Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sko til Birken - løpet altså

Sko til Birken - løpet altså #2709711 03/06/2022 06:31
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det må jo være flere av oss som også deltar på Birkenløpet. Men hva bruker dere av sko?
Jeg må innrømme jeg rives litt mellom veldig lette sko med OK demping, og ofre litt mønster, men blir det vått blir det en litt annen historie.

Hva er den optimale skoen til dette løpet?

Målet er godt under merketid, men aldri løpt det før.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2709712 03/06/2022 06:36
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sacauny Peregrine her. Jeg syns det er en veldig god sko. Både i terrenget og på grus (med litt asfalt). Tok merket med 44sekunders margine inkludert trynings med påfølgende kutt i panna som måtte limes.

Men jeg vet ikke om det skyldes skoene

'...once more, and more intensity!'
Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2709719 03/06/2022 07:05
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg ville uten tvil valgt La Sportiva Helios III. Dette er en sko som krever et godt grunnlag på et så langt løp, men siden målet er godt under merketid virker det som grunnlaget er bra! ICON_SMILE Skoene sitter helt fantastisk på beina, de er raske, luftige og med en super respons. Jeg bruker disse på lange turer på stier, grusveier og raske toppturer i Jotunheimen.

Det er en del år siden jeg har løpt birken, ikke siden løpet gikk fra Sjusjøen.

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2709745 03/06/2022 11:10
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det er mange år siden jeg løp, men jeg husker at det var det relativt fast underlag, og lite krevende terrengpartier, så på tørt føre ville jeg valgt en typisk halvmaratonsko med litt robust såle. Adidas adizero adios f.eks. kommer med gummisåle.

Om det høljer ned ville jeg valgt en terrengsko med demping og litt mer mønster. Jeg løp med en asics terreng-sko, jeg aner ikke hva tilsvarende modell er i dag. Jeg ville nok uansett droppet "grove" terrongsko type iRock eller Inov8 212

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2709781 03/06/2022 17:22
Boas Online
Fiseufin
Fiseufin
Støtter anderssb her, og det er veldig væravhengig.
Hvis du skal løpe på under merketid eier du sikkert mer enn ett par sko. Hva har du i stallen?

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2709800 03/06/2022 21:12
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg har sko mer regnet for asfalt tli grus, og da med lite spor, noen med carbonplate, og mer siktet inn mot 10 km løp og oppover. Har prøvd meg på f.eks. Hoka Carbon X2 på litt for våte stier, det var urovekkende glatt.

Av stisko er vel det eneste i stallen nå et par Saucony - husker ikke helt betegnelsen, men de er ikke akkurat lette. Mønsteret virker å være passe OK uten å være direkte grovt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2710020 07/06/2022 10:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hokas Carbon-sko viser ingen forbedring i løpseffektivitet sammenlignet med tradisjonelle løpesko uten karbon i sålen. Skummet gir ikke nok sprett.
https://www.instagram.com/labratrundown/?hl=en

Terrengskoene til Hoka er dog gode for dem som passer i Hoka - lette og med god demping.

Har ikke sett noen effektivitetstester av North Face sine karbonsko til terreng, men de har i hvert fall grep.
Til terrengløping bruker jeg selv Nike Wild Horse Trail 7 - disse oppleves som dempende og ganske kvikk, men er glatte på vått. Pegasus Trail er også ok på sti/grus/asfalt, men ganske tung.

Craft sin ultrasko - CTM Rebel Race tåler terreng, men gir i følge tester (egne og andres) liten eller ingen fordel sammenlignet med karbonfrie sko: https://www.utemagasinet.no/loeping/joggesko-asfalt

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2710033 07/06/2022 11:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bruker 'alt' fra five fingers til Speedcross (Salomon) til slikt og synes egentlig ikke det har så veldig mye å si annet med tanke på underlag enn at det må passe meg den dagen.
Speedcross (gamle) er notorisk farlige på våt underlag )stein, fjell røtter osv.), five fingers er forbausende godt på vått fjell (pga. seipinger?), men ikke så godt i gjørme. De andre fra Nike, Adidas og Asics er hipp som happ.

Om jeg ville svart på hva som er viktig?
At det er sko du kan klare å løpe med nedover lenge (forutsett at det ikke blir en eller annen gjørmebirken-utgave). Andre halvdelen har et laaaangt parti som går nedover og nedover. Opprettholde farten her, og kunne gå over til vanlig løping, og øke farten inn mot mål tror jeg betyr mange minutter. For meg i hvert fall mange flere enn de sekundene jeg taper her og der på korte partier som ikke passer skotype ellers.
Men det må sies at jeg er utpreget terrengløper, uten noe interesse for å løpe på asfalt eller grus.

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2710049 07/06/2022 13:03
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Hoka Carbon X2 er vel lite egnet til grus/terreng. I tillegg til at det kan bli glatt er sålen utsatt for grus og stein.
Hater at løping også har blitt en idrett der utstyret (skoene) kan være en faktor som avgjør hvem som vinner. Bort med trampolineskoene! :-)

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2710116 08/06/2022 07:56
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man skal vel være på ganske høyt nivå før karbonsko gir utslag i et løp som Birken?

Føler mine Hoka Caron x2 har mistet noe av spensten ved å bruke de på sti. Produsent anbefaler vel heller ikke det. Men det er fortsatt digge sko å løpe med, tidsbesparelse eller ei.

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2710121 08/06/2022 08:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg vil bare kaste inn at Altra sine sko er nydelige i terreng. Brede, gode såler som griper godt. Og tærne mine koser seg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2710124 08/06/2022 08:20
Boas Online
Fiseufin
Fiseufin
Jeg skal ikke løpe i år pga. skade, men jeg ville ikke valgt en asfaltsko med tanke på været som har vært i det siste og er meldt framover. Finner du en sko som har noe grep, er lav/stabil (særlig til de bratte nedoverbakkene på slutten), men samtidig er litt responsiv på grusvei. For min del ville det vært Mizuno Hayate (og da ville jeg latt Pegasus Trail stå, de er litt daffere).
(Jeg ville løpt på rundt 1.30.)

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2716934 17/08/2022 11:35
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Planlegger jo gjerne litt allerede, men Tecton X fra Hoka seiler nå opp som en høyaktuell kanidat for neste års løp. Respons og passe grep, kunne kanskje vært hakket mer stabil men tror ikke det er noe tema i løypa uansett.

Andre som gjorde seg erfaringer i år, positivt eller negativt?

Re: Sko til Birken - løpet altså [Re: eOpseth] #2716955 17/08/2022 13:20
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eOpseth
Planlegger jo gjerne litt allerede, men Tecton X fra Hoka seiler nå opp som en høyaktuell kanidat for neste års løp. Respons og passe grep, kunne kanskje vært hakket mer stabil men tror ikke det er noe tema i løypa uansett.

Andre som gjorde seg erfaringer i år, positivt eller negativt?

Jeg løp med Asics Novablast, altså helt vanlige asfaltsko, som fikk sin siste tur før de ble konvertert til hagearbeidssko. Det gikk helt utmerket til tross for kilometerstand på nesten 1000.

Nå har jeg kjøpt meg et par Nike Pegasus Trail 4 på Antons sommertilbud, men må innrømme at Tecton X frister.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå