Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 14 1 2 12 13 14

Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2655478 31/03/2021 18:48
J
jallis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
I denne debatten trur jeg vi må prøve å ta på ulike sykkelbriller. Sykler du i Eiker-skogene og lignende flate stiområder(sjøl vokst opp i eiker) er problemet mer at stiene gror igjen. Tar du på brillene til syklister i Hallingdal( jeg bor her nå) og f.eks Sogndal er bildet ett helt Anna. Her har trykket på stiene vært så stort de siste 5 år( før el sykkelenes inntog) at mange stier er i dag ganske så herpa. Og problemet i disse områdene er at det ikke bare er å lage en ny sti, og la den slitte hvile. Fordi jordsmonn og terrenget setter begrensninger på hvor det er mulig å lage nye stier. Og da blir kanskje resultatet mer maskinbygde stier og mindre naturlige stier. Jeg trur vi alle(antologe og el syklister) må løfte blikket, tenke langsiktig og kanskje nøye oss med litt færre turer og heller satse på kvalitet.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: runermm] #2655539 01/04/2021 06:31
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: runermm
Jeg har nok litt tungt for det: Mener du at den ekstra energien sliter mer pga. at elsyklister (presumptivt) sykler mer og lenger, eller at de harver opp mer jord og stein for hvert tråkk?

Det første mener jeg ikke er gyldig argument mot elsykling.

Det er irrelevant om det er som følge av at man sykler lenger eller fordi man tråkker hardere. Uten hjelpemiddel så ville det være slik at en stor sprek mann "sliter" mer enn en liten, sped og utrent kvinne. Akkurat som til fots.

En vanlig sprek og sterk stisyklist som klemmer til en klatring utvikler lett 1000w over kortere tidsrom. Det kan selvfølgelig slite noe mer. Tilsvsarende så er kreftene mot bakken enda større i en nedbremsing før sving eller i en sving i seg selv.

Poenget med en elsykkel er at du kan gjøre mer av alt: Sykle lenger, kjøre flere utforkjøringer, tråkke med høyere effekt og kjøre flere svinger i høyt tempo. Alt som følge av at du har med deg mer energi!

Selvfølgelig kan man grave oss ned i en diskusjon over hvilke forhold som påvirker stislitasje, men så lenge syklister med og uten el benytter de samme stiene så må vi sammenligne på samme premisser.

Det siste har for så vidt litt sans for, hvis det stemmer. En motorsykkel vil åpenbart sette større spor enn en sykkel, men vil en elsykkel gjøre merkbart større forskjell enn en vanlig sykkel?

En motorsykkel har jo voldsomt mye mer energi tilgjengelig enn et elsykkelbatteri + et menneske. En motor på 10-15kw som går full gass i noen timer bruker veldig mye mer energi enn en voksen mann på en elsykkel klarer. Ikke sammenlignbart i så måte. I tillegg kommer støy og andre negative miljøfaktorer.

Hvis jeg tråkker hardt i to timer så klarer jeg 250w. To timer med 250w er er 500wh. Om jeg sykler med en elsykkel så har jeg min egen energi på 500Wh + 500Wh i et batteri. Totalt 1000Wh. Så i prinsippet vil jeg da ha dobbelt så mye energi tilgjengelig. Sett bort fra noe økt luftmotstand som følge av høyere fart så vil det bety dobbelt så mye krefter og slitasje mot underlaget. Alt annet likt.

Om jeg kjenner meg selv rett så ville jeg dundra rundt i turbomode og utnyttet batteriet maks.

Jeg ønsker på ingen måte elsykkelen dit peppern gror, og jeg håper vi kan fortsette å bruke elsykler i terrenget. Fordi det er mange gode grunner for å bruke disse. Mitt poeng er at diskusjonen rundt elsykling på foregå på fornuftige premisser. Å late som at elsykler ikke sliter mer, eller for den saks skyld er kjedelige, ikke har treningseffekt eller hvadetnåennmåttevære er en avsporing.

Ut på tur!

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: jallis] #2655540 01/04/2021 06:43
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: jallis
I denne debatten trur jeg vi må prøve å ta på ulike sykkelbriller. Sykler du i Eiker-skogene og lignende flate stiområder(sjøl vokst opp i eiker) er problemet mer at stiene gror igjen. Tar du på brillene til syklister i Hallingdal( jeg bor her nå) og f.eks Sogndal er bildet ett helt Anna. Her har trykket på stiene vært så stort de siste 5 år( før el sykkelenes inntog) at mange stier er i dag ganske så herpa. Og problemet i disse områdene er at det ikke bare er å lage en ny sti, og la den slitte hvile. Fordi jordsmonn og terrenget setter begrensninger på hvor det er mulig å lage nye stier. Og da blir kanskje resultatet mer maskinbygde stier og mindre naturlige stier. Jeg trur vi alle(antologe og el syklister) må løfte blikket, tenke langsiktig og kanskje nøye oss med litt færre turer og heller satse på kvalitet.

Ja, det finnes enorme områder i Norge som ikke er negativt påvirket av økt trafikk og jeg tror kanskje vi må argumentere mer i den retningen også: At stislitasje ikke er negativt.

Jeg tror overdreven stislitasje blir tatt opp i overkant negativt og i for stort omfang fordi det rammer noen få populære stier som blir sett av mange.

Stislitasje i seg selv er ikke negativt. Det er jo slik de oppstår i utgangspunktet, gjennom bruk.

Er dog ikke enig at vi skal legge noe særlig begrensninger på oss, all den tid sykling med og uten el har svært liten negativ miljøeffekt. Kanskje spesielt på sti hvor vi ikke behøver ferdige veier engang. Ikke varmer vi opp haller, beslaglegger store flater for eksklusiv bruk, forlanger grusveier eller lager arealkrevende eksklusive anlegg i stor stil. I utgangspunktet trenger vi ikke kjøre bil til sentrene våre heller. Da er det bare rett og rimelig at vi kan bruke bittelitt av naturen på bakkeplan.

Ut på tur!

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2707254 11/05/2022 14:16
wasabi Offline
Avhengig
Avhengig
Fikk testet el-sykkel for første gang, gjorde meg noen refleksjoner.
Specialized Levo SL

Udiskutabelt pluss når det gjelder transportstrekninger, tenker da på vei til marka. Gikk som en lek.
I terrenget synes jeg dette ble litt mer delt. Grusstrekningene gikk selvfølgelig raskere, men det hele fikk litt transportetappe over seg, samme gjaldt lettere stipartier i stigninger. Jeg ble mer opptatt av å komme opp og frem enn å nyte turen. Mistet litt av gleden. Mulig dette endrer seg over tid.

I kupert terreng gikk det også kjapt, blir en knapp/ funksjon å måtte øve inn. ("gassen") så strevde litt med å koordinere det hele, mistet litt av feelingen her. Men dette ble bedre allerede dag to, så det handler mer om øving. Fikk mye mer tid i terrenget og lenge tur, et klart pluss.
Syklet mest på nivå 1 (av 3), og 2 når kneikene ble for bratte (her ble jeg også raskere passiv enn ellers, siden jeg bare kunne legge inn mer trøkk med nivå 2)
Liker konseptet med "lett" el sykkel. Synes (stort sett) det var nok kraft i denne.

El sykkelen er dyrere, naturligvis, den jeg fikk låne var grei nok mtp utstyr. Skulle jeg hatt råd, hadde jeg måtte selge den jeg har, en Ibis Ripmo. Da måtte jeg gå ned i utsyrsnivå. Ripmoen var klart bedre i terrenget (nedover) enn Levo SL.

Jeg har i denne omgang slått meg til ro med sykkelen jeg har. Det tar litt lengre tid, men enn så lenge føler jeg meg mer hjemme på denne.
Men jeg kommer til å følge med på utviklingen fremover. For min del vil jeg heller ha en aluramme med gode komponenter, for å gjøre sykkelen rimeligere.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2707255 11/05/2022 14:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Beholder den nydelige Ripley V4'en frem til jeg blir 75, fortsatt 22 år igjen :-)

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley + Rondo Bogan + 3T Exploro
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2707259 11/05/2022 14:51
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Byttet litt frem og tilbake med en kompis på tur her om dagen. Han har bullit (el) og jeg har tallboy (vanlig). Ikke noe tvil om at man får mer "bare sitte og forflytte seg"-følelse med el ja. Var fantastisk å bytte tilbake til vanlig sykkel igjen etterpå ICON_SMILE man kommer jo lenger på samme tid med el da, som de fleste elsyklister er veldig gira på å påpeke ;-) jeg personlig er ikke så opptatt av lengde på turen, da det er smiles pr hour som er viktig for meg.
Ellers er det jo deilig med hjelp i lange klatringer, om det er noe man ikke liker til vanlig. Selv er jeg ikke noe el-hater, men jeg synes det er mye morsommere med vanlig sykkel.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Supermann] #2707531 14/05/2022 07:19
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Supermann

Hvis jeg tråkker hardt i to timer så klarer jeg 250w. To timer med 250w er er 500wh. Om jeg sykler med en elsykkel så har jeg min egen energi på 500Wh + 500Wh i et batteri. Totalt 1000Wh. Så i prinsippet vil jeg da ha dobbelt så mye energi tilgjengelig. Sett bort fra noe økt luftmotstand som følge av høyere fart så vil det bety dobbelt så mye krefter og slitasje mot underlaget. Alt annet likt.

Dette rasjonalet henger overhodet ikke på greip. Jeg har både analoge sykler og en lettvekts/laveffekt elsykkel i stallen og jeg kan ikke se at denne logikken stemmer i det hele tatt. Vis meg den som klarer å sykle dobbelt så fort på en elsykkel vs. analogt i terrenget, og vis meg at gitt det hadde stemt at det gir dobbelt så høy slitasje, det stemmer overhodet ikke. På tørt barmarksføre ser jeg at snittfarten mellom min analoge sykkel og elsykkelen er forbausende like, det er ikke uvanlig at jeg har høyere snittfart på den analoge enn den elektriske, hvilket jeg er litt overrasket over selv (dette gjelder en Ibis Ripley vs. Orbea Rise satt opp med relativt sett like dekk - forrige tur hadde jeg 10,5 km/t i snittfart på Ripley og 9.9 km/t på Rise i følge Garmin). Jeg har ikke veldig forskjell i turlengder heller, men ja elsykkel gir lenger rekkevidde, men at slitasje pr. meter som følge av økt effekt vs analogt blir større er neppe målbart i det hele tatt, da er det antall km syklet som betyr noe. Hvis man bruker den rekkevidden til å oppsøke mindre brukte stier er det i praksis ingen økt slitasje i terrenget da de stiene har godt av bruk uansett, men kjører man i ring på de mest brukte stiene kan jeg se at det kan være belastende, men i det store bildet blir det marginalt - den slitasjen vi ser i f.eks Østmarka så vi lenge før elsykkelen gjorde sitt inntog, og jeg kan ikke se at trenden er noe forverret.

Det jeg får med elsykkelen er mer kontrollert puls samt at det er lettere å ta de tunge stigningene flere ganger. Sistnevnte gjør at jeg lettere oppsøker de litt bortgjemte stiene og gjerne kan sykle opp på åsene flere ganger - f.eks Skullerudåsen som jeg sykler mest i, hvor jeg med analog sykkel er gjerrig på å gi fra meg høydemeterne før jeg skal ned igjen, så kan jeg gjerne sykle opp flere ganger med elektrisk. Så ser jeg at en sykkel med høyere effekt kunne gitt meg større "transport"-følelse, men at den har 250W i nominell effekt gjør ikke at det er det samme som at sykkelen mater dette i snitt gjennom turen, det tallet ligger langt lavere, selv om den på maks kan gi en del mer (min kan gi 350W i peak).

Lars-Erik
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2707593 I går 07:56
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er en misforståelse at mer effekt ALENE øker slitasjen på sti. Hovedfaktoren er slipp, dvs hvor mye lengdeveis og sideveis hjulene sklir i forhold til farten og fartsretningen. Dette ser man i praksis som spinning og drifting. En elsykkel har generelt mye jevnere kraftoverføring enn en vanlig sykkel (sammenlikn gjerne sporene opp en bratt grusbakke), og vil derfor spinne mindre. Slitasjen kan derfor faktisk bli mindre. En motorsykkel har såpass mye mer effekt at spinning fort blir en mye større slitasjefaktor.

Det er også andre faktorer som vekt, men 10-15 kg forskjell i totalvekt er ikke vesentlig i denne sammenhengen.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: simenf] #2707601 I går 09:55
N
Ndreas Online
Ringrev
Ringrev
N
Sitat: simenf
En elsykkel har generelt mye jevnere kraftoverføring enn en vanlig sykkel (sammenlikn gjerne sporene opp en bratt grusbakke), og vil derfor spinne mindre.

Utfordring:
Sykle bak en elsyklist i oppoverbakke på sti når det er litt vått en gang.

Du har mye mer watt mot underlaget, og du får også hjelp til å spinne videre når en vanlig syklist blir stoppet helt av et spinn på et kritisk tidspunkt. Det du beskriver ovenfor er noe som kanskje skjer på papiret, i naturen er det motsatt i min erfaring.

Side 14 av 14 1 2 12 13 14

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå