Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 45 av 53 1 2 43 44 45 46 47 52 53

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2708778 25/05/2022 16:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83

Kom gjerne med en detaljert forklaring på hvorfor overskuddet blir brukt opp. Gjerne med tall, kilder og grafer.

Kanskje ikke detaljert forklaring men jeg syntes du gjorde en grei oppsummering her av den siste NVE-rapporten her:

Sitat: fredriks

Nei, jag undgår ikke alls poängen genom att bara sitera det jag gjorde. Det jag kommenterade var att trots att absolut inget tyder på att de höga norska kraftpriserna beror på problem med effekten så välger de att ta opp det med de orden de gjorde.

Hvis man ser på hela stykket så välger de också att ikke att ta opp att Norges påverkas mer av prisene i Europa når vi har mer kontakt med Europa, dvs kablar och nett.
Skummer man gjennom mens man spiser baguette og drikker to americano Leser man hele Norsk og nordisk effektbalanse fram mot 2030-rapporten, går de jo inn på dette.

Et viktig moment, så privatforbruket kan slutte å få så mye fokus fra enkelte: "Fram mot 2030 forventer vi en betydelig vekst i kraftforbruket i Norge, hovedsakelig drevet av økt forbruk i kraftintensiv industri og elektrifisering av transport.", side 12. Grafisk vises dette på side 56.

Del 1 "Begrenset tilgang på effekt skaper utfordringer" er ganske beskrivende, og slik mange forstår utfordringene med koblingen til Europas energiproduksjon. En kan med middels sannsynlighet spå endringen i de kommende dagers strømpris ved å se på værmeldingen i Tyskland, hovedsakelig sol og vind.

Det er egentlig ikke så veldig mye nytt i denne rapporten kontra tidligere rapporter, annet enn at de kanskje samler kunnskap fra flere tidligere rapporter og oppdaterer de til dagens situasjon. Det er iallfall ikke bra og hente ut one-liners uten å forstå hva skribentene forsøker å formidle. En ting rapporten bekrefter, er at gamle prisprognoser/analyser nå er utdaterte, og det er befriende, så man slipper høre enkelte nevne at utenlandskablene kun vil øke strømprisen med 4-5øre.

Det er flott å se at de har med Lav/Middels/Høy, begrepsavklaringer og data/kilde/metode-forklaringer. I enkelte tidligere rapporter har det ofte ikke vært veldig klart hvordan enkelte tall ble utregnet. Hvis en må drive med dekonstruksjon(reverse engineering), for å forstå utregninger, er ikke det spesielt tillitsskapende.

Nå er denne tråden blitt så dysfunksjonell at jeg blir bare mer forvirret av å prøve følge de svenske anekdotene så jeg logger av.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708779 25/05/2022 16:50
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Det er väldigt mycket som gör att du stemples som en idiot.

Takk fredriks ICON_LAUGH

Redigert av JoachimV; 25/05/2022 16:50.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708789 25/05/2022 19:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: JoachimV

Jeg har heller ikke påberobt meg noe inngående kunnskap om markedet da min bakgrunn er teknisk, på bachelognivå, mekanisk og det er min interesse og min forståelse.

Väldigt vad du er frampå med att visa din utbildning. Jag er desverre varken imponerad över den och framför allt inte hur du "diskuterar".

23 gånger högre pris i sör än i nord idag! Supert att dere kanske importerar ström fra England till nästan 2 kr kw/h. Antar att det var därför man byggde kabeln.

Jeg har en forsåelse for hvorfor vi har utvekslngskabler etter pensum på bachelornivå. Det er ganske enkelt for at nettet skal fungere i fremtiden. I mitt hode er de nødvendige (og blir enda mer nødvendige) etterhvert som energimilksen blir bestående av en større andel variable kilder. Det er viktigere at vi har et elektrisitetsnett som virker med fornybar energi enn noe annet. Pris er dessverre sekundært. Denne smellen Norge har fått nå skulle vært tatt for lenge siden men vi har i stedet levd i vår egen lille vannboble.[/quote]

Jaja, igen en irrelavant referense till din utbildning men resten förklarar varför du försöker ignorera fakta hela tiden.

Kablarna er ikke nödvändiga nu i alla fall men klart att de kan bli det i framtiden och hvis målet er att norska konsumenter ska hjälpa resten av Europa med energi så er de självklart bra. Tror jag har skrivet det siste en massa gånger i tråden redan föresten. Nu råkar det väl vara så att pris ikke er sekundärt för folk flest och det kan vara bra att hålla sig till fakta för att övertyga dem.

Norge har fremdeles bara en smell på pris men varken på energi eller förnybar energi.

Finns faktiskt en risk för att folk flest i Norge ikke vill bygga ut mer fornybar energi når de ser att det ändå varken hjälper på prisen eller försyningsikkerheten.

Antar att dina inlägg som nu bara handlar om framtiden er bra svar på det Heavydude spurte om angående priset idag ...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708791 25/05/2022 19:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nå er denne tråden blitt så dysfunksjonell at jeg blir bare mer forvirret av å prøve følge de svenske anekdotene så jeg logger av.

Ja, för dina inlägg er så hjälpsamma för trådens utveckling ...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708792 25/05/2022 20:00
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Eilertsen er i siget igjen etter at Energi Norge svarte på en slett rapport fra De Facto.
Eilertsen hiver rundt seg med gloser om andres udugelighet mens han selv har endt sin karriere som bidragsyter til Netavisens Norsk debatt. Sjarmerende?

Foranledningen Strompriskrisen-arsaker-og-effektive-mottiltak/ (Finansiert av bl.a. Nei til Eu sier jo litt)

Svaret fra Energi Norge De-facto-sprer-feil-om-kablenes-effekt-pa-stromprisene/

Også Nettavisens meninger: Slag-i-luften-fra-Energi-Norge

Det er et ganske sørgelig diskusjonsgrunnlag blitt.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708793 25/05/2022 20:03
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Jag er desverre varken imponerad över den och framför allt inte hur du "diskuterar".

Å nei det var da på ingen måte ment for å imponere deg.

Bra vi har deg da til å sørge for en god diskusjon. yes
Koz og Klemz msnheart1

Redigert av JoachimV; 25/05/2022 20:11.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708795 25/05/2022 20:14
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Finns faktiskt en risk för att folk flest i Norge ikke vill bygga ut mer fornybar energi når de ser att det ändå varken hjälper på prisen eller försyningsikkerheten.

Med Eilertsen som PR-Rådgiver for livets harde skole ser det litt mørkt ut ja.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708796 25/05/2022 20:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vilket värdelöst svar full av den vanliga retoriken fra kraftproducentene.

For eksempel:
"Påstand: "For kraftprodusentene vil det være gunstig å selge til høyeste tilbyder, som typisk befinner seg i høyprismarkeder som Tyskland og Storbritannia."

Kommentar: Nei, kraftprodusentene får samme pris for strømmen, enten den brukes i Norge eller utlandet. De får den såkalte "områdeprisen" som gjelder der kraftverket ligger. Det er kabeleierne i de to landene som deler profitten når strøm eksporteres til et land med høyere pris. Hvor mye høyere prisen er i andre enden av kabelen, påvirker kun kabeleiernes inntekter, ikke kraftprodusentenes. I Norge går overskuddet til å redusere nettleien. Fra 1. april har Statnett kuttet nettleien med fire milliarder kroner for norske strømkunder. "

Sanningen er att priset i höyprismarknaderna påverkar priset i sör - Norge* i stor grad eftersom en del av strömmen som produceras eksporteras dit. Det de skriver er ju bara tåkeläggning.

edit: Er ju bara att jämföra med nord och sör Norge. I en del påverkas priset markant och i den andra gör den det ikke. Mer kapasitet på kabler gir också mer lik pris.

edit:
"Påstand: "Når norske privatkunder eller bedrifter likevel kjøper kraften (…) så blir de nødt til å betale det samme som om kraftprodusenten solgte til høyeste tilbyder i det tyske eller britiske markedet."

Kommentar: Nei, norske strømkunder betaler det strømmen koster i Norge, noe som bestemmes av tilbud og etterspørsel på kraftbørsen Nord Pool. De betaler ikke det strømmen koster i for eksempel England eller Tyskland. Prisene er normalt langt høyere i disse landene enn i Norge. "

Ok, de trenger kanske ikke betala samma pris men de må betala nästan lika mycket. tillbudet och etterspørsel på kraftbørsen nord pool beror faktiskt på prisene på kontinenten.

Redigert av fredriks; 25/05/2022 20:36.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708798 25/05/2022 20:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jag er desverre varken imponerad över den och framför allt inte hur du "diskuterar".

Koz og Klemz msnheart1

Tycker bara det er så rart att ta opp en bachelor i mekanik och ett fag i förnybar energi som bevis på att du vet vad du snakker om. Jag kommer ikke gi några detaljer om min utdaning men kan si att den er både högre och bra mycket mer relevant för trådens ämne än vad din är och vet att det er många på forumet som har mycket mer utdaning utan att de basunerar ut den.

Vad med att gå ned fra den höga hästen och lyssna lite på andra?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708799 25/05/2022 20:39
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Koz og Klemz msnheart1

Tycker bara det er så rart att ta opp en bachelor i mekanik och ett fag i förnybar energi som bevis på att du vet vad du snakker om. Jag kommer ikke gi några detaljer om min utdaning men kan si att den er både högre och bra mycket mer relevant för trådens ämne än vad din är och vet att det er många på forumet som har mycket mer utdaning utan att de basunerar ut den.

Trist at forumregler og moderering er fraværende her.

Det var aldri ment som noe bevis på at jeg vet hva jeg snakker om.

Redigert av JoachimV; 25/05/2022 20:41.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708800 25/05/2022 20:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Och som vanligt så tar man ikke med en viktig orsak til lava magasin nu.

"Prisene er også drevet opp av mindre tilgang på vannkraft i Sør-Norge, grunnet uvanlig lite nedbør siden i fjor høst. Magasinfyllingen i landsdelen ligger for tiden 10-20 prosentpoeng under normalen. "

Att man har netto eksporterat 13-18 TWh (eller vad det var) strøm under den perioden kan väl inte påverka magasin mängden som totalt sett har en kapacitet på 87 TWh. Er ju inte mer än rundt 17% av kapaciteten. Sen blir talen ännu värre då mest eksport föregår i sör-norge.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708801 25/05/2022 20:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Koz og Klemz msnheart1

Trist at forumregler og moderering er fraværende her.

Det var aldri ment som noe bevis på at jeg vet hva jeg snakker om.

Enig, trist att det ikke finns några regler på hur folk debatterar. Som vanligt kan trollen bara ta över.

Du tar ju opp det av noen anledning lite då och då så verkar som att du tycker det er viktigt för din troverdighet.

Redigert av fredriks; 25/05/2022 20:46.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708802 25/05/2022 20:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hvilke generelle regler gjelder for forumet?
Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden. Vær hyggelig, og bruk nettsiden til å spre positive vibber!

FAQ

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708803 25/05/2022 20:52
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Enig, trist att det ikke finns några regler på hur folk debatterar. Som vanligt kan trollen bara ta över.

Du tar ju opp det av noen anledning lite då och då så verkar som att du tycker det er viktigt för din troverdighet.

Jeg var så kørka IDIOT at jeg gjorde det i dag for at det sku befeste seg på svensk at min interesse er det tekniske på det nivået det er og tilnærmet 0 av marked/økonomi. Kun en ærlig sak ikke noe annet,

Redigert av JoachimV; 25/05/2022 20:53.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708804 25/05/2022 20:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden. Vær hyggelig, og bruk nettsiden til å spre positive vibber!

FAQ

Ja, hvorfor följer du dem ikke?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2708805 25/05/2022 20:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

FAQ

Jeg logger av her nå for godt. Grautlerer you win. Dette er totalt uinteressant. Vært på noen forum oppgjennom og aldri opplevd lignende. Ikke i nærheten engang.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708806 25/05/2022 20:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg var så kørka IDIOT at jeg gjorde det i dag for at det sku befeste seg på svensk at min interesse er det tekniske på det nivået det er og tilnærmet 0 av marked/økonomi. Kun en ærlig sak ikke noe annet,

Du har tagit opp det tidigare också. I alla fall faget.

Men ok, jag missförstod dig. Du sier alltså att du ikke förstår ämnet. Rart att du ikke kunde si det lite tydligare då. Att si att andra har fel visar ikke så tydligt att du vet att du ikke kan ämnet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708808 25/05/2022 21:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

FAQ

Jeg logger av her nå for godt. Grautlerer you win. Dette er totalt uinteressant. Vært på noen forum oppgjennom og aldri opplevd lignende. Ikke i nærheten engang.

yes

Men vi er nästan eniga för en gångskull. Jag har ikke heller opplevd lignende speciellt många gånger tidigare.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708809 25/05/2022 21:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Også Nettavisens meninger: Slag-i-luften-fra-Energi-Norge

Mycket bättre än inlägget han kritiserar i alla fall.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708810 25/05/2022 21:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
"– I stedet for å svekke energisamarbeidet med Europa, må vi jobbe for økt kraftproduksjon her hjemme. Det er eneste løsning for å holde prisene nede både til folk og industribedrifter. "

Jaja, förstår verkligen ikke hvorfor de ikke kan försöka få till en bättre ordning för ström prisen till konsumenterna istället för att komma med en massa tull retorik.

Då kan kraftsälskapen hålla på som de vill med att tjäna pengar och hjälpa varandra utan att konsumenterna bryr sig.

Det hade varit nödvändigt med väldigt mycket mer kraftproduktion i Norge för att hålla nede prisene senaste månaderna. Med mer och mer nett mellan områden så blir också priset mer och mer likt och vad vi gör här oppe i nord spelar mindre och mindre roll för vad vi får betala.

Er väl bara att erkänna att vi er en del av en europeisk marknad och nya kablar gör att vi blir mer och mer delaktiga i den och priset vi får betala blir mer och mer som i resten av Europa. Då blir Tysklands energi politik viktigare för ström prisen i Norge än vad den norska energi politiken är.

Men det er ju inte det de sier och då er det ikke så rart att den offentliga debatten blir polariserad.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708812 25/05/2022 22:07
runermm Offline
Besatt
Besatt
Det er jo bare pinlig at lobbyister som Haga og hun i Energi Norge, som åpenbart tar seg veldig godt betalt for å servere tullball og løgner i beste sendetid.

Jeg lurer virkelig på hva slike folk forteller seg selv og familien hva de holder på med. «Det grønne skiftet», liksom?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708826 26/05/2022 08:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har sett på lite tal. I de 4 senaste fulla kvartalen har Norge netto eksporterat rundt 18 TWh, i Q1 gick rundt hälften av netto eksporten till UK som då var ren eksport.

18 TWh er en hel del. Framförallt i ett torrår.

Under den perioden har priset i Norge oftast varit lite eller en del lavere än i Tyskland.

Siste månaderna er dock priset i Norge varit på nivå med priset i Europa och faktiskt högre än i UK siste tiden. Så nu importerar man en del fra UK för att priset bara er 1.5 kr där eller noe sånt.

Så Norge har i ett torr år klarat av att eksportera så pass mycket att man fått brist på vann och får europeiska priser istället för bara nästan europeiska priser.

Norge har fremdeles vannkraft och eksport/import er normalt inte nödvändigt och det borde vara enkelt att förstå att talen över visar att Norge i dagens situation trenger en hel del överproduktion jämfört med norskt förbruk för att kunna sätta prisen själva eller för att kunna få till en försyningsikkerhet som ikke er baserat på tvingad import. För att ikke snakka om att ha vann i våra vassdrag.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708830 26/05/2022 08:34
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig

Det var da en merkelig observasjon? Dette forumet er jo et oppkomme av gode diskusjoner, selv om det selvfølgelig drar avgårde noen ganger. Som det seg hør og bør, gitt underforumets kategori.

Tilbakemelding: Hvis du roer ned den passiv-aggressive tonen, forholder deg til motargumenter og sier hvorfor du evnt ikke tar hensyn til de, så vil du være med å drive diskusjonen fremover. Slik du debatterer nå vil du bare provosere fram motsvar fra både de som vet mye mer enn deg og de som bare er ryggmargsuenige med deg. Da bør du være rimelig innbitt for å holde stand i diskusjonen.

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2708831 26/05/2022 08:58
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Ja det er det som jeg ikke føler blir adressert.

Vi selger strøm (ved å tappe vann-nivå), strøm blir dyrere fordi vi har lave vann-nivå en stund senere. Er det noen uenighet om dette?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2708834 26/05/2022 09:19
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tagelli

Det var da en merkelig observasjon? Dette forumet er jo et oppkomme av gode diskusjoner, selv om det selvfølgelig drar avgårde noen ganger. Som det seg hør og bør, gitt underforumets kategori.

Det er riktig, det er og derfor jeg har vært på forumet. Men nå gjelder dette en en enkelt bruker som gjentatte ganger og i flere tråder får fortsette sine personangrep og gjør dette til en greie mot meg i stedet for å diskutere. Jeg er ferdig her i tråden og på forumet nå. Det er ingen merkelig observarsjon. Det er normalt å forvente at man diskuter sak, ikke person gjentatte ganger og i negativt ordlage.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2708849 26/05/2022 12:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
[
gjør dette til en greie mot meg i stedet for å diskutere.

Och det ironiska med dette er att det er jag som er den som førsøker diskutera medans du er den som ignorerer och bytter ämne om och om igen.

Jeg er ferdig her i tråden og på forumet nå.

yes

Det er normalt å forvente at man diskuter sak

Enig och der er der din "debatt" teknik missar stort. Du diskuterar ju inte sak. Du kommer med inspill, gärna samma med någon negativ karakteristik om folk flest eller noen specifik, men sen varken svarar du på kritik eller förklarar dig.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2708850 26/05/2022 12:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ndreas
Ja det er det som jeg ikke føler blir adressert.

Vi selger strøm (ved å tappe vann-nivå), strøm blir dyrere fordi vi har lave vann-nivå en stund senere. Er det noen uenighet om dette?

Självklart ikke men det kan ju verka som en dårlig ide så branchen undviker att si det. Som man kan se om och om igen.

Men det er också möjligt att det vi ser nu till vis del beror på oheldig planering. Man trodde prisen skulle gå ned igen och hoppades på mer nedbör så man kanske sålde lite väl mycket.

Men att en hel del av norges vannreserver riskerar att försvinna på grund av eksport vid höga priser på kontinenten borde vara uppenbart. Verkar dock som att redan de gamla netten och kablarna har haft en stor möjlighet till det.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2709099 28/05/2022 20:00
D
Duck Online OP
Veteran
OP Online
Veteran
D

Varsler massiv industridød: - 400.000 jobber i fare:

"Konsekvensene for kraftkrevende industri i Norge beskrives som svært alvorlige, og også utsiktene for nye, «grønne» satsinger som batteriproduksjon og hydrogen står i fare for å bli lagt på is, fordi konkurransefortrinnet i form av lave strømpriser blir borte, advarer De Facto i rapporten.

- Vi taper kampen om industrien allerede. Hydro har allerede kansellert sine planer i Sør-Norge. For produksjon av grønn hydrogen er eneste innsatsfaktor billig kraft. Det hadde Norge fram til fjor, sier Isak Lekve, som har forfattet rapporten sammen med Idar Helle, til Nettavisen."

https://www.nettavisen.no/okonomi/varsler-massiv-industridod-400-000-jobber-i-fare/s/5-95-496966

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2709555 01/06/2022 13:27
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Glad jeg ikke er en laks eller sjøørret som skal på gytevandringen sent på våren. Kanskje er det (kortvarig) bedre tider for nasjonalfuglen Fossekall.
NRK har en artikkel om hvordan Vannkraft truer laksen, en konsekvens av at reguleringsmyndighetene tvinner tommeltotter.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2709594 01/06/2022 19:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Viser att vannkraft också påverkar naturen och att man kanske kunde regulera den bättre.

Reagerade på följande i teksten

"Omtrent hver dag flyter det strøm fra Norge til land i Europa. Dette er overskuddet vårt, etter at alle i Norge har fått strøm.Totalt 17 kabler og ledninger frakter overskuddet fra norsk vannkraft til Europa."

Er bara tull att det bara er överskuddet som eksporteras eftersom vannet er en ändlig resurs som minker och kan ta slut (högre pris och import i praksis).

Side 45 av 53 1 2 43 44 45 46 47 52 53

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå