Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Spørsmål om å spare på vannet i Oslo.

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: JoachimV] #2706742 07/05/2022 10:04
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV
Sitat: Dexter
Det beste er å gå over bekken etter vann. Men det er visst også dumt.

I følge Nettavisene ivrige skribenter som er over snittet opptatt av vann så holder det med å gå til Akerselva.

https://www.nettavisen.no/okonomi/f...ter-i-sekundet-rett-i-elva/s/5-95-473348

Frykter at Oslo går tom for vann - samtidig sendes 1000 liter i sekundet rett i elva

PS Nettavisen har ikke nødvendigvis noen meninger jeg står inne med.

Etter som jeg skjønner skal det riktige tallet være 750 l/s, og de kan gå ned til 250 l/s etter søknad.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706750 07/05/2022 10:57
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: supernalle
Sitat: JoachimV
Sitat: Dexter
Det beste er å gå over bekken etter vann. Men det er visst også dumt.

I følge Nettavisene ivrige skribenter som er over snittet opptatt av vann så holder det med å gå til Akerselva.

https://www.nettavisen.no/okonomi/f...ter-i-sekundet-rett-i-elva/s/5-95-473348

Frykter at Oslo går tom for vann - samtidig sendes 1000 liter i sekundet rett i elva

PS Nettavisen har ikke nødvendigvis noen meninger jeg står inne med.

Etter som jeg skjønner skal det riktige tallet være 750 l/s, og de kan gå ned til 250 l/s etter søknad.

Relativt sikker på at det nå er 1000 l/s mot normalt 1500 l/s neste tiltaksnivå (2) innebærer å gå ned til 750 l/s før eventuelt 500 l/s som er minimum før NVE må godkjenne lavere vannføring. Er ikke uproblematisk å strupe vannmengden i Akerselva heller, da det har store konsekvenser for livet i og rundt elva hele veien nedover.
(https://www.nettavisen.no/okonomi/oslo-kommune-trygler-sine-innbyggere-dusj-kortere/s/5-95-471004) (kilde på vannføring)

Det jeg syntes er hårreisende er at ingen politikere opp gjennom har tatt ansvar å sørget for å få på plass en reservevannsløsning før for to årsiden. Dette burde da vært på plass for flere tiår-siden. Men VA er kanskje ikke en velgermagnet før velgerne merker problemene?

Redigert av Hen9ng; 07/05/2022 11:00.
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Tagelli] #2706764 07/05/2022 12:58
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Furu
Uten å gidde å regne på det, tror jeg det går voldsomt i favør (eller disfavør om du vil) for de som bor i blokk når det gjelder plenvanning.
Så han (du?) med naturtomt bør nok heller legge skytset på han med green-plen utenfor villaen sin.
Det er essensielt hva husholdningen består av, hvis man skal være pirkete. Et par eller en enslig person i villa med hage, som kanskje dusjer 5-7 ganger i uka og vanner plantene sine på en fornuftig måte om natten(fuktmåler, timer, dryppslange etc.) vil bruke mindre vann enn en aktiv barnefamilie på 5 i blokk, hvor flere dusjer 2 ganger om dagen og vaskemaskinene brukes ofte. En familie skyller gjerne over 100L ned i do daglig. Et gavmildt dusjhode bruker 12-16L i minuttet. Oppvaskmaskin 15-20L pr vask. Vaskemaskin varierer med kg vask, men gjerne 10-30L pr kg vask. Husholdningslekkasjer (kran/toalett) 5-30 m³ vann i året. Alle mål er høyst varierende. Mao. det handler om forbruk, ikke hvor eller hva de bor i.

Naturtomter er vel uansett ikke hager som vannes eller vedlikeholdes så mye, det er vel hele poenget med naturtomt/naturhage?
Sitat: Tagelli
Hva oppgis fyllingsgrad som? I % av total vannmengde eller i % av NVEs mer eller mindre tilfeldig satte minimumsnivå?
Antar at metoden som brukes er den samme som NVE bruker, og den forklares i Om magasinstatistikken. SNL - Fyllingsgrad.
Fyllingsgrad = [ Fyllingsvolum uke # / Maks Fyllingsvolum ]

Edit: Ser det er mer komplisert om man leser NVE Håndbok: Norsk magasinkapasitet og magasinfylling pkt. 4.3 Fyllingsgrad. Uten at jeg orker gå gjennom formlene ser det ut som de forholder seg til HRV.
Sitat: Hen9ng
Det jeg syntes er hårreisende er at ingen politikere opp gjennom har tatt ansvar å sørget for å få på plass en reservevannsløsning før for to årsiden. Dette burde da vært på plass for flere tiår-siden. Men VA er kanskje ikke en velgermagnet før velgerne merker problemene?
Det finnes allerede (utfordrende) reserveløsninger. Enten bruke Nøklevann og Alnsjøen, hvor deler av innbyggerne da må koke vannet, eller hente vann fra Langlia/Langlivannet. Selv om tørke er hovedårsaken, bør en ikke glemme at en av årsakene er rehabiliteringen av flere av dammene samtidig.

En naturlig del av prosjektanalysen når man planlegger rehabilitering av dammer er hvor mye nedbør/tilsig de forventer, gjerne L/M/H estimat. Forbruk, lekkasjer og krav til vanntilførsel i Akerselva har de god data på. Noen var kanskje litt optimistiske når de lagde planene, og utfallet endte uheldig for byens innbyggere. Flere av spareforslagene har lite å si i det store å hele, hvis man tar frem kalkulatoren og sammenligner det med lekkasjer, krav til vannføring i Akerselva og annet forbruk. Den aggregerte effekten vil være merkbar når mange dropper åpenbar vannsløsing.

Redigert av Andreas83; 07/05/2022 13:32.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Side 3 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå