Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dataguruer, VPN problemer.

Dataguruer, VPN problemer. #2713507 12/07/2022 19:16
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har jobblaptop som jeg er avhengig av å få logget på AlwaysOnVPN2.3 for å få tilgang til div. jobbrelaterte nettsider/programmer utenfor arbeidsplass. På jobben har vi (selvfølgelig) et spesielt nettverk som gjør at vi slipper å ha VPN aktivt for tilgang.

Så til problemet, hjemme får jeg ikke koblet opp VPN. Har helt vanlig Telenor Bredbånd, ikke noe hokuspokus men av en eller annen grunn er det ikke snakk om å få VPN opp å gå. Om jeg bruker mobiltelefonen til å sette opp en wifi hotspot fungerer det 99% av gangene på første forsøk, men kun om jeg har telefon koblet til mobildata, og ikke til WIFI.

Men når jeg først har fått koblet meg på VPN via mobiltelefon, kan jeg koble PC tilbake på vanlig WIFI hjemmenett og VPN er fortsatt tilkoblet. Men hender da at den faller ut etter en stund.

Har testet div. andre nett, hos bekjente, på hotell osv, og da fungerer det stort sett alltid. Om ikke på første forsøk så gjerne alt ok på andre/tredje forsøk.

Har standardrouterene vi fikk med abonnementet (Zyxel 8702). Har forsøkt å google, fant noe om å manuelt åpne noen porter/adresse på routeren, men skjønte ikke helt hvordan dette evt. skulle gjøres.

Noen som har noen god idè på om problemet er routeren, abonnementet, innstillinger på pcen, og evt. om det er noe å gjøre med dette? Har tenkt tanken på å ringe Telenor, men det er kanskje litt optimistisk?

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Dataguruer, VPN problemer. [Re: RaymondJ] #2713517 13/07/2022 03:52
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Du skal normalt ikke behøve å åpne noen porter på din ruter for å tilllate utgående trafikk. Dette høres jo ikke helt stabilt ut, i og med at det uansett er litt ustabilt.
Jeg ville ha sjekket med IT support på jobben.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Dataguruer, VPN problemer. [Re: RaymondJ] #2713518 13/07/2022 06:11
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Er ruteren satt opp til å tillate formidling av PPTP, L2TP og/eller IPsec, tro? Leser at AlwaysOnVPN bruker IPsec, og har erfart at en av ruterene jeg har tatt i, hadde formidling av IPSec-ting avslått, slik at enkelte VPN-løsninger ikke fungerte.

Re: Dataguruer, VPN problemer. [Re: RaymondJ] #2713523 13/07/2022 07:22
T
tærj Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Jeg hadde samme problem og kontaktet nettleverandør og it-avdelingen på jobben. Etter mye styr frem og tilbake, kom de frem til at zyxel-routeren var problemet. Fikk ny router av et annet merke enn zyxel og da fungerte VPN. Ikke hatt problemer siden routerbyttet.

Re: Dataguruer, VPN problemer. [Re: RaymondJ] #2715207 01/08/2022 20:17
RaymondJ Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Etter at vi mistet nettet helt her hjemme en dag, fikk vi nytt modem (ikke ruter). Med nytt modem fungerer alt perfekt, VPN rett opp med en gang. Enn så lenge i det minste.

For øvrig kudos til Telenor for glimrende kundeservice. Ringte og feilmeldte nettet etter et døgn uten (jeg mistenkte at det var et sentralt problem), kundekontakt fjerndiagnosterte problemet til å ligge i modemet og bestilte nytt til oss med det samme. Jeg hadde da innledningsvis forklart kjapt at jeg hadde gått gjennom alt av resetprosedyrer (av/på, kontakt ut over natt osv...). Ikke noen dikkedarer om at jeg skulle prøve alt mulig rart. Sendte nytt helt uten diskusjon, og alle i husstanden med Telenor mobilabb. fikk "uendelig" med mobildata fram til alt var på stell igjen.

Modemet var for øvrig fra 2011, så kanskje greit å få byttet det ut.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Dataguruer, VPN problemer. [Re: RaymondJ] #2715955 08/08/2022 07:10
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: RaymondJ
Etter at vi mistet nettet helt her hjemme en dag, fikk vi nytt modem (ikke ruter). Med nytt modem fungerer alt perfekt, VPN rett opp med en gang. Enn så lenge i det minste.

<snip>

Modemet var for øvrig fra 2011, så kanskje greit å få byttet det ut.

Det nettleverandørene kaller modem er veldig ofte rutere også. Min erfaring er at når man ringer support hos nettleverandøren og stiller vpn-spørsmål så vet ikke 1. linje hva vpn er og svarer at de ikke gir support på det. I tillegg til at de riktige portene må tillates gjennom ruter/brannmur må det også tillates protokoller for de forskjellige vpn-teknologiene. Dette ble forenklet kalt "vpn passthrough" i eldre nettverksenheter.

Så med et så gammelt "modem" er det veldig sannsynlig at det ikke støttet vpn/IpSec. Det at det fungerte å koble opp på mobilt hotspot og så gå tilbake til wifi skyldes nok "key exchange". IpSec VPN lager ny krypteringsnøkkel etter et gitt tidsintervall og reforhandler forbindelsen mellom klient og vpn-endepunkt. Dette skjer sømløst uten at brukeren merker noe. Så da har nok forbindelsen timet ut når den har forsøkt å reforhandle forbindelsen.

Merkelig at dette er en ukjent problemstilling for nettleverandørene. Jeg har satt opp og driftet vpn-løsninger på mine arbeidsplasser i 25+ år og har ofte vært i kontakt med nettleverandører på vegne av mine brukere med akkurat denne problemstillingen.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå