Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finnmarks vidda

Finnmarks vidda #2715074 01/08/2022 06:49
Bailey Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Etter å ha tilbakelagt en uke med sykkel på Finnmarksvidda så har jeg ett par spørsmål til innvidde:

Er det fri ferdsel for motorkjøretøyer på vidda ?
Såkalte fottur ruter var i realiteten oppkjørte spor. Jeg så også en del hensatte vrak av store firehjulstrekkere.
Samtlige myrer var oppkjørte myrhøl og bar preg av at mange hadde kjørt der nylig

Har antallet fotturister minket ?
Jeg møtte ikke en eneste turgåer eller tursyklist og DNT hyttene hadde dårlig besøk - i juli

Myggen
Jeg er kjent for å være ett trekkplaster for mygg og må alltid gå fem meter foran familien når vi er på tur, men jeg så nesten ikke mygg. OK, fikk 15-20myggstikk på leggen i ett gedigent myrhøl men det var det.

Dyreliv
Jeg så ett par reinsdyrkalver, en rypekylling og lite annen fugl. Er det normalt at det er så lite dyreliv på vidda ?

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Finnmarks vidda [Re: Bailey] #2715216 01/08/2022 23:33
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Angående rein på vidda - og da altså tamrein...

Er det ikke slik at vidda er VINTERbeite, og at på sommeren er man ute på øyer og i fjordstrøk på kysten ?
(eller evt. langt inn i Sverige/Finland ?)

Re: Finnmarks vidda [Re: Bailey] #2715371 02/08/2022 21:51
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Finnes barmarksløyper for terrenggående kjøretøy. Dessverre er det ikke alle som følger dette, å det er nok en del ulovlig kjøring som dessverre ikke blir hyppig nok kontrollert.. I tillegg er det mye kjøring i reindrifta, både i jobb og rekreasjons sammenheng.
Myggen i Finnmark virket å være tidlig i år, men vi har hatt ett mygghelsike på indre strøk, regner med du var her i forbindelse med OF? Kan informere om at vi på support fikk oppleve endel mygg i Masi, eller fint ICON_SMILE
Ang dyreliv så e det meste av tamrein på kysten på denne tiden. En å annen som har blitt igjen etter flytting kan man ennå møte på, men majoriteten er ved kysten på denne tiden av året

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Finnmarks vidda [Re: Christian82] #2715374 02/08/2022 22:10
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Christian82
Finnes barmarksløyper for terrenggående kjøretøy. Dessverre er det ikke alle som følger dette, å det er nok en del ulovlig kjøring som dessverre ikke blir hyppig nok kontrollert.. I tillegg er det mye kjøring i reindrifta, både i jobb og rekreasjons sammenheng.
Myggen i Finnmark virket å være tidlig i år, men vi har hatt ett mygghelsike på indre strøk, regner med du var her i forbindelse med OF? Kan informere om at vi på support fikk oppleve endel mygg i Masi, eller fint ICON_SMILE
Ang dyreliv så e det meste av tamrein på kysten på denne tiden. En å annen som har blitt igjen etter flytting kan man ennå møte på, men majoriteten er ved kysten på denne tiden av året

Hvor mye villrein er det i Finnmark - og hvor ?

Re: Finnmarks vidda [Re: Peddal-pedanten] #2715376 02/08/2022 22:35
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Villrein finner du kun i Sør-Norge (og Svalbard). Nordligste villreinstamme finner du i Forrolhogna i Trøndelag

Aleksander
Re: Finnmarks vidda [Re: Peddal-pedanten] #2715388 03/08/2022 07:23
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Villrein finnes ikke i Finnmark. Det finnes dog noen dyr på Måsøya i Måsøy kommune som går der hele året uten noen form for gjeting, å tilsynelatende uten eiere.

Redigert av Christian82; 03/08/2022 07:24.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Finnmarks vidda [Re: Bailey] #2715587 04/08/2022 10:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bailey
Etter å ha tilbakelagt en uke med sykkel på Finnmarksvidda så har jeg ett par spørsmål til innvidde:

Såkalte fottur ruter var i realiteten oppkjørte spor. Jeg så også en del hensatte vrak av store firehjulstrekkere.
Samtlige myrer var oppkjørte myrhøl og bar preg av at mange hadde kjørt der nylig

Jeg møtte ikke en eneste turgåer eller tursyklist og DNT hyttene hadde dårlig besøk - i juli

Myggen
Jeg er kjent for å være ett trekkplaster for mygg og må alltid gå fem meter foran familien når vi er på tur, men jeg så nesten ikke mygg. OK, fikk 15-20myggstikk på leggen i ett gedigent myrhøl men det var det.

Dyreliv
Jeg så ett par reinsdyrkalver, en rypekylling og lite annen fugl. Er det normalt at det er så lite dyreliv på vidda ?

Det finnes et visst antall barmarksløyper i Finnmark som alle kan kjøre på, ellers er det sånn at reindrifta har fri ferdsel i forbindelse med reindrift. De må i all hovedsak følge trekkrutene til sommer/vinterbeitet, men det kan også bli kjøring etter dyr som har forvillet seg hvor som helst. Sånn sett er det vanskelig å "ta de" på noe om de befinner seg langt fra trekkruta.
Mye ulovlig kjøring med ATV er det nok ikke, det er noe annet med snøscooter på vinteren som ikke setter spor. Sporene som går over myrer og vidder er i all hovedsak reindrift. Og har du gått etter en barmarksløype så er det nok mye spor i og omkring løypa, ja.

Vi hadde det svært varmt i juni og starten av juli, etterfulgt av mye fuktig og varmt vær, dette ga svært store insektmengder på indre strøk/viddene den fuktige perioden. Etter dette har det dabbet veldig av. Jeg kommer akkurat fra en 4 dagers tur på vestfjellet (fjellvidda mellom kautokeino og kvænangen). Det fantes omtrent ikke mygg. Mygga forsvinner også når temperaturen er under 5 grader.
Hovedklekkinga på 0-400moh skjedde i starten av juli.

Når det gjelder dyreliv så spørs det vel litt hvor du har vandret. Man kan treffe på rypeflokker på flere tusen fugl om man er heldig. Ellers er det vel mest myrsnipa, heiloen, kråke/ravn og rovfugl å se. Fjellreven har vært trua lenge, jerven er sky som få, lite bjørn osv.

Husk at Finnmarksvidda er enorm og det bor rundt 70 000 her. Selv med tusenvis av tilreisende så kan man gå i dagesvis uten å treffe folk. Her oppe er det nok heller ikke spesielt populært for "innfødte" å gå til DNT hytter, det er utrolig mange andre områder som er mer "eksotisk" for oss å gå til, og mange trekker nok til områder de kanskje ikke treffer folk. Det er noe eget å være uten dekning/utilgjengelig og har ei vidde for seg selv.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Finnmarks vidda [Re: ] #2715690 05/08/2022 06:50
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ubro
Det er vel ikke før sent på høsten at rypa flokker seg vel?

Har sett fenomenet til flere årstider. Med endringer i klima og biotop ser jeg at rypa ofte endrer trekkmønster og områder de trekker til.

Re: Finnmarks vidda [Re: ] #2715702 05/08/2022 07:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ubro
....har kun sett det utpå høsten desverre. Ser jo hvordan flokker forflytter seg i forhold til vær og årstid. Har hatt noen morsomme opplevelser med ryper og annen fugl. Hjelper nok ikke at høna drar på vingen for å avlede når 3 kyllinger følger etter - og drar på vingen de også ICON_LAUGH

På en fjelltur i mars kom jeg over et fjellvann (islagt) hvor alle fjellsidene rundt og vannet var teppebelagt med ryper. Det må ha vært flere tusen fugl, når de oppdaget oss letta de i bølger, syk opplevelse.

Sant det, men bare de siste ti årene ser jeg at områder som tidligere var et yndet trekk/samlingsområde for rypa er helt tomt for fugl nå. Og det virker nesten som de samler seg i enda større flokker, på nye områder.

Re: Finnmarks vidda [Re: Bailey] #2716017 08/08/2022 12:34
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Hør på Hoaas. I hvert fall på det han skriver i denne saken. Kan bekreftes ICON_LAUGH

[quote=Bailey]Etter å ha tilbakelagt en uke med sykkel på Finnmarksvidda så har jeg ett par spørsmål til innvidde:

Kan legge til at vidda dessverre er veldig sårbar for motorisert ferdsel. Klimaet gjør at det tar lang tid før merker og sår i terrenget gror. I år har det vært tidvis ganske bløtt en periode så det hjelper ikke på mtp myrene. Ting som ser ferskt ut trenger ikke nødvendigvis å være så ferskt.

Dette avhenger veldig av hvor du har vært. Området jeg "vokste opp i" med hensyn til fisketurer oppleves som tilnærmet dødt på sommerstid. Hvis man treffer folk så er det som regel 1-3 finske fiskere. På vinteren er det liv og røre med skuterfolket. Slik har det vært i det området i veldig lang tid. Fram til rundt 70-tallet så var det visstnok mer folk der om sommeren, men man kunne fortsatt oppleve å gå en 3-4 dagers tur uten å møte på noen.

Myggen

Vi kan jo si at du har vært heldig, men tror uansett ikke det vil være noen som blir fornærmet, eller vil bry seg nevneverdig, hvis du ønsker å leve i den tro at Finnmarkingene bare overdriver. ICON_WINK

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå