Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dreper Covid bredden i breddeidretten ?

Dreper Covid bredden i breddeidretten ? #2699495 20/02/2022 09:19
F
Flamini Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
F
Denne vinteren er det en gruppe med skigåere som jeg har sett svært lite til, det er de blodseriøse mosjonistene med mord i blikket som presser bakkedrag i den lokale test bakken. Ikke gjør de skam på oss andre ved å frese rundt i skiløypene med mye høyere fart enn det vanlige dødelige er i stand til heller. De er ikke der, selv om det stort sett har vært glimrende skiføre
Onsdagstreningene til skigruppa for aldersbestemt ungdom er nå redusert til en nærmest ikke eksisterende gruppe av småjenter.

De eneste som jeg nå treffer er folk som lunker rundt med kvikklunsj i sekken og god tid.

Hva skjer, er breddeidretten i ferd med å dø ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2699542 20/02/2022 22:08
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Er det ikke nettopp disse som nå er syke da, eller har syk familie? Jeg kan i hvert fall rekke opp hånden for det, og det tar litt lenger tid enn jeg regnet med å komme tilbake igjen, og jeg var ikke veldig syk heller hva symptomer angår.

Lokale skiklubben har god aktivitet som tidligere, samme gjelder lokal håndball og ballspill. Sykkelklubben har gått på lavgir de siste åra, men grodd sjelden bra på barnesiden i fjor, så blir spennende å se til våren igjen.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2699588 21/02/2022 11:16
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Dette blir spennende/skummelt å se.

Svaret er vel "det kommer an på".
Her i byen har f.eks. alpinklubb økt betydelig, i prosent, basketballklubber har økt enormt, sykkelklubb likeså... innebandy har visstnok slitt... langrenn aner jeg ikke, men er jo snodig hvis de som gjennom hele pandemien har kunnet arrangere treninger ikke har greid å rekrutere masse fra "Inneidretter" som har hatt betydelig mer restriksjoner.

Antallet lokale randonee-folk, og forsåvidt terrengsyklister/stisyklister observert er også betydelig økt...her i Trondheim.

Lokale forskjeller, tilfeldigheter, enkeltidretter som har sett muligheter framfor problemer?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: eOpseth] #2699592 21/02/2022 11:40
N
Ndreas Online
Ringrev
Ringrev
N
Sitat: eOpseth
Er det ikke nettopp disse som nå er syke da, eller har syk familie? Jeg kan i hvert fall rekke opp hånden for det, og det tar litt lenger tid enn jeg regnet med å komme tilbake igjen, og jeg var ikke veldig syk heller hva symptomer angår.

Ditto, basert på en veldig kort, rolig tur i går og hvor utslitt jeg var etterpå kommer jeg nok til å ha vært helt borte fra trening i en mnd eller mer etter en runde omikron.

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2699645 22/02/2022 08:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Flamini
Denne vinteren er det en gruppe med skigåere som jeg har sett svært lite til, det er de blodseriøse mosjonistene med mord i blikket som presser bakkedrag i den lokale test bakken. Ikke gjør de skam på oss andre ved å frese rundt i skiløypene med mye høyere fart enn det vanlige dødelige er i stand til heller. De er ikke der, selv om det stort sett har vært glimrende skiføre
Onsdagstreningene til skigruppa for aldersbestemt ungdom er nå redusert til en nærmest ikke eksisterende gruppe av småjenter.

De eneste som jeg nå treffer er folk som lunker rundt med kvikklunsj i sekken og god tid.

Hva skjer, er breddeidretten i ferd med å dø ?

Jeg trodde at breddeidretten skulle omfavne de som ikke har store ambisjoner og intensjoner til å ta ut maks, men bare har lyst til å drive med idrett eller aktivitet. Kan ikke se at den blir drept av korona. Tvert imot, mange flere som er ute nå. Uhøflige folk som bare skal presse seg frem kan vi godt leve foruten; uansett hvordan de forflytter på seg.

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: RazeFaze] #2699702 23/02/2022 08:27
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
Dette blir spennende/skummelt å se.

Svaret er vel "det kommer an på".
Her i byen har f.eks. alpinklubb økt betydelig, i prosent, basketballklubber har økt enormt, sykkelklubb likeså... innebandy har visstnok slitt... langrenn aner jeg ikke, men er jo snodig hvis de som gjennom hele pandemien har kunnet arrangere treninger ikke har greid å rekrutere masse fra "Inneidretter" som har hatt betydelig mer restriksjoner.

Overraskende at basket har økt. Har bare erfaring fra håndball her, men i klassen for eldre tenåringer har jeg inntrykk av at "halve laget" skal slutte nå. For håndball sin del er det kampene som er gøy. Uten kamper blir det ingenting å kjempe for, det er ingen tabell som viser hvordan man ligger an. Interessen daler. Siden det ikke har vært noen kamper er alle helgene ledige, og de har mer tid til gutter og festing, og da blir det en nedadgående spiral pga. det også.
Heldigvis har de en cup i Danmark å se frem til i påskeferien.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: parob] #2700402 03/03/2022 08:28
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: parob

Har bare erfaring fra håndball her, men i klassen for eldre tenåringer har jeg inntrykk av at "halve laget" skal slutte nå.

Det er vel akkurat i alderen at halve laget slutter uansett. Idretten taper ofte i kampen mot skole, moped, damer og pils.

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2700411 03/03/2022 09:50
Jomar Henriksen Online
Ringrev
Ringrev
All form for ballsport har den avsindige utfordringen at det er et glasstak mellom ungdomsskole og vgs.

Jeg tror det har litt å gjøre med at det blant ballsportfolket er svært få foreldre som driver med disse idrettene. Den typiske fotballpappaen er jo tjukk og nedgravd i mobilen.

Langrenn, friidrett og andre liknende sporter (sykkel?) har den egenskapen at barneutøvere ofte har foreldre som også driver med samme idrett. Vi går på langrenn, og der møter både barna og foreldre opp med ski på trening. Foreldra tar seg en rundtur i løypa mens barna trener.

Vårt mål med å få barna inn i idretten er jo at de skal legge grunnstein for et langt og aktivt liv, ikke at de skal peake som 14-åringer!

Borgfast (inntil videre)
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Jomar Henriksen] #2700414 03/03/2022 09:55
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Jomar Henriksen
All form for ballsport har den avsindige utfordringen at det er et glasstak mellom ungdomsskole og vgs.

Jeg tror det har litt å gjøre med at det blant ballsportfolket er svært få foreldre som driver med disse idrettene. Den typiske fotballpappaen er jo tjukk og nedgravd i mobilen.

Langrenn, friidrett og andre liknende sporter (sykkel?) har den egenskapen at barneutøvere ofte har foreldre som også driver med samme idrett. Vi går på langrenn, og der møter både barna og foreldre opp med ski på trening. Foreldra tar seg en rundtur i løypa mens barna trener.

Vårt mål med å få barna inn i idretten er jo at de skal legge grunnstein for et langt og aktivt liv, ikke at de skal peake som 14-åringer!

Wow...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Jomar Henriksen] #2700488 03/03/2022 20:17
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Jomar Henriksen

Vi må jo nesten være sjeleglad for at barna uten foreldre som støtter dem og stiller opp har ballspill av diverse typer å drive med da.

Ketil
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2706792 08/05/2022 07:09
F
Flamini Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
F
Ser nå at ett par ritt som jeg vurderte deltagelse i, har hatt ett begrenset antall deltagere, tildels med halverte startfelt. Baglerrunden hadde fx fire påmeldte når det ble avlyst.
Er dette en generell trend ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2706793 08/05/2022 07:11
olechr Offline
More than words
More than words
Ser nå at ett par ritt som jeg vurderte deltagelse i, har hatt ett begrenset antall deltagere, tildels med halverte startfelt. Baglerrunden hadde fx fire påmeldte når det ble avlyst.

Virker som det er jevnt over både på idrett og kultur dessverre

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Dexter] #2706809 08/05/2022 10:15
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Dexter

Det er vel akkurat i alderen at halve laget slutter uansett. Idretten taper ofte i kampen mot skole, moped, damer og pils internett.

Fikset ICON_WINK

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2706842 08/05/2022 22:49
P
Peddal-pedanten Offline
Medlem
Medlem
P

Jeg tror det spørsmålet er litt anakronistisk - svaret vil nemlig komme i løpet av de neste 12-24 månedene...

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2706865 09/05/2022 08:25
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Jentungen er berre 5 foreløpig. Men alle aksjer legges inn med det formål å skape interesse for aktivitet samtidig som man unngår å måtte tilbringe helger inne i en hall i framtida. Fullstending klar over at man har lite å stille opp med i siste instans, men lov å håpe at man når fram ICON_TONGUE

Redigert av TrondAM; 09/05/2022 08:34.
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Peddal-pedanten] #2707144 10/05/2022 19:25
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Peddal-pedanten

Jeg tror det spørsmålet er litt anakronistisk - svaret vil nemlig komme i løpet av de neste 12-24 månedene...

Det her er vel en trend som startet godt før Covid. Den store sykkel(birken)bølgen er over og det er nå en ny løpebølge. Grussyklistene som ikke har blitt løpere har gått over til landevei (hvor den største rittbølgen også er nedadgående) og stisykling. Med mange ivrige stisyklister på veg over til elsykkel, så tviler jeg sterkt på om rittdeltagelsen vil ta seg opp.
Tror man må innse at rittsykling vil bli en nisjeidrett i mosjonistsammenheng - inntil neste sykkelbølge evt kommer.

Oslo Maraton har vel over 7000 påmeldte allerede, og nærmer seg nok taket på 20000 før september. Så det viser jo at ikke Covid har drept interessen til deltagelsen i konkurranser. Men løping er mye mer hot enn sykling om dagen.

Redigert av sls; 10/05/2022 19:30.
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: sls] #2707146 10/05/2022 19:33
P
Peddal-pedanten Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: sls

Det her er vel en trend som startet godt før Covid. Den store sykkel(birken)bølgen er over og det er nå en ny løpebølge. Grussyklistene som ikke har blitt løpere har gått over til landevei (hvor den største rittbølgen også er nedadgående) og stisykling. Med mange ivrige stisyklister på veg over til elsykkel, så tviler jeg sterkt på om rittdeltagelsen vil ta seg opp.
Tror man må innse at rittsykling vil bli en nisjeidrett i mosjonistsammenheng - inntil neste sykkelbølge evt kommer.

Igjen, jeg tror den vurderingen er noe prematur, gitt at vi akkurat har kommet ut av isolatet, er i ferd med å gjenoppdage frisk luft, strekke oss, og prøve å finne ut av hva vi vil ta opp igjen fra før isolat-tiden, og hvilke (u-)vaner vi eventuelt vi vil ta med fra den tvungne digitaliseringen de siste to årene...

Kort og godt: Jeg tror ikke nødvendigvis vi vil gå tilbake til den gamle normalen - men vi vet heller ikke hva den nye normalen vil bli. Så man kan rolig regne med at dagens fordeling mellom aktiviteter ikke vil være den samme om et år eller to...

(Et av momentene er jo også rekrutteringen i årsklasser - to årsklasser har ikke fått en "normal" rekrutterings-opplevelse, og hva dette vil bety for diverse grupper og ting, er ikke helt enkelt å forutse...)

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Peddal-pedanten] #2707151 10/05/2022 20:07
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S

Igjen, jeg tror den vurderingen er noe prematur, gitt at vi akkurat har kommet ut av isolatet, er i ferd med å gjenoppdage frisk luft, strekke oss, og prøve å finne ut av hva vi vil ta opp igjen fra før isolat-tiden, og hvilke (u-)vaner vi eventuelt vi vil ta med fra den tvungne digitaliseringen de siste to årene...

Kort og godt: Jeg tror ikke nødvendigvis vi vil gå tilbake til den gamle normalen - men vi vet heller ikke hva den nye normalen vil bli. Så man kan rolig regne med at dagens fordeling mellom aktiviteter ikke vil være den samme om et år eller to...

(Et av momentene er jo også rekrutteringen i årsklasser - to årsklasser har ikke fått en "normal" rekrutterings-opplevelse, og hva dette vil bety for diverse grupper og ting, er ikke helt enkelt å forutse...)

Det jeg skrev var kun mentet på mosjonsritt. Ungdomsaktiviteten følger andre mønstre.
Bare se på utvikling i rittdeltagelse siste 10 år. Det er jevnt nedadgående. Kun et fåtall ritt ser ut til å kunne begrense frafallet.
All mosjonsidrett går i bølger. Birken hadde et unormalt høyt fokus for rundt 10-15 år siden med side opp og ned i avisene, og nærmest forventning på mange arbeidsplasser og miljøer om å delta. I dag skal absolutt alle kule drive med rando. De med konkurranseambisjoner løper og det er flusst av gamle klassevinnere på sykkel som nå er i toppen i løping. Disc Golf er forøvrig norges raskest voksende idrett.

https://www.dn.no/sykkel/sykling/trening/sykkelritt/taper-millioner-pa-deltagersvikt/2-1-62664

https://www.aftenposten.no/sport/i/...agen-i-sykkel-norge-hvorfor-ble-det-slik

Redigert av sls; 10/05/2022 20:15.
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: sls] #2707175 11/05/2022 06:26
olechr Offline
More than words
More than words

Oslo Maraton har vel over 7000 påmeldte allerede, og nærmer seg nok taket på 20000 før september. Så det viser jo at ikke Covid har drept interessen til deltagelsen i konkurranser. Men løping er mye mer hot enn sykling om dagen.

At de er over på landevei klarer jeg ikke å se her jeg bor. Synes det er færre og færre som sykler landevei. Synes det virker som flere og flere kjøper Gravel sykler og selger landevei.

Det som er sjukt er at Enduro rittene har nå flere påmeldte en ritt som terrengsykkelrittet og Nordmarka rundt. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: olechr] #2707214 11/05/2022 09:57
S
sls Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: olechr

At de er over på landevei klarer jeg ikke å se her jeg bor. Synes det er færre og færre som sykler landevei. Synes det virker som flere og flere kjøper Gravel sykler og selger landevei.

Det som er sjukt er at Enduro rittene har nå flere påmeldte en ritt som terrengsykkelrittet og Nordmarka rundt. :-)

Var nok for 5+ år siden at mange trakk fra grusritt til landeveien, og som du sier er gravel nå i ferd med å overta for landevei igjen. Hva som er hipt endrer seg fort. Er vel en generell trend på sykkel at det som er ikke-rittbasert står seg best om dagen. Har mine tvil til at det vil endre seg med det første.
Birken har fått mye tyn her inne på Forumet i årenes løp, men nå trekkes faktisk flere av de mest ihuga syklistene tilbake dit siden det faktisk er et ritt som klarer å holde på noe av den gamle massemønstringsfeelingen.

Har vel blitt diskutert flere ganger tidligere her inne, men Stravabruken eksploderte rundt toppen av sykkelbølgen. Plutselig fikk man en ny arena for både å ta ut konkurranseinstinktet og måle alskens sykkelbravader. Det verste KOM-jaget føler jeg har gitt seg, og man er kanskje mer fokusert på å logge rå opplevelser.

Redigert av sls; 11/05/2022 10:03.
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Peddal-pedanten] #2707326 12/05/2022 07:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

(...)
Igjen, jeg tror den vurderingen er noe prematur, gitt at vi akkurat har kommet ut av isolatet, er i ferd med å gjenoppdage frisk luft, (...)

Her må jeg arrestere deg altså!
Det har aldri vært så mange ute som under korona. Friluftslivet har eksplodert og folk har sovet i hengekøyer som fugler på et fuglefjell. Fridkluften har aldri vært mer pop enn de siste to årene.

LarsB

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2707351 12/05/2022 10:01
Jomar Henriksen Online
Ringrev
Ringrev
TVK barn & ungdom har venteliste på sine treninger i Nilsbyen, så det er ikke helt mørkt. Det kan være at de klassiske birkenaktige ritta er ute og at en heller bør tilby noe nytt?

Personlig savner jeg et asfalt/grusritt i nærheten av Trondheim for å teste grusreseren min. Strade de Statsskog slutter jo i Namsos, og det blir for langt ute i provinsen til at jeg gidder det.

Langrennen på barnenivå har dritmange smårenn i vinterhalvåret her i byen. De små, men med emit-brikke og lenke opp mot eqtiming osv og de som møter opp, mener alvor. Det samme gjelder løping med terrengkarusell, småløp etc.

Jeg skulle ønske det fantes lavterkselritt her i byen. Bedriftsidretten er kjempebra, men gjerne mer.

Borgfast (inntil videre)
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2707375 12/05/2022 12:45
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2707398 12/05/2022 20:39
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Jeg tror det er mer on-topic helt generelt. Alt er dyrt om dagen, og da er det nok også elementer at folk må prioritere. Så det er nok ikke bare covid alene som har skyld i frafall, selv om jeg for min del ser rekorddeltagelser i lokale løpskaruseller (men de er også billige).

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: Flamini] #2707410 13/05/2022 06:11
E
eOpseth Online
Ivrig
Ivrig
E
Delvis relevant fra DN:

Etter et rekordhøyt første kvartal i fjor, stuper sportskjedenes omsetning i årets første kvartal.

En mild vinter, forsyningstrøbbel på grunn av både korona og krigen i Ukraina, samt rentehevinger og skyhøye strøm- og drivstoffpriser; er med på å gi et fall på hele 11 prosent målt mot samme periode i fjor, skriver Dagens Næringsliv.

Re: Dreper Covid bredden i breddeidretten ? [Re: eOpseth] #2707670 1 hour siden
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Delvis relevant fra DN:

Etter et rekordhøyt første kvartal i fjor, stuper sportskjedenes omsetning i årets første kvartal.

En mild vinter, forsyningstrøbbel på grunn av både korona og krigen i Ukraina, samt rentehevinger og skyhøye strøm- og drivstoffpriser; er med på å gi et fall på hele 11 prosent målt mot samme periode i fjor, skriver Dagens Næringsliv.

De glemmer at folk skal på sydentur i år, da forsvinner innkjøp av stash i prioritets-lista.
Samt at fjorårets utstyr sikkert funker i år også?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå