Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G

Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G #2716257 10/08/2022 13:25
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Med følgende utgangspunkt:
- TV som ikke er smart-TV
- Ikke bredbånd
- en iPhone med i praksis ubegrenset Ice-abonnement (1000 GB)
- Meget god 5G-dekning

Til nå har vi streamet TV fra iPhone via en overgangskabel iPhone-HDMI. Det har i perioder fungert utmerket, men overgangen slites fort, og blir raskt vaklete og ustabil. Og iPhonen man streamer fra vil da være opptatt så lenge man ser TV via kabelen.

Jeg lurer på hva som skal til å for å kunne droppe kabelen.
Hvordan streame signaler fra en iPhone til en TV, som altså ikke er smart-TV og dermed ikke har airplay-mulighet, uten kabel?

Jeg har ingen erfaring med Chromecast. Om man plugger inn en Chromecast i en HDMI-utgang: vil da iPhonen lett finne den via Bluetooth, og vil det da fungerer på tilsvarende vis som Airplay fra en stue med bredbånd og smart-TV - at iPhone-skjermen vises på TV-skjermen, og man kan åpne en TV-kanal-app på iPhonen og streame i vei med god kvalitet?

Vil AppleTV være et alternativ med dette utgangspunktet? Hva vil i så fall være fordelen? Vil en iPhone enkelt "finne" en AppleTV-boks via Bluetooth, altså i et rom uten bredbånd, og vil det da bare være å "velge noe" som gjør at bildene på telefonen strømmer over til TV-skjermen?

Redigert av trondob; 10/08/2022 13:28.
Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: trondob] #2716263 10/08/2022 14:10
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Bruke iPhone til å sette opp en hotspot og la AppleTV være på dette netverket?

Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: Thomas-] #2716269 10/08/2022 15:19
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: Thomas-
Bruke iPhone til å sette opp en hotspot og la AppleTV være på dette netverket?

Eksakt hvordan går jeg fram for å bruke iPhonen til å sette opp en hotspot?
Tar det gjerne med teskjeer ...
Vil Apple TV "finne" iPhonen enkelt - vil iPhonen garantert dukke opp som et valg under "Nettverk" under Innstillinger på AppleTV, så lenge begge enheter er påskrudd?
Og da vil det i praksis fungere som et fullverdig bredbånd, at jeg kan laste ned apper på AppleTV som hjemme i stua, og med at det er stabil 5G og ubegrenset med data?

Redigert av trondob; 10/08/2022 15:22.
Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: trondob] #2716273 10/08/2022 15:35
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
For å bruke iPhone som et internett-hotspot gjør du følgende;
1. Gå inn på innstillinger-appen.
2. Finn kategorien "Delt internett" og trykk deg inn på denne (På nyeste iOS utgave er det valg nummer 5 fra toppen).
3. Huk av "Tillat andre å koble til", slik at bryteren lyser grønt.
Under kan du eventuelt sette eget passord for enhetene som skal koble seg til, men dette er kanskje ikke superaktuelt på hytta.

Nå er telefonen din satt opp som ett hot-spot og andre enheter kan benytte seg av internettet. Som du skriver fungerer telefonen som et fullverdig bredbånd både for appletv og pc'er.

Appel TV'en vil enkelt finne iPhone og vil komme opp under nettverks-innstillingene på AppleTV'en, så lenge begge er påskrudd og du har aktivert delt internett på iPhonen (anbefales å ikke ha på når du ikke bruker det pga. økt strømforbruk).

Redigert av Hen9ng; 10/08/2022 15:35.
Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: trondob] #2716275 10/08/2022 16:42
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
En ting, iphonen bruker ganske mye strøm som hotspot, og blir veldig varm. Hvis dette var en semi-permanent løsning for meg ville jeg funnet en måte å få bort litt av den varmen.

Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: trondob] #2716330 11/08/2022 09:02
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Kan tvilling-SIM i en ruter være en enda bedre løsning? Fordeler/evt ulemper?
Er det enkelt å få et siikt oppsett tli å fungere? Noen spesiell ruter som i så fall kan anbefales?

Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: trondob] #2716331 11/08/2022 09:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Løsning for svigers på hytta.,

Tvilling-sim i en ruter, og apple-tv. De kjøpte en "random" ruter hos elkjøp og fikk de til å sette den opp, har funka i 2 år nå.
De har Rikstv hjemme og bruker rikstv-app på apple tv, i tillegg til gratis-app fra NRK.

Fullverdig tv-løsning så lenge man har nok data på abb.
I tillegg kan skjermdeling via telefon fungere helt fint, hvis man heller vil styre fra tv.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: trondob] #2716342 11/08/2022 11:10
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Om du synes Apple Tv er for dyr så finnes det alternativer.

Jeg gikk fra RIks TV på hytta og hjemme til Strim og endte med 2 x Xiomi Android bokser til ca. 500kr stykke.

Har en Strim kompatibel smart tv hjemme og en som ikke er det + en "dum" tv på hytta.

Android boksen er veldig liten og enkel og vel så rask som Apple tv 4K boksen som jeg bruker hjemme til Zwift.

De fungerer helt utmerket som smart del av tven.

Kjører TV via Telia Trådløst Bredbånd på hytta som er Telia sin 4G løsning uten begrensning så jeg har egen router fra Telia.
Kjørte 4G fra Telenor tidligere i egen innkjøpt router og det var like enkelt men dyrere fordi den hadde mengde begrensninger.

AG

Redigert av Gullars; 11/08/2022 11:11.

40+ and still climbing......
Re: Se TV på hytta via ubegrenset Ice 4G/5G [Re: trondob] #2716411 12/08/2022 09:48
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: trondob
Kan tvilling-SIM i en ruter være en enda bedre løsning? Fordeler/evt ulemper?
Er det enkelt å få et siikt oppsett tli å fungere? Noen spesiell ruter som i så fall kan anbefales?

Vi har dette på hytta. Funker utmerket, og gir oss i praksis wifi "som hjemme", selvfølgelig begrenset av datakvote og dekning/4G-hastighet.
Med smarte Mill-ovner på hytta som da er på nett hele tiden, og er det veldig deilig å kunne bruke Mill-appen for å varme opp hytta til vi kommer.

Ganske sikker på at vi har denne:
https://www.komplett.no/product/113...bredbaand/tp-link-archer-mr600-4g-router

-Magnus

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå