Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Spørsmål om å spare på vannet i Oslo.

Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. #2706392 04/05/2022 10:37
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg er heldig og har egen vannkilde, og er ikke omfattet av dette.

Men jeg stiller meg likevel noen spørsmål rundt dette. Maridalsvannet får jo vann fra andre vann i Nordmarka, og jeg ser ikke at vannstandene er så veldig lave her. Den får vel direkte vann fra Dausjøen og Skjærsjøen. Disse får igjen vann fra Ørfiske (i rør), og Bjørnsjøen/Hakloa og Sandungen. Øyungen/Gåslungen/Rotungen renner jo også ut i Dausjøen. Hakkloa finner vel også veien til slutt til Maridalsvannet. Hvorfor klarer de ikke fylle opp Maridalsvannet når det har så mye tilsig fra andre vann. Man kan begynne å spekulere i om dette er for å innføre vannmåler i passende tid før man knytter Oslo til Holsefjorden/Tyrifjorden, slik det har blitt gjort enkelte steder rundt Oslo. Noen som har noe kunnskap om dette?

(Det viktige spørsmålet her er: Om det er noen faktisk grunn til at vannstanden er så lav i Maridalsvannet)

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706393 04/05/2022 10:45
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg mener vi ikke har vondt av å forbruke litt mindre vann.
Så uansett grunn er dette greit for min del.

Vannmåler er vel heller ikke noe skummelt?

Stig

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706395 04/05/2022 10:54
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
Om det er noen faktisk grunn til at vannstanden er så lav i Maridalsvannet

I stedet for å lete etter konspirasjonsteorier som passer vårt eget (forskrudde) verdensbilde tror jeg at vi må snakke med Captain Obvious: Fordi det er så tørt!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706396 04/05/2022 10:55
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Har du syklet forbi Gjerdingen i det siste, ligger litt av forklaringen der, ellers er dette en utmerket artikkel som peker på mange små og store årsaker bla lite snø / regn i det siste. Konspirasjoner er ikke en del av artikkelen. Vannmåler er forresten ikke så dumt selv om det over tid kan benyttes til å skru opp prisene. Men som virkemiddel for å redusere forbruk er det perfekt, for det er behov for å spare på vannet.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/frykter-at-oslo-g%C3%A5r-tom-for-vann-samtidig-sendes-1000-liter-i-sekundet-rett-i-havet/ar-AAWU8Ci?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=928cd9f381a54072996dee92bcaa7b36

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X + FATCAAD + Ripley + Rondo Bogan + 3T Exploro
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706397 04/05/2022 10:55
Kakachka Offline
Entusiast
Entusiast
Google og du skal bli litt klokere

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706398 04/05/2022 10:59
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Gjerdingen og Store Daltjuven har blitt tappet ned for å rehabilitere demningene; Info fra Oslo kommune.
Det gjør nok også sitt til at det er mindre vann i Maridalsvannet.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706399 04/05/2022 10:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Gjerdingen er nedtappet for vedlikehold og vil ta tid å fylle til normalt nivå.
Det samme er vel Daltjuven og Helgern driver vel å fylles opp etter reparasjoner.

Da er en stor del av magasinkapasiteten borte. Og når det ikke er lagret noe i form av snø i marka, og det heller ikke regner havner vi der.
Jeg tror ikke dette er maskert plan av mørkere krefter.

Men jeg tror derimot at vannmålere kommer, og at vi kommer til å betrakte vann på samme måte som støm på lengre sikt.

LarsB

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Garpen] #2706400 04/05/2022 11:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Garpen

I stedet for å lete etter konspirasjonsteorier som passer vårt eget (forskrudde) verdensbilde tror jeg at vi må snakke med Captain Obvious: Fordi det er så tørt!

OG at det har vært tappet ned pga vedlikehold på en demning oppstrøms, der vannet har vært tappet helt.

Her er enda en konspirasjonsteori du kan bryne deg på, supernalle.
https://www.faktisk.no/artikler/0rg...des-ikke-at-vi-sender-strom-til-utlandet

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706401 04/05/2022 11:02
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Man kan lede en hest til (det som er igjen av) vannet...

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706403 04/05/2022 11:09
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Som et innspill til vannmåler:
I Trondheim er det vannmåler. Vi hadde en litt tørr (i trondheims-forstand) forsommer for noen år siden og vannet både gresset, rosebusker og bærbusker. Vanningen foregikk helt fram til sommerferien. Det er godt trykk i vannet her på Byåsen så det gikk noen liter, men jeg syntes ikke vi sløste noe særlig.
Ved årets slutt så måles vannforbruket. Vi hadde brukt over 500 m3 vann. Dette koster, da man også betaler for 500m3 kloakk. Jeg sjekket med naboer og kollegaer og fant at vi burde ligge på rundt 200. Jeg hadde rørlegger til å undersøkte og vi fant ingen feil.

Neste år var vi litt mer oppmerksom, og vannet ikke annet ved ved veldig spesielle behov, som når den svære rododendron-busken holdt på å dø. Årsforbruket ble 214 m3.

Vannmåler er fornuftig og hindrer overforbruk

Redigert av Stefan77; 04/05/2022 11:11.

- Stefan
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: larsb] #2706406 04/05/2022 11:20
Kakachka Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsb

Men jeg tror derimot at vannmålere kommer, og at vi kommer til å betrakte vann på samme måte som støm på lengre sikt.

Dvs. noe vi kan fortsette å sløse med og så klage høylytt når det blir for dyrt?

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: larsb] #2706407 04/05/2022 11:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words

LarsB

Har dere ikke vannmåler??

Er liksom en selvfølge at man har det, i min trønderverden :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Stefan77] #2706409 04/05/2022 11:25
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Stefan77

Ved årets slutt så måles vannforbruket. Vi hadde brukt over 500 m3 vann. Dette koster, da man også betaler for 500m3 kloakk. Jeg sjekket med naboer og kollegaer og fant at vi burde ligge på rundt 200. Jeg hadde rørlegger til å undersøkte og vi fant ingen feil.

Neste år var vi litt mer oppmerksom, og vannet ikke annet ved ved veldig spesielle behov, som når den svære rododendron-busken holdt på å dø. Årsforbruket ble 214 m3.

Må ha gått noen kubikk om dagen, viser at du hadde mye å gå på ja.

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Kakachka] #2706410 04/05/2022 11:27
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: RazeFaze

Dvs. noe vi kan fortsette å sløse med og så klage høylytt når det blir for dyrt?

Du har dårlig fantasi om du tror vi sløser med strømmen sammenlignet med hva som ville skje uten av vi betalte for forbruk.

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706412 04/05/2022 11:46
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er heldig og har egen vannkilde, og er ikke omfattet av dette.

Men jeg stiller meg likevel noen spørsmål rundt dette. Maridalsvannet får jo vann fra andre vann i Nordmarka, og jeg ser ikke at vannstandene er så veldig lave her. Den får vel direkte vann fra Dausjøen og Skjærsjøen. Disse får igjen vann fra Ørfiske (i rør), og Bjørnsjøen/Hakloa og Sandungen. Øyungen/Gåslungen/Rotungen renner jo også ut i Dausjøen. Hakkloa finner vel også veien til slutt til Maridalsvannet. Hvorfor klarer de ikke fylle opp Maridalsvannet når det har så mye tilsig fra andre vann. Man kan begynne å spekulere i om dette er for å innføre vannmåler i passende tid før man knytter Oslo til Holsefjorden/Tyrifjorden, slik det har blitt gjort enkelte steder rundt Oslo. Noen som har noe kunnskap om dette?

(Det viktige spørsmålet her er: Om det er noen faktisk grunn til at vannstanden er så lav i Maridalsvannet)

Jeg kan forsikre deg om at det ikke foreligger planer om å innføre vannmåler i Oslo per dags dato. Om dette kommer senere er godt mulig, men det er ikke en sel av sittende byråds planer.

Redigert av Alpers; 04/05/2022 11:49.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: RazeFaze] #2706414 04/05/2022 11:53
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

LarsB

Jeg trodde i min enfoldighet at ALLE i Norge tilknyttet kommunalt vannrør hadde vannmåler.
Man lærer stadig noe nytt :-)

I Trondheim betaler vi 16 kroner pr 1000L. Pluss noen faste gebyrer og avgifter.

Men til de som er rammet av vannrasjonering og tørke: .
Litt mindre trykk i dusjen, ikke la krana renne for kaldt vann, men sette en mugge i kjøleskapet (men det er vel nei-nei i Oslo med de strømprisene), ikke la vannet renne mens man pusser tanna, etc.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706424 04/05/2022 12:27
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Altså. Dette med å sitte å straffeprise overskuddsressurser som vann og strøm i Norge fremstår som noe skinnhellig. Vi vet alle at masse av disse rasjoneringene skyldes dårlig planlegging og gjennomføring fra kommunal side. Det har ingenting med miljø eller fornuftig ressursbruk å gjøre.

Ja, det er mange steder det er ekte problemer med vanntilgangen, som f.eks endel av de stedene vi får kaffen fra. Jeg har et mye større indirekte vannforbruk bare fra kaffedrikking (ca 130 liter vann pr kopp) enn mitt direkte forbruk. En runde med oksekjøtt til middag har større indireke vannforbruk enn vi bruker på en måned.

Støtteforeningen for oss med permanent [Linket bilde]
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706426 04/05/2022 12:33
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Rottungen er tilbake til vanlige høyder etter rehabilitering av demningen. Gjerdingen har lite nedbørsfelt, det vil ta ca. 2 år for å oppnå full vannstand (kilde). At det var lite snø i vinter, lite regn i høst og generelt ganske tørt nå, hjelper ikke på.

Mye man kan lese om man er interessert i Nordmarksvassdragets og Akerselvas lengde eller Det store og det lille vannrøveriet.

Kart viser nedbørsfeltet for Nordmarksvassdraget:
[Linket bilde fra akerselvasvenner.no]
[Linket bilde fra akerselvasvenner.no]

Om det er tvil om at det er lav vannstand enkelte steder, her er bilde fra Helgeren(øverst) og Maridalsvannet 23. april 2022:
[Linket bilde]

[Linket bilde]
Maridalsvannet mangler vel 2-3 meter, og det er ganske synlig når man sykler ved vannet. Siden det er de øverste meterne med vann som mangler, er det en enkel oppgave å regne seg frem til hvor mange kubikk vann som er borte.

Oslo kommune har informasjon om Vann og vassdrag og Vann, produksjon og forbruk dekkes i Statistikkbanken for Oslo Kommune. Vannforbruket i Oslo har minket med årene, siden det har vært en reduksjon i Nærings- og offentlig forbruk. Skal man være litt konspiratorisk kan man stille seg spørsmål om hvorfor Vannproduksjon i alt (mill. m3/mrd. liter per år) øker fra 2020:93 til 2021:97, hovedsakelig pga. en økning i Ikke registrert forbruk (mill. m3/mrd. liter per år). Forklaringen er kanskje så kjedelig som at det ble økt vannproduksjon når flere vann ble tappet.

Det sies at vannlekkasjer i Oslonettet står for 40% av vannproduksjonen. Det er ganske mye. I 2021 vil det si at 38.8 mill. m3 vann forsvant et ukjent sted, og 58.2 mill. m3 vann kom ut av innbyggernes kraner. Når en hovedvannledning ryker, renner det ut ca. 1000l/sekund, og de fra 60-70 tallet lekker visstnok ganske ofte.

Redigert av Andreas83; 04/05/2022 12:39. Rediger grunn: Bildekaos

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Knirkekne] #2706431 04/05/2022 12:44
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Knirkekne

LarsB

Jeg trodde i min enfoldighet at ALLE i Norge tilknyttet kommunalt vannrør hadde vannmåler.
Man lærer stadig noe nytt :-)

I Trondheim betaler vi 16 kroner pr 1000L. Pluss noen faste gebyrer og avgifter.

Men til de som er rammet av vannrasjonering og tørke: .
Litt mindre trykk i dusjen, ikke la krana renne for kaldt vann, men sette en mugge i kjøleskapet (men det er vel nei-nei i Oslo med de strømprisene), ikke la vannet renne mens man pusser tanna, etc.

Her i Haugesund har vi også hatt vannmåler i mange år, og prisen per kubikkmeter vann har økt kraftig de siste årene. I 2022 er satsen rett over 20 kr, mens prisen for avløp er rett under 25 kr. Jeg mener å huske at disse prisene var samsvarende for noen år siden, men det er de tydeligvis ikke lenger.

Det er jo selvfølgelig fastpriser i tillegg, og man betaler leie for å ha vannmåleren (kan ikke velges bort). Jeg fikk nylig installert ny vannmåler, som i motsetning til den gamle er elektronisk og leverer avlesning trådløst (tidligere måtte vi lese av og rapportere hvert år). Har ikke hørt om noen eloverfølsomme som har klaget på dette enda, men det kommer nok. Selv om avlesningene foregår ved at kommunen kjører en bil rundt i gatene som sender et signal til målerne for å trigge dem til å returnere en avlesning. Måleren er altså signalmessig passiv til vanlig (for å gi lang batterilevetid - ganske viktig siden batteriet ikke er utskiftbart heller).

Det er nok prinsipelt fornuftig å ha vannmåler, men hvis man skal hindre sløsing, så må nok prismodellen revideres slik at "overforbruk" blir betydelig dyrere.

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Tagelli] #2706437 04/05/2022 14:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tagelli
Altså. Dette med å sitte å straffeprise overskuddsressurser som vann og strøm i Norge fremstår som noe skinnhellig. Vi vet alle at masse av disse rasjoneringene skyldes dårlig planlegging og gjennomføring fra kommunal side. Det har ingenting med miljø eller fornuftig ressursbruk å gjøre.

Nettopp, jeg har i førti år irritert meg over at jeg må betale literpris ved bensinpumpa, olje er overskuddsvare i Norge og da forventer jeg lissom at jeg bare kan fylle tanken asså....... med fastpris på en tier, eller to.

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706440 04/05/2022 14:35
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Joa, du kan godt dra diskusjonen dit hvis du føler det er en hensiktsmessig belysning av problemstillingen.

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Tagelli] #2706441 04/05/2022 14:48
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Joa, du kan godt dra diskusjonen dit hvis du føler det er en hensiktsmessig belysning av problemstillingen.

For å behandle spørsmålet uten den ufortjente/velfortjente sarkasmen: Vann er overskuddsvare i Norge stort sett, men det koster å bygge ut nett og rense vannet både før og etter bruk. Du mener kostnaden for de som betaler per liter har en straffekomponent?

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Garpen] #2706443 04/05/2022 15:15
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Mener du at det ikke finnes konspirasjoner i verden, at ingen samarbeider, og har egeninteresse eller onde hensikter, og ikke deler dette med andre? Ta det opp med Edward Snowden. Denne avlyttingen hørte jeg om i lang tid før det ble avslørt i offentlighet. Det betydde ikke at jeg nødvendigvis trodde på det, men at jeg så på det som en mulighet. Man er ikke konspirasjonsteoretiker, før man hevder man vet helt sikkert hva som har skjedd, og det er basert på beviselige feil informasjon, eller høyst tvilsomme informasjon. Å spekulere i om noe ligger bak er høyst sundt for samfunnet og demokratiet, bare man ikke påstår at man vet helt sikkert, og man påstår at man har en bevisrekkefølge som er basert på noe som ikke holder vann. Man kan også ha en vurdering av en situasjon, som andre er uenig i, uten at det blir en konspirasjonsteori. Jeg vurderer nrk til å være marxistisk, men andre vurderer det annerledes. Det blir fremdeles ikke en konspirasjonsteori. For å si det kort så er det å ha hypoteser om konspirasjoner ikke feil. Da handler det om å spekulere i motivet, og legger det ikke frem som en evig sannhet.

Slike triks som det kan være snakk om her har vi sett før. Det er ikke sikkert at det er det de gjør, men jeg holder muligheten åpen. Selv om det er tørke, så kan det også være at de utnytter det, fordi de vet at det kommer tørke før eller siden. Jeg håper de ikke innfører vannmåler. Alle steder der man kan innføre en slike målinger er så og si alltid god butikk for dem som gjør det, og dårlig for dem som blir rammet.

Oljeeksemplet er søkt, fordi det har (sannsynlige) miljøkonsekvenser. Men hadde det ikke hatt det, så hvorfor ikke? I flere oljeland blir bensin subsidiert, slik at det koster så og si ingenting. Å betale en fast årsavgift hadde ikke vært et langt sprang fra dette.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Garpen] #2706444 04/05/2022 15:27
P
Peddal-pedanten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P

Helt korrekt, her i landet har det aldri vært et vannverk som har blitt dårlig ledet...

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706450 04/05/2022 16:27
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
"Benytter anledningen til å innføre vannmålere" ?

Altså, hva er galt med vannmålere? Vi, skattebetalere, betaler for at kommunen skal ha et vannverk som er skalert til forbruket i kommunen. I Oslo betaler vi snart også for den hinsides dyre tunnelen som er påtvunget fra staten.

Jeg selv synes det er fair at de som bruker mest av vannet betaler mest for kostnaden av å rense og føre det frem til dem. På samme måte som de som bruker mest strøm betaler mer nettleie, de som sender mest post betaler mest porto og de som drikker mest øl betaler mest for øl.

Når vi i tillegg vet at vannmålere har en regulerende effekt på forbruk, at folk tenker seg litt mer om, er det da bare positivt? Vi mennesker er enkle. Selv små pengebeløp kan få oss til å ha gode vaner (ref feks hvor mange tomflasker som blir resirkulert i Norge.)

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706452 04/05/2022 17:09
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Det som skiller "ville" konspirasjonsteorier fra fornuftige er mangelen på realistiske motiver hos de som kan ha mulighet/ er beskyldt fro å utføre ting.

-Norsk barnevern dårlig? Ja det er tydeligvis en del problemer, men dårlig fordi den norske staten ønsker å stjele barna fra polakkene? Nei det er en vill teori at "staten" gidder/ønsker å drive med slikt.

-Snowden utsatt for dritt? Åpenbart er det sure folk med evner til å utføre ting som vil tjene på det.

-Innføre vannmåler i Oslo, noen skaper en vannkrise for å skape oppslutning om dette? Ja men hvem tjener på det? Hvem sitter å drar i trådene for å skape denne muligheten?

-Nrk er styrt av marxister? Hvem er disse marxistene? Er de mange nok til å klare å holde dette gående uten at de andre i Nrk får slutt på det?

Redigert av appelsin2; 04/05/2022 17:17.
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: supernalle] #2706453 04/05/2022 17:18
S
Skikongen Offline
Avhengig
Avhengig
S
Har det vært skrevet noe sted om hvor mye vannmangelen skyldes nedtappingen av Gjerdingen, Daltjuven og Helgern?

• Santa Cruz
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Peddal-pedanten] #2706454 04/05/2022 17:20
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Peddal-pedanten

Helt korrekt, her i landet har det aldri vært et vannverk som har blitt dårlig ledet...

Ha ha! Touche!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: appelsin2] #2706479 05/05/2022 06:23
Tagelli Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: appelsin2
Du mener kostnaden for de som betaler per liter har en straffekomponent?

Det har det jo helt åpenbart. Det er lite felleskapstanke over det, og nok et område hvor de med dårligst råd blir hardest rammet og får ennå en ting å måtte planlegge og prioritere rundt. Det bidrar lite til helse, livsglede eller produktivitet. Noen har helseutfordringer som gjøre at de må vaske seg ofte, vaske klær ofte. Andre har fritidsaktiviteter som krever det samme. Noen har hager som krever endel vann for å være i god stand. Osv.

For meg så fremstår denne stykkprisingen og avgiftsbelegging av alt mulig som kognitiv og verdimessig latskap.

Det er det offentlig, ikke forbrukerne, som har bestemt at vi skal vaske og vanne med vann av svært god drikkekvalitet. Hva om vi snur på det: Hvorfor kan ikke de som absolutt vil ha denne kvaliteten til alt vannet betale for det? Ikke plag meg med høye priser for vann jeg skal bruke til å vanne hagen med? (Noe jeg ikke gjør pga nesten fire kubikk regnvannstanker under veranda, med sandfangere, filtre, pumpe, utekran, spredere og dryppanlegg tilkoblet).

Re: Spørsmål om å spare på vannet i Oslo. [Re: Tagelli] #2706488 05/05/2022 07:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Joa, det gjør jeg jo, siden det virker som om du mener at alt som man har 'overskudd' på i et land burde gå til gi-bort-pris.

Utover det har Appelsin belyst saken godt nok videre.

Side 1 av 3 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå