Tydelig at Vedum er en diesel-bonde (kjører Amarok-diesel da han synes det er tøffere enn andre biler). Når journalist spør om ikke elsykler burde fritas fra moms så mener han tydeligvis at elsykler er like nyttige som fremkomstmiddel som sko...selv om de i sine offisielle mål vil at sykkel skal være en av midlene som trafikkøkning skal skje ved. Der falt han 80% i min anseelse...er det mulig...
Har ikke Vedum rett da? At elbiler har vært uten avgifter er bra, men uten Mva er jo veldig spesielt. Vi betaler jo mva for alle tjenester og produkter. Hvorfor skal elsykkel være uten mva, men ikke vanlige sykler?
Har ikke Vedum rett da? At elbiler har vært uten avgifter er bra, men uten Mva er jo veldig spesielt. Vi betaler jo mva for alle tjenester og produkter. Hvorfor skal elsykkel være uten mva, men ikke vanlige sykler?
Det kan du gjerne si - men dessverre mener politikerne i stortingspartiene at sykler er leketøy, ikke fremkomstmidler. Da må de samtidig fjerne moms på badeballer og radiostyrte biler.
Tycker Vedum i detta tillfället faktiskt har rätt eller i alla fall visar en del av problemet.
Jag skulle gärna sett moms fritak för el-syklar men varför ska då ikke vanliga syklar ha fritak? Så gir man de fritak också och sen kan man komma ned till fritak för skor och annat som er bra för transport.
Tycker det er helt tullat att vara emot ett moms fritak på kostnaden för el-bilar över 500 000. Oj, må noen som betalar 550 000 för en bil betala 12 000 mer, stakkarna.
Elsykler for transport er stort sett erstatning for bil (dvs. elsykler av den gode sorten). De bør få momsfritak, men det bør også andre former for sykler, siden mange andre erstatter bil med sykkel. For de fleste er det nok elsykkel som har størst sannsynlighet for å erstatte bil til de aller fleste formål.
I UK har de Cycle to work, der man kan få subsidiert sykler inntil et visst beløp så og så ofte. Hvilken type sykkel er ikke så nøye (Atherton bikes er med på C2W...). Noe sånt hadde nok vært fordelaktig i Norge. Alt som erstatter bil til persontransport er bra i det store og hele, med mindre luftforurensing, mindre slitasje på veier, mindre støy, mindre svevestøv, mer effektiv reisevei. Men det skjønner ikke bøndene som skal kjøre dieselbilen sin overalt for å handle en pakke tyggis.
Jeg ser ikke behovet for å fjerne moms på elsykkel. Allerede nå er det jo et problem at etterspørselen generelt er større enn tilbudet.
For elbiler var det i starten viktig å få ned prisene, slik at selskaper som investerte i elbilteknologi kunne få en kunstig høy etterspørsel og dermed få betalt for det arbeidet de la ned. Nå er det ikke etterspørselen som er problemet for elsykler.
Veldig forenklet:
XXL vet at kunder er villige til å betale 20000 for en elsykkel, det inkluderer 4000 i moms Staten kutter momsen Hva hindrer XXL i å fortsatt ta betalt 20000?
Edit: Parallellen til de første elbilene:
Forhandler prøver å selge til 500000. Ingen kjøper. Staten kutter momsen. Forhandler kan selge til 400000 og sitte med samme profitten (i praksis kuttet jo Staten også masse avgifter, så prisen ut ble enda lavere, men fortsatt samme profitt) Prisen har blitt sånn at kundene er interessert
Jeg ser ikke behovet for å fjerne moms på elsykkel. Allerede nå er det jo et problem at etterspørselen generelt er større enn tilbudet.
For elbiler var det i starten viktig å få ned prisene, slik at selskaper som investerte i elbilteknologi kunne få en kunstig høy etterspørsel og dermed få betalt for det arbeidet de la ned. Nå er det ikke etterspørselen som er problemet for elsykler.
Veldig forenklet:
XXL vet at kunder er villige til å betale 20000 for en elsykkel, det inkluderer 4000 i moms Staten kutter momsen Hva hindrer XXL i å fortsatt ta betalt 20000?
For såvidt godt poeng
Sitat: fredriks
Tycker vi kan hålla bönderna utanför det här. Saken har diskuterats här på forumet och jag har för mig att det var många som var emot också här.
Jag skulle gärna ha ett momsfritak för (el-) sykler men jag ser också en del del argument mot.
Bøndene er her bonden med det fårete fliret som styrer statskassa
Har ikke Vedum rett da? At elbiler har vært uten avgifter er bra, men uten Mva er jo veldig spesielt. Vi betaler jo mva for alle tjenester og produkter. Hvorfor skal elsykkel være uten mva, men ikke vanlige sykler?
Det kan du gjerne si - men dessverre mener politikerne i stortingspartiene at sykler er leketøy, ikke fremkomstmidler. Da må de samtidig fjerne moms på badeballer og radiostyrte biler.
Det har vel ingenting med leketøy å gjøre. Vi betaler jo moms på buss, trikk og offentlig kommunikasjon også
Det er jo kun elbil det ikke er moms på, så det er jo greit spesielt å legge skylda på bønder og dieselbiler.
Det naturlige hadde jo vært å betale moms på elbil også. Så kan man etterpå diskutere løsninger som Baronen nevner med premiering av sykling og andre sunne/miljøvennlige måter å transportere seg på jobb
XXL vet at kunder er villige til å betale 20000 for en elsykkel, det inkluderer 4000 i moms Staten kutter momsen Hva hindrer XXL i å fortsatt ta betalt 20000?
Att andra butikker sälger samma eller liknande sykler billigare. Marknads ekonomi som vanligt alltså.
Har ikke Vedum rett da? At elbiler har vært uten avgifter er bra, men uten Mva er jo veldig spesielt. Vi betaler jo mva for alle tjenester og produkter. Hvorfor skal elsykkel være uten mva, men ikke vanlige sykler?
Det kan du gjerne si - men dessverre mener politikerne i stortingspartiene at sykler er leketøy, ikke fremkomstmidler. Da må de samtidig fjerne moms på badeballer og radiostyrte biler.
Det har vel ingenting med leketøy å gjøre. Vi betaler jo moms på buss, trikk og offentlig kommunikasjon også
Det er jo kun elbil det ikke er moms på, så det er jo greit spesielt å legge skylda på bønder og dieselbiler.
Det naturlige hadde jo vært å betale moms på elbil også. Så kan man etterpå diskutere løsninger som Baronen nevner med premiering av sykling og andre sunne/miljøvennlige måter å transportere seg på jobb
Altså - jeg er for moms på elbiler - men ikke på sykler. Jeg mener defintivt at fremkomstmidler som løser morgendagens transportbehov i byene burde få momsfritak. Altså - sykler, offentlig kommunikasjon og taxi.
Det er jo helt hinsides å fjerne moms på en elbil - det er jo bare en litt mindre miljøfiendtlig bil enn en dieselbil.
XXL vet at kunder er villige til å betale 20000 for en elsykkel, det inkluderer 4000 i moms Staten kutter momsen Hva hindrer XXL i å fortsatt ta betalt 20000?
Att andra butikker sälger samma eller liknande sykler billigare. Marknads ekonomi som vanligt alltså.
Og så lenge det er underskudd på sykler i markedet? XXL kan sitte og se de første 200 kundene løpe til noen som dumper prisen, og vente på de neste 200.
(I tillegg vet jo "alle" at forhandlere ikke sitter med NHH-formler og optimaliserer profitt. Det er vel så enkelt som at hvis det er nok kunder som betaler 20' er alle forhandlere tjent med å ikke utfordre den balansen. De kan kortsiktig øke salget en dag eller fem, men så er racet i gang og det eneste de har oppnådd er at alle tar lavere pris.)
Du verkar ikke ha stor tror på marknaden. Enligt dig kan de väl bara öka priset till 30 000 och tjäna ännu mer.
Alt er ikke svart/hvitt. Men ja, når man opplever at Canyon-sykler selges "brukt" dyrere enn det Canyon tar, fordi de brukte kan leveres med en gang, så tenker jeg det vil være mulig for en del aktører å ta ut mer penger i sykkelmarkedet, ja.
Jeg synes det er greit å ha fritaket på mva på elbil, men enn så lenge Stortinget har som mål at all trafikkøkning skal skje med sykkel eller kollektivtrafikk så er det rart de skal ha full mva på sykkel. Trikk og buss har f.eks. 12% mva. Mens sykkel og elsykkel har 25%. Burde satt til 12% på sykkel / elsykkel og. Siden jeg er i godt humør i dag skal dere få 12%mva på alt annet sportsutstyr og, inkl joggesko. Hvordan staten skal få finansiert dette? Redusert sykefravær og økt produktivitet (mindre sykehuskost, mer skatteinngang på inntekt fordi folk jobber mer / tjener mer / holder ut lenger i jobben osv )
Du verkar ikke ha stor tror på marknaden. Enligt dig kan de väl bara öka priset till 30 000 och tjäna ännu mer.
Alt er ikke svart/hvitt. Men ja, når man opplever at Canyon-sykler selges "brukt" dyrere enn det Canyon tar, fordi de brukte kan leveres med en gang, så tenker jeg det vil være mulig for en del aktører å ta ut mer penger i sykkelmarkedet, ja.
Mulig at XXL har vært veldig smarte med å hamstre opp sykler. De sier de har sykler til alle.