Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hva skjer med bladet terrengsykkel?

Hva skjer med bladet terrengsykkel? #2707409 13/05/2022 05:53
Registrert: May 2008
Innlegg: 312
T
trond67 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Registrert: May 2008
Innlegg: 312
Kjenner at jeg er ferdig med å lese om klatring-randone og diverse og veldig klar for et ferskt terrengsykkelblad i posten. Så hva skjer?

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707412 13/05/2022 07:01
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 603
Niko Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 603
Må si meg enig i dette.
Savner bladene Landevei og Terrengsykkel i sin tidligere form.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707415 13/05/2022 07:24
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 990
M
Mr.Jacobsen Online
Ringrev
Online
Ringrev
M
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 990
Vi er nok mange som gjør det, og som også satt pris på redacteurens penn i større grad enn en del av det som skrives i det nåværende FriFlyt. Men trykkede publikasjoner er i fritt fall, så det er vel ikke utenkelig at Landevei og Terrengsykkel kun kommer til å leve som nettpublikasjoner i framtiden.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707453 13/05/2022 10:45
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,222
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,222
Sitat: trond67
Kjenner at jeg er ferdig med å lese om klatring-randone og diverse og veldig klar for et ferskt terrengsykkelblad i posten. Så hva skjer?


Du får FriFlyt, det enkelte magasin eksisterer ikke lenger.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: RazeFaze] #2707474 13/05/2022 13:33
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 136
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 136
Sitat: RazeFaze
Sitat: trond67
Kjenner at jeg er ferdig med å lese om klatring-randone og diverse og veldig klar for et ferskt terrengsykkelblad i posten. Så hva skjer?


Du får FriFlyt, det enkelte magasin eksisterer ikke lenger.


Derfor sa jeg opp mitt abbonement

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707488 13/05/2022 14:28
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,164
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,164
Det var vel en hel del som sa opp abonnementet sitt etter det første nummeret med test av el-sykler, selv om det ikke nødvendigvis var starten på den nedadgående kurven.


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: parob] #2707489 13/05/2022 14:58
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,538
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,538
Sitat: parob
Det var vel en hel del som sa opp abonnementet sitt etter det første nummeret med test av el-sykler, selv om det ikke nødvendigvis var starten på den nedadgående kurven.


Jeg ga FriFlyt en sjanse og beholdt det et år, men for en som kun er interessert i stisykling er det dessverre for lite relevant stoff der til at jeg ønsker å være støttemedlem. Det var litt tungt å si opp også fordi jeg gjerne vil ha norsk redaksjonelt innhold, men for mye resirkulering av gammelt nytt på nettstedet sammen med for lite innhold i FriFlyt så ble det kroken på døra.


Lars-Erik
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707495 13/05/2022 16:39
Registrert: Dec 2020
Innlegg: 8
terapisykkelist Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Dec 2020
Innlegg: 8
har hvert på hytta i Rondane og bla. kost meg med gamle sykkelblader, tenk, før hadde vi egne Norske blader som kun handlet om hva som rørte seg i grus/stisykkel Norge. jeg er som mange andre møkk lei og få et blad som kun har noen få sider med stisykling og i tillegg har disse få artikler stått på nettsiden. Forumet som vi abonnenter skriver i, er det som driver terrengsykkel her i landet. Tydelig at redaksjonen skal drives med lavbudsjett, vær ærlig med oss! Hva er planene med bladet Terrengsykkel? Skal det gjenoppstå??

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707498 13/05/2022 17:30
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,410
E
eirikbk Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,410
Å lese magasinet Fri Flyt er en rask affære. 90% å bla forbi.
Jeg har dog lest en del bak betalingsmuren på nett, både Terrengsykkel, Landevei, Ute og Jeger. Men magasinet er en mislykket sammenblanding.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707502 13/05/2022 17:52
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,299
OveR Offline
Apartheidmotstander
Offline
Apartheidmotstander
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,299
Friflyts nettsider dekker veldig mange av mine interesseområder, men bladet dekker ingen av dem på en god nok måte. Jeg går på toppturer, kjører ski i alpinanlegg, sykler sti og landevei, er generelt interessert i friluftsliv, og hele høsten er jeg på ulike former for jakt. Jeg liker å få et blad i postkassen, men store deler av det blar jeg raskt gjennom. Leser noe, men langt fra alt. Leser veldig mye mer på nett enn på papir. Kunne vært et sykkelblad i sommermånedene og et skiblad på vinteren?


mvh OveR

Redigert av OveR; 13/05/2022 17:55.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city





Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707505 13/05/2022 18:33
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,203
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,203
Jeg sa opp abonnement nå, men kommer tilbake like fort hvis det er verdt det. Jeg håper de legger ned hele bladet og fokuserer skikkelig på nett. Bladet i formen det er nå er for meg helt verdiløst. Skikkelig artikler på nett, enda mer fokus på podcast og ikke minst film er redning. Nå blir det midt imellom alt og da er utenlandske konkurrenter mer givende.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707506 13/05/2022 18:45
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,393
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,393
Enig med siste talere. Bladet er bare å legge ned nå.
Ellers er mine tips/ønsker for terrengsykkel/landevei-sidene;
- dropp utstyrstester/sykkeltester. Der er de utenlandske milevis over. Les litt tester på pinkbike/nsmb så ser man hvordan det kan gjøres. Nå er det litt Bikeradar over det hele. En liten presentasjon pluss et kort avsnitt med test.
-fokuser på turrapporter og andre dypdykk i kultur. Der har det til tider vært høy klasse, spesielt i landevei, men også på terrengsykkel.
-slike ting som artikkelserien som går nå, om folk som sykler langt, det liker jeg.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: OveR] #2707508 13/05/2022 18:55
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,179
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,179
Sitat: OveR
Friflyts nettsider dekker veldig mange av mine interesseområder, men bladet dekker ingen av dem på en god nok måte. Jeg går på toppturer, kjører ski i alpinanlegg, sykler sti og landevei, er generelt interessert i friluftsliv, og hele høsten er jeg på ulike former for jakt. Jeg liker å få et blad i postkassen, men store deler av det blar jeg raskt gjennom. Leser noe, men langt fra alt. Leser veldig mye mer på nett enn på papir. Kunne vært et sykkelblad i sommermånedene og et skiblad på vinteren?


mvh OveR


Deler mye av din oppfatning. Fornyer Fri flyt abonnementet da jeg a) har kjøpt hvert eneste utgave av Fri Flyt bladet (og Terrengsykkel og Landevei) b) føler for å støtte et blad som dekker mange av mine interesser og sånn sett også miljøer vi ferdes i. Kommer nok til å fortsette med det. Men føler også bladet slik det er nå blir hverken fugl eller fisk. Jeg leser langt fra alt redaksjonell innholdet på nettet og sånn sett sjelden føler jeg leser noe i bladet som er på nettet. Men syntes også valg av emner i bladet, enten det er ski, landevei eller terrengsykkel ikke fenger som før.
Tenker også som du Ove her at feks 2 utgaver av terrengsykkel og 2 utgaver landvei vår/sommer/høst, og så 4 utgaver Fri Flyt/ski senhøst/vinter/tidlig vår. Klar over det ikke passer så godt for de som er i klatring/tur segmentet. Syntes også det er mindre interesserant med test av billige(re) hardtailer når det først kommer tester i bladet. Helt ok å ha med det i systemet, men i bladet før det være fokus på entusiastutstyr. Mener Øyvind har lagd en god og viktig test, men rett og slett ikke noe som fanger min interesse iallefall. Å hatt den på nett hvor kanskje noen lurer på å kjøpe sykkel til samboer, faren sin eller anbefale kollegaen kan finne god info, men fanger da ikke meg som underholdning i blad jeg har ventet på skal dukke opp i postkassa. Skal det bare være 20 % terrengsykkel i bladet må det være noe jeg tenker "kult, det må jeg lese". Har lest testen, men mest for bare å gjøre det. Hadde det feks vært 1 rent terrengsykkelblad kunne fint den testen passet inn + tester av enduro og rittsykler.

Mulig dette bare er lite realistisk, og kun den varianten er liv laga. Synd, og sånn sett ikke redaksjonens feil at samfunnet har blitt "slik".
Men ønsket mitt hadde vært et abo der du kunne valgt 8 blad i året og da som jeg skrev 4 skiblad og 4 sykkelblad, eller bare 4 skiblad ( Fri Flyt) 2 Terrengsykkel og 2 Landevei. Mao en kunne valgt det som hadde passet. Evt med mulighet for KLatring og Ute også.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: aug11x] #2707509 13/05/2022 18:57
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,179
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,179
Sitat: aug11x
Enig med siste talere. Bladet er bare å legge ned nå.
Ellers er mine tips/ønsker for terrengsykkel/landevei-sidene;
- dropp utstyrstester/sykkeltester. Der er de utenlandske milevis over. Les litt tester på pinkbike/nsmb så ser man hvordan det kan gjøres. Nå er det litt Bikeradar over det hele. En liten presentasjon pluss et kort avsnitt med test.
-fokuser på turrapporter og andre dypdykk i kultur. Der har det til tider vært høy klasse, spesielt i landevei, men også på terrengsykkel.
-slike ting som artikkelserien som går nå, om folk som sykler langt, det liker jeg.


Ja, også enig. Tur/kultur artikler triumfer tester sommer som vinter.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707519 13/05/2022 20:41
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 11,969
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 11,969
+1 for tur og kultur ICON_SMILE

Men som abonnent og hyppig leser, primært av Landevei.no, er jeg slett ikke enig at de utenlandske nettsidene ligger langt over hva gjelder nivå på tester av sykler og utstyr.

Jeg leser mange utmerkede tester som er grundige, lærerike og inspirerende, også om du ikke tenker å kjøpe det som testes. Helt på høyde med CyclingTips. Og det hele sett i lys av norske forhold.

Så ja, takk, begge deler - både tester og tur/kultur. Det tror jeg også leserne av Terrengsykkel.no tenker, uten at jeg følger det nettstedet like nøye.

Så er det altså slik at abonnementet nå først og fremst er tilgang på digitalt innhold fra FriFlyt, i praksis alle hjemmesider og hele biblioteket av digitale versjoner av papirmagasinene.

Papirutgaven er ikke lenger det primære produktet. Den er bare en bonus, en papirversjon av et utvalg av det digitale innholdet. Om man fortsetter å tenke på abonnementet som et papirabonnement, blir man dessverre skuffet.

Og ja, enig, papirutgaven har ikke helt funnet sin form. Rendyrkede tema-utgaver med nytt stoff, som Ove og Oddefa foreslår, ville trolig ha truffet bedre. Og om det ikke lar seg gjøre, sette alle ressurser inn på topp digitalt innhold, som Ole Christian foreslår.

Savner jeg Landevei på matt papir med utsøkt design og dyptpløyende artikler? Å, ja. Håper jeg at det kommer tilbake? Å, ja.

Mens jeg lever i håpet, har jeg nytte og glede av nettsidene. Og fortsetter selvsagt å abonnere.

Redaksjonen vil sikkert lese tråden og svare, men for ordens skyld minner jeg om at det er et eget underforum for innspill til redaksjonen - Nytt på terrengsykkel.no - og at overgangen fra papir til skjerm er diskutert der med både Øyvind og Alpers, bl.a. i tråden Digitalt abonnement.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: Sepeda] #2707523 13/05/2022 22:59
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,476
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,476
Sitat: Sepeda
Papirutgaven er ikke lenger det primære produktet. Den er bare en bonus, en papirversjon av et utvalg av det digitale innholdet. Om man fortsetter å tenke på abonnementet som et papirabonnement, blir man dessverre skuffet.

Jepp.

Side opp og side ned med skitester halve året er lite spennende. Interessant hvis man er på jakt etter ski, men irrelevant om man ikke er på jakt etter ski. Dette er stoff som uansett egner seg best på nett (min mening), og burde vært luket ut av papirversjonen.

Selv om jeg vet at det digitale er hovedproduktet, ble produktet som kom i posten etter hvert så lite interessant at jeg også avsluttet abonnementet nå nylig. Savner Landevei på papir, og kunne betalt dobbel pris for den blekka + podkast.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707527 14/05/2022 05:57
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,371
Morten DMR Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,371
Beste alternativ har for meg blitt abonnement på mbuk, og podkast fra pinkbike. Bra greier.


Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: Sepeda] #2707528 14/05/2022 05:59
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 479
M
mob Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 479
Sitat: Sepeda
+1 for tur og kultur ICON_SMILE

Men som abonnent og hyppig leser, primært av Landevei.no, er jeg slett ikke enig at de utenlandske nettsidene ligger langt over hva gjelder nivå på tester av sykler og utstyr.

Jeg leser mange utmerkede tester som er grundige, lærerike og inspirerende, også om du ikke tenker å kjøpe det som testes. Helt på høyde med CyclingTips. Og det hele sett i lys av norske forhold.

Så ja, takk, begge deler - både tester og tur/kultur. Det tror jeg også leserne av Terrengsykkel.no tenker, uten at jeg følger det nettstedet like nøye.

Så er det altså slik at abonnementet nå først og fremst er tilgang på digitalt innhold fra FriFlyt, i praksis alle hjemmesider og hele biblioteket av digitale versjoner av papirmagasinene.

Papirutgaven er ikke lenger det primære produktet. Den er bare en bonus, en papirversjon av et utvalg av det digitale innholdet. Om man fortsetter å tenke på abonnementet som et papirabonnement, blir man dessverre skuffet.

Og ja, enig, papirutgaven har ikke helt funnet sin form. Rendyrkede tema-utgaver med nytt stoff, som Ove og Oddefa foreslår, ville trolig ha truffet bedre. Og om det ikke lar seg gjøre, sette alle ressurser inn på topp digitalt innhold, som Ole Christian foreslår.

Savner jeg Landevei på matt papir med utsøkt design og dyptpløyende artikler? Å, ja. Håper jeg at det kommer tilbake? Å, ja.

Mens jeg lever i håpet, har jeg nytte og glede av nettsidene. Og fortsetter selvsagt å abonnere.

Redaksjonen vil sikkert lese tråden og svare, men for ordens skyld minner jeg om at det er et eget underforum for innspill til redaksjonen - Nytt på terrengsykkel.no - og at overgangen fra papir til skjerm er diskutert der med både Øyvind og Alpers, bl.a. i tråden Digitalt abonnement.


Jeg har så lyst til å like prosjektet Nye FF, men synes det blir stadig vanskeligere. Jeg betaler fortsatt abo, men det skyldes nok primært Autogiro-teknologien.

Jeg er enig i de fleste innvendingene i tråden. Stoffmiksen funker bare ikke. I tillegg er kvaliteten på nett altfor dårlig til å forsvare et eget digiabo (hadde det eksistert!). På toppen får man den velkjente juksingen med datering av gamle artikler og videoer, samt uheldige bindinger mellom deler av FF-redaksjonen og en av landets største importører/sportsbutikker, med på kjøpet.

Sepeda og jeg må lese forskjellige internasjonale tester. Jeg synes det er et hav av kvalitetsforskjeller mellom lenkene under og det FF-gjengen presterer. I tillegg har jeg lagt merke til at FF-bladet synes å bruke mer plass på rene produktomtaler snarere enn uavhengige tester. Jeg har tidligere vist til en «test» av fjellski som ved nærmere øyesyn virket å være et rent skrivebordsprodukt - skiene virket ikke å ha vært testet på snø i det hele tatt. Ellers synes jeg det har lav kjøps- og informasjonsverdi å lese tester på norsk som ikke er gjennomført i Norge. Selv om jeg forstår logistikken med å bli med på en «press junket» i Girona eller California, gir det lite merverdi for norske lesere.

https://enduro-mtb.com/en/the-best-enduro-mtb-review-2022/

https://m.pinkbike.com/news/video-w...ld-test-trail-and-downcountry-bikes.html

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707529 14/05/2022 06:05
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,179
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,179
Må bare tillegge at jeg synes formen på testene, enten det er ski eller sykkel er gode, informative nok for min del, feks skistestene gir ekstra info utover det som merkene selv oppgir. Så at feks Fri Flyt på senhøsten kommer med skitester og Terrengsykkel/Landevei kommer med sykkeltester i sine utgaver er bare flott, selv om jeg selvsagt er mer interessert hvis jeg selv skal kjøpe noe nytt. Men feks når det var skitestingwekeend i Trysil brukte jeg bakkeskitesten som utgangspunkt i hvilke ski jeg ville teste (selv om jeg ikke skulle kjøpe nytt men bare teste for gøy). Men må også innrømme at jeg får mer leseglede av Åka Skidor en Friflyt slik det har vært siste årene når det også kommer til ski, og det handler rett og slett turfokus der jeg finner mer inspirerende. Er et av få blad jeg fortsatt kjøper i Narvesen, det andre er faktisk Gruppetto, som jeg innbiller meg ikke har så høy status her inne. Men jeg synes a) bladet er godt nok til at det tilfredstiller kjøpet, og jeg leser alltid hele bladet selv om skrivestil og innhold kan være noe enkelt og googletranslate aktig og b) koster meg ikke mer en at jeg støtter de med å kjøpe de 4-5 bladene som kommer, c) en del fokus på turer som jeg kan finne ok inspirerende selv om noe repitsjon av artikler. Abonnerer også på Sykkelmagasinet, mer fokus på proscenenen men også god om en rask lesing igjennom bladet. Men synes spesielt Landevei bladene med sitt fokus og innhold er det jeg har funnet mest inspirerende de siste årene og helt klart det jeg kanskje savner mest og som forsvinner mest i dagens utgave.

Har også Readly appen, bruker den mye og leser internasjonale/svenske ski, sykkel og rockeblad. Helt klart mye "bang for the bucks", men lese/kos kvaliteten med å lese online ikke matcher papirblad følelsen. Men sparer meg for mye papiroppsamling og penger da. Kommer jo bra med når denne/disse sportene koster så mye ellers. Jeg kommer til å fortsette med Friflyt abo fremover så lenge det kommer papirutgaver.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: Oddefa] #2707532 14/05/2022 07:22
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 479
M
mob Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 479
Skitestene er bra. Snakket primært om sykkel i innlegget mitt, og da med henvisning til Sepedas sammenligning med internasjonale tester. Ellers er jeg bladnerd som deg og leser det meste jeg kommer over. Digger Åka Skidor!

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: mob] #2707533 14/05/2022 07:32
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 11,969
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 11,969
Sitat: mob
Sepeda og jeg må lese forskjellige internasjonale tester.

Utvilsomt. Jeg slang meg på siden Landevei.no ble nevnt i innlegg om tester. Mange år siden hendene har berørt et flatt styre eller en baggy har flagret rundt lårene. Pinkbike trodde jeg var den rosa utgaven av Specialissima. Neida, så ille er det ikke ICON_SMILE

De engelskspråklige nettsidene med store deler av verden som nedslagsfelt har åpenbart andre ressurser og tilgang på modeller, og kan dermed gjennomføre de store gruppetestene du lenker til. I kvantitet kan ikke et norsk nettsted med en målgruppe på en litt flokk nordmenn måle seg.

Mitt poeng er at i kvalitet er mange av testene, i hvert fall på den delen av FFs nettflate som jeg forholder meg til, på høyde med de beste engelskspråklige, som CyclingTips. Om vi trekker inn tyskspråklige, blir det et mer teknisk spørsmål, men poenget det samme. I tillegg får jeg den norske vinkelen som jeg setter pris på, både hva gjelder betingelser for bruk, og hvilke modeller og komponenter som testes.

De siste to testene jeg har lest nøyere er Fara AR og Wilier Filante SLR. Begge er innsiktsfulle, reflekterte og relevante, der testrytteren anvender egne erfaringer og kunnskaper, og på lett tilgjengelig språk formidler vurderingene. Selv om jeg ikke er helt enig med premisset i den første ICON_SMILE Og testene dekker norsk-designet rammesett eller hjul som jeg ikke har registrert tester av internasjonalt, men åpenbart er svært så aktuelle i Norge.

Du vil også finne artikler med artige problemstillinger som det hyppig henvises til særlig her på forumet, som for eksempel Hvor mye raskere er en aerosykkel enn en gammeldags racer? med kommentarer av guru Josh Poertner og Hva er raskest av landeveissykkel og gravel? Sistnevnte igjen med en norsk modell, som en bonus.

Og om enn de store gruppetestene glimrer med sitt fravær, vil du finne en rekke trekløver-tester som heller ikke står tilbake for de internasjonale. Jeg er selvfølgelig glad i den smått klassiske Test av racere med ekstra dekklaring. Og husker den sammenliknende testen av Diamant AR Tiagra, White GX Ltd og Gekko Firm GRV, der Øyvind påpekte svakheter med sistnevnte modell som førte til at Gekkos eiere rykket ut, beklaget produksjonsfeil og siden endret geometrien på modellen. Det er ikke bare en utmerket test, men enda et eksempel på dekning av norske sykler som de internasjonale ikke ville ha interesse av å dekke, og dessuten utmerket forbrukerjournalistikk til nytte for norske syklister.

Jeg nevner dette bare for å få en viss balanse i tråden.

Jeg er som sagt sikker på at tråden blir lest og synspunkter notert av redaksjonen. De har tydelig bedt om forslag og innspill til forbedringer. Les f.eks. Øyvind her og Alpers her.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707537 14/05/2022 08:53
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,189
larsdx Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,189
Har abonnert på Terrengsykkel i to perioder på grunn av gode tilbud. Sagt opp etter perioden hver gang.

Her er hvorfor:

* Jeg synes testene i Terrengsykkel er bra. Jeg er nok ikke nerdete nok, så liker de ofte bedre enn de internasjonale. Testene er godt skrevet og pedagogisk sammenfattet. Noen ganger føler jeg de er litt for preget av at de som tester syklene også sykler på veldig høyt nivå, men det er også det eneste jeg har å utsette. Samme for tester på ski og annet utstyr.

Men når jeg får de samme testene gratis på engelsk er det ikke grunn nok til å abonnere.

* Jeg synes veldig mye av stoffet som produseres både på nett og i bladet er vedlig generisk og kjedelig. Jeg sykkler landevei, grus og sti, løper i terreng og på asfalt, står i alpinanlegg og bittelitt offpiste, går på fjellturer, padler av og til og har til og med prøvd meg litt i klatreveggen. Jeg skjønner ofte hva som står når jeg leser overskriftene og blir sjelden overrasket.

*Jeg blir ikke provosert, engasjert eller glad av å lese innholdet. Det virker som redaksjonen prøver å stryke kundene sine medhårs. Det er sjelden konflikt, spenning eller følelser. . Her kan nok bladet få god hjelp av sine nye eiere.

* Personlig er jeg helt uinteressert i konkurransesykling på elitenivå og veldig lei av å lese om de samme folka igjen og igjen, som Brage V. Jeg vil heller lese om vanlige mennesker. Sånn som den siste artikkelserien om folk som sykler langt appellerer veldig til meg og kunne i et svakt øyeblikk fått meg til å bli abonnent igjen. Mer sånt og jeg blir fort kunde.

* I tillegg det som mange har sagt, blir irritert av å bli forsøkt lokket til å lese gamle saker uten at det er merket tydelig og for mye stoff som åpenbart er laget for å komme høyt på SEO-ranking for nybegynnere som ser etter tips for å starte med aktiviteten de googler. Ikke noe galt i det, men det er for lite annet innhold.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707538 14/05/2022 09:14
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,821
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,821
Av ukjent årsak syns jeg klatreartiklene er de beste, har dog aldri vært i nærheten av en klatrevegg og skjønner ikke filla av begrepene som brukes.

Her er forresten tips til Landeveis artikkel som kan lages: https://vegtur.cc/sider/tronfjell


He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707578 14/05/2022 23:53
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,761
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,761
For min del kan Fri flyt droppe tester av sykkel. Ser ikke helt poenget med test siden de forskjellige syklene vil passe forskjellige personlige preferanser som er vanskelig å sette tall på. Gi meg heller gode artikler om spennende steder.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: Paulus] #2707584 I går 06:51
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,203
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,203
Sitat: Paulus
For min del kan Fri flyt droppe tester av sykkel. Ser ikke helt poenget med test siden de forskjellige syklene vil passe forskjellige personlige preferanser som er vanskelig å sette tall på. Gi meg heller gode artikler om spennende steder.


Litt enig. Aldri skjønt poenget med at man tester med dekkene som står på. Hadde vært mye bedre å hatt like dekk på alle slik at det hadde vært et parameter mindre. Kjøper man sykkel til 50000+ så bytter man gjerne til det man liker.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707610 I går 11:37
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 172
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 172
Savnet etter bladet Landevei er stort! Etter overgangen til Fri Flyt magasinet så var jeg abonnent et års tid før jeg fikk en ny faktura tilsendt. Fri flyt bladet ble hverken mottatt med glede eller lest i særlig stor grad. Artiklene som gjaldt sykkel hadde jeg lest på nett på forhånd.

Likevel, når oppgjørets time var kommet hva angår fakturaen så var det mange saker som dro i begge retninger;

Som en landeveissyklist med interesse for sykling i alle former har jeg satt stor pris på jobben redaktørene Alpers og Øyvind Aas har gjort for sykkelmiljøet i Norge. (inkludert forumet, selvsagt)

Jeg har satt stor pris på selve bladene og da spesielt Landevei - i all sin flotte prakt!

Jeg har satt pris på stoffet, -både tester, spesielt tur-rapporter, inspirasjon, humor og skråblikk.

Jeg har ventet med glede på neste utgave som havnet i postkassa når sykkelsesongen er i gang -og inspirasjon til å sykle mer er kjærkomment ICON_SMILE

Jeg har satt STOR pris på et magasin som kan leses fysisk, på balkongen, på hytta, på ferie eller i sofaen med en god kaffe eller øl for den saks skyld.

De største ankepunktene for min del ble;

Bladet Fri Flyt ble bare ekstra papir uten noe nytte, det gikk i søpla rimelig kjapt, dessverre. Null interesse for å oppbevare de til senere.

Selv om jeg satte pris på artiklene på Landevei og Terrengsykkel på nett, så følte jeg at sjelen ble borte på veien.
-I tillegg så sitter jeg altfor mye foran en skjerm i det daglige og det finnes flere andre nettsteder som tilbyr mye av det samme stoffet gratis, på engelsk riktignok.

Jeg konsumerer i stor grad lesestoff på nett og det er og blir litt bruk og kast. Samleverdien forsvant.

Når alt ble oppsummert så kom jeg frem til at det var kun et punkt som var viktig for meg; å støtte oppom sykkelkulturen her i vårt lille land. Likevel, noe tvilende kom jeg frem til at det kanskje er et noe tynt argument når økonomien skal gjøres opp...

Pengene mine sitter løst for gjengen bak Landevei og Terrengsykkel om dere noen gang skulle vurdere et fysisk magasin igjen!
Kjører forøvrig stolt med mine to Landeveis-trøyer både i Norge og ikke minst i utlandet til de evnt. går helt i stykker ICON_SMILE
(den første, gammelrosa trøya er rimelig rå!)

Redigert av Menkromsen; I går 12:50.
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: trond67] #2707616 I går 14:24
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 472
altitude Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 472
Er det mulig å bare abonnere elektronisk, dvs ikke få Fri Flukt i posten? Synes alt med snø og ski er like interessant som tibetansk strupesang så bladet går stort sett rett i søpla. Synes nettdelen av Landevei og Terrengsykkel har blitt ganske så bra. Men som nevnt over savner jeg litt mer satsning på podcasts og video.

Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: altitude] #2707618 I går 14:32
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 11,969
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 11,969
Sitat: altitude
Er det mulig å bare abonnere elektronisk, dvs ikke få Fri Flukt i posten?

Digitalt abonnement.

Utgangspunktet for tråden Digitalt abonnement som jeg har lenket til i hvert av mine innlegg i denne tråden ICON_SMILE

Og så kan noen si at de ikke vil betale like mye for rent digitalt abonnement som for digitalt + papirutgavene + evt. bok inkludert i kampanjepris, og så er vi i gang igjen.

Digitalt abonnement med trøye eller bok inkludert hadde vært noe. Gjerne til kampanjepris. Det må bli mitt forslag.

***

Og et ønske: Søkefunksjon på PC - ikke bare i appen - i det digitale biblioteket av alle eMagasinene (tidligere papirutgaver) gjennom tidene. Det er en gullgruve.


Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: Sepeda] #2707642 I går 18:24
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,203
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,203
Sitat: Sepeda
Sitat: altitude
Er det mulig å bare abonnere elektronisk, dvs ikke få Fri Flukt i posten?

Digitalt abonnement.

Utgangspunktet for tråden Digitalt abonnement som jeg har lenket til i hvert av mine innlegg i denne tråden ICON_SMILE

Og så kan noen si at de ikke vil betale like mye for rent digitalt abonnement som for digitalt + papirutgavene + evt. bok inkludert i kampanjepris, og så er vi i gang igjen.

Digitalt abonnement med trøye eller bok inkludert hadde vært noe. Gjerne til kampanjepris. Det må bli mitt forslag.

***

Og et ønske: Søkefunksjon på PC - ikke bare i appen - i det digitale biblioteket av alle eMagasinene (tidligere papirutgaver) gjennom tidene. Det er en gullgruve.



Gir liksom ingen mening at prisen skal være det samme. Selv om det ikke er dyrt, så betaler man for et blad som jeg vil tro tar både tid og ressurser å lage. Den dagen de sier: Nå legger vi all tid på nett og gir opp dette skrotbladet, så kan jeg gjerne betale 699 for netttilgangen. Blir det bedre på nett kan det godt koste 100 kroner i mnd også. Forskjellen er at da betaler jeg for at nettsidene skal bli så bra som mulig. Nå føler jeg man kjøper et blad jeg ikke leser og nettsidene bare humper etter :-)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skjer med bladet terrengsykkel? [Re: olechr] #2707652 I går 20:19
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 517
F
fikse Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
F
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 517
Sitat: olechr
Gir liksom ingen mening at prisen skal være det samme.


https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2633066#Post2633066

Sitat: sykkeloyvind
Årsakene til at et rent digitalt abonnement er like dyrt som et årsabonnement som inkluderer åtte papirmagasiner er flere.

Korona-krisen rammet annonseinntektene veldig hardt. Hele forretningsmodellen hvor kostnadene for å lage papirmagasin blir delt mellom annonsører og abonnenter har vært under press i mange år, og viruset var det som veltet det. Men vi har fremdeles betydelige annonseinntekter på papir hvis vi samler alle titlene våre i en utgave.
Derfor blir papirmagasinet i stor grad subsidiert av annonsørene. Vi håper og tror at alle abonnenter vil finne noe å glede seg over i hver eneste utgave, og kanskje også oppdage god journalistikk på andre områder.

Samtidig både innser og aksepterer vi at en del ikke leser papirmagasiner i 2020, og vi tilbyr derfor også et rent digitalt abonnement. Sammenlignet med papirmagasiner, er de digitale annonseinntektene veldig lave. Dermed må abonnentene betale mer av hva det koster å lage nettsidene våre.

Det er bakgrunnen for at et digitalt abonnement koster 699 kroner i året eller 59 kroner i måneden, like mye som en fullt abonnement.

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå