Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 51 av 52 1 2 49 50 51 52

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2711533 21/06/2022 13:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Kan du vara så snill och skrive ett svar till Ubros inlägg?

Igjen. Du uttrykker deg utrolig upresist - om dette er språkbarriere vet jeg ikke. "Et svar på Ubros innlegg" betyr på min forståelse av norsk å svare på spørsmål Ubro har stilt i innlegget sitt. Det du forklarer at du øsnker at at jeg redegjør for hva i Ubros innlegg som jeg synes er rart og siden det er så mye og vil ta veldig lang tid, ber jeg deg plukke ut påstandene du helst vil adressere.

Men vi kan begynne med at Elektrifiseringen av Nordsjøen er meningsløs - den første har jeg allerde fortalt hva var rart med. Jeg synes det er rart å kalle dette "meningsløst" siden den vil redusere klodens CO2-produksjon totalt sett.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2711538 21/06/2022 13:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Tänkte väl helt enkelt på tråder som denna. Du har investerat dig själv i en standspunkt som du vägrar att lämna

OK. Hva er det feilaktige standpunktet som jeg tviholder på? Jeg har prøvd å finne ut av det selv, men her trenger jeg hjelp.

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2711541 21/06/2022 13:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Kan du vara så snill och skrive ett svar till Ubros inlägg?

Igjen. Du uttrykker deg utrolig upresist - om dette er språkbarriere vet jeg ikke. "Et svar på Ubros innlegg" betyr på min forståelse av norsk å svare på spørsmål Ubro har stilt i innlegget sitt. Det du forklarer at du øsnker at at jeg redegjør for hva i Ubros innlegg som jeg synes er rart og siden det er så mye og vil ta veldig lang tid, ber jeg deg plukke ut påstandene du helst vil adressere.

Men vi kan begynne med at Elektrifiseringen av Nordsjøen er meningsløs - den første har jeg allerde fortalt hva var rart med. Jeg synes det er rart å kalle dette "meningsløst" siden den vil redusere klodens CO2-produksjon totalt sett.

Men hvilke konsekvenser vil det ha for strømprisene i Norge?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Hoaas] #2711543 21/06/2022 14:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det kommer an på hvor mye vi øker kraftproduksjonen
med i Norge. Men uansett blir det selvfølgelig høyere strømpriser MED enn uten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2711610 22/06/2022 07:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kommer an på hvor mye vi øker kraftproduksjonen
med i Norge. Men uansett blir det selvfølgelig høyere strømpriser MED enn uten.

Hvilke alternativer har vi for å øke kraftproduksjonen, utover å ruste opp vannkraftverk og bygge nye vindmølle/havvindparker?

Slik jeg har forstått det kreves det enormt mye strøm for å elektrifisere norsk sokkel. Leste i lokalavisa at all overskuddsstrøm p.t. i Nord-Norge vil bli brukt på å elektrifisere nord-norsk sokkel om man går den veien, til tross for økt kraftoverskudd i Nord-Norge de siste årene (i all hovedsak økt vindkraft). Etter min mening bør Norge prioritere å få økt produksjonen så hele Norge kan ha stabile og lave strømpriser, først når vi har det òg et godt strømoverskudd kan man tenke på å elektrifisere sokkelen. Dette sett i lys av de økte levekostnadene som kommer/har kommet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711614 22/06/2022 07:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er ikke elektrifisering det verste eksempelet på flytting av utslipp? Gassen som ikke blir puttet i en gassturbin i nordsjøen blir sendt til til England/Tyskland for å bli brent der. Hvis det er sånn alle politiske klimaløsninger fungerer, så kan vi likeså godt bruke penger på å åpne flere oljefelt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711616 22/06/2022 07:30
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Fordelen er vel det med virkningsgrad. Virkningsgraden som er offentlig tilgjengelig informasjon er ofte lav siden man ikke få lastet turbiner nok til å ligge på riktig sted på turbinkurven samt begrenset behow for waste heat.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: aug11x] #2711627 22/06/2022 08:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: aug11x
Er ikke elektrifisering det verste eksempelet på flytting av utslipp? Gassen som ikke blir puttet i en gassturbin i nordsjøen blir sendt til til England/Tyskland for å bli brent der. Hvis det er sånn alle politiske klimaløsninger fungerer, så kan vi likeså godt bruke penger på å åpne flere oljefelt.

Eller så kan vi stenge alle oljefelt, da er det ikke lenger behov for elektrifisering lenger ICON_SMILE.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2711632 22/06/2022 08:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Eller så kan vi stenge alle oljefelt, da er det ikke lenger behov for elektrifisering lenger ICON_SMILE.

Utslippsmessig sett globalt, vil nedstenging av de norske oljefeltene ha en svært marginal effekt. En god del av det vi reduserer i utslipp, vil kompenseres for av andre oljeproduserende lands økte produksjon. Dette er diskutert i tidligere klimatråder her, med referanser.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Syklist1] #2711634 22/06/2022 08:40
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Syklist1
Fordelen er vel det med virkningsgrad. Virkningsgraden som er offentlig tilgjengelig informasjon er ofte lav siden man ikke få lastet turbiner nok til å ligge på riktig sted på turbinkurven samt begrenset behow for waste heat.

Da er det jo en differanse der, men om man legger til at strømproduksjonen brukt til elektrifisering kunne blitt brukt i Tyskland/andre land med gassbruk, så høres det jo ut som om kostnaden er meget høy vs utslippsbesparing? Fordelen er vel kanskje arbeid til bedrifter/folk ifbm selve elektrifiseringsjobben.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Syklist1] #2711638 22/06/2022 08:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er én side av saken. Men den gassen vi ikke brenner, blit ikke sendt til kontinentet siden det ikke er plass til mer gass i rørledningene. Tysklands forbruk av gass er upåvirket av hvordan vi lager strøm offshore.

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Hoaas] #2711642 22/06/2022 09:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Hoaas

Utslippsmessig sett globalt, vil nedstenging av de norske oljefeltene ha en svært marginal effekt. En god del av det vi reduserer i utslipp, vil kompenseres for av andre oljeproduserende lands økte produksjon. Dette er diskutert i tidligere klimatråder her, med referanser.

Ja, det var ikke det som er poenget ( ICON_SMILE )

Nå er jeg usikker på hva som er en politisk klimaløsning (en kan sikkert legge til her tekniske klimaløsninger, sosiale klimaløsninger, kanskje menneskelige klimaløsninger el.). Men om vi går inn på det temaet igjen er det vel også enighet om at det ikke finnes én eneste løsning som vil være mer enn marginal i oppstartfasen. Noen vil kanskje kunne vokse seg store, og andre vil forbli marginale.
Felles for alle er vel stort sett at det er valg mellom oppsider og nedsider

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2711648 22/06/2022 09:31
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D

Det er én side av saken. Men den gassen vi ikke brenner, blit ikke sendt til kontinentet siden det ikke er plass til mer gass i rørledningene. Tysklands forbruk av gass er upåvirket av hvordan vi lager strøm offshore.

Har du kilde å dele her ifht manglende kapasitet i kablene, og vil ikke de høye gassprisene vi ser for tiden nettopp kunne gjøre det lønnsomt å bygge nye/flere kabler for å frakte gassen i land? Det siste neppe uten betydelige co2 utslipp...?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711653 22/06/2022 10:19
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Mye man kan regne virkningsgrad på. Å sende strøm i kabler over lange strekk er ikke spesielt gunstig. Å elektrifisere norsk sokkel er galematias.

GeirK: det er selvsagt en begrensning i flow i gassrørene, men ikke nødvendigvis i tid, dvs de kan forlenge levetiden på feltet. Oljeselskapene har nok i bakhodet at prisen på gass kan holde seg lenge, og derfor kan være viktig å kunne selge gass så lenge som mulig

Duck: Strøm i kabler, gass i rør ICON_SMILE

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711654 22/06/2022 10:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tror det er slik at i sesongen kjører Norge for fult. Utenfor sesongen (vinter) er det ledig kapasitet.
Med dagens situasjon (mangel på gass alt i fjor, høye gasspriser og Russland som ikke er særlig stabil) har Norge ikke redusert transporten som vanlig i sommerhalvåret men fortsatt å levere på tilnærmet maksimal kapasitet.

Det vil være lønnsomt å bygge ut, mye mer lønnsomt enn et par STRØMkabler til.

Produksjonskapasiteten kan nok økes 'enkelt' ved å la være å føre gassen tilbake i bakken slik man gjør i noen felt.

Aberet her er tror jeg tidsperspektivet.
Som Sanouka var inne i så er dette en event som mest sannsynlig vil føre til store endringer. Bare vanskelig å spå hvilken.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711659 22/06/2022 11:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Duck

Har du kilde å dele her ifht manglende kapasitet i kablene, og vil ikke de høye gassprisene vi ser for tiden nettopp kunne gjøre det lønnsomt å bygge nye/flere kabler for å frakte gassen i land? Det siste neppe uten betydelige co2 utslipp...?

Jeg har ikke nevnt strømkabler i det hele tatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: johannessen] #2711660 22/06/2022 11:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: johannessen
Mye man kan regne virkningsgrad på. Å sende strøm i kabler over lange strekk er ikke spesielt gunstig. Å elektrifisere norsk sokkel er galematias.

GeirK: det er selvsagt en begrensning i flow i gassrørene, men ikke nødvendigvis i tid, dvs de kan forlenge levetiden på feltet. Oljeselskapene har nok i bakhodet at prisen på gass kan holde seg lenge, og derfor kan være viktig å kunne selge gass så lenge som mulig

Det krever da at vi brenner gass til all produserbar gass er brent opp. Den forutsetningen trenger ikke være gyldig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2711662 22/06/2022 12:10
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: johannessen

Det krever da at vi brenner gass til all produserbar gass er brent opp. Den forutsetningen trenger ikke være gyldig.

Nei, det krever det ikke. Det holder med at pris x volum - utvinningskostnad optimaliseres. Det trenger ikke bety at all gassen må brennes opp.

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2711672 22/06/2022 13:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli

Nei, det krever det ikke. Det holder med at pris x volum - utvinningskostnad optimaliseres. Det trenger ikke bety at all gassen må brennes opp.

Det skjønte jeg ikke. Kan du forklare?

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2711683 22/06/2022 14:47
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D

Beklager at jeg skrev kabel, men det burde være relativt åpenbart for de fleste at det var snakk om rør. Kan du nå svare?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711756 23/06/2022 09:27
HeavyDude Offline
Besatt
Besatt

Store investeringsbeslutninger om økt kapasitet på gass tas neppe på grunnlag av «øyeblikkets» prisbilde på gass. Men hvis det forventes høye gasspriser på lang sikt kan jo det bli interessant. Og gassprisene på lang sikt vil jo være avhengige av konkurransen mot andre energikilder , Inkl politiske vedtak vedr fossil energi. Noen dilemmaer blir det helt sikkert i dette bildet, co2-utslipp vs å gjøre seg uavhengig av Putin-gass/olje , m.m.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2711758 23/06/2022 10:12
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N

ICON_LAUGH ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711760 23/06/2022 10:27
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Beklager at jeg skrev kabel, men det burde være relativt åpenbart for de fleste at det var snakk om rør. Kan du nå svare?

GeirK er ikke kverulant, og svarer på spørsmål når han blir bedt om det. Men her var dessverre spørsmålet upresist fordi du skrev kabel istedenfor rørledning.

Redigert av Mmar; 23/06/2022 10:43. Rediger grunn: Ironivarsel ;)
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Mmar] #2711764 23/06/2022 10:39
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Mmar

GeirK er ikke kverulant, og svarer på spørsmål når han blir bedt om det. Men her var dessverre spørsmålet upresist fordi du skrev kabel istedenfor rørledning.
For de fleste var det åpenbart hva han siktet til. Det er kun taktikk(hersketeknikk: Latterliggjøring) å late som noe annet.

Redigert av Andreas83; 23/06/2022 10:42.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2711765 23/06/2022 10:42
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Andreas83

For de fleste var det åpenbart hva han siktet til. Det er kun taktikk(hersketeknikk) å late som noe annet.

Det var ironi fra min side. Men det var åpenbart ikke åpenbart ICON_WINK

Redigert av Mmar; 23/06/2022 10:44.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711766 23/06/2022 11:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
For de fleste kanskje, men ikke for alle.
Takk spagettimonsteret for at ikke alle lar seg tvinge inn i et avkok av alle skal være venner med alle, og vi skal være så vage at det (nesten) ser ut som om vi er alle enige og. Blir på tida at barn lærer at man kan være venner selv om man er rivende uenig og at man uansett ikke trenger å være venner med alle, man trenger heller ikke å like alle. Man skal kanskje kunne omgås 'alle'.
Og når man blir arrestert for å bruke kW isf. kWh, selv om det ut i fra konteksten er tydelig om det er snak om kW eller kWh, ser jeg ikke hvorfor det skal være en hersketeknikk å påpeke at man ikke har snakket om kabler.

Stort sett hele tråden handler om kabler, så at Duck i kampens hete overser ordet 'gass' selv om han bruker det i sitt spørsmål er ikke helt usannsynlig.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2711768 23/06/2022 11:26
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Stort sett hele tråden handler om kabler, så at Duck i kampens hete overser ordet 'gass' selv om han bruker det i sitt spørsmål er ikke helt usannsynlig.

Duck svarer på et spm som omhandler gass, og skriver "kabler for å frakte gassen i land". Da er det godt gjort å tro at han snakker om strømkabler.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2711782 23/06/2022 12:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tja, som sagt, bare skriv f.eks at 'oppvaskmaskinen bruker x kW i timen' eller si at du har en panelovn på '1 kWh'. Eller bare bla tilbake noen måneder i denne tråden om du lurer på.
Tror du at noen her inne ikke skjønner hva 'du' skriver om da?

Eller bla f.eks. til rammemateriale-tråden som nylig dukket opp hvor noen skrev at 'i utgangspunktet vil en karbonramme flekse mindre enn en karbonramme', og ville komme med en analyse på dette da jeg skrev at jeg mente at 'det i utgangspunkt vil være helt likt'.
(Joda, jeg skjønte hva som skulle vært skrevet, men det er ikke sikkert den andre skjønte hva jeg skrev ICON_SMILE .Ie. det kan være lurt å peke på tvetydighet i noen tilfeller.)

Det er en del folk her inne som sjeldent eller aldri har 'problemer' i en diskusjon med GeirK, og det er noen som alltid har problemer i en diskusjon med GeirK. Og det er noen som selv med bevist stadig bruk av hersketeknikker ikke får en eneste kommentar på dette. Hva tror du det kommer av?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2711800 23/06/2022 14:47
D
Duck Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
D
Sitat: HeavyDude

Store investeringsbeslutninger om økt kapasitet på gass tas neppe på grunnlag av «øyeblikkets» prisbilde på gass. Men hvis det forventes høye gasspriser på lang sikt kan jo det bli interessant. Og gassprisene på lang sikt vil jo være avhengige av konkurransen mot andre energikilder , Inkl politiske vedtak vedr fossil energi. Noen dilemmaer blir det helt sikkert i dette bildet, co2-utslipp vs å gjøre seg uavhengig av Putin-gass/olje , m.m.

Noen ferske signaler her:

"Nå kommer enda sterkere signaler fra EU om unionens langsiktige behov for både olje og gass fra Norge – en type signaler som norske politikere ofte har etterlyst i senere år, blant annet for å sikre forutsigbarhet for investeringer i nye prosjekter og infrastruktur.

Gass på lang sikt
Etter et møte mellom olje- og energiminister Terje Aasland og Europakommisjonens mektige visepresident Frans Timmermans i Brussel torsdag, melder partene at de er blitt enige om å forsterke energisamarbeidet, blant annet for å «sikre ytterligere kortsiktige og langsiktige leveranser av gass fra Norge» og få bukt med «problemet med høye energipriser.»

«EU støtter Norges videre leting og investeringer for å bringe olje og gass til det europeiske markedet,» heter det i en felles erklæring etter møtet.

Her anerkjenner partene også at «Norge har betydelige gjenværende olje- og gassressurser og kan, gjennom videre leting, nye funn og feltutbygginger, fortsette å være en stor leverandør til Europa også på lang sikt, forbi 2030.»

– Den langsiktigheten vi har hatt behov for å få signaler om på norsk sokkel, den er kommet i dag, sier Terje Aasland på telefon fra Brussel.

– Det er vel noe av det mest kraftfulle jeg har hørt.

https://www.dn.no/olje/energi/eu/te...r-hort-sier-energiministeren/2-1-1244773

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Mmar] #2711805 23/06/2022 16:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Mmar

Duck svarer på et spm som omhandler gass, og skriver "kabler for å frakte gassen i land". Da er det godt gjort å tro at han snakker om strømkabler.

Jeg leste bare til "kapasitet i kablene" og tenkte at han hadde sporet av og leste ikke resten.

- Robert Green Ingersoll
Side 51 av 52 1 2 49 50 51 52

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå