Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Opplegg rundt det å få seg valp

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Dexter] #2715248 02/08/2022 09:06
S
stiniss1 Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: Dexter

Jeg tror ikke man skal overdrive et dyrs intellekt eller følelsesliv. De hadde vel alle spist eieren hvis han døde sammen med hunden i et låst hus.
Ellers så er jeg enig i at det er noe etiske spørsmål, i det å bruke så mye ressurser å penger på et hobby dyr det samtidig er mange som sulter, og norske hunder har bedre helsetilsyn enn 80 % av jordas befolkning. Men det samme argumentet gjelder vel alt man bruker penger på...?

Et annet litt mer filosofisk spørsmål er om et hundeliv hvor man er alene 6-8 timer om dagen, bedre enn å aldri ha eksistert? Mtp at de fleste hunder i Norge er familiehunder Hvis de skulle ha levd i friluft sammen med flokken så hadde de aldri blitt født.

Enig i at vi ikke skal lese for mye inn i dyrs følelser, hvertfall når vi snakker om hunder. Sannsynligvis måles lykken "der og da". Men det er jo noe av poenget, dyret har det kanskje bra når det er med eier, mens det ikke har det bra når det er inaktivt og uten stimuli.

Jeg er ikke helt Singer og mener ikke at et dyreliv er like mye verdt som et menneskeliv, men jeg er samtidig overbevist om at disse grensene er mer flytende og mindre absolutte enn vi liker å forestille oss. Ingen ville jo lenger holdt mennesker som fanger, innesperret 6-8 timer om dagen. Ingen ville heller ha behandlet sjimpanser på samme måte som vi behandler hunder, men det gjorde man altså for kun 20 år siden (og gjør mange steder i verden i dag). Så kan man altså argumentere for at det er en forskjell, men absolutt tror jeg ikke den er.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Tagelli] #2715255 02/08/2022 09:31
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Tagelli
Sitat: Molly

Hadde egentlig tenkt å la tråden dø av seg selv etter at de første innleggene med edder og galle rant inn, men siden den levde videre på egenhånd får den vel stå som et sosialantropologisk eksperiment. fishwhack

Det å bli motsagt eller diskutere med noen med andre argumenter eller verdier enn deg selv, er hverken edder eller galle. At mennesker kommer til deg med argumentene på akkurat den måten du ønsker, er ikke sosialantropologisk interessant. Det heter mangfold og i vanlig debatt er det normalt å tillate dette så lenge en holder seg logisk konsistent og unngår trusler og personangrep.

Å nærmest bli anklaget for dyremishandling av en hypotetisk valp anser jeg for å være BÅDE edder og galle ICON_LAUGH Ellers var det endel gode innspill som vi absolutt tar med i regnestykket hund/ikke hund. Men nå er det uansett noen som har kuppet tråden med en diskusjon rundt etikken "hund som nyttedyr" og om vi i det hele tatt skal ha kjæledyr, så jeg tror jeg legger ballen død og leser en valpebok istedet ICON_SMILE

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715259 02/08/2022 09:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Å nærmest bli anklaget for dyremishandling av en hypotetisk valp anser jeg for å være BÅDE edder og galle ICON_LAUGH

Skal ikke legge meg opp i diskusjon om valp - vi er kattemennesker her i familien - men håper du fortsatt vil delta og trives på forumet, særlig på de sykkelrelaterte underforumene!

Vi er for mange middelaldrende mannfolk, for få unge og særlig for få kvinner på forumet. Håper du ikke blir skremt bort yes ICON_SMILE

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Sepeda] #2715260 02/08/2022 09:41
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Sepeda
Å nærmest bli anklaget for dyremishandling av en hypotetisk valp anser jeg for å være BÅDE edder og galle ICON_LAUGH

Skal ikke legge meg opp i diskusjon om valp - vi er kattemenneskert her i familien - men håper du fortsatt vil delta og trives på forumet, særlig på de sykkelrelaterte underforumene!

Vi er for mange middelaldrende mannfolk, for få unge og særlig for få kvinner på forumet. Håper du ikke blir skremt bort yes

Takk, jeg har vært her siden 2008 og er vant til ordlyden her inne ICON_SMILE Står trygt i egne sykkelsko, og er som sagt mer fascinert enn forferdet. Er egentlig kattemenneske jeg også, men tror ikke pelsdotten vi har nå ville vært veldig imponert over å bli slept med på fjelltur, verken med eller uten sykkel ICON_LAUGH

Og før noen mister klinkekulene sine: Ja, den hypotetiske bikkja skal være i bånd! engel

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715268 02/08/2022 10:20
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Den der "nærmest" var det nok du som laget mest inni hodet ditt. Ingen som har sagt dyremishandling her? Man må kunne diskutere forskjellig vektlegging av verdier uten at man skal være redd for at den andre skal tenke opp ting i sitt eget hode og beskylde motparten for å ha sagt det?

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Tagelli] #2715269 02/08/2022 10:24
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Tagelli

Den der "nærmest" var det nok du som laget mest inni hodet ditt. Ingen som har sagt dyremishandling her? Man må kunne diskutere forskjellig vektlegging av verdier uten at man skal være redd for at den andre skal tenke opp ting i sitt eget hode og beskylde motparten for å ha sagt det?

Hundehold av den typen trådstarter beskriver er moderne dyreplageri, pakket inn i "kos". Hunder er sosiale flokkdyr skapt for å være ute og sammen med andre hunder, ikke å sitte i en bil i et parkeringshus.

Der ICON_SMILE Inni hodet mitt er dyreplageri = dyremishandling

Redigert av Molly; 02/08/2022 11:43.
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Ndreas] #2715280 02/08/2022 11:41
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: Ndreas
Sitat: Flamini
Sitat: Ndreas
Synes folk kan ta en litt lugnere tone på dette forumet generelt, og spesielt i en tråd som er startet med "vi snuser på om vi kanskje tenker å få oss valp".
Det er helt greit å være uenig i masse ting, men ingen vits å ta en så kvass tone som enkelte har gjort. Hadde utgangspunktet vært "vi jobber dritmye på kontoret og har fått oss en valp, fuck yes!" så kunne jeg skjønt det, men å svare så aggro på noen som vurderer å skaffe hjelper ikke saken.

folk må vel tåle å bli motsagt samt å høre andres meninger, det er vel ikke skrevet så mange harde ord i denne tråden.
at det kommer usakligheter på ett nettforum er noe alle skal leve med

Sa jeg noe om at man ikke skulle tåle å bli motsagt?

Det er brukerne (og moderatorer) i forumet som bestemmer hva vi må/skal leve med. Jeg synes at det ikke er greit å bli såpass ufint tiltalt når man har vært såpass "forsiktig" i sitt utsagn som feks i denne tråden. Det handler om hvordan vi ønsker det skal være på forumet.

Der er vi kanskje uenige, men mitt ønske er:
1) hvis man går hardt ut, så bør man tåle å få motbør.
2) hvis man går normalt/mildt ut, bør man også møtes på en fin/normal måte.

det var ikke deg jeg tenkte på når jeg skrev at det var noen som begynte å pipe ICON_SMILE

såvidt jeg kan se har det kommet frem flere gode råd og som vanlig mye synsing fra folk som aldri har hatt hund, men hva forventer egentlig forumets brukere ?
som nevnt lenger opp, hunder sover bort mesteparten av dagen. Hvis de lærer seg til å sove når eieren er borte kan hunden fint være hjemme alene en full arbeidsdag - men det gjelder ikke alle hunder/hunderaser.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715386 03/08/2022 07:16
Kakachka Offline
Entusiast
Entusiast
Gjør et forsøk på å hjelpe trådstarter jeg:

Et par raske tanker:
-p-hus: Nei. Bur er trist nok. Bur i bil i p-hus over tid enda værre. Selv om det ikke er sol der er min erfaring at på mange p-hus er det relativt varmt og klamt og det blir fort dårlig luft i en parkert bil selv med vinduene åpne.

- Hjemme: Hvordan bor dere? Leilighet eller hus? Er det ev. et skjermet uteområde for en luftegård eller for hunden å stå beskyttet ute?

- Hjemme: Hvordan er romfordeling? Kan dere stenge av deler av boligen med f.eks. barnegrinder eller dører? Da hunden vår begynte å stå mer hjemme hadde hun soverommet vårt og en større gang å boltre seg på. Og så stengte vi div. dører og en trapp med grind. Hun sov på soverommet vårt på natta uansett (madrass på gulvet) så det var trygt, kjent og kjært og plass til å leke.

Om hun av ulike årsaker måtte på do så var hun ikke stengt i et bur (da blir de desperate!) og kunne velge egnet sted selv. Det ga en vaskejobb en sjelden gang i blant men det er innafor.

- Rase og oppdretter: har dere valgt og har dere ev kontakt med en oppdretter? På våre valpekull har vi alltid hatt avis i valpekassa ssmt boltreområdet den første perioden. Da kan den som skal ha bikkja når den blir større legge ut litt avispapir og så søker den dit.

- Jobb, kan dere ha litt fleksibel arbeidstid en periode? Dvs justere litt på arbeidstiden slik at det er en person hjemme mye av tiden dagen gjennom? Ev tar en tidlig lunsj, drar hjeem og lufter og så tar den andre senere lunsj og drar hjem da. Med litt ovale og ikke overlappende dager på jobb kan dere makse tid med hunden hjemme.

- Tilvenning: kjøp bok / ta kurs. Jeg tror det meste er beskrevet der så det trengs ikke gjentas. Ta det veldig gradvis, fokuser pisitivt og ha bikkja sin trygghet i fokus. Gjenstander, fritidsaktiviteter etc må nedprioriteres en periode. Tommelfingelregler ville jeg glemt, dere må observere deres hund og ta det fortløpende, raser er forskjellige og hunder er individer som kan være utrolig forskjellige. Får du en litt engstelig hund er det ikke uker/mnd som teller.

Kjøp også boka om hundens dempede signaler, dere er det mye å lære om det lille ekstra den forteller deg indirekte.

- Hundepass: kjenner dere noen som kan avlaste en periode? En eller annen venn eller familie som er glad i hunder og som kan hjelpe til? Det er uvurderlig for å få ned skuldrene og lette kabalen.

Lykke til!

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Kakachka] #2715444 03/08/2022 10:16
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Kakachka
Gjør et forsøk på å hjelpe trådstarter jeg:

Takk ICON_SMILE

Et par raske tanker:
-p-hus: Nei. Bur er trist nok. Bur i bil i p-hus over tid enda værre. Selv om det ikke er sol der er min erfaring at på mange p-hus er det relativt varmt og klamt og det blir fort dårlig luft i en parkert bil selv med vinduene åpne.

Det er en grunn til at jeg steilet første gang jeg hørte forslaget, selv om det er blitt gjort før. Det sies at det kan gjøre hunden trygg i bur, men blir det stress av det vil det jo virke stikk motsatt, både når det gjelder bil og bur...

- Hjemme: Hvordan bor dere? Leilighet eller hus? Er det ev. et skjermet uteområde for en luftegård eller for hunden å stå beskyttet ute?

- Hjemme: Hvordan er romfordeling? Kan dere stenge av deler av boligen med f.eks. barnegrinder eller dører? Da hunden vår begynte å stå mer hjemme hadde hun soverommet vårt og en større gang å boltre seg på. Og så stengte vi div. dører og en trapp med grind. Hun sov på soverommet vårt på natta uansett (madrass på gulvet) så det var trygt, kjent og kjært og plass til å leke.

Enebolig med skjermet hage som vi vurderer å bygge helt "tett". Inne har vi allerede montert barnegrind i trapp, da vi ofte passer JRTen til svigers og grinda avlaster katta ICON_SMILE Førsteetasjen er ett stort rom med stue og kjøkken

- Rase og oppdretter: har dere valgt og har dere ev kontakt med en oppdretter? På våre valpekull har vi alltid hatt avis i valpekassa ssmt boltreområdet den første perioden. Da kan den som skal ha bikkja når den blir større legge ut litt avispapir og så søker den dit.

Smart! Siden det fremdeles er et hypotetisk luftslott har jeg stort sett bare loket rundt på NKK sine sider, men vi satser på noe i nærheten i tilfelle, da det virker som det er greit utvalg av oppdrettere som driver seriøst her. JRT er heldigvis en ganske grei rase mtp sunn avl.

- Jobb, kan dere ha litt fleksibel arbeidstid en periode? Dvs justere litt på arbeidstiden slik at det er en person hjemme mye av tiden dagen gjennom? Ev tar en tidlig lunsj, drar hjem og lufter og så tar den andre senere lunsj og drar hjem da. Med litt ovale og ikke overlappende dager på jobb kan dere makse tid med hunden hjemme.

- Tilvenning: kjøp bok / ta kurs. Jeg tror det meste er beskrevet der så det trengs ikke gjentas. Ta det veldig gradvis, fokuser pisitivt og ha bikkja sin trygghet i fokus. Gjenstander, fritidsaktiviteter etc må nedprioriteres en periode. Tommelfingelregler ville jeg glemt, dere må observere deres hund og ta det fortløpende, raser er forskjellige og hunder er individer som kan være utrolig forskjellige. Får du en litt engstelig hund er det ikke uker/mnd som teller.

Kjøp også boka om hundens dempede signaler, dere er det mye å lære om det lille ekstra den forteller deg indirekte.

- Hundepass: kjenner dere noen som kan avlaste en periode? En eller annen venn eller familie som er glad i hunder og som kan hjelpe til? Det er uvurderlig for å få ned skuldrene og lette kabalen.

Vurderer å evt starte prosjektet neste sommer etter ferien, hvor vi tar ut minst en uke hver så vi får strekt 100% hjemme til rundt 3 uker. Så får vi heller alternere som du sier med lunsjpauser og ovale dager iblandet litt gjemmekontor ICON_SMILE

Valpekurs og -litteratur er et must!

Lykke til!

Igjen: Takk! ICON_SMILE

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715848 06/08/2022 18:23
E
eirikbk Offline
Veteran
Veteran
E
Mange synes det er fælt at en hund er inne en hel arbeidsdag. Jo, men det finnes veldig mange hunder/ brukshunder/ jakthunder som står hele dagen i en liten hundegård alene eller kanskje i en kort løpeline og bare glor. Og de er også ute når familien ellers er inne...

Da vi hadde hund trivdes hun aller best å være inne når hun var alene. Og da vi hadde hjemmekontor lå hun uansett og sov hele dagen. Det er som regel et begrenset antall aktive timer i løpet av en dag for en hund (og mange andre dyr!) og det tilpasser dem gjerne til når flokken er hjemme.

Gleder meg til vi skal få hund igjen. Savner det enormt. Kanskje om ett år. Da kommer barna tidlig hjem fra skole, kona jobber 50% og fleksibelt hjemmekontor er nå regelen.

Så, ingen råd. Bare lykke til!

Side 2 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå