Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Flaggregler... avleggs tullball?

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: fredriks] #2708184 20/05/2022 09:17
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: fredriks

Var helt klart någon eller några i den andra tråden som tyckte det och den har ju kommit opp i denna tråden också.

Mener det ikke er klart i det hele tatt. Folk har diskutert om regelen har noe for seg eller ikke noe. Hvor viktig er ikke egentlig diskutert.

Altså klart, noen var klare på at luen skal av i en kirke++. Men da er det viktigheten av å ha på seg lue sett opp mot høfligheten det er å være grei mot de som mener man skal ta av luen. Det sier ikke noe om hvor viktig det er isolert sett.

Redigert av appelsin2; 20/05/2022 09:21.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: fredriks] #2708185 20/05/2022 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK
Hvis denne regeln faktiskt er så viktigt som en del verkar tycka den er er det nog för länge sen kört för Norge.

Nei. Disse småtingene som binder oss skiftes ut etter hvert. En gang gikk alle menn med hatt. Det har ikke gått dårligere med oss fordi om vi sluttet med det. Kanskje er hatten på vei tilbake - i en annen form

Och i just detta fallet skulle jag si att det som diskuteras er hvis en regel som många redan har skiftat ut för lenge sen faktiskt er viktig eftersom andra verkar tycka det.

Det kan godt hende.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: appelsin2] #2708190 20/05/2022 09:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: appelsin2

Var helt klart någon eller några i den andra tråden som tyckte det och den har ju kommit opp i denna tråden också.

Mener det ikke er klart i det hele tatt. Folk har diskutert om regelen har noe for seg eller ikke noe. Hvor viktig er ikke egentlig diskutert.

Altså klart, noen var klare på at luen skal av i en kirke++. Men da er det viktigheten av å ha på seg lue sett opp mot høfligheten det er å være grei mot de som mener man skal ta av luen. Det sier ikke noe om hvor viktig det er isolert sett.

Jag tyckte det var tydligt men jag gidder ikke leta opp det. Tycker mycket av diskussionen som vi har haft er meningslös hvis alla er eniga om eksemplene som tas opp eller hvis det ikke spelar noen roll.

Informella regler er sikkert bra i ett samfund och det er tydligt att många ändras över tid utan att det medför noe problem.

Det som kan vara interessant er vad som sker når folk er oeniga med reglene och deras ändring över tid. Trodde lue innomhus togs opp som ett eksempel på detta. Förstår ikke hvorfor man annars skulle ta opp den. Er en regel som många ikke bryr sig om. Kunde istället ta opp informella regler för badetøy på stranden då det er noe som de allra flesta följer.

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: fredriks] #2708192 20/05/2022 09:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er en regel som många ikke bryr sig om.

Det tviler jeg på at du har tilstrekkelig datagrunnlag til å konkludere med.

- Robert Green Ingersoll
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: GeirK] #2708194 20/05/2022 09:59
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er i alle fall ingen her på forumet som bryr seg så mye at de har argumentert for at lue/ikke lue bør inn i straffeloven.

Redigert av Garpen; 20/05/2022 10:00.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: GeirK] #2708218 20/05/2022 11:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Og er den påvirkningen positiv eller negativ? (tenker på militæret, ikke samfunnet i sin helhet)

Den mener jeg er positiv.

Basert på synsing eller forskning?

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Tange] #2708219 20/05/2022 11:40
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Og er den påvirkningen positiv eller negativ? (tenker på militæret, ikke samfunnet i sin helhet)

Jeg tror svært få av oss her er forskere på sånt, så ...

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: GeirK] #2708221 20/05/2022 11:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det beror väl på vad man menar med många för eksempel. Men du har rätt, jag kan ikke konkludera med en statistiskt undersökelse med 2 decimaler.

Baserar det lite på diskussionen, det att en del faktiskt har på sig lue innendörs på arbetsplasser utan att noen verkar bry sig, artister i promotionsbilder etc.

Hvis man vill se på informella regler som håller ihop samfundet finns det i min mening i alla fall bra mycket bättre eksempel än lue innendörs.

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Tange] #2708233 20/05/2022 13:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Basert på observasjoner og egen erfaring. Kall det gjerne synsing. Det er all kunnskapen jeg har om temaet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: GeirK] #2708237 20/05/2022 14:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Basert på observasjoner og egen erfaring. Kall det gjerne synsing. Det er all kunnskapen jeg har om temaet.

Det er fair, det kunne vært du hadde lest noe relevant rundt dette.
Og det hadde vært interessant.

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Peddal-pedanten] #2708238 20/05/2022 14:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Peddal-pedanten

Jeg tror svært få av oss her er forskere på sånt, så ...

Jeg tror det er uansett svært få som driver med utstrakt forskning (herinne), men det er mange som leser forskning(srapporter).

Så...... kan det jo hende du er en flerfer, som bare tror på egen 'forskning'.

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708245 20/05/2022 16:02
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Artig å se at dette engasjerte.

Jeg bare lufta mitt syn på at jeg ikke ser noe galt i å heise flagg når man ønsker...

Og de som tror jeg er krenka. Nope.. må skuffe dere.
På generelt grunnlag er det ganske mye som skal til for at jeg blir sint/krenka/forbanna. (Tror aldri jeg har hevet pekefinger/kjefta... siden jeg aksepterer ganske mye)
Mye jeg stusser og undres over, bl.a dette med flaggregler (og lue/caps inne for den saks snyld
. spiller jo overhodet ikke noen rolle, så lenge man ellers oppfører seg ordentlig, er snille og greie og ikke utøver vold eller andre kriminelle handlinger.).. Folk må gjøre som de vil, så for heller folk vise mer aksept.

Grunnen til at jeg lufta det, er at ved en del anledninger, har noen i familien stressa hjem fra selskap, fordi flagget må ned.... det er lit "too much" i min verden.

La flagget vaie til midnatt, og la capsen være på i kirka. Det finnes andre ting det er viktigere å heve pekefingern for.

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708263 20/05/2022 21:28
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M
Synes en skal prøve å ta ned flagget når det blir mørkt (så en ikke glemmer det). Men jeg synes INGEN bør gå hjem fra fest for å ta ned flagget. Fest/selskap trumfer flagg 10 av 10 ganger. Mistenker at folk bruker den unnskyldningen for å få gå tidligere. Hvis selskapet betydde mye for dem burde de la flagget henge, eller latt være å henge det opp, eller fått en nabo til å ta det ned. Respektløst å stikke fra selskaper på den måten...minner om folk som lar være å ta med hunden for å kunne bruke den som unnskyldning for å måtte dra tidlig hjem... (meg selv inkludert)

Redigert av MannenFallerIkke; 20/05/2022 21:29.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708268 21/05/2022 07:08
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Var tidligere i tråden innom flagging på "halv stang".

Ser at flagg-reglene for landet sier at flagget skal ned før solnedgang, og ikke senere enn kl 21.

Men gjelder dette også ved flagging på "halv stang", - lurte jeg på. Joda, det er strengere regler for flagging ved "begravelse" enn for flagging ellers:
Flagget skal først heises helt opp, for så å senkes 1/3 av stangens lengde. dvs. flagging på 2/3 stang altså, ikke "halv stang".

Og det er bare tillatt å flagge på selve begravelsesdagen, og flagget skal faktisk ikke tas ned etter begravelsen, men da heises helt opp igjen.

Men gjelder flaggreglene også mitt balkong-flagg? Har målt stangen til 1,3 meter. Det står på ca 45 grader ut fra balkongen rekkverk.

Innrømmer min brøde, har syndet gjentatte ganger mot flaggreglene med mitt balkongflagg, hvis reglene også gjelder slike småflagg.

Men skal jeg bry meg? Neppe.

Redigert av Anomyn; 21/05/2022 07:09.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708286 21/05/2022 09:21
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Løsningen for å slippe unna flaggreglene er å bruke vimpel ICON_SMILE

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: johannessen] #2708288 21/05/2022 09:43
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: johannessen

Du kan vel også flagge med noe annet? Truser, piratflagg eller regnbuer kan vel flagges med uten at naboen strengt talt har god grunn til å bli forbanna.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Garpen] #2708298 21/05/2022 13:16
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Garpen
Sitat: johannessen

Du kan vel også flagge med noe annet? Truser, piratflagg eller regnbuer kan vel flagges med uten at naboen strengt talt har god grunn til å bli forbanna.

Sant nok, men en vimpel i de norske fargene har et annet budskap enn feks et piratflagg ICON_SMILE

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708301 21/05/2022 13:39
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Og så kan det jo påpekes at flaggstenger har et litt utvidet kommunikasjonstilbud: Det fortelles om en person som hadde hus og hage, at han hver vår la ned flaggstangen for maling og lignende, og da var det om å gjøre at flaggstangen kunne bli reist tidsnok til den første mai - slik at naboen kunne få se at han IKKE flagget...

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Peddal-pedanten] #2708334 21/05/2022 22:46
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Og så kan det jo påpekes at flaggstenger har et litt utvidet kommunikasjonstilbud: Det fortelles om en person som hadde hus og hage, at han hver vår la ned flaggstangen for maling og lignende, og da var det om å gjøre at flaggstangen kunne bli reist tidsnok til den første mai - slik at naboen kunne få se at han IKKE flagget...

Denne fyren har gått ett skritt videre, ser jeg... :-)

Hva er signaleffekten om jeg sykler med et regnbueflagg festet til setestangen på min sykkel? Også etter kl 21 nå i sommerstiden? I Oslo og omegn? Kan jeg bli oppfattet som halvgal, eller i det minste en smule eksentrisk?

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Anomyn] #2708336 21/05/2022 22:55
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Anomyn

Denne fyren har gått ett skritt videre, ser jeg... :-)

Hva er signaleffekten om jeg sykler med et regnbueflagg festet til setestangen på min sykkel? Også etter kl 21 nå i sommerstiden? I Oslo og omegn? Kan jeg bli oppfattet som halvgal, eller i det minste en smule eksentrisk?

Flaggstang er et begrep som blant annet impliserer at ting står på samme geografiske posisjon over lengre tid...
Hva man finner på på gaten er et helt annet kapittel.

Forøvrig: "Hadde", "ble", "kunne" - det burde kanskje slå inn at den historien er noe som skjedde for en del år siden...

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Ndreas] #2708354 22/05/2022 09:29
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ndreas
Sitat: Howard
Land som i løpet av de par hundre siste åra har klart å bli velfungerende, siviliserte samfunn - har (grovt sett) det til felles at de har noenlunde felles normer og verdier, respekt for myndigheter / autoriteter / lovverk og at folk flest innretter seg og oppfører seg noenlunde i henhold til sosiale samfunnsmessige normer.
Jeg tror det er viktig i denne sammenhengen at man ikke uten videre kaster flaggregler, skjermluenormer osv under bussen «bare fordi det er gammeldags og utdatert». Jeg tror det er summen av alle disse små tingene som skaper nasjoner, noe som igjen er en forutsetning for velfungerende samfunn.

Jeg vet ikke helt hvor sterk den koblingen er, fra skjermluenormer til "respekt for lovverk". Det du sier her er vel egentlig at alt av smånormer/regler etc aldri skal sendes i graven fordi de alle er en del av limet som holder nasjonen sammen. Vi har jo klart å kvitte oss med noen/mange opp gjennom årene uten å ha rakna helt som nasjon, har vi ikke?

Vi har endret mye, men endringene har skjedd over tid. I tillegg til at endringene har tatt tid har vi en felles historie med en del symboler, skikker og normer som i mange tilfeller består den dag i dag, eksempelvis flagget og flaggreglene.
Jeg tror at dette er viktig, at endringer tar tid og at man tar hensyn til historien og ikke helt uten videre går løs normer, skikker og tradisjoner bare fordi enkelte ikke er enig / mener det det ikke er viktig osv. Jeg mener ikke det er enkeltelementer som f eks «skyggeluenormer» som velter samfunnet. Men jeg tror summen av alle disse små tingene er en viktig faktor i det jeg kaller et velfungerende samfunn.
Det er flere eksempler på land der man har prøvd å innføre store endringer på kort tid. Det er sjelden veldig suksessrikt.

Redigert av Howard; 22/05/2022 09:42.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: GeirK] #2708420 22/05/2022 22:05
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Høflighetsformene "de" og "dem" forsvant gradvis - kanskje uten at noen opponerte med dem i særlig utstrekning.

Tolker deg i den retning at du mener man ikke burde opponert, og også nå gjeninnført disse formene?
Kan du evne å gi et vederheftig grunnlag for din tankeretning over temaet?

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Anomyn] #2708431 23/05/2022 06:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anomyn

Tolker deg i den retning at du mener man ikke burde opponert, og også nå gjeninnført disse formene?

Det var kreativt tolket. Jeg mener akkurat det som står. Du trenger ikke lese noen ting mellom linjene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Howard] #2708502 23/05/2022 12:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Howard
Det er flere eksempler på land der man har prøvd å innføre store endringer på kort tid. Det er sjelden veldig suksessrikt.

Iran er et slikt eksempel. Sjahen gjorde alt vestlig normen, og det beit ham i ræva, og nå har ekstremistene tatt over. (ikke bare det, da)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708505 23/05/2022 14:01
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Tenker du på kuppet i 1953? Der tenker iaf jeg at det var mer signifikant hva CIA gjorde, men...

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708543 23/05/2022 17:53
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Også jeg som bare lufta mine tanker om at det må være OK å heise flagg når man ønsker.....

(men det er jo ikke uvanlig at forumtråder sporer av, en del av sjarmen, og viktig med ytringsfrihet og meningsmangfold ICON_SMILE )

PS.
De og Dem.....også avleggs.
Bruker det litt på fleip i e-post til et par kunder på jobb av og til.

(Ser fram til dagen hvor folka som bor i det gul-hvite huset bak en rytterstatue blir tilsnakket med "du" ICON_WINK )

Redigert av 123nils; 23/05/2022 18:03.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708547 23/05/2022 18:08
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: 123nils
Også jeg som bare lufta mine tanker om at det må være OK å heise flagg når man ønsker.....
(men det er jo ikke uvanlig at forumtråder sporer av, en del av sjarmen, og viktig med ytringsfrihet og meningsmangfold ICON_SMILE )

Når man ønsker: La oss si at den lysten treffer meg kl. 02.12 en vinternatt det ikke er måne... Hva skulle poenget da være, i så fall ?

Min vinkling er rett og slett at jeg ikke helt forstår vinklingen "ja til flagg - til helvete med regler rundt flaggbruken" - hvis flagget betyr noe for noen, skulle man tro at man ønsker en viss stil på det hele; og omvendt, hvis man ikke er interessert i noen av delene, ok, da er det logisk; men å ville ha flagget oppe, men ikke være interessert i å ha en viss stil på det hele ... ???

Logisk nok startet dette jo med en som det senere viste seg kommenterte andres holdning til dette, uten å spesifisere om vedkommende selv i det hele tatt hadde et flagg, langt mindre hadde interesse for det...

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: 123nils] #2708548 23/05/2022 18:14
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

En ting: Prøv aldri å lære deg fransk eller tysk - du vil få fnatt...

Og denne forstår jeg ikke helt:
(Ser fram til dagen hvor folka som bor i det gul-hvite huset bak en rytterstatue blir tilsnakket med "du" ICON_WINK )

Så lite de folka har å si her i landet, så forstår jeg ikke hvorfor folk som kaller seg republikanere eller lignende i det hele tatt gidder - vi har i praksis Forbundsrepublikkens system, bare med en arvelig "stempelmaskin"...

Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Peddal-pedanten] #2708554 23/05/2022 20:09
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Så lite de folka har å si her i landet, så forstår jeg ikke hvorfor folk som kaller seg republikanere eller lignende i det hele tatt gidder - vi har i praksis Forbundsrepublikkens system, bare med en arvelig "stempelmaskin"...

Mente vel bare at det høres ut som en halvdårlig sketsj når Harald blir intervjuet.... "Hadde deres majestet en fin tur

Når man ønsker: La oss si at den lysten treffer meg kl. 02.12 en vinternatt det ikke er måne... Hva skulle poenget da være, i så fall ?

Min vinkling er rett og slett at jeg ikke helt forstår vinklingen "ja til flagg - til helvete med regler rundt flaggbruken" - hvis flagget betyr noe for noen, skulle man tro at man ønsker en viss stil på det hele; og omvendt, hvis man ikke er interessert i noen av delene, ok, da er det logisk; men å ville ha flagget oppe, men ikke være interessert i å ha en viss stil på det hele ... ???

Logisk nok startet dette jo med en som det senere viste seg kommenterte andres holdning til dette, uten å spesifisere om vedkommende selv i det hele tatt hadde et flagg, langt mindre hadde interesse for det...

Nok en gang, må jeg bare si at jeg personlig ikke ser vitsen med å skulle ha regler for noe som ikke har noen betydning for noen.
Er ikke verre en det.
Og som jeg sa litt lengre opp... det som fikk meg til poste i utgangspunktet, var jo at jeg har opplevd at folk har stressa hjem fra hyggelig lag, fordi de måtte være hjemme til flaggfiring... dette er folk jeg kjenner godt, og det var ikke et dårlig påskudd for å stikke, men en genuin "bekymring" grunnet de såkalte flaggreglene.

Om du plutselig for lyst å heise flagg kl. 2 på natta, har du sikket en grunn, og da skal i hvert fall ikke jeg hindre deg den gleden. ICON_SMILE
Sett at du får telefon fra sykehuset, med beskjed om du har blitt bestefar/mor...
Du har vunnet 1. mill på nettpoker. Rosenborg rykker ned (lite tvilsomt at det skjer kl. 2 på natta).... da må det jo for pokker være lov p heise flagg..... mener jeg.

Jeg har aldri hatt flagg på verandaen (og er aldri i situasjoner hvor jeg føler behov for å flagge, sikkert 25 år siden jeg hadde flagg på 17 mai f.eks)
Noe av det første jeg gjorde da jeg overtok, var å legge ut flagget (som stod i kjellerboden) ut på Finn, da jeg visste at jeg aldri ville gidde å styre med det.

(liker denne "debatten" ICON_COOL )

Redigert av 123nils; 23/05/2022 20:20.
Re: Flaggregler... avleggs tullball? [Re: Peddal-pedanten] #2708555 23/05/2022 20:10
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Når man intervjuer kongen, kan man si "du"... tror Harald synes det er helt OK. Veldig kunstig og 1737-ish og si "deres majestet" når man stiller spørsmål.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå