Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ryssefeiring

Ryssefeiring #2707542 14/05/2022 10:39
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Nu er det noen år tills mina barn kommer dit men hoppas verkligen det har blivit en ändring innan dess.

Ryssebusser för millioner, ryssesånger för 100 tusen, dyra rysseklær, dyr ingång till arrangemang, ryssegrupper som ikke alls er inkluderande, planering hela vidaregående, etc.

Nu er vel inte 70-80 tusen per person det normala som jag läste om i vg igår men att det ens er folk som betalar det för feiringen er ju galskap.

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707543 14/05/2022 10:57
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Old man yelling at clouds.

Gjør jobben din som forelder.

Redigert av Gubbe; 14/05/2022 11:02.
Re: Ryssefeiring [Re: Gubbe] #2707544 14/05/2022 11:10
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Sitat: Gubbe
Old man yelling at clouds.

Gjør jobben din som forelder.

Ok, så vad jag kan/bör göra som förälder beror inte alls på hur resten av samfundet er? Er det det du menar?

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707547 14/05/2022 11:44
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Nei, det er ikke det jeg mener.

Jeg mener at du og barna dine ikke lever i et vakum.

Forhold deg til det.

Re: Ryssefeiring [Re: Gubbe] #2707548 14/05/2022 12:08
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F

Forhold deg til det.

Alltså att jag ska hålla tyst och ikke får ha en åsikt?

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707551 14/05/2022 13:51
N
Ndreas Offline
Ringrev
Ringrev
N
Tror han kan ignoreres med hell.

Dattera til en kollega har i tillegg (sammen med venninene) betalt 20k elns for en partytur til Io (gresk øy) hvor de skal dra en uke eller noe. En av foreldrene fant ut at pengene hadde ikke gått til no firma, men bare rett på kontoen til kona til daglig leder. Ryddig og fint.

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707560 14/05/2022 16:31
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Problemet her er egentlig todelt. Mangel på ansvarliggjøring og mangel på opplæring.

Tidligere når du vokste opp, blandet ikke foreldrene seg inn i all mulig smårusk som skjedde deg. Så da kunne du lære om assholes, idioter og svindlere når du var liten.

Nå skjer jo ikke det før du blir myndig, og du har ikke noe iboende erfaring med at nå finnes det folk som kan fucke med deg uten at foreldrene kan komme redde deg.

Det samme gjelder kollektivisering av samvittighet. Man blir overlesset av diktat av hva man bør mene, hva som er sant osv, på en slik måte at ‘alt’ som en eller annen gruppe mener, er greit. Når man outsourcer hva man egentig tenker og føler, blir plutselig mye saker greit.

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707562 14/05/2022 17:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg var gjennom dette for ti år siden og kan ikke huske at det var noe stress som foreldre, men mulig det har endret seg til nestemann er klar om seks år.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707563 14/05/2022 18:03
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Bussutstyrshypen kan jeg bekrefte at har tatt helt av. For 10-20+år siden så ble det gjenbrukt gamle utdaterte lydanlegg mens i dag så putter de det samme nye moderne profesjonelle konsertlydsystemet i bussene som de største artistene og festivalene bruker. Det er så totalt fucked up absurd at jeg har ikke så mye mer å si enn akkurat det. Den VG-saken nå hvor de blir krevd 1,5 mill etter brann for lydanlegg er tilnærmet riktig sum for høyttalere i bussen, det er avtalen uten forsikring og uavklart ansvarsforhold som er kritikkverdig ikke verdien.

Kom ikke her å si det var sånn når du vokste opp for hauger av år siden at dere hadde lydanlegg til 3 årslønner i leddbussen den slitne chevy van’en.

Redigert av JoachimV; 14/05/2022 18:20.

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707564 14/05/2022 18:14
baronKanon Online
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva er ryssefeiring. Noe russisk?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ryssefeiring [Re: JoachimV] #2707567 14/05/2022 18:52
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: JoachimV
Bussutstyrshypen kan jeg bekrefte at har tatt helt av. For 10-20+år siden så ble det gjenbrukt gamle utdaterte lydanlegg mens i dag så putter de det samme nye moderne profesjonelle konsertlydsystemet i bussene som de største artistene og festivalene bruker. Det er så totalt fucked up absurd at jeg har ikke så mye mer å si enn akkurat det. Den VG-saken nå hvor de blir krevd 1,5 mill etter brann for lydanlegg er tilnærmet riktig sum for høyttalere i bussen, det er avtalen uten forsikring og uavklart ansvarsforhold som er kritikkverdig ikke verdien.

Kom ikke her å si det var sånn når du vokste opp for hauger av år siden at dere hadde lydanlegg til 3 årslønner i leddbussen den slitne chevy van’en.

Når jeg var russ midt på 90 tallet så var det ikke snakk om gjenbruk av hamle lydanlegg. Det ble leid inn proft anlegg. Ikke uvanlig å bruke er par 100' på å leie anlegg. Forskjellen er vel at buss med anlegg har spredd seg til resten av landet + at det selvfølgelig også har eskalert.

Re: Ryssefeiring [Re: Dexter] #2707568 14/05/2022 19:01
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Sitat: Dexter

Når jeg var russ midt på 90 tallet så var det ikke snakk om gjenbruk av hamle lydanlegg. Det ble leid inn proft anlegg. Ikke uvanlig å bruke er par 100' på å leie anlegg. Forskjellen er vel at buss med anlegg har spredd seg til resten av landet + at det selvfølgelig også har eskalert.

«Gamle»… Jeg var i bransjen den gang på 90-tallet så jeg er relativt godt kjent med standarden som ble leid ut. Det var aldri snakk om at det var det nyeste som gikk til russen på den måten det er nå.

Redigert av JoachimV; 14/05/2022 19:03.

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707580 I går 04:23
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: fredriks

Forhold deg til det.

Alltså att jag ska hålla tyst och ikke får ha en åsikt?

Jeg mener at du som forelder må forholde deg til situasjonen, og bruke hvordan du forholder deg til situasjonen i forldrerollen din.
Altså: Snakk med barna dine om det du er opptatt av som forelder, og som handler om barna dine.

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707581 I går 05:44
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Sitat: fredriks
Nu er det noen år tills mina barn kommer dit men hoppas verkligen det har blivit en ändring innan dess.

Ryssebusser för millioner, ryssesånger för 100 tusen, dyra rysseklær, dyr ingång till arrangemang, ryssegrupper som ikke alls er inkluderande, planering hela vidaregående, etc.

Nu er vel inte 70-80 tusen per person det normala som jag läste om i vg igår men att det ens er folk som betalar det för feiringen er ju galskap.

Det er mange grunner til, at russebussene blir dyrere og dyrere;
det sitter noen og tjener MYE penger på å selge busser, ustyr, arrangement, dop, alkohol, musikk og disse gjør mye for å tjene mer.
foreldre ønsker å segrere fattigfolg og rikfolk, gjør det dyrt nok så forsvinner fattigfolka
så er det mye mobbing og utstøting, hvis du ikke spiller på lag med de rette folka blir du utstøtt. regner med at en del jenter kan fortelle om sexpress i forkant...

førstemann her i huset kom helskinnet gjennom,
andre mann valgte heldigvis yrkesfaglig

utrolig svakt at skoleverket ikke gjør noe som helst for å stoppe det tullet

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ryssefeiring [Re: Flamini] #2707595 I går 08:15
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J
Sitat: Flamini

Det er mange grunner til, at russebussene blir dyrere og dyrere;
det sitter noen og tjener MYE penger på å selge busser, ustyr, arrangement, dop, alkohol, musikk og disse gjør mye for å tjene mer.

Det jeg sier dette må være beste bransjen av alle bransjer å være i, frisk tilførsel av nye upåvirka kunder hvert år som er helt ferske uten påvirkning fra andres dårlige erfaringer. Her er det fritt frem for å lure de trill rundt å ta seg godt betalt.

Re: Ryssefeiring [Re: JoachimV] #2707615 I går 14:18
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

«Gamle»… Jeg var i bransjen den gang på 90-tallet så jeg er relativt godt kjent med standarden som ble leid ut. Det var aldri snakk om at det var det nyeste som gikk til russen på den måten det er nå.

Nå skal ikke jeg uttale meg om alderen på anlegget, men hvis du leier anlegg for 200' i 1994 så fikk man i det miste mye lyd.

En erfaring er at for mye lydanlegg er egentlig litt upraktisk. Det tar lang tid og rigge opp og ned, og innen man har rigger ferdig så er man på vei til et nytt sted.

Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707626 I går 15:59
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det varierte sikkert fra buss til buss på 90/00-tallet, men min erfaring var at russebussanleggene som ble leid ut ofte var litt eldre anlegg, som de prøvde å få noen år ekstra ut av. Kravene var vel hovedsakelig: Høy lyd, mye bass og helst større enn nabobussen. Lydkvalitet var ikke i fokus.

De som er positive til russetid bør ta seg en samtale med politibetjenter som patruljerer festene, mye usunt som skjer, som vil påvirke deltakerne mange år. I tillegg til ulykkene. Har i mange år terrengløpt/stisyklet i områdene hvor utefestene i Oslo skjer, og har opplevd flere ganger relativt bevistløse jenter som blir geleidet inn i skogen av gutter og bedrukne personer av begge kjønn som ikke klarer gjøre rede for seg. Hver gang har jeg snakket med Politiets OPS, og inntrykket er at det er ganske standard på slike utefester. Største utfordringen deres er visst å få kontakt med foreldre og at omfanget ofte er ressurskrevende. I tillegg er det visst kjempegøy å diskutere bortvisning (Politiloven § 7) med berusede ungdommer som har hatt rettslære.

Hilsen
Gammal Gretten Gubbe

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707667 1 hour siden
Jomar Henriksen Online
Ringrev
Ringrev
Er lærer på vgs og har i disse dager snaue 60 russ som jeg møter flere ganger i uka, så her er en liten rant.

Først-> Det er ikke borgerskapets barn som forsømmer skolen; de har klare rolleforventninger hjemmefra og møter opp, dog litt bakfulle/trøtte/hostende, men de sitter nå der. De risikerer som oftest bare at den ene heldagsen blir litt undermåls. Men de kommer og gjør jobben stort sett helt greit.

Det jeg irriterer meg over, er at elevene har begynt å gjøre idiotfeil de ikke gjorde i vinter. Plutselig skriver de tekster uten innledning, glemmer å føre kilder, svarer bare på det første oppgaven ber om osv osv. Jeg kjenner det er jævla demotiverende å lage opplegg når elevene regredierer på grunn av hard fyll i ukedagene? Hvilke holdninger er det de tilegner seg?

De som virkelig sliter er de med litt lite engasjerte foreldre hjemmefra, eller de med litt for mye frihet. Jeg hadde en elev som måtte dra hjem fra siste heldags kl 0950 fordi han var fyllesjuk og spydde. I tillegg har mangel på fraværsgrense gjort at det i snitt møter 17 av 29 elever, og det er de faglig svakeste som ikke møter. Eksamen er avlyst så de elevene med litt løse rammer ser ikke lengre på skolen som noe de må forholde seg til, og de veit at det er min jobb å leite etter vurderingsgrunnlag med lys og lykte siden jeg får kjeft av skoleeier om jeg stryker noen (fuck målstyring!).

Russegruppedrama er det mye av også, men det er stort sett elevtjenesten/politiet som tar seg av nå. Fønnfakt: Jeg har to vg1-elever som åpent og rasjonelt sier på tomannshånd at de ikke vil dra på utveksling til UK på vg2 fordi de ikke vil miste plassen i russegruppa si på vg3. I tillegg må jeg nå bruke de neste to ukene på å hanke inn noen vg3-jenter som ikke møtte til en viktig gruppesamtale fordi de var i russegruppekonflikt med medlemmene i den opprinnelige gruppa.

Mitt vakre ønske er at foreldre med russ bør være klarere på å få fram at russefeiringa ikke på noen som helst måte får gå ut over skolen. Det er skolen som skal være det primære, selv om fyll i ukedagene er moro.

Rant slutt.

Borgfast (inntil videre)
Re: Ryssefeiring [Re: fredriks] #2707672 1 hour siden
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F
Rett ved der jeg bor er det en utfartsparkering hvor russen tidligere har festet og forsøplet noe helt for jævelig, så parkeringsplassen er nå stengt i mai.

har ved ett par annledninger funnet døddrukne jentunger som sannsynligvis har gått på ungdomsskolen men har fått være med å "rulle"
Har tatt mobilen dem og ringt hjem til sinte foreldre som gir meg huden full og ber meg passe mine egne saker...neste telefon har da blitt til onkel politi som kjører dem hjem i steden.

Som nevnt over så er det en kjent sak at "gutter som ikke drikker alkohol" ser sitt snitt på slike fyllefester som russen arrangerer

Til de av dere som har jenter i kritisk alder, er det mange foreldre som annser slike fyllearrangement som en naturlig del av ungdomstiden ?
Fallhøyden er jo ganske stor med mulig (gruppe)voldtekt, kjønnsykdommer, graviditet, traumer, filming med mobiltelefon mm

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ryssefeiring [Re: Dexter] #2707681 47 minutter siden
J
JoachimV Online
Besatt
Besatt
J

Nå skal ikke jeg uttale meg om alderen på anlegget, men hvis du leier anlegg for 200' i 1994 så fikk man i det miste mye lyd.

En erfaring er at for mye lydanlegg er egentlig litt upraktisk. Det tar lang tid og rigge opp og ned, og innen man har rigger ferdig så er man på vei til et nytt sted.

Og der sier du det selv, forskjellen på hva vi snakker om.
Frem til ca den gang utpå 90-tallet så rigget de noe gjenbrukt utstyr opp og ned.
Derfra utpå 90-tallet utover 00 engang så tilpasset de utstyr på taket, igjen gjenbruk fra konsertlyd-bransjen.
Nå har de det altså inne i leddbussene. Det er forskjellen, og for å få det inn der så er det ikke lenger noe gammelt gjenbruk, da er det siste generasjon som gir maks effekt/volum/vekt.
Driftsikkerheten i dag er mye høyere så på 90-tallet betalte du for service når du leide. Ingen ønsket å leie ut til russen fordi de måtte ta med i betrakning at det ble ødelagt.. Den største forskjellen fra den gang er jo utvikling av forsterkere som er blitt skrella i vekt og volum mens du kan slenge på en 0 bak effektspec. Ja det er riktig, der du hadde 2x500W har du i dag 2x5kW i forsterkerkraft. Når vi vet at den største trusselen mot høyttalere er underdimensjonerte forsterkere så sier det litt om hva slags tryllekunststykke det var å få det til å gå opp dengang. Da særlig ikke noe for ungdom med 17 i promille å håndtere.

Og før dere svarer at det bare er de hippeste russegruppene som har leddbuss så går disse nå på dusinet og det argumentet at en buss gjør noe i år så gjør bare x10 det samme neste år.

Russebuss saksøkt for 1,5 mill på en fb-gruppe for lydbransjen jeg følger så sier de det er busser som har lydanlegg tilsvarende for 6 mill. Beklager men det hadde dere bare ikke noe i nærheten av på 90-tallet. Prisvekst tatt i betrakting så kan dere forsatt stryke en null så snakker vi. VG.no-saken beskriver dilemmaet med å forsikre et rullende lydanlegg til prisen av en enebolig.

Sitat: Jomar Henriksen

Mitt vakre ønske er at foreldre med russ bør være klarere på å få fram at russefeiringa ikke på noen som helst måte får gå ut over skolen. Det er skolen som skal være det primære, selv om fyll i ukedagene er moro.

Rant slutt.

Dette kommer jo adri til å ta slutt all den tid feiringen skal gå før og parallelt med skoleavslutning.
Det er jo veldig rart da, i alle andre sammenhenger så feier man å ha fullført noe etter å ha avsluttet. Russen feier derimot feier at de er i ferd med å fullføre.

Redigert av JoachimV; 35 minutter siden.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå