Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Feriedager ved oppsigelse

Re: Feriedager ved oppsigelse [Re: Panda] #2715091 01/08/2022 08:09
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Panda
Prata med hr. De åtte dager utbetales.
Dilemma her er at jeg kommer til å opparbeide 30-40 timer fleksitid som jeg naturligvis ikke har sjans til å ta ut.
Kreve at det føres som overarbeid eller jobbe mindre?

Se linken jeg la ut, tar dette spesifikt for seg.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Feriedager ved oppsigelse [Re: Panda] #2715631 04/08/2022 13:56
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Panda
Har lett med lys og lykte på google, men blir bare mer forvirret.

Sakens fakta:
Jeg har sagt opp 30.6, med 3 mdr. oppsigelsetid.
Dvs. jeg slutter i jobben 30.9
Jeg har 8 feriedager igjen i potten,som jeg hadde tenkt meg å holde de siste 8 dagene i september.
Arbeidsgiver krever at jeg jobber frem til 30.9, har de rett til det?

Hva skjer da med de siste 8 dagene, utbetales de? (dagslønn x 8).

Jeg har ikke tenkt meg å overføre de 8 dager til ny arbeidsgiver, vet ikke om det er mulig heller, men som sagt ikke et alternativ.

Du kan kreve å få avviklet ferien i oppsigelsestiden din da din oppsigelsestid løper til slutten av hovedferieperioden (30.9).
Merk at du strengt tatt og er pliktig til å ta ut all ferien din i løpet av året (med enkelte unntak som manglende feriepengeopptjening, sykdom, streik o.l). Det vil si at om du ikke tar ut ferien hos nåværende arbeidsgiver skal den tas ut hos ny arbeidsgiver.

Re: Feriedager ved oppsigelse [Re: tygster] #2715652 04/08/2022 17:01
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Sitat: tygster

Du kan kreve å få avviklet ferien i oppsigelsestiden din da din oppsigelsestid løper til slutten av hovedferieperioden (30.9).

Det gjelder vel bare hvis han ikke har hatt 3 uker sammenhengende ferie i den perioden allerede. (Perioden starter 1. juni) Hvis han ikke har hatt det, og bare har 8 dager igjen, så har det allerede vært brutt lover her. Jeg vil tro at å sørge for at arbeidstaker får så nærme som mulig 3 sammenhengende ferieuker vil være riktig i dette tilfellet. (Merk at arbeidstaker også har plikt til medvirkning, så det kan ikke settes kun på arbeidsgiver at det ikke er satt av nok feriedager til sommeren. Om feks arbeidstaker har vært aktiv for å få lov å ta en lang vinterferie i stedet vil jeg tro det teller svært formildende for arbeidsgiver.)

I utgangspunktet bestemmer arbeidsgiver ferie, og kunne sånn sett bestemt at de 8 dagene tas ut feks 19. - 28. september og så arbeidstaker må tilbake for et par dager før han slutter.

Re: Feriedager ved oppsigelse [Re: Gråstein] #2715703 05/08/2022 07:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein
[quo
Det gjelder vel bare hvis han ikke har hatt 3 uker sammenhengende ferie i den perioden allerede. (Perioden starter 1. juni) Hvis han ikke har hatt det, og bare har 8 dager igjen, så har det allerede vært brutt lover her.

Det kommer vel litt an på hva han avtalte med arbeidsgiver. Jeg har aldri tre uker ferie i slengen fordi jeg synes det funker dårlig. Det betyr vel ikke at arbeidsgiver bryter loven.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Feriedager ved oppsigelse [Re: GeirK] #2715757 05/08/2022 12:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Sitat: Gråstein
[quo
Det gjelder vel bare hvis han ikke har hatt 3 uker sammenhengende ferie i den perioden allerede. (Perioden starter 1. juni) Hvis han ikke har hatt det, og bare har 8 dager igjen, så har det allerede vært brutt lover her.

Det kommer vel litt an på hva han avtalte med arbeidsgiver. Jeg har aldri tre uker ferie i slengen fordi jeg synes det funker dårlig. Det betyr vel ikke at arbeidsgiver bryter loven.

Det kan de ha gjort, hvis du ønsker 3 uker sammenhengende ferie men arbeidsgiver nekter, så bryter de loven, men hvis du ønsker å dele opp ferien i 2+2 uker så er det greit.

Ferieloven er litt "rar" siden begge parter har et krav om at den oppfylles. Du har krav om å avvikle ferie og arbeidsgiver har krav om at du tar ferie.

Re: Feriedager ved oppsigelse [Re: Dexter] #2715759 05/08/2022 12:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter

Det kan de ha gjort, hvis du ønsker 3 uker sammenhengende ferie men arbeidsgiver nekter,

Men den forutsetningen vet vi ikke om er tilstede.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Feriedager ved oppsigelse [Re: Panda] #2715851 06/08/2022 19:58
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Her har jeg gått surr i regelverket! Helt riktig at det ikke er et krav om at tre uker avvikles sammenhengende "om sommeren", men det er noe arbeidstaker kan kreve.

Jeg kan umulig tenke meg at dette er noe arbeidstaker kan kreve uten rimelig varsel. Det vil feks bryte med kravet om at ferieavikling skal diskuteres i god tid.

Siden dette ikke er en plikt fra arbeidsgiver, vil det heller trolig ikke være noen glipp dersom trådstarter ikke har fått den sammenhengende ferien allerede. Det er jo åpenbart avtalt 17 feriedager allerede i år, og med mindre arbeidsgiver dikterte disse var det rom for arbeidstaker selv å planlegge for sammenhengende sommerferie. Da faller også premisset for at å gi 8 dager i september er bedre enn ingenting, og jeg ser ikke helt hvorfor arbeidsgiver skal ha noe som helst krav om å være fleksibel her. (Hva som er etisk og smart taktisk er en annen sak.)

Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå