Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 18 av 18 1 2 16 17 18

Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tex] #2697544 31/01/2022 14:20
N
Ndreas Online
Veteran
Veteran
N
Sitat: Tex
Sitat: Ndreas
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/...ont&utm_content=hovedlopet_row4_pos1

Da er 305 ladestasjoner fra Tesla åpen for folk uten Tesla.

Intet er lenger hellig.

Nei, det er et tydelig tegn på undergangen, helt klart!

Jeg tror uansett dette blir så lukurativt for Tesla at eiere bare får tåle det.

Og litt anekdotisk etter ~50k kjørt med elbil, det er/har vært utrolig mye uutnyttet kapasitet i tesla-nettverket, og at de ikke har gjort det tidligere har jeg lurt på lenge.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ndreas] #2697545 31/01/2022 14:23
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Og litt anekdotisk etter ~50k kjørt med elbil, det er/har vært utrolig mye uutnyttet kapasitet i tesla-nettverket, og at de ikke har gjort det tidligere har jeg lurt på lenge.

De fant vel ut at det var først når rednecks'a med modell 3 og Y begynte oversvømme ladestasjonene at de så at eimen av luksus og klasse forsvant :-)

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2697625 01/02/2022 09:52
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Viktig å få med seg essensen i dette og ikke gjøre det til mer enn det er akkurat nå.

"Det dreier seg foreløpig om et pilotprosjekt hvor Tesla åpner 15 ladestasjoner i Norge med totalt 305 stolper for andre elbiler. Det er rundt en fjerdedel av de eksisterende 1234 Supercharger-stolpene i Norge."

Det blir spennende å se hvordan dette blir i praksis, men jeg tror det er dette som må til for at det skal bli fart på utbyggingen av ladepunkter med rask lading.
Nå våkner nok resten av tilbyderne av lading til en liten nøtt, for ingen av dem klarer å henge med om Herr Musk bestemmer seg for å ta kjempejafs av markedsandelene på lading. De har en kjempeulempe i at de må tenke økonomi oppi alt..

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2697633 01/02/2022 10:47
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Musk har jo like komplisert utfordring, siden han er inne å priker i en av hjørnesteinene i merkevaren.

Det er et godt stykke fra litt mer luksus S’er med gratis superlading og aldri ladekø, til plæstikk Y’er, betalingslading og nå kanskje ladekøer.

Jeg er ikke inneforstått med forretningsmodellen til superladerne til Tesla. Altså hvem som opererer de, eier de, hva slags avtaler som ligger til grunn for infrastruktur, tomteareal, offentlige tilskudd osv. Det kan være ganske komplekse innretninger der som tvinger frem et ønske om iå la ikke-Teslaer lade der.

Det er jo kijpt for et gatekjøkken i nærheten av en Tesla SC stå å se ut over en glissen ladeplass, mens på andre siden av veien er det kaos mye folk og biler i ladekø. Det er ikke sikkert det motiverer like godt til å leie ut tomt til Tesla fremfor noen andre.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tagelli] #2697634 01/02/2022 11:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Tagelli

Det er jo kijpt for et gatekjøkken i nærheten av en Tesla SC stå å se ut over en glissen ladeplass, mens på andre siden av veien er det kaos mye folk og biler i ladekø. Det er ikke sikkert det motiverer like godt til å leie ut tomt til Tesla fremfor noen andre.

Når man ser på salgstallene til Tesla er det sannsynlig at det er minst like mange Tesla-eiere som oppsøker ladere som andre. Det bare virker mindre hektisk fordi det er flere ladere å velge mellom. Samtidig er Tesla fortsatt i ledelsen hva gjelder rekkevidde. Tesla-eiere må derfor lade sjeldnere enn E-Tron-eierne.
Men for burger-selgerne er det mest attraktive at bilistene blir stående en stund å lade. Bilister som ikke får tilgang på noe lader gidder vel heller ikke å kjøpe Whopper-meny mens de venter på å slippe til, eller kjører videre.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2697641 01/02/2022 11:28
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kommer til å være gretten Teslaeier som vil vokte ladestasjonen for feilparkerte biler med ladeluka på feil sted ;-)

Redigert av erling; 01/02/2022 11:29.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2697668 01/02/2022 13:46
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: erling
Jeg kommer til å være gretten Teslaeier som vil vokte ladestasjonen for feilparkerte biler med ladeluka på feil sted ;-)

Haha, tipper ikke du blir den eneste :-). "Bakerst i bussen sier jeg....unnskyld, mente gå å lad den skranglekassa di på Fortum isteden"

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tagelli] #2697688 01/02/2022 15:49
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli
Musk har jo like komplisert utfordring, siden han er inne å priker i en av hjørnesteinene i merkevaren.

Faktisk helt feil..

Teslaeierne har parkert og ganske enkelt bare plugga i kabelen for å starte ladinga og har gått fra bilen sin uten fikling med apper, ladebrikker eller SMS.
Nå sitter de inne på gatekjøkkenet og spiser med senkede skuldre, mens de på andre siden av veien sitter i bilen sin og tviholder på sin plass i ladekøen, tissetrengte er de også.
Men hei, snart er det fullt av alle mulige slags rare elbiler på Teslastasjonene også, med eiere som inntar mat og drikke i avslappede former inne på gatekjøkkenet.

Halleluja!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2697698 01/02/2022 16:49
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Vet ikke om Tesla vil være et ladeselskap eller en bilprodusent?

Hvis de åpner for alle på ladestasjonene så mister de et stort konkurransefortrinn for bilsalget.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2697714 01/02/2022 18:52
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg gir det litt tid, og ser an hvor sinna jeg skal bli over dette. Det er MULIG det går bra og uten krøll, men gitt at folk flest er ganske løk når det kommer til å ta hensyn i flokk, så gir jeg det 50/50.

Går det bra, så er det flott, da dette vil fremtvinge lavere ladepriser over hele linja. Men det kan jo også bety at færre tilbydere vil investere i ladere når avkastningen synker.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: kjerts] #2697720 01/02/2022 19:17
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjerts
For å spore inn på ikke-Tesla, har noen erfaring med den kjedeligste av de nye elbilene, Skoda Enyaq?

Har kjørt en Enyaq 80x med topp utstyr siden august og er storfornøyd.

Kjedelig? Vel, den tar oss dit vi skal på en komfortabel og avslappende måte, og jeg har aldri tenkt på at kjøring i Oslotrafikken eller 3 timer til hytta langs motorveien til Sørlandet skal være "morsomt". Men ser jo at endel Teslaførere har en kjørestil som de kanskje synes er "morsom", men som bare er plagsom for andre. Som å kjøre siksak i køen og sprette inn i små luker, gi bånn gass i lyskryssene for å komme 5 min raskere fram på bekostning av komfort og trafikkflyt for alle de andre, samt skremming av syklister og fotgjengere.

*brannfakkelalarm".

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Dexter] #2697726 01/02/2022 20:39
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter

Hvis de åpner for alle på ladestasjonene så mister de et stort konkurransefortrinn for bilsalget.

Synes også det er rart. Største grunnen til at jeg har vurdert Tesla er rekkevidde og ladenettverk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Knirkekne] #2697735 01/02/2022 22:38
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Knirkekne

Går det bra, så er det flott, da dette vil fremtvinge lavere ladepriser over hele linja. Men det kan jo også bety at færre tilbydere vil investere i ladere når avkastningen synker.

Det er merkelig at de andre ikke bare lærer av stien Tesla har tråkket opp. 10 kr minuttet for lading fulladet er en start. Egentlig burde det være systemer for allokering av ladetid, og trenger du virkelig lade så mye at det er få kWh/minutt, så bør du også betale for det.
Min gamle Tesla har fått gikt i ladingen og brukee laaaaang tid på de siste prosentene på superlader.
Dårlig gjort å stjele kapasitet fra noen som kunne ladet 5x mer energi på samme tiden.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2697766 02/02/2022 09:48
Ugla Offline
Besatt
Besatt

I denne fasen så åpner Tesla stolper hvor du kjører igjennom, ikke de du rygger inntil, så det er vel neppe mye å vokte. Kommer nok lengere kabler på de man rygger inntil senere.

I Norge har Tesla søkt og fått offentlige midler til etablering av ladestasjoner som forutsetter almen tilgang. Videre så er det langt flere ladestasjoner enn den gang du kjøpte bilen (selv om det også er langt flere Teslaer), så du har vel ikke så mye å være gretten for?

Så er det jo slik at den dominerende posisjonen Tesla har på ladestasjoner i de territoriene de er i neppe kunne vare. Blir man for dominerende vil konkurransemyndigheter i ulike land på ett eller annet tidspunkt gjøre reguleringer. Med andre ord en form for "straff" for å være for suksessfull. Det kan godt tenkes at vi er der nå, at Tesla har fått denne type oppmerksomhet i enkelte land, og at de har konkludert med at da er beste tiltak å åpne opp for alle. Det er også slik at grunneierne som eier lokasjonene superladerne står på også kan ha et press om flere besøkende til tilstøtende fasiliteter som gatekjøkken etc. Litt som samme prinsippet med "varme senger" på diverse fjelldestinasjoner i Norge, dvs. at man vil fylle opp kapasiteten og går ikke Tesla med på å åpne så kan jo feste/leieavtalene sies opp for å åpne opp for andre.

Personlig har superladenettverket først og fremst vært en sikkerhet for min del i mine fem år som Tesla-eier. Lader noen ganger i sommersesong og ellers ikke, og ellers er det destinasjonslading som gjelder .

Når min Tesla-periode nå går mot slutten, så visste jeg på det tidspunktet at jeg bestilte ny bil i mars at dette ville skje, men ikke når. Det hadde allikevel ingen betydning for valget. Av de som har åpnet nå er det Rygge som er den som er aktuell for min del, men der er det også flere andre ladeoperatører, så da vil jeg jo velge etter hva som er mest praktisk/rimeligst ut fra behovet der og da, men utgangspunktet nå som før er å slippe om mulig.

Jeg har hatt min Tesla Model S i fem år nå, når jeg da kom fram til at det var på tide å bytte så gjør man seg jo opp en mening om det man har og om man vil fortsette. Mange ting som til syvende og sist avgjør et slikt valg, men en ting jeg ikke kommer til å savne er misbruket av min tid når bilen er på service. Ca. 20 dager unødvendig bruk på verksted siste tre år gjør meg bare irritert når jeg tenker på det. Vi snakker da planlagte verkstedbesøk hvor det som skal gjøres er kjent på forhånd, ingen plutselige stopp el. Dette kombinert med vilkårlig policy på lånebil har mer enn en gang satt meg i problemer pga. inkompetent verksteddrift hos Tesla. Vi har nemlig bare en bil, og da er det ikke greit å ha bilen stående rett og slett pga. dårlig verkstedlogistikk fra Tesla sin side. Det håper jeg de faktisk gjør noe med, men jeg er dessverre ikke optimist.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2697804 02/02/2022 13:19
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla

I denne fasen så åpner Tesla stolper hvor du kjører igjennom, ikke de du rygger inntil, så det er vel neppe mye å vokte. Kommer nok lengere kabler på de man rygger inntil senere.

Det stemmer vel ikke helt. Ser man på det nederste bildet i denne tråden på elbilforum.no så ser man en MG som har kjørt rett inn på en plass (jeg vet ikke hvor Tesla har ladeluken, så usikker på om han/hun her opptar to plasser eller ikke).
https://elbilforum.no/index.php?topic=59513.0

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: parob] #2697841 02/02/2022 15:58
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: parob

Det stemmer vel ikke helt. Ser man på det nederste bildet i denne tråden på elbilforum.no så ser man en MG som har kjørt rett inn på en plass (jeg vet ikke hvor Tesla har ladeluken, så usikker på om han/hun her opptar to plasser eller ikke).
https://elbilforum.no/index.php?topic=59513.0

Ser ut som om du har rett, det jeg skrev leste jeg på en eller annen nettavis den dagen nyheten kom, men jeg kan ikke huske hvilken det var.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2697885 03/02/2022 07:58
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I Norge har Tesla søkt og fått offentlige midler til etablering av ladestasjoner som forutsetter almen tilgang. Videre så er det langt flere ladestasjoner enn den gang du kjøpte bilen (selv om det også er langt flere Teslaer), så du har vel ikke så mye å være gretten for?

Så er det jo slik at den dominerende posisjonen Tesla har på ladestasjoner i de territoriene de er i neppe kunne vare. Blir man for dominerende vil konkurransemyndigheter i ulike land på ett eller annet tidspunkt gjøre reguleringer. Med andre ord en form for "straff" for å være for suksessfull. Det kan godt tenkes at vi er der nå, at Tesla har fått denne type oppmerksomhet i enkelte land, og at de har konkludert med at da er beste tiltak å åpne opp for alle. Det er også slik at grunneierne som eier lokasjonene superladerne står på også kan ha et press om flere besøkende til tilstøtende fasiliteter som gatekjøkken etc. Litt som samme prinsippet med "varme senger" på diverse fjelldestinasjoner i Norge, dvs. at man vil fylle opp kapasiteten og går ikke Tesla med på å åpne så kan jo feste/leieavtalene sies opp for å åpne opp for andre.

Personlig har superladenettverket først og fremst vært en sikkerhet for min del i mine fem år som Tesla-eier. Lader noen ganger i sommersesong og ellers ikke, og ellers er det destinasjonslading som gjelder .

Når min Tesla-periode nå går mot slutten, så visste jeg på det tidspunktet at jeg bestilte ny bil i mars at dette ville skje, men ikke når. Det hadde allikevel ingen betydning for valget. Av de som har åpnet nå er det Rygge som er den som er aktuell for min del, men der er det også flere andre ladeoperatører, så da vil jeg jo velge etter hva som er mest praktisk/rimeligst ut fra behovet der og da, men utgangspunktet nå som før er å slippe om mulig.

Jeg har hatt min Tesla Model S i fem år nå, når jeg da kom fram til at det var på tide å bytte så gjør man seg jo opp en mening om det man har og om man vil fortsette. Mange ting som til syvende og sist avgjør et slikt valg, men en ting jeg ikke kommer til å savne er misbruket av min tid når bilen er på service. Ca. 20 dager unødvendig bruk på verksted siste tre år gjør meg bare irritert når jeg tenker på det. Vi snakker da planlagte verkstedbesøk hvor det som skal gjøres er kjent på forhånd, ingen plutselige stopp el. Dette kombinert med vilkårlig policy på lånebil har mer enn en gang satt meg i problemer pga. inkompetent verksteddrift hos Tesla. Vi har nemlig bare en bil, og da er det ikke greit å ha bilen stående rett og slett pga. dårlig verkstedlogistikk fra Tesla sin side. Det håper jeg de faktisk gjør noe med, men jeg er dessverre ikke optimist.

Det blir også problemer der du kjører igjennom og ikke må rygge inntil om bilen enten har ladeluka foran eller på høyre side. Da blir det kluss med strukturen på oppmerkede ladeplasser.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2707371 12/05/2022 12:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Det presser seg muligens fram behov for ny bil før sommerferien. Sommerferien vil tilbringes med mye transport i bil, og er tenkt i Sør-Norge, sør Sverige og Danmark.
Hvordan er forholdet ladestasjone kontra elbiler i fellesferien nå, og hvordan er det i Sverige og Danmark?
Eller sagt på en annen måte, risikerer jeg å tilbringe store deler av ferien i ladekø?

- Stefan
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2707378 12/05/2022 13:25
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg vil si nei, den risken er lav. Men allikevel er mantraet som før "lad når du kan, ikke når du må", og unngå de opplagt mest populære plassene hvis mulig.

At Tesla åpner opp for alle på deler av sitt nettverk er også bfra for de som ikke kjører Tesla.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2707379 12/05/2022 13:39
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jeg undres på om dette er stedet for en beskrivelse av en tilhenger...

Jeg så på nettet et innslag fra en fransk dagsrevy, hvor det ble fortalt om et fransk ingeniørselskap som produserte noen interessante, små og hendige tilhengere...

Disse tilhengerne var tilpasset visse elbiler, og inneholdt en fastmontert motor-generator kombinasjon, med tank, og en kabel man så kunne dra frem og koble til el-bilen som dro tilhengeren. Dermed kunne folk få gleden av å kjøre el-bilene sine i ett strekk fra (f.eks) Paris til feriesteder i (f.eks) Sør-Italia, uten å måtte ta tvangspauser for stasjonær lading...

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Stefan77] #2707388 12/05/2022 17:31
N
Ndreas Online
Veteran
Veteran
N
Sitat: Stefan77
Det presser seg muligens fram behov for ny bil før sommerferien. Sommerferien vil tilbringes med mye transport i bil, og er tenkt i Sør-Norge, sør Sverige og Danmark.
Hvordan er forholdet ladestasjone kontra elbiler i fellesferien nå, og hvordan er det i Sverige og Danmark?
Eller sagt på en annen måte, risikerer jeg å tilbringe store deler av ferien i ladekø?

Hvor stor rekkevidde har du på bilen dere vurderer, hvor lange strekker tenker dere å kjøre?

Jo lenger rekkevidde jo flere lademuligheter.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ndreas] #2707390 12/05/2022 18:19
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Hvor stor rekkevidde har du på bilen dere vurderer, hvor lange strekker tenker dere å kjøre?

Jo lenger rekkevidde jo flere lademuligheter.

Det er flere på radaren, men rekkevidden er vel ca fra 400 og noe opp.

- Stefan
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2707391 12/05/2022 18:34
N
Ndreas Online
Veteran
Veteran
N
Jeg tror det blir å gå helt fint, flott om folk lærer seg å forlate hurtigladere på 80%, men når man har såpass rekkeviddebuffer så gjør det ingenting om man skipper en stopp eller to pga kø.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Dexter] #2707406 13/05/2022 05:31
F
Flamini Offline
Ivrig
Ivrig
F

Beror jo litt på prissettingen, hvis Tesla eiere får strøm til halve prisen av de andre så er jo det ett salgsargument

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Flamini] #2707428 13/05/2022 08:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini

Beror jo litt på prissettingen, hvis Tesla eiere får strøm til halve prisen av de andre så er jo det ett salgsargument

Tesla var ikke fornøyd med inntektene på laderne sine, derfor har de åpnet opp for alle andre. Så kan "alle andre" velge om de vil abonnere for å få samme pris som Teslaeiere, eller lade til en høyere pris "i ny og ne". Dette vil jo helt klart gi betydelig større inntekter på ladestasjonene deres, og de har vel vurdert det slik at den økte inntekten fra laderne overgår det tapet de måtte ha på bilsalg på verdensbasis (min spekulasjon).

You are what you eat...mmm nuts
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Stefan77] #2707430 13/05/2022 09:00
M
MannenFallerIkke Offline
Medlem
Medlem
M

Du kan laste ned appen fra Tesla f.eks., eller gå inn på nettsiden https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=64.24595911301105%2C31.257258830201046%2C53.919130223157104%2C-2.954166951048953&zoom=6&filters=supercharger%2Cparty%2Cdestination%20charger

Her kan du se og planlegge litt alt ettersom du har Tesla eller ikke. Kartet viser hvilke som er åpen for alle.
Fordelen med Tesla er at du lett ser i skjermen hvor du bør lade, kan se hvor mange ledige det er til enhver tid, og bilen klargjør seg for maks ladefart ved å varme batteriet før ankomst. I tillegg til disse laderne er det mange Destinasjonsladere.

Fordelen med Tesla-ladestasjonene er at det kan være opp mot 40 ladeplasser på en stasjon, mens det pleier å være færre på andre.

[Linket bilde]

Vedlegg
Supercharger Europa_.jpg (380.11 KB, 710 nedlastinger)
Redigert av MannenFallerIkke; 13/05/2022 09:02.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Stefan77] #2707501 13/05/2022 17:35
E
eirikbk Offline
Veteran
Veteran
E

Har ikke elbil selv enda, men erfarte i fjor på Circle K ved Bamble at noen gikk rundt for å finne en eier av en elbil de mente hadde ladet nok. Var ganske stort trykk på laderne da. Tror nok man må påregne ladekøer på utfartsdager.

Side 18 av 18 1 2 16 17 18

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå