite flatterende boks, tenker jeg det er deres eget problem. Å bli indignert av at noen påpeker at livsstilen deres har en kostnad er jo ganske rart.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717027 18/08/2022 09:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mer en parodi, men nei - ikke alvorlig ment.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717028 18/08/2022 09:53
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Deltagerne, nei. Ledelsen, ja. Men jeg synes det er ganske forunderlig at de aller fleste mennesker i den vestlige verden gladelig lever en livsstil som sakte men sikkert slår bena under deres eget livsgrunnlag.

Det er jo ikke noe særegent fenomen i vestlige verden akkurat, men mulighetene til å velge er langt fra uniforme på tvers av landegrensene.

Men at de aller fleste virker å velge feil, så er det vel noen som selger budskapet feil da. Change management i essens?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717030 18/08/2022 09:54
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Og om noen opplever seg puttet i en lite flatterende boks, tenker jeg det er deres eget problem. Å bli indignert av at noen påpeker at livsstilen deres har en kostnad er jo ganske rart.

Det er vanskelig å få til endring om alle skal fortsette som før, og ingen tør si fra. Trådstarter er sikkert ikke alene om å tvile på deltakelse heller, så kanskje det at én tør si fra gjør det lettere for andre å gjøre det samme?

Hvis ledelsen er noenlunde oppegående bør de da stoppe opp og revurdere. Om de avfeier innsigelsen sier det ganske mye om dem, og da kan man jo begynne å lure på om det er et sånt sted man har lyst til å jobbe i utgangspunktet.

Redigert av Øyvind V; 18/08/2022 09:57.
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717031 18/08/2022 09:57
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er jo ikke noe særegent fenomen i vestlige verden akkurat, men mulighetene til å velge er langt fra uniforme på tvers av landegrensene.

Men at de aller fleste virker å velge feil, så er det vel noen som selger budskapet feil da. Change management i essens?

Det krever høy kompetanse og innsats for å forstå konsekvensene av å spise en biff, og der jeg står i dag synes jeg det er vanskelig å klandre en gjennomsnittlig forbruker. De aller fleste av oss flyter med i samfunnet, og har ofte nok med sitt.

Men når det er juridisk innafor å kalle moderne fly bærekraftige fordi de er mindre miljøfiendtlige enn forrige modell, er det lett å forstå hvorfor folk velger feil. Vi blir jo løyet opp i ansiktet hver eneste dag, av alt fra produsenter til politikere.

Mange nordmenn tror vitterlig at den norske oljen er miljøvennlig. Da er det ganske enkelt å forstå hvorfor mange blir med på en firmatur til syden uten å blunke.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Øyvind V] #2717032 18/08/2022 09:57
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V

Det er vanskelig å få til endring om alle skal fortsette som før, og ingen tør si fra. Trådstarter er sikkert ikke alene om å tvile på deltakelse heller, så kanskje det at én tør si fra gjør det lettere for andre å gjøre det samme?

Hvis ledelsen er noenlunde oppegående bør de da stoppe opp og revurdere. Om de avfeier innsigelsen sier det ganske mye om dem, og da kan man jo begynne å lure på om det er et sånt sted man har lyst til å jobbe i utgangspunktet.

Det er jeg helt sikker på. Panda er garantert ikke alene.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717033 18/08/2022 10:02
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Hva gjelder trådstarter, det er helt innafor å si til en leder at å fly et selskap til syden i 2022 er ekstremt umusikalsk. Det er helt vilt sykt i mine øyne, og jeg hadde blankt avvist å delta på den turen selv.

Så da er det bare mildt sykt å reise eller bruke energi for å rekreasjonssykle, dra til produktlanseringer, messer osv?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717038 18/08/2022 10:16
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Personlig tror jeg nok at jeg har vært på min siste treningsleir på Mallorca / GC / Alicante.
Syns ikke det er rettferdig overfor barna mine, samtidig som Sahara sakte kommer krypende innover Spania og Italia, at pappa MAMIL reiser med fly til syden for å sykle for moro skyld frown

Jeg er nyansatt i bedriften, er ikke sånn veldig keen på å stille meg opp på bordet første dag og si at jeg syns vi skal droppe firmaturen siden jeg vet dette er en årlig tradisjon som bedriften ikke har praktisert i 2 år pga. covid og alle gleder seg som små barn til å komme avgårde.
Mulig jeg har valgt feil firma...

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717039 18/08/2022 10:27
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli

Så da er det bare mildt sykt å reise eller bruke energi for å rekreasjonssykle, dra til produktlanseringer, messer osv?

Det er selvsagt ikke gunstig, og jeg har gått mange runder med meg selv på dette. Jeg vil si det er minst like sykt at hele sykkelbransjen gladelig fløy jorda rundt for å se på en sykkel, noe som i dag presenteres på Teams. Jeg har ikke vært på flybaserte messer siden 2018, og heller ikke lanseringer/pressesamlinger siden 2018, med et kraftig redusert antall også det året.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717043 18/08/2022 10:38
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Det er selvsagt ikke gunstig, og jeg har gått mange runder med meg selv på dette. Jeg vil si det er minst like sykt at hele sykkelbransjen gladelig fløy jorda rundt for å se på en sykkel, noe som i dag presenteres på Teams. Jeg har ikke vært på flybaserte messer siden 2018, og heller ikke lanseringer/pressesamlinger siden 2018, med et kraftig redusert antall også det året.

Forstår jeg deg dithen at kvotekjøp således ikke justifiserer din flytur? For deg personlig altså?

Det er jo nok av bedrifter, i hvert fall i vår del av verden, så kjøper de kvotene de skal, og vel så det, for å jusitifisere eget forbruk. Så kan vi sikkert debattere vel og lenge om dette er greit eller ikke, men hvis vi skal tro på systemet så betyr jo kvotene at utslippene kuttes i verden, bare ikke på din flytur.

At folk har nok med sitt, uten tvil, slik du er inne på. Men at biff er biff hva gjelder klimafientlighet har vel selv Gunnhild sett seg enig i nå. Landbruket kan gjøre mye bra og fremdeles produsere biff, dog noe dytere.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717045 18/08/2022 10:42
Tex Offline
Besatt
Besatt

Ettersom flygningen foregår innenfor EØS-området, er vel utslippene omfattet av EUs klimakvotesystem?
I så fall tenker jeg at det må være innafor å delta.

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/klimakvoter/kvotepliktig-luftfart/

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717046 18/08/2022 10:47
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Ja, jeg er glad for alt som kan flyttes til Teams jobbmessig, men det er allikevel noe med relasjoner og diskusjoner som løses best ansikt til ansikt. Vi er tross alt mennesker, ikke API’er.

Men mengden jobbreising har blitt desimert de siste ti årene. Om andre, som reiser mye i jobb, får fordeler av dette jeg ikke får, har jeg ingen god formening om.

Men, jeg er usikker på hensiktsmessigheten av den enorme energisparingstrategien vi ser ut til å ha valgt. Det er strategis svært hemmende, og gir de som ikke gjør det samme en veldig fordel.
Energibruk og velstand er nært knyttet, så det blir et vedlig eksperiment å se hva effektene totalt sett blir av å kutte energibruken.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717050 18/08/2022 11:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Forstår jeg deg dithen at kvotekjøp således ikke justifiserer din flytur? For deg personlig altså?

Det er jo nok av bedrifter, i hvert fall i vår del av verden, så kjøper de kvotene de skal, og vel så det, for å jusitifisere eget forbruk. Så kan vi sikkert debattere vel og lenge om dette er greit eller ikke, men hvis vi skal tro på systemet så betyr jo kvotene at utslippene kuttes i verden, bare ikke på din flytur.

At folk har nok med sitt, uten tvil, slik du er inne på. Men at biff er biff hva gjelder klimafientlighet har vel selv Gunnhild sett seg enig i nå. Landbruket kan gjøre mye bra og fremdeles produsere biff, dog noe dytere.

Jeg kan ingenting om kvoter, og kvoter for å forurense er et like rart prinsipp som at «forurenser betaler». Det beste er å ikke fly i det hele tatt, ikke betale for at noen andre ikke skal fly. Samme med forurenser betaler. At det koster å forurense løser jo ikke problemet med forurensing, det bare gir noen penger til å begrense skaden.

Biff kan vi fint spise - men ikke under dagens produksjonsvilkår. Å hugge regnskog for å dyrke soya, fly dette til Norge for å bruke som kraftfor til et dyr som lever et liv på bås. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717053 18/08/2022 11:07
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Jeg kan ingenting om kvoter, og kvoter for å forurense er et like rart prinsipp som at «forurenser betaler». Det beste er å ikke fly i det hele tatt, ikke betale for at noen andre ikke skal fly. Samme med forurenser betaler. At det koster å forurense løser jo ikke problemet med forurensing, det bare gir noen penger til å begrense skaden.

Biff kan vi fint spise - men ikke under dagens produksjonsvilkår. Å hugge regnskog for å dyrke soya, fly dette til Norge for å bruke som kraftfor til et dyr som lever et liv på bås. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Dersom du kan lite eller ingenting om kvotesystemet syntes jeg du er sykt vilt kategorisk, men nok om det.

Biff er vi helt enige i gitt det du beskriver, men det finnes svært gode alternativer for kortreist biff under helt andre vilkår. Dyrere ja, men vi kommer ikke ut av denne klemma uten å betale for det. Og nettopp det er vel elefanten i rommet, hva gjelder brorparten av den vestlige befolknings handlingsrom. Krigen vi opplever nå gavner ikke miljøkampen den heller.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717056 18/08/2022 11:12
perbl Offline
More than words
More than words

Er ikke all soya som importeres til kraftfor her til lands sertifisert avskogingsfri?

Per B.
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717058 18/08/2022 11:19
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dersom du kan lite eller ingenting om kvotesystemet syntes jeg du er sykt vilt kategorisk, men nok om det.

Biff er vi helt enige i gitt det du beskriver, men det finnes svært gode alternativer for kortreist biff under helt andre vilkår. Dyrere ja, men vi kommer ikke ut av denne klemma uten å betale for det. Og nettopp det er vel elefanten i rommet, hva gjelder brorparten av den vestlige befolknings handlingsrom. Krigen vi opplever nå gavner ikke miljøkampen den heller.

Biff som ikke ødelegger miljøet finnes, helt klart. Vi sitter uansett igjen med aspektet dyrevelferd, men den avsporingen får vi ta et annet sted.

Og nei, det kommer soya til Norge som ikke kommer fra gunstige steder. Og om den er aldri så avskogingsfri, å beslaglegge areal som kunne gått til menneskemat, for å dyrke soya for å fore kveg på andre siden av kloden, det er ikke en bærekraftig løsning. Den kan bare ikke bli det. Det er en årsak til at kjøttindustrien står for over 20 prosent av verdens klimagassutslipp.

Men fortell meg heller hvordan kvotesystemet fungerer.

En flyreise er svært ødeleggende for miljøet. Om jeg kjøper en kvote, ti kvoter eller hundre kvoter, er flyreisen fortsatt like ødeleggende for miljøet.

Eller?

Redigert av Alpers; 18/08/2022 11:22.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717062 18/08/2022 11:32
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

Jeg hørte en podcast (tror jeg) med intervju av en som hadde forsket på resultatet av idrettsboikotter. Konteksten var mulig boikott av ballspill-VM i Qatar. (Ser at kildene er litt uklare her, men han ramset i alle fall opp noen kriterier for at en boikott skulle ha effekt, rent bortsett fra den etiske samvittigheten.) Fritt etter hukommelsen, og ikke uttømmende:
-Flere/mange må boikotte, man bør ha tyngde på kjøttvekta.
-Budskapet må kunne forstås enkelt av alle i målgruppa/de du vil nå.
-Demokratiske stater var et mye bedre mål for boikott enn totalitære regimer.
I tillegg kommer det utilsikta effekter, kan være negative.

Hva er dine mål for en eventuell boikott av firmaturen?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717068 18/08/2022 12:38
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

En flyreise er svært ødeleggende for miljøet. Om jeg kjøper en kvote, ti kvoter eller hundre kvoter, er flyreisen fortsatt like ødeleggende for miljøet.

Eller?

Dersom din flyreise, som opplagt er ødeleggende lokalt, medfører en forskjell i positiv retning et annet sted i verden, så er miljøeffekten nettet ut eller kanksje litt forbedret til og med. Vel og merke fra et globalt ståsted.

Det er sikkert også en tanke rundt at slike kvoter gjør det hele dyrere, og således også reduserer antallet over tid.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717072 18/08/2022 13:17
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Eller?

Dersom din flyreise, som opplagt er ødeleggende lokalt, medfører en forskjell i positiv retning et annet sted i verden, så er miljøeffekten nettet ut eller kanksje litt forbedret til og med. Vel og merke fra et globalt ståsted.

Det er sikkert også en tanke rundt at slike kvoter gjør det hele dyrere, og således også reduserer antallet over tid.

Men hva er det jeg forhindrer ved å fly? Flyreisen min finner jo sted - og forurenser?

Om betingelsen for at forurensingen går ned ett sted i verden er at jeg kjøper en kvote - altså ved å fly - er jo det en merkelig måte å redusere utslippet av klimagasser på.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717075 18/08/2022 13:30
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
En veldig liten del av allerede avskoget areal i Brasil skal vere nok til å produsere all soyaen det er behov for. Kvegdrift i Brasil er den store synderen, ikke soyadyrking i seg selv.

Transport med passe saktegående skip og oppforing av kombinasjonskyr for melk og kjøtt er det ikke på forhånd klart at er en veldig dårlig løsning på ting. Jeg er åpen for at ting burde gjøres på en annen måte, men at det å kutte ut all soya er det mest bærekraftige gir seg ikke selv.

Å kutte ut alt/mye av kjøttet er selvsagt en mulighet, men det er delvis et annet spørsmål enn hvordan man skal lage kjøtt.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717076 18/08/2022 13:41
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Eller?

Men hva er det jeg forhindrer ved å fly? Flyreisen min finner jo sted - og forurenser?

Om betingelsen for at forurensingen går ned ett sted i verden er at jeg kjøper en kvote - altså ved å fly - er jo det en merkelig måte å redusere utslippet av klimagasser på.

Flyreisen din finner sted, men kvoten din sørger for at annen, eller tilsvarende, forurensende aktivitet redusereres et annet sted i verden.

Du må gjerne mene at det er en rar måte å redusere utslipp på, men vi har vel holdt på slik i > 20 år, i hvert fall, og det virker å fungere fint, til og med innad i EU. Bompenger har vel eksakt samme hensikt f.eks. ved å finansiere offentlig transport samt gjøre veiene dyrere å bruke. Verre er det ikke.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717077 18/08/2022 13:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Eller?

Nei, det er jo ikke det. Hvis du kjøper kvoter og det forhindrer to andre fra å fly så tjener klimaet på det. Spørsmålet er om dette fungerer sum et lukket system? Vil hver kvote du kjøper i praksis medføre mindre utslipp et annet sted? Jeg kan ikke nok om det, men i prinsippet så er det genialt. Man får plukket den lavest hengende frukten først.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717078 18/08/2022 13:48
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Bompenger har vel eksakt samme hensikt f.eks. ved å finansiere offentlig transport samt gjøre veiene dyrere å bruke. Verre er det ikke.

Bompenger er fortsatt for lave! Jeg hater å sitte i kø :-)

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717079 18/08/2022 13:50
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Bompenger har vel eksakt samme hensikt f.eks. ved å finansiere offentlig transport samt gjøre veiene dyrere å bruke. Verre er det ikke.

Rushtidsavgiftene er for lave først og fremst da vel?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717080 18/08/2022 13:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Biff kan vi fint spise - men ikke under dagens produksjonsvilkår.

Nei. Selv 100% gressforet storfe slipper ut store mengder metangass som, selv om den brytes ned i atmosfæren, er en my kraftigere klimagass enn CO2.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717081 18/08/2022 13:57
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Rushtidsavgiftene er for lave først og fremst da vel?

Ja det er vel mer riktig. Eller tidene er litt feil. Føles feil å betale rushtidavgift kl0630 når det er god flyt og ikke rushtidsavgift når det er kork kl 1730. Så jeg er ikke enig med meg selv her :-)

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717082 18/08/2022 14:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei. Selv 100% gressforet storfe slipper ut store mengder metangass som, selv om den brytes ned i atmosfæren, er en my kraftigere klimagass enn CO2.

Men kloden har et gitt antall kvegdyr som tasser rundt på pampasen vi kan spise. Et gitt antall kvegdyr skader ikke kloden, og det vil jo være et spørsmål om hvor de skal befinne seg.

Det er ikke kveg i seg selv som forstyrrer klimaregnskapet, selv om metan er mange ganger verre enn Co2. Det er vår dyrking av kveg som er farlig - samt forbrenning av fossilt brennstoff.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717083 18/08/2022 14:02
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Eller?

Flyreisen din finner sted, men kvoten din sørger for at annen, eller tilsvarende, forurensende aktivitet redusereres et annet sted i verden.

Du må gjerne mene at det er en rar måte å redusere utslipp på, men vi har vel holdt på slik i > 20 år, i hvert fall, og det virker å fungere fint, til og med innad i EU. Bompenger har vel eksakt samme hensikt f.eks. ved å finansiere offentlig transport samt gjøre veiene dyrere å bruke. Verre er det ikke.

Det er jo fortsatt et rart premiss, at jeg må fly for at forurensingen skal reduseres et annet sted. Hvorfor kan en ikke droppe flyturen - og forurensingen det andre stedet?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717084 18/08/2022 14:03
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jo. Elg, hjort, rådyr, villsvin er det bare å forsyne seg av ....

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: HeavyDude] #2717085 18/08/2022 14:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HeavyDude

Nå mener jeg konteksten her var biff fra menneskeavlet storfe.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717086 18/08/2022 14:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men kloden har et gitt antall kvegdyr som tasser rundt på pampasen vi kan spise. Et gitt antall kvegdyr skader ikke kloden, og det vil jo være et spørsmål om hvor de skal befinne seg.

Det er ikke kveg i seg selv som forstyrrer klimaregnskapet, selv om metan er mange ganger verre enn Co2. Det er vår dyrking av kveg som er farlig - samt forbrenning av fossilt brennstoff.

Det skjønte jeg ikke. Det er en milliard menneskavlet storfe på planeten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: HeavyDude] #2717089 18/08/2022 14:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Og ikke glem at vegetarianere fiser mer enn ikke-vegetarianere.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717090 18/08/2022 14:39
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det skjønte jeg ikke. Det er en milliard menneskavlet storfe på planeten.

Ja - og de er ikke bra for planeten. Innlegget ditt kunne tolkes som at det var kveg i seg selv som er problemet.

Kloden tåler kveg, men absolutt ikke i det omfanget vi avler dem.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717095 18/08/2022 14:51
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nå mener jeg konteksten her var biff fra menneskeavlet storfe.

Skjønte det. Men mente bare å påpeke at rødt kjøtt/biff kan man spise med god samvittighet, fra andre alternativer enn båskjøtt.
Og ang klimaavtrykket fra båskjøtt, så jobbes det jo iherdig får å få ned importandelen på foret ( den er vel nå på ca 40% mener jeg å ha lest). Og metanproblemet jobbes det jo også med , se feks : https://www.felleskjopet.no/alle-ar...ektivitet-og-reduserer-klimagassutslipp/

Og feks : https://www.nortura.no/nyheter/nortura-i-front-for-et-mer-b%C3%A6rekraftig-storfekj%C3%B8tt

Så ikke sikkert man skal krisemaksimere verken norsk storfe eller rødt kjøtt i denne sammenhengen.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717097 18/08/2022 14:57
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det eneste som kan gjøre båskjøtt bærekraftig er å avvikle driften. Det du illustrerer kan gjøre driften mindre miljøfiendtlig, men aldri bærekraftig. Dyrevernaspektet er ikke en gang tatt med.

Dette blir jo på nivå med å tenke at det er miljøvennlig å elektrifisere norsk sokkel.

Forbruket av både olje, biff og flyturer må ned. Vi kan ikke omlegge oss rundt det faktiske problemet, som er overforbruk

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717105 18/08/2022 15:24
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Det eneste som kan gjøre båskjøtt bærekraftig er å avvikle driften.

Det er feil. Selv Gunnhild har innsett at det er mulig å drive miljøvennlig, det handler blant annet om hvordan du bruker beiteområder.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717107 18/08/2022 15:28
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Det er jo fortsatt et rart premiss, at jeg må fly for at forurensingen skal reduseres et annet sted. Hvorfor kan en ikke droppe flyturen - og forurensingen det andre stedet?

Nei, da mistforstår du, for du kan kjøpe disse kvotene uten å fly, de omsettes fritt, og det er noe av poenget. Det er bare å kjøpe de og la de utløpe, så går dette av seg selv. Og det er også grunnen tli at din flyreise, eller ikke, kan i prinsippe redusere noe helt annet et annet sted i verden. Det handler om å gjøre dette økonimisk lurt også. Det er en rekke avtaler som ligger til grunn her, Tokyo blant annet.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717108 18/08/2022 15:30
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det eneste som kan gjøre båskjøtt bærekraftig er å avvikle driften.

Det er feil. Selv Gunnhild har innsett at det er mulig å drive miljøvennlig, det handler blant annet om hvordan du bruker beiteområder.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan kvegdrift, der dyrene står på bås, skal være bedre for planeten og dyrevelferd, enn at driften ikke finner sted.

Mindre ugunstig enn noe annet, ja, bedre enn fravær, nei.

Redigert av Alpers; 18/08/2022 15:33.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717109 18/08/2022 15:32
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei, da mistforstår du, for du kan kjøpe disse kvotene uten å fly, de omsettes fritt, og det er noe av poenget. Det er bare å kjøpe de og la de utløpe, så går dette av seg selv. Og det er også grunnen tli at din flyreise, eller ikke, kan i prinsippe redusere noe helt annet et annet sted i verden. Det handler om å gjøre dette økonimisk lurt også. Det er en rekke avtaler som ligger til grunn her, Tokyo blant annet.

Skjønner.

Men sluttsummen er uansett den samme - det beste er å ikke fly.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717110 18/08/2022 15:35
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Kloden tåler kveg, men absolutt ikke i det omfanget vi avler dem.

Vet vi at ikke kveg er et større problem enn brenning av olje? Spør for en vegetarianer.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717111 18/08/2022 15:37
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Ja, det er jo studert endel på hvordan kvegdrift gjort ordentlig kan bidra til avørkning (er det noe som heter det?)

https://www.scientificamerican.com/article/can-livestock-grazing-stop-desertification/

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717115 18/08/2022 15:51
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan kvegdrift, der dyrene står på bås, skal være bedre for planeten og dyrevelferd, enn at driften ikke finner sted.
Er du nysgjerrig er det greit å lære seg å skille mellom båsdrift(Disse har og mosjonskrav) og løsdrift. Nå er 65 prosent av alt storfe i løsdriftsfjøs.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Andreas83] #2717116 18/08/2022 15:54
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Andreas83
Er du nysgjerrig er det greit å lære seg å skille mellom båsdrift(Disse har og mosjonskrav) og løsdrift. Nå er 65 prosent av alt storfe i løsdriftsfjøs.

Nå var det ikke jeg som nevnte båsdrift da, men takk lell.

Ut fra den teksten er det litt vanskelig å forstå hva løsdrift egentlig innebærer. Miljøkonsekvensene av bås Vs å gå fritt på et gulv vil vel være det samme? Eller er det dyrevelferdsperspektivet vi er inne på nå?

Redigert av Alpers; 18/08/2022 15:57.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717120 18/08/2022 16:25
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Nå var det ikke jeg som nevnte båsdrift da, men takk lell.

Ut fra den teksten er det litt vanskelig å forstå hva løsdrift egentlig innebærer. Miljøkonsekvensene av bås Vs å gå fritt på et gulv vil vel være det samme? Eller er det dyrevelferdsperspektivet vi er inne på nå?
Løsdriftfjøs. Hovedfordelen er bedre dyrevelferd og mer automatisering. Så lenge mennesker ønsker å spise kjøtt, bør en fokusere på dyrevelferdsaspektet og redusere sløsing. Dyrevelferdsaspektet er et av de sterkeste argumentene for å velge økologisk, selv om det også er mulig å kjøpe kjøtt fra mindre produsenter som behandler dyrene bedre.

Ellers er det fornuftig at byboere løfter hode litt og se mot bygda, hvor man kan kjøpe viltkjøtt rimeligere enn i hovedstaden. Og gjerne etterlate mer penger hos produsenten, enn i mellomleddene. Det er også ganske ålreit å snakke med folk fra bygda, de er ofte joviale folk, selv om de har litt grove spøkefulle navn på cappuccino.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717145 18/08/2022 21:18
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Skjønner.

Men sluttsummen er uansett den samme - det beste er å ikke fly.

Det er ikke gitt, det er korrekt å si at sluttsummen er minst den samme, men den kan også være bedre.

Du misser også essensen i kvotesystemet: det vil alltid være for lite kvoter tilgjengelig (hvis ikke hadde prisen vært 0). Og så kutter man dette etter en plan ned mot (helst) 0. Slikt sett premierer du de som er økonomisk best rustet til å fortsette sin virksomhet, eller de som har størst omstillingsevne. Eller begge deler selvsagt.Å si at sluttsummen er den samme er å latterliggjøre den grønne omstillingen som har funnet sted i Europa siste 20 årene, og det er faktisk vilt sykt da dette i særdeleshet er drevet av et kvotesystem i tillegg til andre insentiver og lokal politikk.

Redigert av eOpseth; 18/08/2022 21:27.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717148 18/08/2022 21:30
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Viktig med eventuelle kvotekjøp er selvsagt alternativ bruk av pengene. Jobb eller private penger. Hva blir pengene brukt til om man ikke kjøper flybilett og kvoter? En ting som det kostet vel så mye resurser å lage?
Altså det beste er gjerne å kjøpe kvoter og så ikke fly.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: appelsin2] #2717149 18/08/2022 21:33
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: appelsin2

Altså det beste er gjerne å kjøpe kvoter og så ikke fly.

Game-set-match!

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717150 18/08/2022 21:35
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Vet vi at ikke kveg er et større problem enn brenning av olje? Spør for en vegetarianer.

Det som er med kveg er at om drivhuseffekten er høy, så kan vi slutte med det og få tilbake mye av "klimapåvirkningen". Slipper jeg ut CO2 er det ganske permanent, slipper jeg ut metan kan jeg slutte om ting ordner seg i stor grad.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: HeavyDude] #2717163 19/08/2022 06:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men mente bare å påpeke at rødt kjøtt/biff kan man spise med god samvittighet, fra andre alternativer enn båskjøtt.

En drøvtygger slipper vel ut like mye metangass om den går fritt?

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717164 19/08/2022 06:45
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Metan er ikke det eneste problemet. Karbonbinding i beitemarkene er et underkommunisert tema.

Metan brytes også ned etter 10-12 år, mens CO2 hoper seg opp, så å beregne metan i CO2-ekvivalenter er det faglig uenighet om såvidt jeg forstår.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717165 19/08/2022 06:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Metan brytes også ned etter 10-12 år, mens CO2 hoper seg opp, så å beregne metan i CO2-ekvivalenter er det faglig uenighet om såvidt jeg forstår.

Det stemmer, men likefullt er den atmosfæriske metankonsentrasjonen økende.
https://www.epa.gov/climate-indicat...ospheric-concentrations-greenhouse-gases

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717167 19/08/2022 06:59
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Klimakvoter høres ut som et bra konsept, avtalen om dette er ratifisert av 154 lander.
Kan vi være sikre på at alle shady lander i Sør Amerika / Asia holder seg til reglene? Tvivlsomt...

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717171 19/08/2022 07:21
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men mente bare å påpeke at rødt kjøtt/biff kan man spise med god samvittighet, fra andre alternativer enn båskjøtt.

Ja det gjør den sikkert. Men er mer miljøvennlig ift kraftfôr og dyrevelferd . Og vilstammen kan fort øke, som hjort har gjort på Vestlandet . Derfor kan det være fornuftig å regulere ned hjortevilt, og erstatte kjøttinntaket fra kraftfôr/båskjøtt med denne kilden.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717176 19/08/2022 07:28
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Klimakvoter høres ut som et bra konsept, avtalen om dette er ratifisert av 154 lander.
Kan vi være sikre på at alle shady lander i Sør Amerika / Asia holder seg til reglene? Tvivlsomt...

Få system er vanntette, men det er jo kontrollorgan. Så er vel spørsmålet heller hva slags muligheter de har.

Men dette er også et punkt hvor forbruker har en påvirkningskraft selvsagt, og det burde være et marked for sertifisering av leverandører.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: HeavyDude] #2717180 19/08/2022 07:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja det gjør den sikkert. Men er mer miljøvennlig ift kraftfôr og dyrevelferd . Og vilstammen kan fort øke, som hjort har gjort på Vestlandet . Derfor kan det være fornuftig å regulere ned hjortevilt, og erstatte kjøttinntaket fra kraftfôr/båskjøtt med denne kilden.

Godt poeng. Ja - jeg har god tilgang på 100% grasforet storfe fra lokale produsenter her i Trondheim.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717187 19/08/2022 08:41
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Godt poeng. Ja - jeg har god tilgang på 100% grasforet storfe fra lokale produsenter her i Trondheim.

En ting en må ha med i dette regnskapet er arealet beitingen fortrenger. Ville dyr fortrenges når vi bruker arealer til å la husdyr beite - det er så godt som umulig med kjøttkonsum som ikke er til skade for miljøet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717194 19/08/2022 08:57
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

En ting en må ha med i dette regnskapet er arealet beitingen fortrenger. Ville dyr fortrenges når vi bruker arealer til å la husdyr beite - det er så godt som umulig med kjøttkonsum som ikke er til skade for miljøet.

Det er vel like umulig med grønnsakkonsum som ikke er til skade for miljøet? Særligt når det skal dyrkes til menneskemat-spesifikasjon?

Det er mye areal som ikke er egnet til grønnsakproduksjon som er fint egnet til dyrebeite. En hjort spiser mye mer mat pr.kg kjøtt enn en ku, så arealutnyttelsen blir bedre med ku.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717196 19/08/2022 09:07
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er vel like umulig med grønnsakkonsum som ikke er til skade for miljøet? Særligt når det skal dyrkes til menneskemat-spesifikasjon?

Det er mye areal som ikke er egnet til grønnsakproduksjon som er fint egnet til dyrebeite. En hjort spiser mye mer mat pr.kg kjøtt enn en ku, så arealutnyttelsen blir bedre med ku.

Alt landbruk krever areal, også planter som mennesker spiser. Det kommer vi oss ikke unna. Men kveg er det dyret som krever mest fôr og vann per kilo kjøtt, og følgelig mest areal. Når vi lager biff tar vi gressareal som ellers ville vært forbeholdt ville dyr, for å dyrke husdyr vi selv skal spise. Arealfortrengning er en enorm utfordring for ville dyr på jorda - husk at 96 prosent av alle dyr på kloden i dag, er husdyr.
Veldig forenklet: Spiser vi bare grønnsaker trenger vi ett areal - spiser vi både kjøtt og grønnsaker trenger vi to areal.

Det er ekstremt klimaineffektivt å dyrke mat for å lage biff, også selv om beitet foregår på et areal som ikke egner seg for menneskemat. Arealet er uansett «tatt» fra det som ellers ville vært ville dyr.

Videre - klodens økosystemer har brukt tusenvis av år på å utvikle seg, og jorda tåler fint at ville plante-etere kan ha høyere metangassutslipp enn kveg. Problemet hadde vært mer eller mindre det samme om vi hadde hatt en milliard hjort i slaktekø, som kveg. Utfordringen er at vårt kjøttkonsum er en belastning som jorda ikke tåler.

Redigert av Alpers; 19/08/2022 09:14.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: HeavyDude] #2717199 19/08/2022 09:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

I snitt spises det drøye 1 kilo vilt i året og drøye 50 kilo rødt/hvitt kjøtt per hode. Mener du at det er mulig å erstatte siste med viltkjøtt, og om ikke hvor stor andel tror du vi kan erstatte med viltkjøtt?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717200 19/08/2022 09:30
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

...husk at 96 prosent av alle dyr på kloden i dag, er husdyr.

Har du en kilde på dette? Det stemmer ikke helt med det bildet jeg har.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717202 19/08/2022 09:38
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ikke ett nullsum opplegg. Det er ikke sånn at det ville vært 20 ganger flere ville dyr om det ikke fantes husdyr.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Boas] #2717207 19/08/2022 10:10
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Enkelte mener at 96% av alle pattedyr er husdyr, men det er mange som er uenige i dette da en sitter ikke på presis data over hvor mange ville pattedyr som tusler rundt.

Er jo heller ikke overraskende om det er tilfelle da habitat forsvinner og ville dyr jaktes på for mange andre grunner enn mat.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Boas] #2717212 19/08/2022 10:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Boas

...husk at 96 prosent av alle dyr på kloden i dag, er husdyr.

Har du en kilde på dette? Det stemmer ikke helt med det bildet jeg har.

Det er nok rimelig riktig om man tar med mennesker som husdyr ICON_SMILE .

Så kommer det nok an på hvordan man teller.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717214 19/08/2022 10:52
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
All menneskelig aktivitet kommer med en kostnad, alt annet er en utopi. Å minimalisere fotavtrykket til mennesket er et svært vanskelig budskap å selge, og det virker som om Alpers er litt der med å flytte argumentet fra CO2 til å bevare viltet?

Å piske folk til forandring er sjelden en god medisin, de må motiveres. Det er svært få som motiveres av forbud.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717216 19/08/2022 11:10
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alt vi gjør har en kostnad, noe mindre enn andre. Men i vesten er fotavtrykket vårt ekstremt, for alt av tjenester og produkter vi har lagt vår elsk på, er truende for livet på kloden.

Hvordan tenker du å motivere mennesker til å nå klimamålene?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717225 19/08/2022 11:38
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Skulle ønske jeg hadde svaret, men det er i hvert fall tydelig at pisk ikke funker. Hverken globalt eller lokalt; som du også sier så gir jo brorparten av verden f. Dette er uansett politisk selvmord kortsiktig fordi det vil medføre forandring av folks liv og det skaper (mye) støy. Fanatisme preger budskapene nå, det ser vi ikke faller heldig ut.

Rent politisk skulle jeg ha ønsket meg at miljøkampen var politisk midre rød og befant seg i sentrum. Der er det mange partier, ikke bare i Norge, som har sovet i timen.

Å selge globale politiske budskap i en polarisert verden er ikke sikkert er mulig.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tange] #2717226 19/08/2022 11:38
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

I snitt spises det drøye 1 kilo vilt i året og drøye 50 kilo rødt/hvitt kjøtt per hode. Mener du at det er mulig å erstatte siste med viltkjøtt, og om ikke hvor stor andel tror du vi kan erstatte med viltkjøtt?

Det vet jeg ikke. Jeg tror bare at det vil være fornuftig å høste av naturen, og regulere den slik at skogen og planeten ikke blir mettet med metan ICON_WINK

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717228 19/08/2022 11:43
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke ett nullsum opplegg. Det er ikke sånn at det ville vært 20 ganger flere ville dyr om det ikke fantes husdyr.

Vet ikke hva slags dyr du nå tenker på. I ulvereservatet er det lite sau igjen pga ulv, så her det langt på vei et nullsum-opplegg.
Men hjortedyr ( som jeg trakk inn i debatten) og husdyr er i svært liten grad konkurrenter om beiting. Hjort formerer seg nesten som kaniner om stammen ikke blir regulert. Og slipper ut ditto mye metan.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717235 19/08/2022 11:57
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vel, det er vanskelig å si. Vi har utryddet rovdyr så vi kan ha husdyr i utmark, og det påvirker faunaen og økosystemene radikalt. Legg til jakt, forurensing, global oppvarming og til slutt arealfortrengning som går til både husdyr og husdyrfor - det er ikke vanskelig å se for seg at antallet ville dyr ville vært så mye større - aller mest på grunn av det siste.

Redigert av Alpers; 19/08/2022 12:04.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717237 19/08/2022 12:04
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Viltet blir til slutt husdyr når det blir stor nok populasjon. Hjorten på Nordvestlandet rundt tettstedene er like tam som en gjennomsnittlig huskatt så man skal være dypt nede i latte koppen for å ikke se behovet for jakt og ressursene i viltet.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717238 19/08/2022 12:07
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Effektive og troverdige tiltak i tilsvarende planer som kan nåes ute fascistiske ‘alt er klima’ reguleringer.

Å drive jage vanskelig mål med parter som egentlig vil, vet vi er fånyttes. Dessuten vil verdens demografi om 50 år være så forskjellig fra hva vi har idag at ingen kulturell endring vi får til i vesten vil ha merkbar effekt.

Det er ikke barna våre som arver verden, det er asiater og afrikanere. Neste år blir India verdens mest folkerike nasjon. I 2050 vil det ikke være noen flere enn nå som lever i det man kaller utviklede land, det er mange flere i utviklingsland. I Europa blir vi en god del færre.
Jeg tror lite ordnes hverken som forbilde eller reelt av at vi mener på så mye greier at vi går ned i ‘flammer’ av ideologi

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: HeavyDude] #2717239 19/08/2022 12:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det vet jeg ikke. Jeg tror bare at det vil være fornuftig å høste av naturen, og regulere den slik at skogen og planeten ikke blir mettet med metan ICON_WINK

Den skjønner jeg, og jeg lurer på om det du tenker på i det hele tatt kan komme i nærheten av å dekke behovet i Norge.
Her forutsetter jeg selvfølgelig at vi ikke skal importere vilt fra utlandet. Og med bakgrunn i at kveg og annet utgjør en større andel av verdens biomasse enn ville dyr (de fleste er ikke spiselige heller) tror jeg det er fullstendig urealistisk å se på vilt som et alternativ annet enn for en bitteliten gruppen jegere.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Syklist1] #2717240 19/08/2022 12:08
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
Viltet blir til slutt husdyr når det blir stor nok populasjon. Hjorten på Nordvestlandet rundt tettstedene er like tam som en gjennomsnittlig huskatt så man skal være dypt nede i latte koppen for å ikke se behovet for jakt og ressursene i viltet.

Årsaken til overpopulasjon av vilt er jo mangelen på rovdyr og menneskelig fortrengning. Det er få steder der naturen får regulere seg selv, og dette er blitt en funksjon menneskene har tatt over. En kan selvsagt diskutere om mennesker er en del av naturen, men det blir en helt annen filosofisk vending.

Dyr i norsk fauna har svingninger i populasjoner - skjønt ikke naturlige svingninger. Vi har fjernet en av regulatorene (rovdyr), og selvfølgelig vil vi da få overpopulasjon av vilt. Det er like selvfølgelig som at viltet aldri ville nådd «husdyrstadiet» om det hadde vært tilstrekkelig med rovdyr.

Redigert av Alpers; 19/08/2022 12:11.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tange] #2717265 19/08/2022 15:25
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan avskytes vesentlig mer vilt i Norge i dag, hadde man hatt en struktur for kjøp av vilt , kommersiell slakting av vilt etc. Nå tar man bare ut en brøkdel av potensialet, so mi all hovedsak havner i min og andre jegeres frysebokser.
Poenget mitt er, for å gjenta det, ikke at vilt kan erstatte storfe 100%, eller i nærheten av det. Men vi kan ta ut en god del hjortevilt og dermed redusere klimaavtrykket fra storfeoppdrett tilsvarende. Det handler jo også ( tildels) om dyrevelferd.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717266 19/08/2022 15:27
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Årsaken til overpopulasjon av vilt er jo mangelen på rovdyr og menneskelig fortrengning. Det er få steder der naturen får regulere seg selv, og dette er blitt en funksjon menneskene har tatt over. En kan selvsagt diskutere om mennesker er en del av naturen, men det blir en helt annen filosofisk vending.

Dyr i norsk fauna har svingninger i populasjoner - skjønt ikke naturlige svingninger. Vi har fjernet en av regulatorene (rovdyr), og selvfølgelig vil vi da få overpopulasjon av vilt. Det er like selvfølgelig som at viltet aldri ville nådd «husdyrstadiet» om det hadde vært tilstrekkelig med rovdyr.

Eller hvis vi mennesker, som er predator for viltet, hadde tatt ut mer av viltet. Rovdyr har ikke teller ikke vilt og tar ut etter et bestandsmål, men etter magesekken.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: HeavyDude] #2717295 19/08/2022 20:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det kan avskytes vesentlig mer vilt i Norge i dag, hadde man hatt en struktur for kjøp av vilt , kommersiell slakting av vilt etc. Nå tar man bare ut en brøkdel av potensialet, so mi all hovedsak havner i min og andre jegeres frysebokser.
Poenget mitt er, for å gjenta det, ikke at vilt kan erstatte storfe 100%, eller i nærheten av det. Men vi kan ta ut en god del hjortevilt og dermed redusere klimaavtrykket fra storfeoppdrett tilsvarende. Det handler jo også ( tildels) om dyrevelferd.

Vi skytter ca. 50 ganger flere elg enn for 200 år siden, det var før rovdyrloven kom. Ja vi kan skytte ned betydelig mer, vi har også betydelig mer rom for større rovdyr. Nå synes jeg generelt at ikke en ting må erstatte en annen ting helt for å være relevant, men jeg ser ikke helt hvordan jakt kan erstatte kveg på en tilfredstillende måte. Med mindre vi kanskje går tilbake til 1800-tallets matvaner. Og da er det ikke sikkert vi har behov lenger for å erstatte kveg med vilt uansett.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tange] #2717298 19/08/2022 20:57
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Vi skytter ca. 50 ganger flere elg enn for 200 år siden, det var før rovdyrloven kom.

Øyeblikksbilde dette. Grunnen til at vi skyter flere elg nå enn da handler først og fremst om god forvaltning av elgen som vilt. Sammenligner du elg skutt på jakt nå og for bare 15-20 år siden er historien en annen. Vanskelig å komme unna en rovdyrdiskusjon da. Toppen i Norge var vel ca 2002-3 tipper jeg med 38000 felte elg, mens sist sesong var under 30000 felte dyr. Kvotene er mindre enn før.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717299 19/08/2022 21:02
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Blir det egentlig det? Å si at mennesket ikke er en del av naturen er rart, all den tid vi ønsker å justere vår tilstedeverelse nettopp for å endre den. Du kommer ikke bort i fra at vi også er en del av ligningen.

Overpopulasjon av vilt handler også om dårlig forvaltning av vilt som ressurs, det er overpopulasjon av noen arter mens andre sliter.

Skal vi ta hensyn til alt, så blir det vanskelig å få til noe som helst. Litt som norsk veidebatt egentlig, der alle skal ha sine interesser hensyntatt og vi brenner latterlige mengder penger på utredninger om og om igjen. Noe kostand må vi ta for å ha et fungerende samfunn, igjen er stikkorder bærekraft.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717306 20/08/2022 06:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Vi skytter ca. 50 ganger flere elg enn for 200 år siden, det var før rovdyrloven kom.

Øyeblikksbilde dette. Grunnen til at vi skyter flere elg nå enn da handler først og fremst om god forvaltning av elgen som vilt. Sammenligner du elg skutt på jakt nå og for bare 15-20 år siden er historien en annen. Vanskelig å komme unna en rovdyrdiskusjon da. Toppen i Norge var vel ca 2002-3 tipper jeg med 38000 felte elg, mens sist sesong var under 30000 felte dyr. Kvotene er mindre enn før.

Selvfølgelig et øyeblikksbilde.
På 1800-tallet var det lite elg (igjen) i Norge etter historiske kilder, og det er noe som er bekreftet så vidt jeg vet ved forskning; lav genetisk diversitet, spesielt i sør. Mangelen på elg på 1800-tallet antas å være menneskeskapt, og det var tror jeg først fredingen av produktive elgkuer i vårt århundre som førte til den sterke økningen som vi har idag. Samtidig med økningen så vi nedgang i bla. slaktevekt og mindre store kalver i en del områder. Årsaken er ikke kjent med sikkerhet men for høy tetthet (for lite mat) er en aktuell faktor. Kanskje klimaendringer er en medvirkende faktor. Forvaltning som du sier.
Men det ser ut som at vi ikke har veldig god kontroll i forvaltningen, ennå.

Det er som syklist1 sier: vilt blir til slutt husdyr om det blir stor nok populasjon. Menneskets innblanding i viltpopulasjoner ser ut til å være stor, det virker også at det ikke er rom for å øke bestanden noe relevant, og jeg tror dermed at tanken om at vilt kan spille en relevant rolle i norsk kjøttproduksjon ikke er veldig reell. Til det spiser vi alt for mye kjøtt.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717310 20/08/2022 08:16
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Blir det egentlig det? Å si at mennesket ikke er en del av naturen er rart, all den tid vi ønsker å justere vår tilstedeverelse nettopp for å endre den. Du kommer ikke bort i fra at vi også er en del av ligningen.

Overpopulasjon av vilt handler også om dårlig forvaltning av vilt som ressurs, det er overpopulasjon av noen arter mens andre sliter.

Skal vi ta hensyn til alt, så blir det vanskelig å få til noe som helst. Litt som norsk veidebatt egentlig, der alle skal ha sine interesser hensyntatt og vi brenner latterlige mengder penger på utredninger om og om igjen. Noe kostand må vi ta for å ha et fungerende samfunn, igjen er stikkorder bærekraft.

Mennesket er absolutt en del av naturen - men som suveren predator på toppen av næringskjeden har vi på mange måter gitt oss selv en ny funksjon. Vi er ikke en del av naturlige svingninger - vi kontrollerer dem på alles vegne.

Bare den siste setningen i andre avsnitt er et solid bevis på det, når vi begynner å snakket om at vi har «dårlig forvaltning av vilt som ressurs». Rovdyr som fortsatt går på fire ben har nok ikke evnen til å tenke sånn. Men etterhvert som vi gradvis har ekspropriert ville dyrs areal, har vi også evnet å forvalte viltet slik at omfanget går i menneskenes favør - og ikke til det beste for naturen.

Nå har vi holdt på sånn til evig tid, så jeg skal ikke klandre noen av dagens borgere for hvordan dette er. Men naturen lider mer og mer av menneskelig påvirkning og ønske om kontroll.

Viltkjøtt kan aldri erstatte husdyrkjøtt - men jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være et mål, selv om det her bare tas opp som en digresjon.

Mengden kjøtt vi spiser MÅ ned, vi kan ikke justere oss rundt akkurat det faktumet. Det gjelder aldri så mye hjort og dårlige lattevitser det er i Kristiansund.

Til trådstarter vil jeg bare si en ting: Bra! Jeg synes du skal være stolt av deg selv for å stille spørsmål ved om din livsførsel er rettferdig ovenfor dine barn og resten av verden. Første skritt er alltid å begynne med seg selv. Dine retoriske spørsmål har garantert påvirket andre i positiv retning for klimaet allerede.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717376 21/08/2022 09:05
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Mengden kjøtt vi spiser MÅ ned [...]

Det tror jeg få er uenige i, det er også ganske lett å selge. Enda letter med et alternativ presentert i budskapet. Men når deler av miljøbevegelsen løper rundt å predikerer at kjøttkonsumet må bort, så har de allerede gitt seg selv et handikap som medfører at kampen ikke kan vinnes.

Ideen om vegetarburger er også en merkelig ide. Kall maten det den faktisk er, ikke etterap kjøtt.

På samme måte kan vi fly mindre, kjøre mindre bil og rekke er lang. Så får trådstarter avgjøre om dette er flyturen han vil kutte med eller ikke, evnt. om han allerede flyr så lite at dette er den ene turen (noe jeg mistenker den ikke er).

Redigert av eOpseth; 21/08/2022 09:06.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717384 21/08/2022 10:25
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
[quote=Alpers]
Ideen om vegetarburger er også en merkelig ide. Kall maten det den faktisk er, ikke etterap kjøtt.

En puck eller en pølse er praktiske måter å tilberede mat på. Å få det til å smake akkurat som kjøtt er litt rart, men om de får det til så ok.

Å heller pushe det alternative man skal spise er nok uansett lurere. Hardbarkede kjøttetere tenker noen vil ta deler av maten fra de, ikke at de skal få noe annet godt alternativ.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717386 21/08/2022 12:22
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Men når deler av miljøbevegelsen løper rundt å predikerer at kjøttkonsumet må bort, så har de allerede gitt seg selv et handikap som medfører at kampen ikke kan vinnes.
Dette er nok en konsekvens av sosiale medier-generasjonen, hvor alt er enten-eller. Kjenner flere høyt utdannede aktive miljøvernere, og ingen av dem har anti-kjøtt-meninger. De snakker om reduksjon i forbruk og variasjon.

Har opp gjennom tiden møt endel anti-kjøtt-personer, og felles for de fleste er at de er sentrumsbaserte personer med urelevant utdannelse. Det er en indre spøk blant miljøvernerne om "cafe-latte-miljøvernerne". Disse er gjerne litt radikale og skaper konflikter, men den konfliktskapende metoden de bruker har gjerne større effekt enn den mer diplomatiske utgaven, selv om de serverer en forenklet forklaring. Metoden påvirker unge (hovedsakelig i byen) til å ta et standpunkt, og mange reduserer kanskje forbruket sitt eller tenker mer alternativt i form av at de kan dyrke litt av maten selv. Noen utvikler klimaangst og får redusert livskvalitet.

NHO Mat og Drikke har en side om matsvinn, som belyser en av de store utfordringene. Moderne mennesker kjøper for mye når de handler, og ender opp med å kaste enorme mengder mat. Hadde skolene økt timene hvor elevene kunne økt matkunnskapen, og det å utnytte hele matfatet naturen byr på, hadde kanskje flere begynt å spise mer variert. I tillegg til at mindre produsenter kunne etablert seg.

For mange, spesielt i storbyene, er kunnskapen mager når det kommer til kjøtt fra ulike pattedyr og typer fisk. De jeg kjenner som er aktive fiskere bruker fiskeforhandlerne i mye større grad, og får da gleden av å spise noe annet enn 3 typer fisk. Samme gjelder jegere. De store kjedene har gjerne et svært begrenset utvalg av kjøtt/fisk, da deres forretningsmodell er å tjene penger, ikke tilby er stort utvalg av det som er tilgjengelig. Det er adskillig mer penger i å lære befolkningen at det er kun ulike kroppsdeler på 3 dyr som har noe å si, kontra at det finnes mange forskjellige dyr der ute som smaker godt og som har hatt det ganske ålreit inntil de hører noe bråk i det fjerne.

Det er lett å være kjøttmotstander hvis man tror det finnes 3 dyr som "blir" kjøtt, men da bør de vel ønske å forby all oppdrettsfisk også, mtp. konsekvensene av tradisjonelt oppdrett.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: appelsin2] #2717392 21/08/2022 13:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Enda merkeligere å late som om man spiser en innbygger fra byen Hamburg.

Og glem ikke kjøttkaker. Kaker er laget av plantebaserte grunnstoffer, blir bare dumt å late som om kjøttkaker har noe å gjøre med kaker. Ikke etterap vegetariske produkter.

ICON_SMILE

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717394 21/08/2022 13:38
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Skal man se på fotavtrykket så er det vel meget relevant å se på å la være å få barn. Vil tro man kan spise mye kjøtt og/eller fly flere turer før det tilsvarer avtrykket av et barn.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Andreas83] #2717410 21/08/2022 17:53
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er lett å være kjøttmotstander hvis man tror det finnes 3 dyr som "blir" kjøtt, men da bør de vel ønske å forby all oppdrettsfisk også, mtp. konsekvensene av tradisjonelt oppdrett.

De husdyrene det er flest av i verden er fjærkre, kveg, får, ender, geit og svin, og i Norge er det ikke så veldig langt unna tilfelle at hovedkildene for animalsk protein fra pattedyr er svin, kylling og storfe.

Både dyrevelferd og miljø er gode grunner til å være mot både oppdrett og industrielt fiske. Det er mange som ikke spiser kjøtt av de årsakene, som heller ikke spiser fisk. Oppdrettsnæringen er et gigantisk miljøproblem, men motstanden mot den industrien er kanskje ikke kommet like langt, og trekkes kanskje ikke frem like ofte.

Min erfaring er at mange vegetarianere (med sine ulike undervarianter), kanskje mest de som er blitt vegetarianere i voksen alder, fremdeles holder døren åpen for sjømat. Sjømatnæringen oppleves ofte som mindre miljøfiendtlig og mer dyrevennlig enn kjøttindustrien, i tillegg til at det krever noe mer kompetanse å utelukke alt animalsk protein. Sjømat blir ofte et lite «onde» mange velger.

Det skal også legges til at det er litt mindre vanskelig å føle empati med fisk enn sau. Vi er vokst opp med at «fisk ikke føler noe», og en torsk er jo ikke akkurat veldig uttrykksfull.

Vi har heller ikke samme nærhet til fisk som vi har til mange husdyr. Vi ville aldri spist en hund, men gjerne hatt den i sengen. Det ville vi ikke med en torsk. På den annen siden drømmer mange av oss om å svømme og kose med delfiner, og ville reagert kraftig om noen spurte om vi ville spist delfin.
Vi er i det hele tatt veldig selektive med hvilke dyr vi spiser, selv om vi kanskje burde tenkt litt liker om ulike individer.

Redigert av Alpers; 21/08/2022 17:59.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717471 22/08/2022 10:02
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Vi ville aldri spist en hund, men gjerne hatt den i sengen. Det ville vi ikke med en torsk. På den annen siden drømmer mange av oss om å svømme og kose med delfiner, og ville reagert kraftig om noen spurte om vi ville spist delfin.
Vi er i det hele tatt veldig selektive med hvilke dyr vi spiser, selv om vi kanskje burde tenkt litt liker om ulike individer.

Ja, det mest miljøvennlige var vel om man avlivet en hund før den ble gammel og syk og heller fikk med seg litt friskt, kortreist kjøtt hjem fra vetrinæren? Så kunne man brukt de pengene man ville brukt på de dyre vetrinærregninger gamle hunder utgjør, på f.eks å hjelpe verdens fattigste og sultne barn?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717472 22/08/2022 10:08
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi ville aldri spist en hund, men gjerne hatt den i sengen. Det ville vi ikke med en torsk. På den annen siden drømmer mange av oss om å svømme og kose med delfiner, og ville reagert kraftig om noen spurte om vi ville spist delfin.

Ja, det mest miljøvennlige var vel om man avlivet en hund før den ble gammel og syk og heller fikk med seg litt friskt, kortreist kjøtt hjem fra vetrinæren? Så kunne man brukt de pengene man ville brukt på de dyre vetrinærregninger gamle hunder utgjør, på f.eks å hjelpe verdens fattigste og sultne barn?

Jeg er litt usikker på hva du egentlig vil frem til - men ja - om du ser på rene tall ville det helt klart vært det mest miljøvennlige.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717474 22/08/2022 10:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De beste var om folk ikke holdt kjøttetere som kjæledyr.

https://forskning.no/dyreverden-hun...g-hunders-poteavtrykk-pa-klimaet/1783947

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717475 22/08/2022 10:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det mest miljøvennlige hadde vært å forby hund. Hund er vanskelig å fore opp på gress og vi må derfor fortsatt ha kveg, selv om alle hundeiere blir vegetarianere (NB! jeg er for øvrig åpen for noen få unntak, som arbeidshund som skal kunne gjete sau....... nei men, om vi ikke har kveg trenger vi jo heller ikke gjeterhund. Blir det vel bare 'sporhund' igjen). Og med at hund er dyret som tar flest liv etter veps og kyr er det lite å tape der heller. Kyr blir jo borte også.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717476 22/08/2022 10:32
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

De beste var om folk ikke holdt kjøttetere som kjæledyr.

https://forskning.no/dyreverden-hun...g-hunders-poteavtrykk-pa-klimaet/1783947

Satan. Jeg kjente til arealet var stort, men ikke Storbritania to ganger.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Syklist1] #2717477 22/08/2022 10:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal man se på fotavtrykket så er det vel meget relevant å se på å la være å få barn. Vil tro man kan spise mye kjøtt og/eller fly flere turer før det tilsvarer avtrykket av et barn.

Hvis målet er å også redde menneskets muligheter for overlevelse på planeten, er det en særdeles ubrukelig strategi.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717478 22/08/2022 10:37
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvis man er i gang med å forby ting som er dårlig for miljø/klima, bør en forby at folk får barn, eller ha en kvote på et barn. Og slik kan man fortsette i evigheten, inntil de fleste aksepterer at det er totalavtrykket man etterlater seg som er det viktige.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Andreas83] #2717483 22/08/2022 10:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man er i gang med å forby ting som er dårlig for miljø/klima, bør en forby at folk får barn, eller ha en kvote på et barn. Og slik kan man fortsette i evigheten, inntil de fleste aksepterer at det er totalavtrykket man etterlater seg som er det viktige.

Helt klart. Desverre utgjør vi den delen av verden som har desidert størst totalavtrykk.

Det å være menneske i seg selv er ikke problemet, det er hvordan mennesker lever.

Redigert av Alpers; 22/08/2022 10:56.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717484 22/08/2022 10:57
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg er litt usikker på hva du egentlig vil frem til - men ja - om du ser på rene tall ville det helt klart vært det mest miljøvennlige.

Poenget her var egentlig å peke på en raritet i samfunnet, hvor som vi til og med ser i diskusjoner på det fornuftige forumet her, at noen mener det er greit folk skal fryse og avstå fra sosial omgang, som ett eller annet slags abstrakt virkemiddel mot ett eller annet omtvistelig mål. Mens når det kommer til dyr, så har ligger det en eller annen vulgær berettigelse.
F.eks det å kunne få kjøtt på bekostning av dyrets velferd, verdens matproduksjonskapasitet og verdens klima. Dette er det en slags konsensus om, til tross for uenighet om hvor grenser bør gå og hvor store effektene er.

Samtidig er det helt kosher å holde et rovdyr fanget for oppfylle sitt eget behov for betingelsesløs hengivenhet fra en et annet levende vesen. Med store miljøpåvirkninger og til fare for andre, helt uten at noen annen nytteverdi enn et hengivenhetsbehov. Det blir drept mange fler av hunder i USA pr. år enn det blir drep i skoleskytinger.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Andreas83] #2717486 22/08/2022 11:05
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Det hjelper lite at vi driver og riser oss selv i Vesten. Om ting fortsetter som FN har projisert, vil vi om 50 år være en fotnote i verdenssammenheng, fullstendig overskygget at befolkning og økonomi i Asia, Afrika og Sør-Afrika. USA er vel omtrent det eneste vestlige landet med en projisert befolkningsøkning. Mens vi andre mister all produktivitet til det å holde live og helse i en befolkning av gamlinger.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Andreas83] #2717487 22/08/2022 11:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis man er i gang med å forby ting som er dårlig for miljø/klima, bør en forby at folk får barn, eller ha en kvote på et barn.

Over hele verden eller bare i de landene med høyest utslipp?

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717489 22/08/2022 11:40
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis man er i gang med å forby ting som er dårlig for miljø/klima, bør en forby at folk får barn, eller ha en kvote på et barn.

Det er jo det som er interessant med FNs befolkningsfremskrivinger. Det blir ikke flere som lever i noe man vil kalle i-land, så det man egentlig ser for seg er en verden der vesten går betydelig tilbake, og posisjonen blir overtatt av enkelte asiatiske og søramerikanske land (sånn i mengde folk). Økningen kommer i folk som fødes inn i u-land. Som jo er en nødvendighet om ikke teknologiske kvantesteg gjør i-lands-levesett bærekraftig.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717492 22/08/2022 11:52
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E

Det å være menneske i seg selv er ikke problemet, det er hvordan mennesker lever.

Dette blir filosofisk, men er det en forskjell?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717494 22/08/2022 11:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er jo det som er interessant med FNs befolkningsfremskrivinger. Det blir ikke flere som lever i noe man vil kalle i-land, så det man egentlig ser for seg er en verden der vesten går betydelig tilbake, og posisjonen blir overtatt av enkelte asiatiske og søramerikanske land (sånn i mengde folk). Økningen kommer i folk som fødes inn i u-land. Som jo er en nødvendighet om ikke teknologiske kvantesteg gjør i-lands-levesett bærekraftig.

Befolkningsveksten i vesten holdes vel oppe av innvandring - og om den skjer på denne måten eller ved barnefødsel er vel like klimafientlig

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717495 22/08/2022 11:56
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Søren, må jeg avlive bikkja og nå frown
Må jo veies opp med hva voven gir tilbake til mennesket også i form av selskap og så videre. Tror hun skal få leve...

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717496 22/08/2022 12:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[quote=Panda
Må jo veies opp med hva voven gir tilbake til mennesket også i form av selskap og så videre. [/quote]

Dette argumentet kan man bruke på flyturer, kjøttspising og generelt forbruk også.

Det å holde kjøttspisende husdyr ER en personlig berikelse på bekostning av planeten som veldig mye annet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717498 22/08/2022 12:14
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Befolkningsveksten i vesten holdes vel oppe av innvandring - og om den skjer på denne måten eller ved barnefødsel er vel like klimafientlig

Det spørs hva du mener med holdes oppe. Nei, den den øker ikke, men synker kanskje ikke like kraftig som den kunne.

Sjekk FNs egne projeksjoner (om en har tiltro til hva de driver med da :-). Vesten skal ned noe, mens nesten all befolkningsveksten kommer i de minst utviklede regionene (opp fra ca 1 mrd, til 3 mrd).

https://population.un.org/wpp/Graphs/DemographicProfiles/Line/941

Redigert av Tagelli; 22/08/2022 12:15.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717499 22/08/2022 12:15
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Søren, må jeg avlive bikkja og nå frown
Må jo veies opp med hva voven gir tilbake til mennesket også i form av selskap og så videre. Tror hun skal få leve...

Ja, samme jeg tenker om flyreiser, kjøtt og piano med elfenbenstangenter :-)

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Alpers] #2717500 22/08/2022 12:21
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Helt klart. Desverre utgjør vi den delen av verden som har desidert størst totalavtrykk.

Enig Alpers, jorden har ikke evne til at alle skal ha et vestlig forbruk.

Vesten har grønnvasket seg ved å flytte skitten industri og annen produksjon til Østen(evnt. Øst-Europa), og dermed gitt grobunn for velstandsvekst i Østen, noe som skaper enorme utfordringer når Østen og Afrika står ovenfor demografisk overgang og påfølgende forbruk. Da blir det på sett og hvis moralsk feil å si til de i Østen at forbruksfesten er over, selv om det er nødvendig.
Det kommer an på hvordan man ønsker å (mis-)bruke ulike indikatorer.

Bruker en f.eks. World Bank: CO2 emissions (metric tons per capita), kan en Angolsk familie bli ganske stor før det rekker utslippet til en nordmann. (Norway: 6.7. Angola: 0.8)

Dette er bare talltriksing, og gir ikke et godt bilde, men slike triks brukes hele tiden. Selv på høyt nivå.

Om man ser enkelt på det vil en ingeniør i 50årene med familie, stor inntekt, 3års syklus på bil, kanskje hytte i utlandet og endel utenlandsreiser i året, ha et adskillig større avtrykk enn en like stor familie med lav inntekt, ingen bil, ingen hytte og lite utenlandsreiser. Dette selv om ingeniøren ikke har hund og lavinntektsfamilien har hund.

Redigert av Andreas83; 22/08/2022 12:29. Rediger grunn: Korrigering av dårlig språk

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: eOpseth] #2717502 22/08/2022 12:31
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N

Dette blir filosofisk, men er det en forskjell?

Naturligvis, man kan jo leve på forskjellige måter

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717506 22/08/2022 13:00
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Men er fremdeles menneske. Å leve forskjellig er hva mennesker gjør.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717512 22/08/2022 13:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det spørs hva du mener med holdes oppe. Nei, den den øker ikke, men synker kanskje ikke like kraftig som den kunne.

Sjekk FNs egne projeksjoner (om en har tiltro til hva de driver med da :-). Vesten skal ned noe, mens nesten all befolkningsveksten kommer i de minst utviklede regionene (opp fra ca 1 mrd, til 3 mrd).

https://population.un.org/wpp/Graphs/DemographicProfiles/Line/941

Gode data, men usikker på om den påvirkes av fødselsraten. Det er en grense for hvor fort man kan redusere befolkningsmengden i et land og fremdeles beholde velferden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717534 22/08/2022 18:49
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Gode data, men usikker på om den påvirkes av fødselsraten. Det er en grense for hvor fort man kan redusere befolkningsmengden i et land og fremdeles beholde velferden.

Hva mener du? Ingen gjør befolkningsframskrivinger uten å ta med fødselsraten? Da kan du jo nesten tegne en diagonalstek som krysser 0 etter [forventet levealder - gjennomsnittalderen] som grov approksimasjon?

‘Heldigvis’ kan vi se til Japan for håndtering av dette 20-30 år før vi er det samme

Redigert av Tagelli; 22/08/2022 18:52.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717538 22/08/2022 19:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva mener du? Ingen gjør befolkningsframskrivinger uten å ta med fødselsraten? Da kan du jo nesten tegne en diagonalstek som krysser 0 etter [forventet levealder - gjennomsnittalderen] som grov approksimasjon?

‘Heldigvis’ kan vi se til Japan for håndtering av dette 20-30 år før vi er det samme

Dersom fallende fødselsrate genererer store, udekkede behov, vil vel innvandring fylle mye av gapet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717594 23/08/2022 10:04
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Dersom fallende fødselsrate genererer store, udekkede behov, vil vel innvandring fylle mye av gapet.

Det har vel vist seg å ikke være så enkelt. Av både økonomiske og moralske grunner.

1. Om vi ikke tar en "canada" og filtrerer nøye hvem som får lov å bli og ser på hva slags nytte samfunnet har, så skal det vanskelig gjøres å regne hjem å få produktive samfunnsborgere ut av relativt uskolerte voksne som ikke snakker språket eller forstår kulturen. Jeg tenker da på i helhet, ikke unntak i begge ender.

2. Om vi tar en "canada" og filtrerer hvem som får komme hit basert på kompetanse og kapasitet, så er jo dette imperialisme by proxy eller noe slikt. Tømmer fattige land for ressurser, men nå er det ingen som kan stå å peke på akkurat hvordan det gjøres.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717600 23/08/2022 10:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det har vel vist seg å ikke være så enkelt. Av både økonomiske og moralske grunner.

1. Om vi ikke tar en "canada" og filtrerer nøye hvem som får lov å bli og ser på hva slags nytte samfunnet har, så skal det vanskelig gjøres å regne hjem å få produktive samfunnsborgere ut av relativt uskolerte voksne som ikke snakker språket eller forstår kulturen. Jeg tenker da på i helhet, ikke unntak i begge ender.

2. Om vi tar en "canada" og filtrerer hvem som får komme hit basert på kompetanse og kapasitet, så er jo dette imperialisme by proxy eller noe slikt. Tømmer fattige land for ressurser, men nå er det ingen som kan stå å peke på akkurat hvordan det gjøres.

Jeg snakker ikke om produktivitet, men befolkningsvekst - uavhengig av evne til å bidra. Men ser poenget ditt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717608 23/08/2022 10:50
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg snakker ikke om produktivitet, men befolkningsvekst - uavhengig av evne til å bidra. Men ser poenget ditt.

Joa, ser poenget ditt også, men jeg tror ikke der er mange land som søker å opprettholde befolkningstallet hvis det innebærer å legge stein til byrden.

For vesten er det jo strengt tatt kombinasjonen av høye boligpriser og behovet for å bo i nærheten av en større by for å kunne treffe best mulig på kompetanse og arbeidsmuligheter som ødelegger fødselsraten. Og det finnes det jo ikke mange gode løsninger på.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717623 23/08/2022 12:22
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
For vesten er det jo strengt tatt kombinasjonen av høye boligpriser og behovet for å bo i nærheten av en større by for å kunne treffe best mulig på kompetanse og arbeidsmuligheter som ødelegger fødselsraten. Og det finnes det jo ikke mange gode løsninger på.

Pålagt hjemmekontor for de som kan det bør jo ha en viss effekt

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717627 23/08/2022 12:42
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Tagelli:

Dette fullstendig uten sammenheng med noe som helst, men den signaturen din med den blinke-gifen er SYKT irriterende.

Bare sier det.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Gubbe] #2717633 23/08/2022 13:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gubbe
Tagelli:

Dette fullstendig uten sammenheng med noe som helst, men den signaturen din med den blinke-gifen er SYKT irriterende.

Bare sier det.

Det er ingen ting i mot vi som har den permanent på toppen av siden fordi de som drifter forumet ikke gidder å slå den av. Legg heller press på dem. Jeg vurderer å lage samme signatur selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717639 23/08/2022 13:34
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Joa, ser poenget ditt også, men jeg tror ikke der er mange land som søker å opprettholde befolkningstallet hvis det innebærer å legge stein til byrden.

Ta en Canada innebefatter også begrenset tilgang til velferdstjenester og statsborgerskap i en periode på opp mot 10 år.
Det i kombo med de andre du nevner vil gi godt grunnlag for fortsatt videre vekst og billige tjenester og varer for den bemidlede delen av befolkningen.
At det for ca halvparten av befolkningen vil medføre ytterligere reduksjon i lønninger og et (fortsatt)bikkjeslagsmål om jobbene i lavtlønnsyrkene får så være all den tid man også løser hovedutfordringen med galopperende inflasjon.
Afrika med en forventet vekst på ca 1 milliard de neste 50 årene vil jo også sørge for ekstremt god tilgang og kan overta madrassene til østeuropeerne som står i fuktige kjellere og slitne campingvogner rundt i landet.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717641 23/08/2022 13:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tagelli:

Bare sier det.

Det er ingen ting i mot vi som har den permanent på toppen av siden fordi de som drifter forumet ikke gidder å slå den av. Legg heller press på dem. Jeg vurderer å lage samme signatur selv.

Er det ikke bare å slå av animations selv?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: GeirK] #2717650 23/08/2022 14:01
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Tagelli:

Bare sier det.

Jeg ser ikke noe av dette "permanent på toppen av siden", kun i Tagellis signatur så jeg har ingen formening om hvor ellers jeg kan rette min irritasjon.

Så kan vel du som har annen erfaring være musikalsk nok til å ta opp dette med forumledelsen selv i stedet med å true med enda mer irritasjon?

Redigert av Gubbe; 23/08/2022 14:02.
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Gubbe] #2717652 23/08/2022 14:06
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Tagelli:

Bare sier det.

Sorry, du må tenke på det som annen aktivisme hvor noen tar uforholdsmessig mye plass og oppmerksomhet :-)

Vi er noen som har dette permanent pga noe systemglitch pga slettede brukere eller no. Det er selvfølgelig tatt opp med forummyndighetene, men det får ikke prioritet, så da sitter jeg ikke igjen med flere maktmidler enn å opplyse mine medmennesker om uretten som blir begått :-)

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717656 23/08/2022 14:12
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Tagelli:

Bare sier det.

Sorry, du må tenke på det som annen aktivisme hvor noen tar uforholdsmessig mye plass og oppmerksomhet :-)

Vi er noen som har dette permanent pga noe systemglitch pga slettede brukere eller no. Det er selvfølgelig tatt opp med forummyndighetene, men det får ikke prioritet, så da sitter jeg ikke igjen med flere maktmidler enn å opplyse mine medmennesker om uretten som blir begått :-)

Og hvordan synes du det går med denne aktivismen?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Gubbe] #2717659 23/08/2022 14:39
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Det har vært helt stille og null respons, så ikke så veldig bra. Men nå har det jo begynt å ta seg opp. Tusen takk!

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Tagelli] #2717663 23/08/2022 15:08
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Det har vært helt stille og null respons, så ikke så veldig bra. Men nå har det jo begynt å ta seg opp. Tusen takk!

Bare hyggelig, kis.
Så hvordan ta det videre?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717672 23/08/2022 16:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kommer nok til å blø ihjel som de fleste former for aktivisme.

I mellomtiden er det jo ren underholdning for oss andre.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717690 23/08/2022 18:25
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Når det er sagt så er jo et forum som dette og ikke minst Instagram, tik tok, snapchat, Twitter og Facebook mega co2 utledere.
For å ikke snakke om Teams møter med kamera slått på.
Servere går for fulle gardiner og bruker ekstreme mengder strøm, så tenk på det neste gang du laster opp et bilde av føttene dine i solstol og paraply drink.
Vi gidder ikke se det heller!

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Gubbe] #2717705 23/08/2022 20:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så kan vel du som har annen erfaring være musikalsk nok til å ta opp dette med forumledelsen selv i stedet med å true med enda mer irritasjon?

Det kan jeg. Jeg har til og med bevis på at jeg kan, siden jeg har gjort det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717706 23/08/2022 20:28
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Jepp - to timer strømming hver dag i ett år tilsvarer utslippene fra en en-timers flytur. Så hvis du normalt streamer 8 timer om dagen kan du droppe dette i et års tid og være med på jobbturen i stedet.

ICON_LAUGH

Redigert av eOpseth; 23/08/2022 20:29.

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Gubbe] #2717718 24/08/2022 07:24
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Emnet er tatt opp med forumledelsen ja, men ett eller annet sted i verdikjeden mangler det tydeligvis tilstrekkelig motivasjon til å ta tak i dette. Det er fryktelig irriterende ja, så hvis flere kunne motivere, f.eks du, så vil det kanskje skje noe :-)

For de spesielt interesserte kan man følge med på denne rødglødende tråden:

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2687218

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717782 24/08/2022 12:11
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M
Personlig tror jeg nok at jeg har vært på min siste treningsleir på Mallorca / GC / Alicante.
Syns ikke det er rettferdig overfor barna mine, samtidig som Sahara sakte kommer krypende innover Spania og Italia, at pappa MAMIL reiser med fly til syden for å sykle for moro skyld frown

Jeg er nyansatt i bedriften, er ikke sånn veldig keen på å stille meg opp på bordet første dag og si at jeg syns vi skal droppe firmaturen siden jeg vet dette er en årlig tradisjon som bedriften ikke har praktisert i 2 år pga. covid og alle gleder seg som små barn til å komme avgårde.
Mulig jeg har valgt feil firma...

Jeg synes ikke du bør ha dårlig samvittighet for å bli med firmaet på turen. Det sies at viktige avgjørelser ofte tas utenfor møterom osv.
Synes og det høres for drøyt ut at 100 mann i en bedrift drar på tur til Madrid for en helg. Kanskje du i stedet for kan kjøpe klimekvoter eller et solcelle-anlegg / støtte noen hundrelapper til noen som prøver å redde regnskogen, eller andre gode tiltak.

Kanskje turen gjør at de stoler mer på deg, og dermed gir deg mer ansvar/lønn, som du igjen kan bruke på solceller, som igjen sparer på miljøet, samtidig som du kan spare penger på det, som du igjen kan bruke på familien?

Re: Fly og klima og unødvendige koseturer [Re: Panda] #2717915 25/08/2022 11:15
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Urelatert til saken, så er det mye dritt som kan rettferdiggjøres av den regla der Mannen ICON_LAUGH

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå