Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Opplegg rundt det å få seg valp

Opplegg rundt det å få seg valp #2713969 18/07/2022 07:32
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Vi vurderer sterkt å skaffe oss hund, og siden ting stort sett ikke gjøres halvveis her i heimen må dette planlegges nøye (som det uansett bør). Rase har vi bestemt oss for, det blir nok en Jack Russell, da vi har endel erfaring med rasen fra før, og den har passe energi og størrelse, samt gode anlegg for trening og dressur (ja, vi vet at de er STA). Vi blir nok å skaffe oss en valp, da vi har katt fra før av, og det er lettere for en hund å lære seg å ikke myrde katta på gøy når man starter fra valpestadiet...

Så, hvordan organiserer man valpeperioden? Har skjønt at det er en tommelfingerregel at valpen kan være alene i ca like mange timer som den er måneder, så hvis man får den ved 12 ukers alder kan den være alene i typ 3 timer. Hvordan har folk gjort dette ifht jobb? Det er jo ikke lockdown og pålagt gjemmekontor lenger (med mindre det driter seg til høsten igjen). Vi jobber i samme bedrift, og denne er ganske restriktiv på fast hjemmekontor (selv om det kanskje kan være en mulighet i en periode hvis vi alternerer - gjenstår å spør). Jobber i kjemisk industri, så å ha med bikkja på jobb er utelukket. Vet om folk som har hatt bikkja i bilen ila arbeidsdagen og luftet ved anledning, men jeg ser ikke for meg at det er så kult for en valp å sitte i en bil hele dagen (parkeringshus, varme intet problem)?

Hvordan "oppbevarer" man valpen når man ikke er hjemme? Er ikke fan av tanken på bur i mange timer i strekk. Valpegrind med vanntett gulvtrekk?

(og hvorfor i all verden kan ikke bikkjer gjøre som sin motpart kattene og lære seg å drite i en boks?)

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2713971 18/07/2022 07:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg/vi har hatt hund(er) hele livet, så vi har litt erfaring. Dere fokuserer på valpestadiet, vel og bra. Men med begge i full jobb ute av huset/leiligheten i fulltidsjobber, hadde jeg tenkt meg om flere ganger om det er riktig ovenfor hunden å anskaffe hund. Vi har svært sjeldent latt en hund være alene hjemme mer enn ca 4-5 timer.
Matematikk + hund er en dårlig kombo. De er individer med sine rasemessige og individuelle særegenheter.
Jeg ville ha hatt med valpen på jobb (i bilen) og brukt alle mulige pauser til å se til den , lufte den, og samtidig prege/dressere den litt. Ingen tvil.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: HeavyDude] #2713972 18/07/2022 08:09
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: HeavyDude
Men med begge i full jobb ute av huset/leiligheten i fulltidsjobber, hadde jeg tenkt meg om flere ganger om det er riktig ovenfor hunden å anskaffe hund. Vi har svært sjeldent latt en hund være alene hjemme mer enn ca 4-5 timer.

Dette er vi fullt klar over, og siden prosjektet fremdeles er veldig på tegnestadiet kan vi like godt falle ned på at vi ikke skal ha hund. Men da lurer jeg i samme draget på hvor mange hundeeiere det er i Norge som IKKE jobber 100%. De fleste jeg kjenner med hund har vanlige 2 x 8til16-jobber og tidsklemme og fikser dette fint (både hunder og eiere).

Men tipset om å faktisk ha hunden i bilen er notert ICON_SMILE

Redigert av Molly; 18/07/2022 08:12.
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2713974 18/07/2022 08:27
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet ikke hvor mange heltidsansatte det er blant hundeeiere i Norge . Men uansett hva tallet er, så er det ikke sikkert de har hundens beste i tankene når de anskaffer hund. Jeg har forståelse for at man kan oppleve tidsklemma som et dilemma mht å anskaffe hund, men med hånden på hjertet synes jeg det egentlig ikke er noe dilemma med tanke på hunden. Selv om jeg kanskje er partykiller nå.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2713984 18/07/2022 10:20
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
I Sverige er/var det ikke lov å la hunden være alene hjemme i mer enn 6 timer, ref. forskning.no. Valper bør helst ikke være alene mer enn 1 time i starten (ref. samme artikkel). Hunder sover mye, 12-18 timer, valper sover kanskje 20 timer. Når jeg studerte og hadde hund, hadde jeg (eldre) familiemedlemmer som luftet hunden eller passet den om jeg ble borte lenge. Et tips kan være å alliere seg med familie, venner, naboer etc.

Har sett mange ha med seg hunden på jobb. Av og til luftet andres hunder fordi jeg er glad i hunder, og som regel soves det ganske godt i bilen (avhenger av at bilen har behagelig temperatur). En fordel med å ha med hunden på jobb er at den kan venne seg til å sove i bilen tidlig og den vil sette pris på lunsjsosialiseringen. Helt klart fordel å være så mye hjemme som mulig i starten, og det er smart å venne hunden gradvis til å være alene, da en Jack Russell med separasjonsangst vil la det gå ut over møbler/puter/sko.

Var som mange andre bekymret for at hunden min kjedet seg ihjel når jeg var borte, så jeg hadde kamera i stuen en periode. Det var ikke så spennende, det var mye soving. Litt i sofaen, litt i godstolen, litt på gulvet. Ut over det var det litt titting i vinduet og flytting av sko. Var ikke så stort forskjell om det var 4 eller 8 timer. Maks alene var kanskje 9-10 timer og da så jeg hunden var rastløs siste timen, så unngikk det så langt det lot seg gjøre. Vil kanskje tippe noen hunder får en "indre klokke"/rutine etterhvert. Alt avhenger av at hunden får stimuli og luftet seg godt om morningen og etter man kom hjem, men siden dere undersøker utfordringene nøye er dere sikkert klar over slikt.

Teit sagt, men å få hund er litt som å bli syk, det passer aldri, men man gjør det beste ut av det. Ønsker man seg en kompis i 10-15år ofrer man den tiden det krever. Jack Russell er morsomme hunder som trenger stimuli for å ikke være rabagaster, men er man litt aktiv bør ikke det å være et problem.

Redigert av Andreas83; 18/07/2022 10:53. Rediger grunn: omformulering

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Andreas83] #2713986 18/07/2022 10:47
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83
Valper bør helst ikke være alene mer enn 1 time i starten (ref. samme artikkel). Hunder sover mye, 12-18 timer, valper sover kanskje 20 timer.

1 time er for viderekommende etter at man har påbegynt alene hjemme trening!

TS: Dere har litt å lese dere opp på. Valpen er leveringsklar nærmere 8 uker enn 12 og den alderen har ingen korrelasjon med hvor lenge valpen kan være alene. Det er gradvis hjemme-alene-trening som avgjør hvor lenge den kan være alene.

Her er det å starte i det små som gjelder.

Sitat: Molly
Valpegrind med vanntett gulvtrekk?

Nei, som du selv sier det er ingen katt. En valp er en hund og når dere overtar starter treningen med å bli stueren. Derfor viktig at man er hjemme denne tiden.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2713998 18/07/2022 11:57
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Vi benyttet nedstenging og gjemmekontor til å skaffe oss valp. Det første halvåret vi hadde han så ble det veldig lite fokus på hjemme alene trening, men når det ble varslet retur til kontor så økte vi intensiteten på hjemme alene trening, og startet med at hunden fikk være hjemme alene halve arbeidsdager(begge jobber innen 15 min sykkeltur hjemmefra), så økte vi derfra. Har også satt opp provisorisk kameraløsning (ipad i et møterom) slik at vi kan sjekke ståa i hjemmet.
Vi angret nok på at vi ikke starta med hjemme alene trening tidligere, men det har gått veldig bra, har hatt to episoder med uhell der den har gjort fra seg inne mens vi har vært ute(på ca 12 mnd), men begge disse har nok sammenheng med magetrøbbel.

Nå er han hjemme alene fra 8-16 stort sett hver hverdag, går fritt rundt i en etasje i huset, og det går helt fint. Det vi praktiserer er at det blir en brukbar tur før vi drar på jobb (typ. 30 min), og en god tur når vi kommer hjem(1-1.5 time). Det er ikke alltid man har tid til den turen etter jobb, men prøver da å kompensere med lengre tur dagen før/etter. Og, selv når vi går tur på 1.5 time etter jobb, så har man en hund som er full av energi hele ettermiddagen/kvelden, som ønsker masse stimuli, siden den har sovet omtrent non-stop de foregående 16 timene. Dette varierer nok fra rase til rase, men vår Dansk Svenske Gårdshund har nok lignende behov/energi som en Jack Russel.
Vår hund har også endt opp med å få sove hvor han vil om natta, dvs. at den ofte sover i vår seng. Det er ikke optimalt, men han finner mye bedre roen. Vi prøvde i 2 uker etter at vi fikk han å få han til å sove i bur og etter hvert i babygrind med seng, men det førte til at ingen fikk sove, da han bjeffet konstant.

Tror det kan være gunstig å ha fleksibelt arbeidssted, og kanskje ta ut en del ferie de første ukene etter at man får valp, for å få orden på rutiner og renslighet.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: oyvinsr] #2714006 18/07/2022 12:58
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: oyvinsr
Vi benyttet nedstenging og gjemmekontor til å skaffe oss valp. Det første halvåret vi hadde han så ble det veldig lite fokus på hjemme alene trening, men når det ble varslet retur til kontor så økte vi intensiteten på hjemme alene trening, og startet med at hunden fikk være hjemme alene halve arbeidsdager(begge jobber innen 15 min sykkeltur hjemmefra), så økte vi derfra. Har også satt opp provisorisk kameraløsning (ipad i et møterom) slik at vi kan sjekke ståa i hjemmet.
Vi angret nok på at vi ikke starta med hjemme alene trening tidligere, men det har gått veldig bra, har hatt to episoder med uhell der den har gjort fra seg inne mens vi har vært ute(på ca 12 mnd), men begge disse har nok sammenheng med magetrøbbel.

Nå er han hjemme alene fra 8-16 stort sett hver hverdag, går fritt rundt i en etasje i huset, og det går helt fint. Det vi praktiserer er at det blir en brukbar tur før vi drar på jobb (typ. 30 min), og en god tur når vi kommer hjem(1-1.5 time). Det er ikke alltid man har tid til den turen etter jobb, men prøver da å kompensere med lengre tur dagen før/etter. Og, selv når vi går tur på 1.5 time etter jobb, så har man en hund som er full av energi hele ettermiddagen/kvelden, som ønsker masse stimuli, siden den har sovet omtrent non-stop de foregående 16 timene. Dette varierer nok fra rase til rase, men vår Dansk Svenske Gårdshund har nok lignende behov/energi som en Jack Russel.
Vår hund har også endt opp med å få sove hvor han vil om natta, dvs. at den ofte sover i vår seng. Det er ikke optimalt, men han finner mye bedre roen. Vi prøvde i 2 uker etter at vi fikk han å få han til å sove i bur og etter hvert i babygrind med seng, men det førte til at ingen fikk sove, da han bjeffet konstant.

Tror det kan være gunstig å ha fleksibelt arbeidssted, og kanskje ta ut en del ferie de første ukene etter at man får valp, for å få orden på rutiner og renslighet.

Det er noe slikt vi og ser for oss; blir nok å ta opp med jobb om fleksibelt hjemmekontor i starten, slik at en av oss alltid er hjemme/evt ta ut ferie. Vi bor også veldig nærme jobb, kan være hjemme på 10 min. Ref tidligere poster; vi har såvidt begynt å pirke i prosjektet, og er ikke engang sikre på om vi i det hele tatt skal ha hund, og vi er fullt klar over hvor lite vi vet om temaet... Det er jo derfor jeg spør om andres erfaringer ICON_SMILE

Jeg beklager at jeg sammenliknet hunder med katter, jeg VET at det er to forskjellige arter (det var ment som en blanding av humor og hjertesukk). Dette med dyrehold kan generelt være litt sårt for mange, så det er en grunn til at jeg kastet spørsmålet inn på et terrengsykkelforum og ikke på et hundeforum. Der hadde jeg nok blitt jaget med høygaffel og fakler <3

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715058 31/07/2022 20:14
Bailey Offline
Fersking
Fersking
1
Gå på valpekurs

2
Ta oppfølgings kurs

3
Lær hunden og sove i bur

4
Hunder kan lære å gjøre fra seg på matte og i helt spesielle tilfeller lære seg å bruke wc

5
Jack Russell terrier er jo kjent for å være en enkel hunderase, naboen hadde ein slik ein og han kalte bikkja si konsekvent for "fucker"

6
Vi har Dobermann og de er kjent for å knytte seg til eieren, hun klarer seks timer alene såfremt det ikke går noen skurker forbi utenfor, da er helvete løs.
Det å være hjemme alene for hunder er en treningssak, noen klarer det og andre ikke. Nå har jeg hjemme kontor og hun passer nøye på at jeg ikke er ensom ICON_SMILE

Du kan ikke kjøpe lykke
men du kan kjøpe en Dobermann - og da er du langt på vei
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715080 01/08/2022 07:24
S
stiniss1 Offline
Fersking
Fersking
S
Hundehold av den typen trådstarter beskriver er moderne dyreplageri, pakket inn i "kos". Hunder er sosiale flokkdyr skapt for å være ute og sammen med andre hunder, ikke å sitte i en bil i et parkeringshus.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715115 01/08/2022 09:39
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
det å gå fra hunden innelåst i bilen i ett parkeringshus høres ut til å være en lite gjennomtenktt løsning som jeg vil fraråde.

Jeg jobbet ett sted hvor det var forferdelig forbudt å ta med hund, men avdelingens kjeledegge var en doven golden retriver som gikk rundt og bommet godbiter av ansatte hele dagen. det kan være en mulig løsning - men neppe med en JR eller annen hyperaktiv hunderase

dersom hunden må være hjemme alene lenge må en vurdere om det er riktig å anskaffe seg hund, i det minste tenke nøye gjennom hvordan hunderase man kjøper. ser ikke helt for meg at en terrier er hunden som bør være hjemme alene hele dagen
Det er en del hunderaser som bare sover bort dagen i fullstedig ro, mens andre raserer huset

det finnes mye tilgjengelig innformasjon på nettet om raser som utmerket godt kan klare seg hjemme alene en arbeidsdag

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715144 01/08/2022 12:18
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Er det bare å få seg en valp altså? Eller bør man tenke på hva man har tenkt til å utsette det vesenet for og om det er et hensiktsmessig og liv og hverdag man tilbyr?

Fulle arbeidsdager høres mer ut som utekatt spør du meg. Eller kanskje en eldre, mer sedat hund som er vant til å være hjemme alene og som ikke tar skade av for mye alenetid? Uansett har du jo da skaffet deg et moralsk ansvar i å bruke en time eller to av fritiden hver eneste dag til å stimulere hunden din.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715146 01/08/2022 12:23
S
stiniss1 Offline
Fersking
Fersking
S
Nå blir jeg nok oppfattet som en ekstremist, men selv å ha en utekatt er uansvarlig om man ikke er nokså mye hjemme. Katter og hunder er dyr som aldri blir voksne, de er "barn" og avhengige av menneskelige flokkledere. Selv om katten "klarer seg" ute en uke uten annet tilsyn enn at noen setter ut mat, betyr det ikke ikke at dyret har det bra. Selv om hunden "klarer seg" hjemme alene ti timer hver dag har den ikke nødvendigvis det bra. At hunden ligger og sover er ikke ensbetydende med at den lever et godt liv.

Nå mener jeg egentlig at det å ha kjæledyr i seg selv er uetisk, så lenge dyret ikke også har en praktisk funksjon, som for eksempel at man har katt for å ta mus eller hund som brukes til gjeting, vakthold, søk og redning e.l. Dyr avlet frem for å være underholdning for mennesker lever neppe gode liv.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: stiniss1] #2715151 01/08/2022 12:53
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: stiniss1
Nå blir jeg nok oppfattet som en ekstremist, blablabla. At hunden ligger og sover er ikke ensbetydende med at den lever et godt liv.

Nå mener jeg egentlig at det å ha kjæledyr i seg selv er uetisk, så lenge dyret ikke også har en praktisk funksjon, som for eksempel at man har katt for å ta mus eller hund som brukes til gjeting, vakthold, søk og redning e.l. Dyr avlet frem for å være underholdning for mennesker lever neppe gode liv.

Mange hunder lever ett fantastisk hundeliv fylt med aktivitet, lange turer i skogen, late dager i sofaen, fantastiske sko og tygge på, hyggelige eiere, gode hundevenner og mye god mat.
For mange hundeiere er hunden det kjæreste de har i livet, det er jobb god nok for en hund

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715156 01/08/2022 13:06
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Å jøje meg, her var det mye greier!

Nei, det er ikke bare "å få seg valp". Bare det faktum at vi IKKE fikk oss valp under korona bør være pekepinn nok på at dette er noe som ikke taes lett på.

Jeg la ut et kanskje LITT flåsete spørsmål om en hypotetisk valp som vi har vurdert frem og tilbake å anskaffe oss i flere år, men som vi hver gang har havnet ned på "nei", nettopp fordi vi ikke føler vi kan gi den et fullgodt liv. Jeg spurte om folks ERFARINGER med å få seg valp kanskje for å få litt råd og vink og tanker rundt dette. Ikke masse mas om potensielt dyreplageri. Det driver vi ikke med uansett. Vi har veldig lyst på hund, men vil også at hunden skal ha det bra. At man er nybegynner på hund må være lov, ett sted må man jo starte. Men det er tydelig at jeg dessverre tråkket på noen tær (eller poter?) Beklager dette, men noen her må ta seg en bolle <3

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: stiniss1] #2715169 01/08/2022 14:04
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Hvorfor mener du et dyr som er avlet frem for gjeting eller vakthold, og har dette som liv, har et bedre liv enn et dyr som er avlet frem for å være underholdning for mennesker og har dette som liv?
Evt. hvorfor er det ene mer etisk riktig enn det andre?

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: stiniss1] #2715170 01/08/2022 14:15
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nå blir jeg nok oppfattet som en ekstremist
Korrekt.
Å jøje meg, her var det mye greier!

Nei, det er ikke bare "å få seg valp". Bare det faktum at vi IKKE fikk oss valp under korona bør være pekepinn nok på at dette er noe som ikke taes lett på.

Jeg la ut et kanskje LITT flåsete spørsmål om en hypotetisk valp som vi har vurdert frem og tilbake å anskaffe oss i flere år, men som vi hver gang har havnet ned på "nei", nettopp fordi vi ikke føler vi kan gi den et fullgodt liv. Jeg spurte om folks ERFARINGER med å få seg valp kanskje for å få litt råd og vink og tanker rundt dette. Ikke masse mas om potensielt dyreplageri. Det driver vi ikke med uansett. Vi har veldig lyst på hund, men vil også at hunden skal ha det bra. At man er nybegynner på hund må være lov, ett sted må man jo starte. Men det er tydelig at jeg dessverre tråkket på noen tær (eller poter?) Beklager dette, men noen her må ta seg en bolle <3
Dere gjør en bedre vurdering enn mange som anskaffer hund. Mange med fulltidsjobb har hund, og det pleier ikke være et stort problem. Det er først et problem om eier ikke ivaretar hundens behov, men det er jo ikke relevant for dere, da det virker som dere vil strekke dere langt for å gi hunden et godt liv.

De aller fleste hunder i Norge er bortskjemte, noe sikkert deres hund også vil bli, om dere anskaffer dere hund. Det er den gruppen som ser på dyr som "bruk og kast" eller som accessories, som aldri burde få lov til å eie dyr, men drømmen om at alle dyreeiere må ta kurs for å eie dyr vil neppe skje. Hadde det vært et pålagt kurs for å eie dyr, hadde en også sluppet mange førstegangseiere som velger totalt feil hund, i tillegg til at en andel dyreplagere ble luket bort.

Lykke til med valget.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: oyvinsr] #2715183 01/08/2022 16:53
S
stiniss1 Offline
Fersking
Fersking
S

Jeg spurte om folks ERFARINGER med å få seg valp kanskje for å få litt råd og vink og tanker rundt dette. Ikke masse mas om potensielt dyreplageri. Det driver vi ikke med uansett.

Når du spør om ting på internett, må du nesten tåle å få svar, selv om du ikke liker svaret.

Jeg forstår at det er en upopulær mening, men slik jeg ser det er det dyreplageri å ha en hund man etterlater innendørs og alene hele dagen. Hunder er flokkdyr og har det stort sett minst dårlig utendørs, sammen med andre hunder. Jeg har forøvrig mye erfaring med hund og også valper, så jeg snakker ut fra egne erfaringer, det jeg har lest og det jeg har lært av andre som kan mer om dette enn meg.

Hvorfor mener du et dyr som er avlet frem for gjeting eller vakthold, og har dette som liv, har et bedre liv enn et dyr som er avlet frem for å være underholdning for mennesker og har dette som liv?

Jeg mener i utgangspunktet at det er krevende å mene at det er etisk riktig å holde dyr fanget kun for egen underholdningsøyemed. Det er nok fortsatt krevende om dyret har en nyttefunksjon, og fortsatt vanskelig å forsvare. Men man kan hvertfall peke på en viss nytteverdi, om man aksepterer et premiss om at menneskelige behov er viktigere enn dyrenes behov. På samme måte som at jeg spiser en del kjøtt, uten at jeg dermed synes det er etisk uproblematisk. Og jeg har vokst opp på småbruk med hund, katt, sau etc.

Jeg synes for eksempel nesten menneske biografien om julius gir fine innblikk i disse problemstillingene, selv om det naturligvis er snakk om et mye mer intelligent dyr..

Redigert av stiniss1; 01/08/2022 18:00.
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: oyvinsr] #2715187 01/08/2022 17:09
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Det har vel med akkuratt samme problemstilling som andre hardt avlede hvor man på kort tid har avlet ut og inn egenskaper ønsket av mennesker, men uten særlig god forståelse av effektene for selve dyret.

Det er liten grunn til å tro at man har klart å avle bort alle negative konsekvenser det har for et flokkdyr å være borte fra flokken sin i timesvis. Eller effektene av å avle bort eller ignorerer jaktbehov, vaktbehov, eller bare behovet for å møte andre hunder.

Men, jeg burde vite bedre enn å diskutere hunde- eller barneoppdragelse/velferd med andre :-)

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Tagelli] #2715193 01/08/2022 18:43
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: Tagelli

Det har vel med akkuratt samme problemstilling som andre hardt avlede hvor man på kort tid har avlet ut og inn egenskaper ønsket av mennesker, men uten særlig god forståelse av effektene for selve dyret.

Det er liten grunn til å tro at man har klart å avle bort alle negative konsekvenser det har for et flokkdyr å være borte fra flokken sin i timesvis. Eller effektene av å avle bort eller ignorerer jaktbehov, vaktbehov, eller bare behovet for å møte andre hunder

Men, jeg burde vite bedre enn å diskutere hunde- eller barneoppdragelse/velferd med andre :-)

du har tildels rett i alle dine påstander, men mest rett i din siste påstand ICON_SMILE

ikke alle hunder er flokkdyr i samme grad, Bullmastiff fx er en selvstendig rase som fint klarer seg på egenhånd og som kan sove gjennom dagen uten problemer. utfordringen med dem er at de er selvstendige, egenrådige og kan finne på ett og annet litt for lurt på egenhånd

det er stor forskjell på hunderasene

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: stiniss1] #2715197 01/08/2022 19:15
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg mener i utgangspunktet at det er krevende å mene at det er etisk riktig å holde dyr fanget kun for egen underholdningsøyemed. Det er nok fortsatt krevende om dyret har en nyttefunksjon, og fortsatt vanskelig å forsvare. Men man kan hvertfall peke på en viss nytteverdi, om man aksepterer et premiss om at menneskelige behov er viktigere enn dyrenes behov. På samme måte som at jeg spiser en del kjøtt, uten at jeg dermed synes det er etisk uproblematisk. Og jeg har vokst opp på småbruk med hund, katt, sau etc.

Jeg synes for eksempel nesten menneske biografien om julius gir fine innblikk i disse problemstillingene, selv om det naturligvis er snakk om et mye mer intelligent dyr..

Jeg er nok ikke helt uenig, men jeg mener at «underholdning» som du kaller det, jeg ville kanskje kalt det selskap og tilhørighet, er viktigere for mange mennesker enn de mer praktiske nyttefunksjonene du nevner. For mange er en firbeint løsningen på dette.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715200 01/08/2022 19:44
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Synes folk kan ta en litt lugnere tone på dette forumet generelt, og spesielt i en tråd som er startet med "vi snuser på om vi kanskje tenker å få oss valp".
Det er helt greit å være uenig i masse ting, men ingen vits å ta en så kvass tone som enkelte har gjort. Hadde utgangspunktet vært "vi jobber dritmye på kontoret og har fått oss en valp, fuck yes!" så kunne jeg skjønt det, men å svare så aggro på noen som vurderer å skaffe hjelper ikke saken.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Ndreas] #2715204 01/08/2022 19:57
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: Ndreas
Synes folk kan ta en litt lugnere tone på dette forumet generelt, og spesielt i en tråd som er startet med "vi snuser på om vi kanskje tenker å få oss valp".
Det er helt greit å være uenig i masse ting, men ingen vits å ta en så kvass tone som enkelte har gjort. Hadde utgangspunktet vært "vi jobber dritmye på kontoret og har fått oss en valp, fuck yes!" så kunne jeg skjønt det, men å svare så aggro på noen som vurderer å skaffe hjelper ikke saken.

folk må vel tåle å bli motsagt samt å høre andres meninger, det er vel ikke skrevet så mange harde ord i denne tråden.
at det kommer usakligheter på ett nettforum er noe alle skal leve med

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: oyvinsr] #2715220 02/08/2022 05:42
S
stiniss1 Offline
Fersking
Fersking
S

Jeg er nok ikke helt uenig, men jeg mener at «underholdning» som du kaller det, jeg ville kanskje kalt det selskap og tilhørighet, er viktigere for mange mennesker enn de mer praktiske nyttefunksjonene du nevner. For mange er en firbeint løsningen på dette.

Det er et godt poeng! Samtidig er det en funksjon et annet menneske kunne ha fylt.

Mens noen andre ting og funksjoner hunder har gjør de enten bedre enn mennesker (for eksempel søk) eller det er upraktisk og krevende for et menneske å ha den funksjonen (for eksempel blindehund).

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Ndreas] #2715221 02/08/2022 06:03
Molly Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Takk. Jeg tåler fint å bli motsagt, og kan godt ta en diskusjon rundt diverse temaer, men tonen akkurat her gikk fra "WOW, sa jeg noe galt?" til "dette er jo faktisk litt fascinerende". Jeg hadde forventet en slik shitstorm på Kvinneguiden og Facebookgruppa "For oss som EEEELSKER hunder <3", ikke på et terrengsykkelforum thinking

Hadde egentlig tenkt å la tråden dø av seg selv etter at de første innleggene med edder og galle rant inn, men siden den levde videre på egenhånd får den vel stå som et sosialantropologisk eksperiment. fishwhack

Redigert av Molly; 02/08/2022 06:04.
Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: stiniss1] #2715225 02/08/2022 06:58
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det er et godt poeng! Samtidig er det en funksjon et annet menneske kunne ha fylt.

Det gjelder vel nesten alt en hund gjør, bortsett fra søking. Bare så synd det blir sett ned på å kjøpe seg et menneske.

Ellers så kan jeg ikke mye om hund, men ut i fra en generell observasjon så ser det ikke ut som om den gjengse familiehund i Norge lider eller mistrives.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Dexter] #2715226 02/08/2022 07:14
S
stiniss1 Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: Dexter

Det gjelder vel nesten alt en hund gjør, bortsett fra søking. Bare så synd det blir sett ned på å kjøpe seg et menneske.

Hvis du faktisk leser hva jeg skriver, så presiserer jeg det. Kanskje kan det likevel være etisk mulig å forsvare å holde dyr i fangenskap om de oppfyller slike viktige samfunnsmessige funksjoner.

Ellers så kan jeg ikke mye om hund, men ut i fra en generell observasjon så ser det ikke ut som om den gjengse familiehund i Norge lider eller mistrives.

Hunder vil nok som oftest fremstå som lykkelige og kanskje også være det når de er i aktivitet med mennesker. Problemet er at de ikke får være med samme art og ofte må være mye innendørs uten stimuli. Om man ser på hvordan hunder oppfører seg når de er uten bånd og sammen med andre hunder, er det ofte en ganske annerledes adferd enn når de er med mennesker. I tillegg kommer alt det som er nevnt oppover i tråden om hvordan dyrene er avlet fram etc.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Flamini] #2715230 02/08/2022 07:58
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Flamini

folk må vel tåle å bli motsagt samt å høre andres meninger, det er vel ikke skrevet så mange harde ord i denne tråden.
at det kommer usakligheter på ett nettforum er noe alle skal leve med

Sa jeg noe om at man ikke skulle tåle å bli motsagt?

Det er brukerne (og moderatorer) i forumet som bestemmer hva vi må/skal leve med. Jeg synes at det ikke er greit å bli såpass ufint tiltalt når man har vært såpass "forsiktig" i sitt utsagn som feks i denne tråden. Det handler om hvordan vi ønsker det skal være på forumet.

Der er vi kanskje uenige, men mitt ønske er:
1) hvis man går hardt ut, så bør man tåle å få motbør.
2) hvis man går normalt/mildt ut, bør man også møtes på en fin/normal måte.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: stiniss1] #2715234 02/08/2022 08:07
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Hvis du faktisk leser hva jeg skriver, så presiserer jeg det. Kanskje kan det likevel være etisk mulig å forsvare å holde dyr i fangenskap om de oppfyller slike viktige samfunnsmessige funksjoner.

Hunder vil nok som oftest fremstå som lykkelige og kanskje også være det når de er i aktivitet med mennesker. Problemet er at de ikke får være med samme art og ofte må være mye innendørs uten stimuli. Om man ser på hvordan hunder oppfører seg når de er uten bånd og sammen med andre hunder, er det ofte en ganske annerledes adferd enn når de er med mennesker. I tillegg kommer alt det som er nevnt oppover i tråden om hvordan dyrene er avlet fram etc.

Jeg tror ikke man skal overdrive et dyrs intellekt eller følelsesliv. De hadde vel alle spist eieren hvis han døde sammen med hunden i et låst hus.
Ellers så er jeg enig i at det er noe etiske spørsmål, i det å bruke så mye ressurser å penger på et hobby dyr det samtidig er mange som sulter, og norske hunder har bedre helsetilsyn enn 80 % av jordas befolkning. Men det samme argumentet gjelder vel alt man bruker penger på...?

Et annet litt mer filosofisk spørsmål er om et hundeliv hvor man er alene 6-8 timer om dagen, bedre enn å aldri ha eksistert? Mtp at de fleste hunder i Norge er familiehunder Hvis de skulle ha levd i friluft sammen med flokken så hadde de aldri blitt født.

Re: Opplegg rundt det å få seg valp [Re: Molly] #2715242 02/08/2022 08:35
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Hadde egentlig tenkt å la tråden dø av seg selv etter at de første innleggene med edder og galle rant inn, men siden den levde videre på egenhånd får den vel stå som et sosialantropologisk eksperiment. fishwhack

Det å bli motsagt eller diskutere med noen med andre argumenter eller verdier enn deg selv, er hverken edder eller galle. At mennesker kommer til deg med argumentene på akkurat den måten du ønsker, er ikke sosialantropologisk interessant. Det heter mangfold og i vanlig debatt er det normalt å tillate dette så lenge en holder seg logisk konsistent og unngår trusler og personangrep.

Det er et fåtall hunder som klarer den vanskelige kombinasjonen av å være alene store deler av dagen og samtidig oppfylle alle kravene til sosialisering med familien og fremmede hunder. Ett eller annet pleier stort sett å måtte forsakes; enten organisere livet og hverdagen til å gi hunden nødvendig sosialisering, eller slite med effektene av at hunden er mye alene.
Dvs.det siste er farlig for hunden, for det øker risikoen for å bli satt bort eller avlivet. Så da sitter man ca igjen med det etiske resultatet at man bør kunne tilby hunden mulighet til å sosialisere gjennom dagen.

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå